Ombouw Marblehead naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 18 dec 2015.

  1. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Dat klopt wel. Als ik het zo bekijk liggen daar alle vezels in de 45gr richting. De gewone gewikkelde buizen zullen dus ergens tussen de pullwinded en de gepultreerde buizen uitkomen.

    Die buigstijfheid kan ik je alvast geven. Dat staat in de product specification sheet (laatste pagina). Carbon-epoxy-composiet met high tensile fibers geeft een buigstijfheid van 140GPa. (dat zijn de buizen die jij gemeten hebt. Daar zit dus een kleine productie- of meet-afwijking in). Carbon-epoxy-composiet met high modulus fibers geeft een buigstijfheid van 240GPa.
    De grote vraag is waarom ze dat niet in hun standaard assortiment hebben als buis. Als staaf of strip (volle vormen) worden deze fibers wel gebruikt.
     
  2. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram,
    Ik had die waarden ook gevonden, maar dit wil ik wel eerst eens echt zien want het is aanmerkelijk hoger dan mijn hoogste meting
    Inderdaad, wanneer kunnen we ze bestellen? Heb jij nog kontakt met van Dijk?

    Joost
     
  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    ik heb een mail gestuurd, maar kreeg een auto-reply ivm vakantie. Vanaf 4sept reactie, tenzij ze het als dringend beschouwen ;-)
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nu ik de terminology een beetje begrijp zie ik dat Exel(finland) ook High Modulus zou kunnen leveren. Laten we eerst van Dijk afwachten.
    Joost vs
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Heb ze ondertussen ook gevonden bij hyperflight (UK). Deze zijn 230GPa.
    Een drempel is wel de gigantische verzendkosten. Misschien is een gezamelijk inkoop een optie. Of ik moet eens bij connecties daar informeren of ze nog eens met de auto naar NL komen.
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ik dacht aan het filmpje waarbij de stijve buis eenvoudig afknapte.
    Onze ongestaagde carbon masten, hebben een ideaal afknappunt waar de mast, op dek hoogte, wordt afgesteund.
    We gebruiken 14 mm buis, waarin een 12mm buis is gelijmd ter plekke van de dekafsteuning/ lummelbout.

    Lijkt me een tamelijk complex verhaal om de goede buis te vinden: stijf, niet brittle, licht, in staat om een tapse mast van te bouwen obv 14, 12, 10 mm buizen.
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram, mooi dat je dat gebonden hebt. Ik zie dat de grootste diameter 10 mm is. Zie ook het verhaal van Wim Bakker hierboven. Zullen we eerst DPP afwachten ? proefstukje (monster) vragen ?
     
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    update DPP:
    kortgezegd: Dit lijkt een dood pad. Ze vragen minimale afname van 250m.

    Ik heb nog wel ff de offerte doorgestuurd naar zowel carbonwinkel als r-g.de (het moederbedrijf) met de vraag of ze deze kwaliteit (in verschillende diameters) in het assortiment willen opnemen. Ik verwacht er niet zo veel van..


    Onderstaand nog de offerte. De diameter is meer voor mij relevant, maar dat maakt voor het verhaal niet uit.
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram, nee dat is wel erg veel, een schuur vol :)
    Mooi dat je nog even volhoud!
     
  10. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    weer eens wat beweging in de nieuwe Marblehead. Via een goede vriend een negatief mal voor een roertje gekregen. Beide delen eerst separaat gevuld en vervolgens met wat epoxy aan elkaar gezet. Het resultaat is niet meer dan een 6-je. Ala proefwerk zou ik het over moeten doen.
    Het blijft lastig om carbon weefsel strak te knippen. Ik had het carbon met spuitlijm geplakt op glasvlies en dat was geen goed idee.Ik had dat nog en wou eens proberen. Niet doen dus. Gewoon plakken op dun glasweefsel en dan knippen. Bij het inleggen in de mal ging ook iets fout omdat aan een kant de buitenste laag achteraf niet doorliep tot de achterkant. Rara ?
    Het roertje is bovenin slecht 6 mm dik, het roerasje 4 mm. Dus aan beide kanten 1 mm. Toen ik dat zo zag dacht is : is dat stevig genoeg. had ik niet aan het asje een 2 mm RVS plaatje moeten hardsolderen ? Maar het voelt stevig aan tot mijn verbazing.

    De opbouw van elke kant is:
    93 carbon weefsel, 1 laag
    dan 2 lagen 200 gr carbon weefsel.
    Hiermee zat 1 helft bijna helemaal vol, mede omdat ik wat ruim was met de epoxy. Dat laatste is niet erg wat de lucht moest er toch uit. Opgesloten lucht bij warm weer ? Niet doen.
    Echter geen unidirectional materiaal erin. Gezien de ervaring die ik nu heb moet dat voor de lange vin wel gebeuren.

    Bijgaand wat foto's

    Ik worstel nog steeds met de vraag of een roer, wat ook lift moet geven bij grotere uitslagen, niet dikker moet zijn dan de ca 7% zoals ik nu gekozen heb. Weet iemand daar het antwoord op? Bedenk dat we bij lage Re waarden varen.
    Ik ga dit roer eerst proberen op mijn oude M.

    Extra note toegevoegd:
    ik zit op

    https://www.mrboat.nl/instructie-videos

    te kijken en een van de instructtie videos (werken met glas, aramide en carbon). Ik krijg daarvan de indruk dat epoxy het spul waarmee glasvezels bijeen gehouden wordt niet oplost. Polyesterhars doet dat wel. Ik vond al dat het wat moeizaam ging met het glasvlies.

    Bekijk ook eens hoe ze bij een tafel de luchtbellen uit de epoxy krijgen!. Ik had zo iets reeds geprobeerd bij het vullen van een paar gaatjes in het roerblad! Epoxy lijm en een beetje warm maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 sep 2016
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wat voortgang over het maken van een carbon roertje, ca 25* 8 cm

    Het vorige exemplaar was niet al te best, mede omdat ik een dunne glasmat had gebruik om het carbon weefsel op te lijmen (spuitlijm). Epoxy lost het bind middel daarvan niet op. Voor het carbon had ik alleen maar weefsel gebruikt. Het resultaat was ook een wat slap geheel, niet geschikt om later op deze wijze een vin te maken

    Dus opnieuw:

    Nu een laag unidirectional (UD, no 3) gebruikt. Ik heb daarvoor band met een breedte van 7.5 cm gebruikt. Dat is iets te smal maar die komt toch meer binnenin en hoeft niet tot de randen te lopen.

    Aan de voorzijde zit ook meer , simpelweg omdat de vin daar dikker is. De achterkant wat getapered in opbouw, dus alleen de buitenste laag over de volle breedte. De lagen meer naar binnen lopen dus niet geheel tot de achterkant (trailing edge).

    Nu ook het pakketje samengedrukt. Jammer genoeg verplaatste zich het pakket voor 1 helft een beetje naar achteren. Dat zie je natuurlijk niet als je een stuk schuim met een plank erop legt en dan met klemmen samendrukt. Ik had er wel een stukje plastic folie tussen gedaan!.

    Het plakken van de losse carbon matjes (00gr/m2 aan glasweefsel (25 gr/m2) werkt goed. Die 25 gr/m2 glas zijn dus puur om het carbon weefsel netjes te houden. Anders valt het uit elkaar bij het knippen en harsen.

    De opbouw is als het bijgevoegde fotootje.

    Echter ook nu ging het niet zo goed. ....

    Ik had blijkbaar de losse lapjes eerst goed moeten impregneren, met name die met glasweefsel (no 1 en 5). Nu had ik kamertjes met lucht aan de buitenkant. Voor geknipt carbon werkt dat niet. Als je een nat stukje oppakt wordt het een vormeloze lap. Geplakt aan glasmat werkt het wel denk ik.

    Verder:

    Ter plekke van het asje is het carbon slechts 1 mm dik. Het UD carbon (no 3) is niet sterk in dwarsrichting waardoor bij het asje eigenlijk een zwakke plek ontstaat. Ik had de UD strook moeten inknippen zodat het asje vrijbleef. vervolgens een kleine 'pleister" van 200 gr om het asje aan het UD vast te zetten. Volgende keer ook het asje wat dunner maken naar beneden toe.

    Tenslotte:

    Ik heb elke helft apart gemaakt een vervolgens glad geschuurd op het midden vlak. Daarna weer verlijmd. je krijgt dan een hol roer wat ik weer met epoxy gevuld heb. Daartoe heb ik de bovenkant wat uit elkaar geduwd , epoxy erin en vervolgens met klemmetjes weer samen geknepen.

    MAAR .. die klemmen waren te sterk waardoor er dus nu twee deukjes in het roer zit. Helaas. Toen ik ook nog een beetje kracht zette kraakte de kant bij het asje waar het UD carbon zit.


    Dus nieuwe poging nodig waarbij ik een uitsparing maak in het UD carbon voor het asje en dan met gewoon weefsel dat weer opvul.

    Joost vs opbouw roer poging 2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2016
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eindelijk weer eens een bericht van het DHZ front.
    Inmiddels nog wat verder geexperimenteerd met carbon. Adviezen gekregen van een bekende M klasse zeiler waarbij ik ook wat stukjes carbon "spread" kreeg. Daar was ik erg blij mee.
    Het blijft een lastig materiaal. Je moet echt goed opletten om geen luchtinsluitsels te krijgen. Het Spread carbon is nog een graadje lastiger omdat het moeilijk epoxy opneemd. Goed erin werken, advies opvolgen en dan nog.... Ik moet dus nog verder experimenteren.
    Ondertussen ook via via een roertje uit epoxy plaat laten maken. Dat ziet er wel erg mooi uit.
    Bijgaande foto geeft de ontwikkeling weer:
    1=oude houten roer, vrij dik
    2= 1ste probeersel
    3= test met Spread carbon
    4= gefreesd uit epoxy plaat

    Roertje 2 werkt beduidend beter dan het oude houten roer. De nieuwe roertjes zijn bovenin 6 mm dik met lengte bovenin van 80 mm
    Het epoxy roer, no 4, is elliptisch zodat de roeras wat naar achteren kan vergeleken met no 2. Immers ik doe de roeras loodrecht op de bodemlijn EN het roertje moet binnen de lengte over alles blijven.
    vergelijking roertjes.jpg
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  15. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost ik ben ook bezig geweest met een roertje te maken dan voor een rg 65
    maar ik denk dat Bantock zijn roertjes in een mal maakt en dan vast plakt
    Ik heb het geprobeerd met dunne lijm maar gaat het nu proberen met dikke epoxy en dan klemmen er op en de roerkoning zo langmogelijk in het blad
    heb je een mailtje gestuurd met foto,s

    gr tom
     
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    foto's mogen hier ook hoor :) Dat vind ik ook wel interessant.
     
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Eenvoudige, low tech, oplossing.
    Balsa plankje in profiel schuren. Kies rechte buitenkanten, als roer 1.
    Roeras inlijmen, zodat deze gelijk loopt met de buitenzijde van het balsa.

    Dan neem je 1, of 2 lagen carbon, die je om de voorkant vouwt.
    Dan strak langs de achterkant een verfroerhoutje aan boven en onderkant op het overstekende carbon klemmen.
    Eerst de roerhoutjes intapen, zodat ze makkelijk loskomen na harding.

    Als je dan het roertje met de as in een bankschroef steekt, zodanig dat de houtjes met klemmen naar beneden hangen, kan het mooi uitharden.

    Dan moet er nog wel gladgeschuurd worden, maar in ieder geval is de as met het carbon verlijmt. Let op dat het geheel waterdicht is. Balsa is net een spons.

    Op deze manier al vele roertjes gebouwd.
     
  18. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Bram Wim ik heb Joost een paar foto's door gestuurd
    Ik heb jaren geleden een stuk carbon plaat gekregen (Johan Jacobs) dat is maar 1 mm dik maar behoorlijk sterk
    Hoe Wim het beschrijft is volgens mij de beste manier als je zonder mal werkt
    Wim vouwt het aan de voorzijde om maar wij deden het als 2 lapjes op het balsa het komt op het zelfde neer we hadden de vorm van karton gemaakt af tekenen en schuurpapier er langs en gladschuren
    Ik denk niet dat je veel verlies aan gewicht heb
    Maar plakken met epoxy en bubbels doe ik niet meer
    Als met carbon werkt pas aub op voor de splinter

    Gr Tom
     
  19. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Deze week een begin gemaakt de de doos waar de vin in gaat. Daarvoor de vin van boven netjes gewaxed. Opvallend vond ik dat epoxy netjes vloeit op de gebruikte was, maar polyester hars niet. Zit blijkbaar verschil in de was!
    Eerst een dun laagje glasmat (25 gr/m2) om pinholes te vermijden, daarna 90 gr carbon en de onder en bovenkant nog extra versterkt. De achterkant eerst afgeplakt met plastic verpakkings tape zodat je de doos na uitharden open kon "wrikken". Ging erg makkelijk, ook ging de doos weer makkelijk van de vin.
    De vin is van boven taps met een paralel stuk waar hij door de onderkant van de romp gaat. Daardoor is de exacte hoogte positie van de vin in de doos minder van belang.

    Voor de wat minder ervarener lezer:
    Gevolg van de open achterkant is dat je nu wat moeizaam die binnen kant moet schuren voor het weer dicht te gaan lijmen. Dat moet met de onder en bovenkant ook, maar dat is niet zo lastig.
    Alas je niet schuurt is de verbinding niet zo hecht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bram1324 vindt dit leuk.
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer wat vorderingen te melden:
    vin / mastbox gemaakt, moet nog pas gemaakt worden en dan in de romp vastzetten. De vin past precies in de achterkant, dus geen extra ruimte. Overigens is de vin nog van de epoxy plaat, is veel te zwaar, maar voorlopig moet het maar. Dit doosje weegt nu ca 70 gr, gaat nog wat af.
    Tevens de romp dichtgemaakt waar dat kon. De foto toont het gedeelte voor de mast. Dankbaar gebruik gemaakt van wat magneten om links/rechts uit te lijnen en een wat stugger plastic plaatje erop te klemmen.
    Gelukkig ben ik geen gespierde boxer wat nu kon ik er net inkomen via een gat wat verder naar achteren :)

    Binnen kort openingen maken, de vin/mast box pas maken en erin plaatsen. Wordt nog een klus om het goed uit te lijnen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina