Ombouw FC-18 met FrSky

Discussie in 'Model elektronica' gestart door AHoogendijk, 17 jun 2014.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    In dit draadje wil ik een verslagje maken van de ombouw van mijn FC-18 met een FrSky 2.4 gHz module.

    Het gaat om deze zender:

    [​IMG]

    Arie
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hou je er rekening mee dat je geen multi modules kan gebruiken met frsky?
    rechts bovenin lijkt mij een multswitch? en links bovenin een multiprop?
     
  3. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk.
    Ik heb het laatst gedaan met mijn FC-16, Bevalt zeer goed.
    Hier nog een paar foto's van
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Cheeta,

    er zitten alleen wat schakelaars (idele up etc) en trimmers op, die blijven het wel doen.

    Heb ik er ooit zelf wel eens op gemaakt, electronica is ook m'n hobby, vandaar

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Deeze module komt er in:

    [​IMG]
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Er zit ook een andere accu in, om van de nicad af te komen, is ook een stuk lichter

    [​IMG]

    Diode ooit al eens overbrugt voor het laden
    [​IMG]

    En nu ook nog een gat achterin voor de balance plug
    [​IMG]
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Eerst maar eens een plaatsje gezocht voor de schakelaars.
    Zoals je op de eerste foto kan zien heb ik nog twee plaatsje over boven de schuifschakelaars in het midden.
    Die zitten precies onder het printplaatje waar de 35 mHz module op schuift
    [​IMG]

    Daar passen de schakelaars precies in, vanaf de achterkant links de schakelaar voor mode en update, en rechts de keuze schakelaar voor 2.4 of 35. Bewust een 3 polige wissel schakelaar, dan blijft er nergens spanning op staan
    [​IMG]
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Nu de uitdaging om de draadjes te solderen aan de schakelaar.
    Ik wil de kabel die naar het printplaatje gaat doorknippen, en direct op de schakelaar solderen.
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh ja, er zit natuurlijk ook een zelfgemaakte campac module in (foto's zijn niet helemaal scherp)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    @repeat,

    heb je ombouw gezien, ziet er goed uit.
    Ik heb allen de 35 mHz werkend gehouden, dus het is wat voller in m'n zender.
    Vandaar ook de balance plug in de achterkant, ik moet de langen antenne nog op kunnen bergen

    Arie
     
  11. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk om te zien. Heb er ook een zelfbouw campac inzitten. Vind het nog steeds een top-zender (en de FC-18) helemaal :)
     
  12. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    Ombouw FC16

    Hallo Arie en Repeat !!,
    ik ben ook bezig een FC 16 om te bouwen naar FrSky 2,4 GHz.
    Ik heb een paar vragen aan jullie, als je geen Campac module gebruikt kun je toch gewoon deze hele santekraam uit de zender halen tot het afknippen van de draden tot op de grote printplaat en het geheel verwijderen van het printplaatje voor de module, of ben ik iets te voortvarend te werk gegaan?
    Arie, ik zie dat jij de trainer aansluiting hebt behouden, ook deze heb ik verwijderd tot het stekkertje op de printplaat, het stekkertje met de oranje draad gebruikt om het PPM signaal voor de FrSky op aan te sluiten.
    Ik heb de schakelaars( ik bouw 2 setjes in, en laat de 35MHz. geheel vervallen) voor de omzetting voor ontvangers ook niet geplaatst, ik gebruik toch alleen de ontvangers die gebruikt worden in de middenstand van de schakelaars, dus ook deze heb ik, tot het stekkertje op het printje met de led en bindknop, verwijderd. Bij doormeting gaf de middenstand geen enkele verbinding, deze is dus neutraal als basis ingebouwd neem ik aan.
    Wel heb ik een omschakeling op de PPM en Plus aansluiting gemaakt om van de ene naar de andere set over te schakelen. De min draad van de setjes gezamenlijk op de min aansluiting van de printplaat gesoldeerd.
    Hebben jullie ervaring met deze (sloop) methode om ruimte te maken in de zender voor de 2 setjes in dit geval.
    Groet Huib
    P.S. Repeat, is het niet netter om je naam prijs te geven als je zelf op een topic reageert? Ik vind van wel.
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Huib,

    Ik gebruik de draden naar de 35 mhz module, dat is volgens mij de meest logische.

    Trainer poort heeft een andere functie die ik weleens gebruik, nl als leerling leraar, dus die blijft intact.

    Die schakelaar met 3 standen is ook voor firmware update, en telemetrie ontvangers.

    Ik ben niet zo van dingen afknippen, als je die later kan gebruiken.

    Je kan de schakelaar altijd ergens in de zender stoppen.

    Heb jij 2 zend modules ingebouwd?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    Ombouw FC16

    Arie,
    Dank voor je antwoord
    in de FC 16 zitten geen losse zend modules dus die draden heb ik niet, heb je ook de plus en min draad gebruikt die naar deze 35 Mhz module gaan?
    Heb je dan wel spanning voldoende voor FrSky, de trainer aansluiting van plus en min geven een te laag spannings veld om de FrSky te laten werken.
    En ja ik heb 2 setjes ingebouwd, (op een Duits forum zag er zelfs een met 3 setjes ingebouwd).
    De 3 standen schakelaar kan ik zo weer op het printplaatje steken mbv het stekkertje dus deze functie's gaan niet verloren.
    De Trainer c.q, leerling/leraar aansluiting gebruik ik nooit (is ook niet echt nodig met een Truck) dus deze heb ik gebruikt om het PPM signaal van af te halen. En een campac module gebruik je volgens mij alleen maar als je meerdere modellen in 1 zender wilt programmeren, toch. En ook dat is voor mij niet van toepassing.
    Huib
     
  15. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Humaria,

    Ik heb niets uit mijn zender verwijderd omdat het qua ruimte niet nodig was. Bij verwijderen van electronica moet je ook heel zeker hebben gesteld dat dat geen impact heeft op de functies die je wel wilt blijven gebruiken.
    Ik heb enkel (uit informatie van internet) de voeding naar het 35MHz deel op de print doorgeknipt en deze aansluiting weer gebruikt voor de FrSky DIY module.

    De trainer-aansluiting kun je gewoon blijven gebruiken indien gewenst.
    De FrSky schakelaar voor het type ontvanger heb ik ook niet ingebouwd of aangesloten omdat ik enkel met de D-ontvangers werk (nu D8R-XP en D4R-II) en ik niet per abuis de schakelaar verkeerd wil kunnen zetten.

    Ben overigens zeer tevreden met FrSky
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Huib,

    bij mij gaan dus 3 draden naar de module print, net zoals bij jouw waarschijnlijk naar de vaste zendmodule.
    Bij mij is het plus, min en signaal.
    Ik doe ze alle drie over de schakelaar, dus er is maar 1 module tegelijk in gebruik.

    Wat is als ik het vragen mag de reden dat je meerdere modules in je zender hebt?
    Je kan toch meerdere ontvangers binden op 1 module?

    Arie
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik heb dus de kabel doorgeknipt, de kabels vanaf het moederbord in het midden, die naar de module aan de ene kant, en die van de FrSky aan de andere kant
    [​IMG]

    Alle overige kabels passen er net tussen door
    [​IMG]

    En je ziet links de schakelijk van de FrSky zitten

    Arie
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb nu 3 FC-18 (met 6 ontvangers) draaien met gewoon de klikmodule er achterin, maar helaas is er ondertussen binnen twee weken tijd twee keer een heli (beide keren dezelfde) naar beneden gekomen.

    We weten nog niet waar dit van komt, maar we vermoeden, dat 4.8 V NiMH niet de meest geschikte voeding is (en dan gebruiken wij toch echt dikke 3800 mAh pakketten).
    De eerste keer gebeurde het tijdens de eerste vlucht van een middag, de tweede keer aan het eind van de derde vlucht.
    Een andere set heeft reeds een uurtje of twee vliegtijd achter de rug, maar die accu laad ik voor de zekerheid na iedere vlucht bij (1900 mAh Eneloop pakket, met drie digitale servo's er aan), en een derde set heeft ook al weer een uurtje gevlogen in een dikke benzine heli, maar wel iedere keer twee vluchten van max tien minuten (ook een 3800 mAh NiMH pakket, nagelnieuw.
    De vierde set is nog niet in de lucht geweest, vanwege die twee crashes
    vijfde en zesde set zitten in 450 heli's met BEC, dus geen angst voor ontvanger voeding.

    Word daar wel een beetje huiverig van, want in dit tempo gaat het materiaal hard achteruit....

    Groet, Bert
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert,

    Dat is jammer,
    Ik heb geen idee of ze kritisch zijn voor lage spanning.
    Zeker omdat het bij 1 is, heb je al eens met stilstaande motot en bewegende servo's de spanning gemeten?
    Herstart de ontvanger, of blijft ie uit?

    Bij de specificaties staat vanaf 3/3,2 volt, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

    Arie
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? bij mij staat er 3.5V op de specs, en ik weet van Futaba PCM ontvangers, dat die bij 3V een battery failsafe geven (gasservo in de middenstand).

    Maar ik durf er niks van te zeggen, want beide keren is afgelopen 3 weken gebeurd en toen zat ik (net als nu) op zee.
    Men zei wel dat er na de crash beide keren niks te merken of te vinden was, maar dat de heli beide keren zonder waarschuwing volledig ophield met reageren.

    De laatste crash was met een reeds verder gevorderde leerling in hoover, en dan zou je een herstart nauwelijks mogen merken en zeker niet van mogen crashen (2 seconden overleeft een heli wel als hij een beetje rustig hangt).

    Ik hou het er voorlopig op, dat die voeding niet afdoende is, en dat zou betekenen dat we over moeten op een LiPo en UBEC, of 5 cellen en een stepdown voor de hekrotor. Beide opties een uitgave waar we niet op zitten te wachten.

    Baal wel als het zo is, want ik heb net zowel de Cobra als de BO als een van de llesheli's, en OOK nog eens het machientje van het "brandstofvliegen voor weinig" project van nagelnieuwe accu's voorzien....
    Alles bij elkaar dik 130 euro aan NiMH, zo rijp voor het weggooien... :(

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina