ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

  1. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    zou kunnen joost maar het scheelt zoon 15 ctm dan zit ik bij me buurman.vgr tonsr
     
  2. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    het weer doet roet in mijn plan gooien nu is de yellow boomerang klaar om te gaan testen en nu komt er weer niets van en ik wil zo graag.vgr tonsr
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton, het waait vandaag toch veel te hard, dus maar rustig een boekje lezen.

    Groet Joost
     
  4. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ben een beetje in de boeken gedoken.vgr tonsr
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Beeetje off topic, maar gaat ook over oude grote schepen. Weliswaar een replica, maar toch...
     
  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim ik kreeg een ongewenste advertentie tijdens het afspelen.....
    Maar de video's van de nieuwe J klasse replica's zijn altijd erg mooi!.
    Weet je dat er per oud jacht zolas Rainbow mar 1 volgend dat plan als nieuw jacht gemaakt mag worden ? De naam is dan wel als het origineel, Rainbow, Endeavour, Valsheda etc. Gelukkig is er ook veel Nederlandse content, ontwerper (Dijkstra, Hoek), bouwer (Huismn in Vollenhove) en zelfs de vlag.
    Van de oude werd in de 2de wereld oorlog soms de kiel gesloopt vanwege het lood.
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ja Joost er is mij veel van bekend. In Engeland heb ik de Valsheda nog in een rivierarm in de modder zien liggen in de jaren 60.
    Een hoogtepunt was het bezoek een paar jaar geleden aan Claassen jachtbouw waar de Lionheart werd afgebouwd. Een Hoek ontwerp op basis van een historisch lijnenplan. Mocht de boot op en in. Fantastiche ervaring. Claassen verzorgde de afbouw van de aluminium romp die elders was gebouwd.
    Afbouw is alles behalve de romp. Dus interieur (goedgekeurd op basis van een 1:1 model van een meter of 4 lang) maar ook de motoren plaatsen, kilometers kabels, teak dek, beslag etc, etc . Alles had indrukwekkende afmetingen.
     
  8. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    zo mensen,de stoomsleper waar ik even mee bezich ben geweest weer even aan de kant gezet en weer nu het weer goed,redelijk was de bok in de tuin gezet en de boomerang er op nu konden we haar op tuigen met de verschillende zeil mogelijkheden.de mast er op ,groot zeil er in, de tuien van de mast bevestigd ,dat beviel mij dus niet heb daar nu een mast oog bevestiegd,ziet er beter uit en zeker sterker.het grootzeil staat netjes aan de mast bij het monteren van de fok en fokkeboom kwam ik er achter waar enige punten op de fokkeboom voor zijn ,onderandere in het fok is een staaldraadje genaaid waar aan de onderkant een schroefdraad dopje zit welke op de fokkeboom bevestiging wordt geschroefd.
    dat dient dan gelijk als tuidraad een fokkeboom neer houder is niet nodig ,deze wortd strak gezet op het wiel en de kunstof halve maan op het dek.
    heb nu ook de verschillende zeilen aan de mast bekeken van groot tot storm zeil.er zijn foto,s van het geheel welke ik binnenkort zal plaatsen.
    ga nog wel wat veranderen aan de zeil lieren deze ga ik toch sterker bevestigen ,zo als nu zint het me toch niet.verder is de test opstelling goed gegaan ,dus binnen kort gaat ze te water.maar dat horen jullie uiteraard van mij. even off topic.wat dat andere schip betreft de aggrip een stoomsleper ergens uit de jaren 50, dat model heeft jaren stil gestaan ,nu ik niet verder kon met de boomerang heb ik haar maar naar voren gehaald om ook dit schip weer in de vaart te brengen,alles hier voor is in huis echter ook dit is weer een zware jongen 4 accuu,s van 6 volt 12 amp is teweinig om haar op de waterlijn te krijgen.het hoeft niet maar als er een serieuze koper komt mag ze weg helaas jammer maar ruimte gebrek dat is bij sommige wel bekent hier,op het werkschip draadje staan onder,stoomsleper agrrip foto,s van haar vgr tonsr
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
    joost vS vindt dit leuk.
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    spannend!
     
  10. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    joost,ik ben blij dat ik achter de rug heb,heb gezien dat ik met de mast wat kan regelen ivb de stand ,deze kan aangepast worden,sommige fok zeilen slaan tegen de mast aan,moet dit nog is bekijken,heb alleen de zeil winschen nog niet op de bomen gehad,na gezien te hebben dat een en ander niet naar mijn zin is,bevestiging lieren niet sterk genoeg ,dat ga ik dus aanpassen.vgr tonsr
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Vol verwachting kloppen de zeilersharten...
    Ard
     
  12. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    DSC01347.JPG ondanks de weinig en soms wat vlageriche wind wezen proef varen op de donker sloot hierbij alvast wat foto,s er volgen er meer.ze reageerd verbazingwekkend erg goed op het toch wel kleine roer wat er van uit origineel onder zit.ze loopt erg goed door als soms even de wind wat op stak,je zult denken zoon klein plasje ,ja dat hier om ,ik had niet zoveel vertrouwen in dat kleine roer.
    we hebben zo een paar uur gevaren en telkens even gezien of ze geen water maakte en nee ze was aan het eind nog kurk droog van binnen.
    wel moet er aan het fokje een nieuw lijntje met een spannertje deze verloopt dus ga ik dat vervangen.van de zeil winchen ,na wat ik nu gezien heb valt niets op te merken ,deze werken goed.ik durf het nu wel aan om op groter water te gaan zeilen met haar.vgr tonsr
    ATTACH=full]202465[/ATTACH] DSC01349.JPG DSC01347.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 mrt 2016
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton,
    goedzo!. En heeft ze gejongd, of is die kleine op de achtergrond ook van jou ?
    Op een van de foto's staat het grootzeil wat raar maar dat zal wel komen door het gebrek aan wind ?
     
  14. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Ton,
    Leuk dat die boot weer vaart.Bij iets meer wind het luik er weer op...
    Ard
     
  15. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    halo joost en ard,ja der stond geen en of weinig wind ,door de bebouwing rond om daar ,maar omdat je daar 4 kant bij het water kan komen heb ik dat bewust gedaan, dit voor als het nodig was.het groot zeil staat strak langs de mast en af en toe lijkt het een vouwtje langs de mast te hebben maar dat kwam door gebrek aan wind.de roer uitslag zoals het nu staat gaat wel goed ,hoewel gezien de lengte van haar maakt ze bij volle uitslag toch wel een ruime bocht,toch reageert ze der goed op .zeker bij een beetje wind maakt ze makkelijk gang.al met al ben ik erg tevreden over haar en is het toch geslaagd ,en dat was de bedoeling.nu ruim water en een lekker stukkie dan gaan we veel plezier aan haar beleven.
    wat het luik betreft dat was ik nu thuis vergeten ard.heb haar vandaag gezeild zonder het staande want,de mast staat door de dek invoer op het vlak in een kam en dat ging ook goed ,hoewel ik denk bij meer wind het wand wel nodig is.vgr tonsr
    oja dat kleine schepie was van een kameraad van me deze was mee gegaan en heeft mij een handje geholpen met de boomerang van daar.
     
  16. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    we gaan in augustus naar gosport,kijken naar de wedstrijden daar ik verheug me er echt op om dat spektakel te zien ,uiteraard in de hoop dat de wind het spel mee speelt.
    gaan er nog mensen van hier ook die kant op??.vgr tonsr
     
  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton,
    leuk! maar naar welk "event" ga je ?
    Neem wel een stoeltje mee en natuurlijk een fototoestel.
     
  18. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    wereld kampioenschappen vaan zeilen joost,en ja foto camera en dvd filmcamera,in de hoop op 5 bofor ,dan krijg je echt spektakel.
    mijn yellow boomerang heeft daar in het ver verleden ook wedstrijden gevaren en bekers gewonnen.vgr tonsr
     
  19. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Jep, ga er ook heen, Gosport, 29 juli t/m 5 augustus. UK Nationals VA.
    Uit de NoR:



    1. EVENT SCHEDULE


    Date Time Event

    DAY -2
    Friday 29th July
    12.30 to 3.00 Measurement, registration and practice

    DAY -1
    Saturday 30th July
    9.30 to 4.30 Measurement, registration and practice
    4.30 Welcome tea

    DAY 1
    Sunday 31st July
    9.45 Welcome by Mayor of Gosport and Briefing
    circa 10.00am Start racing
    4.00 Remaining re-sails

    DAY 2
    Monday 1st August
    Potential Fleet Day see section 10 below
    9.15 Briefing
    9.30 Start racing
    4.00 Remaining re-sails

    DAY 3
    Tuesday 2nd August
    Potential Fleet Day see section 10 below
    9.15 Briefing
    9.30 Start racing
    4.00 Remaining re-sails

    DAY 4
    Wednesday 3rd August
    Yachting Monthly Cup
    9.15 Briefing
    9.30 Start racing
    Ray & Nora’s Curry night

    DAY 5
    Thursday 4th August
    9.15 Briefing
    9.30 Start racing
    4.00 Remaining re-sails

    DAY 6
    Friday 5th August
    9.15 Briefing
    9.30 Start racing
    2.30 Racing completed by
    7.00 Dinner and prize giving at Hornet Services Sailing Club


    *

    10. FLEET RACING

    On Monday 1st and Tuesday 2nd of August, if there are sufficient entries, the fleet will be divided into A and B fleets. Fleet A will race Monday morning and Tuesday afternoon and Fleet B Monday afternoon and Tuesday morning. Skippers sailing in A and B fleets will be notified during the Sunday briefing.
    The mornings’ fleet racing will be from 9.30 to not later than 12.15 to enable any re-sails
    The afternoons’ fleet racing will be from 1.15 to not later than 4.00 to enable any re-sails. These times may be varied by the RO according to weather conditions.
     
  20. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ik kijk hier echt naar uit.vgr tonsr
     

Deel Deze Pagina