Ombouw KJ66 met KKK2310

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door adryan, 18 okt 2014.

  1. adryan

    adryan

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    8
    Hoi,

    na 10 jaartjes ben ik stilaan weer begonnen met de turbines.
    Heb m'n KJ66 uitgedeukt...,en geüpdatet met een 2310 compressor, en een 17mm as. De basis voor de diffuser is van de KJ. Binnenzijde is wat uitgedraaid, nadien met vijl de schoepen weer scherp gemaakt...

    [​IMG]

    Vandaag eerste keer proef gedraaid met een Xicoy Fadec (oude electronica was kapot na crash op de Pampa's)
    T=570°,n=120.000,F=100N
    Op zich geen slechte waarde!

    Na het uitzetten zag ik dat de compressor wat had aangelopen, en verdraaid was tov de moer, zie streepjes (+/- 30 graden).
    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik heb de intake met schuurpapier glad gemaakt, en de kleine randen aan achterkant van de compressor schoepen glad gemaakt (keer licht langs schrapen met mesje)


    Heb een paar vragen misschien dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

    -aangezien te temperatuur nog mooi laag is zou ik nog hoger kunnen gaan met het toerental, om wat meer vermogen te krijgen. Hoeveel toeren kun je hem laten draaien met een 17mm as? Neem aan dat ik tot ongeveer 700 graden kan gaan?
    -met het balanceren heb ik altijd wat moeite gehad. Deze keer had ik hem voor de zekerheid maar opgestuurd naar turbine rescue in Duitsland.....zou ik hem weer kunnen laten lopen na het licht aanlopen?
    -laatste vraagje, ik heb altijd het probleem dat de compressormoer nooit mooi centrisch terugkomt als je hem eenmaal lost hebt gehad...iemand een oplossing hiervoor? Maakt volgens mij niet zo heel veel uit, want gewicht zit heel dicht bij het centrum.


    Alvast bedankt!

    grt,
    Adryan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    moer

    -laatste vraagje, ik heb altijd het probleem dat de compressormoer nooit mooi centrisch terugkomt als je hem eenmaal lost hebt gehad...iemand een oplossing hiervoor? Maakt volgens mij niet zo heel veel uit, want gewicht zit heel dicht bij het centrum.


    Je kunt het op lossen door een kamertje te draaien in de compressor. een paar mm diep is voldoende
    Je maak een nieuwe moer met daar aan een opstaand randje die wat diameter precies in het kamertje past . de lengte van het randje 0.2mm minder dan het kamertje diep.
    succes.
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    compressor moer

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. adryan

    adryan

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    8
    Kamertje in compressor is gelukt, hij loopt nu mooi rond.

    Vandaag weer keertje gedraaid, fadec op 124.000 ingesteld. Hij toert echter niet hoger op als 122.000 (12.5kg- 570 graden).
    De toerenbegrenzing komt dat nu omdat de compressor te zwaar trekt voor het 66mm wiel, of kan dit onbalans zijn?

    Wat me wel opvalt is dat van 7 tot 12kg echt met een "klap" erbij komt. De kj66 is wat dat betreft veel gelijkmatiger. Misschien fadec instelling??
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    turbine

    Goed te horen dat je moer nu niet meer slingert.
    Hoeveel druk heb je nodig?
    Ik zou niet hoger gaan dan 118k blijft alles heel.
    misschien dat de opbrengst van de pomp niet voldoende is.
    Wat mij wel opgevallen is dat de ecu moet leren de laatste 5000 toeren komen er als alles oke is er langzaam bij run na run . je temperatuur is goed netjes

    Gr Gerrit Jan.
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Adryan, heb ik ook gehad met m'n GR180's. Heeft niets te maken met performance van je motor, immers, je egt is laag genoeg. Was het een motorisch probleem dan was je egt sky-high gegaan. Je pomp kan het niet meer aan en pompt zich een ongeluk. Dat kan meerdere oorzaken hebben, bij mij was er te veel restrictie in de leidingen van mijn testbank. Je kon duidelijk de pwm (pomp spanning zoals aangegeven bij fadec) op zien lopen maar geen enkele toer er bij. Brandstof leidingen korter gemaakt en één van de twee brandstof filters er uit gehaald, daar zou ik eerst maar eens naar kijken. Daarna zou het kunnen dat je ecu input spanning te laag is, dan kan de pomp ook nooit harder draaien. Ook zou je pomp versleten kunnen zijn, misschien een andere proberen die je misschien hebt liggen. Ook je brandstof naalden kunnen misschien te veel weerstand hebben maar ik zou eerst naar je leidingen, koppelstukken, kraantjes en filters kijken of er wat te versimpelen valt. Misschien een kort testje doen zonder filter en minder koppelstuken om effe te kijken.

    Succes!

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. adryan

    adryan

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    8
    Na wat speurwerk in de fadec handleiding een instelling gevonden die de gascurve bepaalt. Blijkt dat de fadec standaard niet 1:1 de gasstick stand doorgeeft. Setting nu gezet op "Lineair" , eens kijken hoe hij zich dan gedraagd....
     
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    fadec

    je kunt hem zetten full expo half en linear

    stick up trim up full power
    stick down trim down stop
    stick down trim up idle.

    Dit moet de fadec weten of je hem nu op expo of linear zet dat maak niets uit volle uit slag is altijd max.

    maar zo als ik al poste naar het maxium doet de fadec het in het begin wat rustig aan.

    gr Gerrit Jan
     
  9. adryan

    adryan

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    8
    Weer paar liter verstookt ..

    Toerental volgt nu mooi de stickbeweging. Acc. en Dec. delay op 15 gezet. Stability staat op 100.
    Maximaal toerental neemt hij steeds beter op (124.000). Het optoeren vanuit idle naar max. rpm gaat nog vrij langzaam, ongeveer 3.5 sec.
    Boven 60-70.000 reageert hij zeer vlot.
    Max. Temperatuur is nu 570 bij max rpm.

    Kan ik het optoeren nog sneller krijgen? Voor m'n gevoel toerde hij destijds als kj-66 versie sneller op, maar dat was met een jettronics ecu.
     
  10. adryan

    adryan

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    8
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    turbine

    Ik vind het zo al geweldig.

    Wat voor ecu gebruik je.
     
  12. adryan

    adryan

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    8
    Ik gebruik een Fadec ecu. De pomp is een Hausl voor 12+ turbines. Misschien tikje te groot, pw komt niet boven 300.
    Je kunt zien dat hij tot 60.000 langzaam optoert, daarna is het net een borstelloze motor, zo reageert hij.
    Bij 60.000 zit je zo aan 2-3kg druk, het binnenvliegen bij de landing zal lastig worden...
     

Deel Deze Pagina