Ombouw computer voeding tot voeding voor lader, Help.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Witwas, 16 mrt 2017.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Ik heb nog een reserve 800watt computer voeding (Corsair GS800) liggen die ik wens om te bouwen tot voeding voor mijn lipo laders en voor andere applicaties die 12v en 5v vragen (3d printer, led’s, usb laden enz…).

    Ik heb heel wat info gevonden op het net over hoe deze om te bouwen. Maar nu zitten er in mijn voeding twee printplaten in plaats van één (zie foto’s). Vanuit de ‘hoofd’ printplaat vertrekt 12v en aarding, de ‘kleine’ printplaat vertakt dan alles (3v, 5v), maar ook op de ‘hoofd’ printplaat staat nog eens 5v, -12v en 3v.

    Kan ik de ‘kleine’ printplaat gewoon weglaten (daar ik niet zo veel vertakkingen nodig heb)? Of wordt de voeding waardeloos zonder?

    Alvast bedankt voor de reacties,

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Op die "kleine" printplaat zitten filters die er voor moeten zorgen dat de spanningen netjes storingsvrij zijn. Die print zou ik niet weg laten. Het is niet goed te zien maar de kans is ook nog groot dat de "terugmelding" die nodig is om de spanning netjes stabiel en op 12V te houden van dit printje af komt. Die kan je niet weg laten omdat de voeding dan niet kan werken.

    Persoonlijk zou ik de voeding helemaal in takt laten en er binnenin niets aan veranderen. De voeding is zo ontworpen en je kan meestal niet zo maar iets weghalen of veranderen. Wanneer je gedegen kennis van de elektronica hebt en je weet hoe zo'n voeding in elkaar zit dan kan je er misschien aan sleutelen. Dan nog is de kans dat je hem kan verbeteren nogal klein.

    De belangrijkste reden om van de binnenkant van de voeding af te blijven is wel het gevaar. Denk er goed om dat binnenin gevaarlijke spanningen aanwezig zijn! Door die spanningen kan er een, op z'n minst zeer pijnlijke, stroom door je lopen en dat is echt geen goed idee.
    Zet de voeding weer netjes in elkaar, controleer alles heel goed of je nergens sluiting hebt gemaakt en/of iets vergeten ben. Gebruik de voeding zoals hij is, dat is het beste advies wat ik je kan geven.
     
    Alpha21 vindt dit leuk.
  3. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Bedankt voor de info Ernst
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Pas op met wat je schrijft! Dit is een schakelende voeding en zonder die filtering kunnen heel gemene schakelresten op de uitgangen staan. Die "spikes" kunnen de lader volledig in de war sturen. Dat zal je vooral merken bij hogere laadstromen. Hoe hoger die laadstroom des te groter die "spikes".
    Een tweede probleem is dat die filtering ook de storing voor "de buitenwereld" tegen moet houden. Zonder die filtering kunnen kan die voeding andere apparaten in huis storen. Dat kan vrijwel elk apparaat zijn want waar zit geen elektronica (chipje) in tegenwoordig? Dit laatste is een heel strenge eis en elk apparaat moet een type goedkeuring hebben voordat het op de markt mag komen.
    In een schakelende voeding ontstaan heel veel stoor signalen. De metalen behuizing en veel filters op de uitgaande spanningen moeten dit zo veel mogelijk tegen houden..
     
    onno10 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina