Ombouw Marblehead naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 18 dec 2015.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nog een ombouw verhaal ? Ja, gestimuleerd eerst door Ard die mij prive op de hoogte bracht van de verbouwing van zijn Nationale Reeks "Bounty", gevolgd door samen te zeilen met onze boten in RC uitvoering. Tevens zijn er natuurlijk de aanvullende verhalen op dat topic.

    In eerste instantie had ik mijn oude Marblehead (Model Ratoncillo) al improviserend omgebouwd van vaan tot RC zeiler. Echter ik was daar niet echt tevreden over. Dit seizoen (2015) heb ik nog nette zeilen gekocht (alleen het A tuig, de rest ga ik zelf maken), maar de winter is mooi om de rest aan te pakken.

    Voor een vaan zeiler hoef je eigenlijk na de bouw nooit meer onderdeks te zijn. Voor RC is dat wel anders. Batterijen in een plastic zakje is leuk voor even maar niet voor langere tijd. Dus het dek krijgt een "overhaul". Oude dek eraf, nieuw dek erop.

    Verder heeft de techniek sinds 1978 niet stil gestaan. Naast betere zeilen zag ik ook carbon masten en dat sprak mij wel aan omdat je dan het zijstag puur dwarsuit kan zetten. Vroeger -in de vaan tijd (spinnaker!)- had je ook zijstagen nodig die wat naar achteren gingen, maar bij ruime wind komt dan het grootzeil tegen dat stag aan. In de vaan tijd schoof je het betreffende stag naar voren, maar als RC zeiler gaat dat niet. Dus een carbon mast met pure zijstagen en een achterstag. Dat achterstag kan nu naar het achterschip daar waar vroeger de vaan in de weg zat.

    De oude mast stond op het dek, maar de recente ervaring met de nieuwe mylar zeilen gaf aan dat bij het optuigen van zo'n losse mast er snel kreukels in het mylar komen. Dat is een van de redenen om de mast door het dek te steken. Bij het optuigen staat de mast dan al vast. Tevens betekent dit dat de mast nu vastgehouden wordt op dek hoogte daar waar hij vroeger scharnierde om de mastvoet. Bij een doorgestoken mast laten sommigen de zijstagen weg, maar die wou ik toch maar intakt laten. Mede omdat mijn bootje best wat wind kan hebben.

    Tenslotte de kiel en het roer. De oude kiel en roer hadden een beetje een ellipsvormige doorsnede. Waarom ik dat toendertijd gedaan heb weet ik niet maar aanpassing vond ik nodig. Een net vleugelprofief is meer op zijn plaats zelfs bij de lage Reynolds waarden (lees lage relatieve snelheid). Dit is ook te lezen op de site van Graham Bantock en anderen. Eigenlijk zou ik het lood ook moeten wijzigen maar dat laat ik nog even.

    Voor het aanpassen van de nieuwe kiel en roerdoorsnede heb ik malletjes van stevig papier gemaakt voor de onder en bovenkant. Plaatselijk wat houtrotvuller gesmeerd en de mallen erin gedrukt. Uit laten harden en materiaal zodanig wegschuren dat de mallen net weg waren. Toen de hele kiel ingesmeerd en een "lineaal" erin gedrukt, zie de plaatjes. Daarna weer schuren en met de mallen de vorm controleren.

    Hoewel een Marblehead maar 1 roer mag hebben maak ik toch twee extra doorvoeringen voor roeren ter plaatse van de kimmen (zoals bv de Volvo Ocean Race booten ook hebben). Dit omdat het mij opviel dat bij veel wind en dus veel helling het schip niet goed luisterde naar zijn roer.

    De foto's geven een beeld van de huidige situatie. Intussen opnieuw gemerkt dat polyster bij 14 graden niet uithard! Dus even wachten met de rest.

    Verven wordt ook iets voor het voorjaar.


    Tot slot... ik dacht een nieuw topic te starten in plaats van deze onder de ombouw van Jubilee van Ard te plaatsen. Ik merk snel genoeg of er interesse is in een topic voor "vintage" Marbleheads.

    joost vs
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Hallo Joost,

    Leuk te lezen dat je gaat moderniseren.

    Heb je nog foto's van voor de start van de ombouw?
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ahcling,: dit topic had je snel gevonden!

    De fotos bericht no 1 van dit topic laten de boot zien net voor de ombouw. Het achterste gat is voor de roer servo en ontvanger. Het gat daarvoor in het midden is voor de winch. Dan zit er nog een gat aan BB naast de mast. Dat zat er al en werd nu gebruikt om de (2S) Lion batterij en lineaire spannings regelaar weg te moffelen.
    Bijgaande foto laat de boot zien zoals hij was in vaan uitvoering. De vaan besturing lijkt complex door de overdaad aan lijnen en veertjes. Feitelijk is dat zoals bij Tonsr. Nu dus geheel overbodig. Zoals je ook ziet staat de mast op het dek. Bij het optuigen staat alles dus los. Ik legde de boot dan ook met gemonteerde kiel horizontaal in het gras. Maar de nieuwe zeilen vinden dat niet zo leuk. IMG_5893.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2015
  4. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    hal joost,ik zie dat je gestart ben met het marblehead verhaal,je had het er al over,ik ga ook hier zeker mee lopen,daar ik dit ook een intressant schip vindt.vgr tonsr.
     
  5. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Mooi zo n foto van een vaan M.
    Vanegear, wat voor een heb je erop staan (stond erop).
    Ik ben wel benieuwd naar detailfoto's.
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Joost,
    Leuk dit nieuwe draadje.Wellicht een aansporing voor anderen om hun oude vaanzeiler uit de mottenballen te halen en om te bouwen.
    We kijken uit naar het voorjaar...
    Feel the (wind)force....
    Ard..
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Voor de geinteresserden:
    Bijgaand wat (oude) foto's van de vaan opstelling. Dit type-met tandwielen- is een van de mogelijkheden. Het vaanhuis kan draaien zodat je aan de wind zeilen , voor zowel over BB als over SB dezelfde instelling kan gebruiken. Je hoeft de boot dan alleen met een stok om te zetten en dan gaat hij weer.
    Middels veren kon je ook instellen dat hij bij een kortstondige afname van de wind ,en dus de zeildruk, vanzelf overstag ging. Er ingenieus.
    In dit voorbeeld is de verhouding van de tandwielen zo gekozen dat een balansroer goed aangestuurd werd. Immers, vergeleken met een aangehangen roer heeft een balansroer minder uitslag nodig. Verder is bij een vaan boot een neutrale roerstand gebruikelijk. Bij RC zeilen kan je je roer een constante hoek geven indien gewenst.
    Joostvs vaan1.jpg vaan2.jpg vaan3.jpg
     
  8. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Dank je Joost,

    mooi te zien hoe je dat op de boot hebt gemonteerd en her en der de diverse mogelijkheden hebt ondergebracht.

    Zelf vaar ik met een clem edwards vanegear. Ook een mooi stukje techniek.
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    En wat is een Clem Edwards vane gear ? Hij is er blijkbaar wel om bekend.
    Foto ?
     
  10. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    joost ,wat er bij mij opstaat is ook anders als de tekening die je heb geplaatst,maar dat heb je gezien.vgr tonsr
     
  11. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Clem Edwards heeft vele vane gears gebouwd.
    Voor op mijn A heb ik deze kunnen organiseren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Er zij eigenlijk 2 basis type, teweten zoals die van Clem Edwards (die van Tonsr) en die met tandwielen. Beide laten toe dat je automatisch zowel over BB als over SB aan de wind kan zeilen. Bij de Edwards uitvoering scharnieren de voor en achterkant maar zijn ze wel gekoppeld. Bijgaand nog een foto van de vaan die Mike Harris gebruikte op zij A klasser (1988 ??)
    De vaan stuurt het roer via een pen sleuf verbinding, onderaan de vaan.
    Het gedeelte met het blad kan draaien om de vaan-as maar is via een pen sleuf verbinding (bij "A") gekoppeld aan een as met een kontra gewicht. Dit asje draait bij "B".
    Op deze manier kan het blad dus twee standen hebben tov het vaanhuis. Het contragewicht is bedoelt om de vaan enigszins vast te houden in 1 van de 2 uiterste standen. De twee schroeven ("C") zijn om de uitslag van het blad ten opzichte van het huis te beperken, bv + 30 en -30 graden schijnbare wind. tiktakvaan.jpg
    Lastig om dat in een kort verhaal uit te leggen. Overigens kan je de stand ook fixeren (zit bovenin in de foto bij dat ronde stangetje) zodat het mechanisme niet werkt en het dus gewoon een vaste vaan is.
    Bij het mooie voorbeeld van de Edwards vaan zit die fixeer inrichting onderaan het donkere blokje. Een U vormig "palletje" dat omhoog en naar beneden kan. Het staat in de foto van Ahcling omhoog.
    Vroeger waren de (messing) vanen vaak verchroomd, net zoals de auto sierlijsten!
     
  13. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Vane van Harris op mijn boot, is volgens mij gemaakt door Sykes...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    joost vS vindt dit leuk.
  14. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Als ik het mij goed kan terug halen kon je ook de vaan grootte veranderen in de hoogte
    Want er waren zeilers die een kistje hadden met verschillende oppervlaktes
    Ik weet nog dat Alex een M klasse had met een knik in de romp wat nu de moderne M boten ook hebben
    Gr Tom
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Met verwijzing naar de laatste reactie van Joost hierbij een foto van zo'n verchroomde vaan.Bijna een museumstuk.Moet iets opgepoetst worden, maar nog steeds functioneel.Ik doe er helemaal niets meer mee , een belangstellende mag 'm ophalen of hebben tegen verzendkosten, wie het eerst komt die het eerst maalt.
    De draaipin is er nog met dekbevestiging , behalve de helmstok met sleufje.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • vaan.JPG
      vaan.JPG
      Bestandsgrootte:
      159,8 KB
      Weergaven:
      350
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard
    Je hebt een PB
    Groet
    Wim
     
  17. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    jones vaan lijkt het mij.
    Wim, ga je nu ook vaan zeilen...
    Ik zoek nog een vaan voor op mijn vaan 36R.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2015
  18. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ahcling,ga je dan vaan zeilen ,waar wil je dat gaan doen dan,ik ben benieuwd,je zooekt een vaan dus ik neem aan dat je er mee wil gaan varen.vgr tonsr.
     
  19. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Ton, Vaan zeilen doe ik reeds vanaf 2011 met mijn Vaan A.
    Ik had eerst alleen romp en oude zeilen, de rest leende ik en ieder jaar komt er een uitrustingsstuk bij, de boot is nu acceptabel compleet.
    Voor komend jaar worden dan de working A sails vernieuwd, de andere zeilen kunnen nog.
    In 2014 was ik 4e bij de nationals en afgelopen jaar wonnen we de little protugal. Cup voor de hoogst gefinishde zeiler welke nog nooit kampioen geweest is (en we waren 2e bij de wing en wing)
    Ik heb nu ook een 36R, afgelopen jaar de nationals in england meegedaan, boot geleend, nu dus daarmee dezelfde weg bewandelen om de boot compleet te maken.
    Vaan zeilen doe ik dus daar (UK) en met mijn zoon samen is dat een heerlijke vader zoon ding.
     
  20. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ok das wel gaaf ,ik ben de a van jan aan het restaureren,maar dat heb je vast gelezen,maar dat gebeuren in engeland zou ik ook wel eens willen zien lijkt mij een spectaculer gebeuren daar.vgr tonsr
     

Deel Deze Pagina