Ombouw Jubilee naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door wim bakker, 2 dec 2018.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    F23E0BAC-CC5D-4274-B99B-ED6F70A09916.jpeg BEF098F3-5931-4764-9582-2E1DA84680AD.jpeg F2C89CC9-AE3A-49A3-A698-57B1325B80F9.jpeg Na het eerdere draadje van Ard over de ombouw van zijn vaan Jubilee wil ik graag mijn ervaringen delen met een soortgelijk projektje.

    Eerder deze week was bouwer en RC zeiler Dick de Vries uit Heerenveen zo vriendelijk mij zijn Jubilee aan te bieden. De boot was door zijn vader in 1971 gebouwd als vaanzeiler. Dick had een tijd geleden alle beslag gedemonteerd en de schroefgaten gevuld.

    Behalve de boot en kiel, was een zakje beslag, mast, gieken en zeilen aanwezig. De houten mast heeft een keep voor de loef van het grootzeil. Bij de zeilen waren ook 2 spinnakers.
    Het roer en de vaan ontbreken.

    De heer de Vries sr. was een uitstekende modelbouwer. Ook de Highlander A- klasse die ik eens kocht was door hem super gebouwd. Dit schip is geen uitzondering: een prachtig gebouwde romp en dek.


    Mijn plannen zijn de boot in uitstekend zeilbare conditie te brengen met het doel mee te doen aan toertochten, zoals die regelmatig worden georganiseerd.

    De boot is 1.70 meter lang, de waterlijn is 1.14 meter, ze is 32 cm breed. Het zeiloppervlak volgens de meetbrief is 0,7m2. De kale romp, zonder beslag etc. weegt 2,8kg. De kiel 8,5kg. Zeilklaar zal ze minder dan 12kg wegen, een voor mij nog goed te hanteren gewicht.

    De foto’s zijn gemaakt direkt na het ophalen.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2018
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    In grote lijnen wil ik de volgende zaken aanpakken
    - check waterlijn zoals ze nu is.
    - nieuw roer maken. Zal een balansroer worden. De nu aanwezige scheg wordt afgezaagd.
    - inbouw nieuwe hennegatskoker en roerbediening voor RC
    - zeilbediening dmv een lier met omloopschoot.
    - verlengen met zo’n 6 cm van bestaande 10R masten. De masten/ zeilen passen (denk ik) goed op dit schip, maar staan mogelijk een beetje “modern”...
    - aanbrengen fokopname punt aan dek dmv buisje.
    - boot en kiel afschuren en schip lakken

    Zal de werkzaamheden hier beschrijven en foto’s toevoegen.

    Voel je vrij om opmerkingen, aanbevelingen en kritiek in deze draad te delen.
     
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    5388650D-8425-41B0-9B52-205FBAB4A03B.jpeg AD79B357-E37D-49A6-A9CB-297E3FC99955.jpeg Net even, in de motregen, snelle drijftest gedaan.
    - ze drijft, maar lekt op de kielbout: betere rubberringen kopen
    - ze drijft, wat mij betreft, keurig op de waterlijn.

    Prachtige zeeg en fraaie overhangen⛵️
     
    Michiel en Zeiler vinden dit leuk.
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    8F0B8674-D6AB-4913-86D9-7F7C4DFF04BC.png De mast en zeilen die bij de boot zitten hebben hun beste tijd gehad.

    Kreeg opeens een ingeving om te zien of de zeilen van mijn Tenrater (10R) zouden passen.
    Met een mastverlengertje van ca. 6 cm, die ik onderin de bestaande masten schuif, gaat dat passen.

    Dan de kwestie van het oppervlak van de zeilen en de verdeling grootzeil/ fok.
    In vergelijking met het tuig van de meetbrief is het totaal oppervlak wel ongeveer OK.
    Maar de fok is origineel wat groter (39% van het totaal oppervlak), bij de 10R is dat 33% bij alle tuigen.
    Het lijkt me dat dit door de mast wat naar voren te zetten is op te lossen.
    We gaan het zien.

    Als deze oplossing werkt zie ik de volgende voordelen
    - de 3 tuigen hebben een zeer stijve carbon mast en fraaie, bijna nieuwe, zeilen van Sails etc.
    - geen extra kosten voor masten, zeilen en bijbehorend beslag
    - de mastverlenger wordt demontabel, zodat de tuigen ook voor de 10R beschikbaar blijven.
    Nadeel mogelijk de niet klassieke uitstraling van het geheel

    Hierbij de tabel met de maten van de zeilen.
    Is een spreadsheet op mijn iPad, waar ik niet goed mee werken kan; sheet is wat rommelig. Sorry.
     
  5. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Schitterend schip,ga het volgen,suc6 Bel10:bye:
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Wim,
    In het kader van de ombouw van mijn Jubilee heb ik toen door Nylet twee setjes laten maken, een met een totaal oppervlak van 67 dm2 (klopt aardig met 10R no2) en een van 54 dm2 (komt in de buurt van je 10R no 3)
    Voor de fok in beide setjes heb ik toen 40% aangehouden en ervaren dat ik op open water, anders dan in een parkvijvertje, overwegend met set 2 gevaren heb.
    Zie foto , genomen op de Krabbeplas in Vlaardingen door Joost van Santen.
    Succes,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Weer interessante informatie Ard. Ik heb er natuurlijk geen idee van hoeveel zeil de boot kan dragen bij verschillende wind en water omstandigheden. Wat je schrijft geeft me wel moed om het met de 10R zeilen te proberen.

    Wat is jouw ervaring met de dekhuizen die de romp af moeten sluiten? Krijg je toch water binnen bij de woeste omstandigheden van de 2e foto? Heb je nog afdichtingen aangebracht? Het dekhuis op mijn boot past zuigend op het houten frame.
     
  8. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Wim, Leuk draadje. Ik ga je zeker volgen.
    Ligt inderdaad prachtig op de waterlijn.
    Ga je de spinnaker(s) gebruiken of laat je die achterwege, zal anders een hele uitdaging zijn om ze bruikbaar te monteren.
    Is het gewicht nog een beetje te tillen of valt het tegen?
    Komende zondag staat de Jaarlijkse Wintertocht tussen Vredeburg en Kaag(dorp) weer op de agenda van MVWoubrugge. Een beetje te vroeg om al met de jubilee deze toertocht te doen :) zal eerder in het voorjaar 2019 het Rondje Zegerplas of Tour de Fossa worden.
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Net als de overige zeilen zijn de spinnakers ook een beetje moe. Om ze op een RC boot te voeren is mij sowieso te complex.
    Gewicht zou net moeten gaan, we zullen zien.
    De tocht komend weekend komt wat vroeg. Zie er naar uit volgend jaar mee te doen.
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard stuurde me een reactie per email over de dekhuizen. Zelfs goedpassende dekhuizen lijken een beetje water door te laten bij forse wind met water aan dek.
     
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    2C8E6F4D-0B56-40BC-B320-33DCD690185C.jpeg Vandaag paar uurtjes aan de Jubilee gewerkt.

    Als eerste een mastverlenger voor het nummer 3 (laagste) tuig gemaakt.
    De mast van dit tuig bestaat aan de onderkant uit een 15mm buis met daarin een 12 en een 10 mm. Alles hoge stijfheid carbon. De 12 mm buis begint 6,5 cm van de mastvoet. De verlenger bestaat uit een stukje van mm 15 mm, dat
    tegen de mastvoet aankomt, een stuk 12mm, die tegen de 12mm buis in de mast komt en een kort stukje 10mm.
    De verlenger is aan de onderkant ingezaagd, zodat die mooi op het T- stuk van het mastspoor valt. Een stukje dwarsgeplaatst rvs staf houdt de mastvoet op zijn plek in het mastspoor.
    De verlenger is nog niet in elkaar gelijmd, dat doe ik nadat de andere tuigen zijn pasgemaakt. Doel is 1 verlenger voor alle 3 tuigen.
     
  12. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    84773A00-01E9-4075-907C-F6B0FFA078CB.jpeg De mastverlenger op de mast gezet van tuig 3 en het geheel provisorisch op de boot gezet.

    Sorry dat de foto gekanteld is, krijg hem niet rechtop..
     
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    18456DAF-395A-4CC4-A583-90E4E391E88D.jpeg 8EEAA201-5DCB-42BD-AA4C-20000AC7C47A.jpeg 43301B37-152F-46F7-9DE9-35EBD0490E7C.jpeg 51DBC1C7-5CA3-4169-A1AC-907AFE9680F3.jpeg De oplettende lezer heeft een roer op de foto gezien. Maar eerst de scheg afgezaagd.
    Het roer had ik nog liggen, daar komt een nieuwe voor, die wat kleiner zal zijn.

    De 6 mm roerkoning ga ik vervangen door een 5mm. Daartoe bij SailsEtc de nodige spullen besteld om een spelingsvrij geheel te krijgen.

    Ook al even de gaten in voordek en kielbalk geboord voor het buisje waaraan de fok komt te hangen. Daarover volgende keer meer.
     
    Bert V en Ard vinden dit leuk.
  14. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    A186384D-258E-4DCB-A31F-EEE9FE8B7DD9.jpeg 951AF5B4-3C1C-4B68-8A9A-9C7642F69EA0.jpeg 3A900796-444E-400E-AFFC-F74763FD7880.jpeg 7576B13A-19F7-4788-BFF6-72929E15228C.jpeg 0908839C-7D4D-4B36-B973-3E76DD9E1FF0.jpeg Afgelopen dagen weer wat aan de Jubilee gewerkt.

    De voortgang van de fokbuis in voordek doe ik in apart verhaaltje als die in de boot verlijmd is. morgen?

    Nu dus over het roer.
    De bij SailsEtc bestelde spullen zijn binnen. Zie foto.
    Roeras, roerbuis met afdichtringetje, toplager, roerarmpje.

    Oude roerbuis uitgeboord. Ging erg makkelijk, want die zat nauwelijks vast.
    Gat in het dek gezaagd nabij het roer.
    Daar kwam ik onverwacht een hoop hout tegen. De scheg liep door tot het dek en ook de afsteuning was zeer degelijk uitgevoerd. Dit met de Dremel er zoveel mogelijk uitgehaald onder het genot van fikse rookwolken.
    De gekochte spullen passen er na een beetje vijlen zo in.

    Het balansroer “ontworpen” en een balsa kern uitgesneden. De roeras is 5mm rvs staf, dus een uitsparing voor de as in het balsa gemaakt. Hopelijk kan morgen de as ingelijmd worden met verdikte epoxy.

    Dan kan het blad in profiel worden geschuurd en worden bekleed met glasweefsel of carbon met epoxy.

    Het toplager zal ik helaas boven dek moeten houden. De originele bedoeling is om dit onderdeks te bevestigen. Door de vele dekspanten op deze plek gaat dat niet. Qua functie geen probleem, maar het is niet zo’n mooi gezicht.
    De roerbuis kan worden ingelijmd, zodra ik weet hoe hoog de roerservo komt. Dan weet ik pas hoeveel van de roerbuis moet worden afgezaagd.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2018
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Wim,
    Mooi spul levert Sailsetc zeg!
    Ja, die scheg zit royaal ingebouwd, gaat door de kielbalk heen en eindigt onder dek tegen twee dakbalkjes.
    In mijn Jubilee wist ik van tevoren al dat een balansroer een ingreep zou betekenen zoals getoond op jouw foto's.
    Ik heb er toen voor gekozen de scheg af te slanken en het roerservo voor de scheg in het dek te verzinken.
    De lagering van het roerjuk was nog een onderdeel van de oorspronkelijk vaan!
    Succes verder,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jorn vindt dit leuk.
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank je Ard

    Omdat ik niet over de tekeningen beschik (moeten nog opgezocht worden) was de houten constructie wel een verrassing voor me. Snap jouw oplossing voor het roer nu beter.

    SailsEtc levert top spul, prachtig ontworpen door Graham Bantock, die zelf aktief zeilt in diverse RC klassen. Alles is top. De orderverwerking, de verpakking en de produkten.
    (Ik heb geen belang in SailsEtc!)
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2018
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mijn workflow oogt wat rommelig voor de lezer. Hiervoor mijn excuses.

    De werkwijze is eerst voorbereiden en pas maken van een aantal onderdelen.
    Daarna batch gewijs verlijmen.

    Voor de lijm gebruik ik epoxy van Polyservice ingedikt met glasbolletjes en silica.
    Bij deze boot zonder pigment, bij carbon boten ingekleurd met zwarte pigment.
     
  18. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    6BA10F74-A1C5-403F-A67D-2ACC8D8B126D.jpeg B1FC4B1D-ABD0-4BF2-9324-79F25DB3EE2D.jpeg DAE3AE27-C386-4D0D-8E1D-D53B6DA7FC3D.jpeg F03237FD-836F-40AE-A842-7952B5FAC029.jpeg 7F3B7DA3-F6CE-466C-A56B-DFF057B2647C.jpeg Vandaag pas weer tijd om te lijmen.

    Als eerste de messing plaatjes, die met ultra fijne spijkertjes, op de boot en de kiel bovenkant zijn bevestigd gelijmd.
    De oude lijm was los en rond de kielbouten zat wat ruimte.

    Daarna de fokkebuis ingelijmd. Omdat de boot een dikke kielbalk heeft kon de buis en het stukje staf daarin gelaten worden. Daardoor is het niet nodig gaten in het dek te zagen. Moderne boten hebben doorgaans geen kielbalk en daar moet echt van boven, via gaten in het dek, de buis worden vastgelijmd. Daar zit het stukje staf ook binnen in de boot.
    Het stukje staf dient om een touwtje aan te bevestigen dat bij het dek naar buiten komt. Aan het touwtje komt een ringetje en daar wordt de fokkeboom aan bevestigd. Later zal ik dmv foto’s een en ander verduidelijken.
    Het carbon buisje had ik nog liggen. Buitendiameter 5, binnen 3 Aan de dekzijde hier een carbon buisje van 3mm ingelijmd, zodat er niet te veel water binnen kan komen. De buis wordt aan de onderkant dmv een stukje (mylar) plakband afgesloten.

    Ik had al een stukje rvs staf gebogen voor de achterstag bevestiging. Ook dit nu in de boot gelijmd. Binnen, onder het dek, zit het vast met een kloddertje verdikte epoxy. Aangebracht met vinger en een stukje plakband om de epoxy op de plek te houden tijdens uitharden.

    Tot slot de 5mm rvs roeras in het balsa roer gelijmd. Ook weer met verdikte epoxy.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2018
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    0424D423-BF72-41BF-A699-BC6A8678298E.jpeg F4C2EF01-D603-4DE1-8DAE-072A99811A5F.jpeg 7A1D596A-0CDE-47D5-9CAF-F0C0719A7C62.jpeg 3CB24DA8-2D93-4A39-A3C9-63381D4E31F3.jpeg Voor de lierophanging een model uit karton gemaakt. Op basis daarvan een steun uit een carbon/ schuim plaat geconstueerd. De carbondelen vastgeplakt met secondenlijm. Later zijn de haakse verbindingen nog met een carbon rupsje (fillet) versterkt.
    Er is ook ruimte voor de ontvanger en het accupakket.

    Ik gebruik een lier die in een boot zat die ik eens kocht. Ik heb hem laten nazien en reviseren door de maker Hubert Blessin uit Duitsland. Hubert loopt tegen de 90 en bouwt geen lieren meer. Voor als de lier niet voldoet, of stuk gaat, heb ik ruimte gehouden op de liersteun om een RMG lier in te bouwen.

    De roerbuis (hennegatskoker) ingelijmd. Het toplager wordt nog met een schroefje vastgezet.

    De achterste dekdoorvoer voor de omloopschoot gemonteerd. Dit is een SailsEtc product met een siliconenlager, zodat er vrijwel geen water in de boot kan komen.


    D86B3C2A-216A-4EDD-9F43-CAE5090245A1.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2018
  20. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Op de foto’s hieronder is de proefpassing van de omloopschoot te zien. De liersteun is nog even met tape vastgeplakt. Na uitlijning met de lier wordt de steun dan definitief vastgelijmd aan de binnenkant van de dekrand.

    Het witte schijfje is de voorste dekdoorvoer. Ook weer een SailsEtc product. Hier gaat de laag belaste kant van de omloopschoot onderdeks.

    Het blokje ernaast is voor de grootschoot geleiding.

    De omloopschoot wordt later bovendeks onderbroken voor plaatsing van een ringetje waar de 2 schoten aankomen en een veertje op de omloopschoot op spanning te houden.

    0B4F6E93-AA36-4E7A-9360-708E03EFFE5D.jpeg BBF4C74D-B937-4151-B5AD-A7780110D088.jpeg
     

Deel Deze Pagina