Ombouw MF70 naar CNC

Discussie in 'CNC' gestart door wiggie, 5 mrt 2012.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik wilde net gaan zeggen dat die van mij er ondertussen 10 uur op hebben zitten zonder probleem . Zo lang het gaat, blijven ze zitten. Quanta kosta die lagers?
     
  2. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Oh :p naja nu weet ik zeker dat het niet daar aan ligt, want met die vorige motor maakte die ook al een klere lawaai.

    ehm ze zijn nu in de aanbieding bij DeTechnoShop(mag geen naam noemen geloof ik, maar goed) daar koop ik wel vaker wat, goedkoop, kwaliteit en snel geleverd, ze zijn nu in de aanbieding 40% korting ze kosten €13,64 per stuk

    Het zijn dus lagers, SKF 61800-2Z
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2012
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    als je in het bezit bent van een draaibank zou ik de as af draaiene naar de maat van de motor as.
    de lagers van de motor kunnen er dan uit e zo kan je de motor goed in lijn krijgen 4 as lagers in lijn is erg lastig en geeft triling
     
  4. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Ja is ook een optie.. ik ga er over nadenken.

    het onderste lager is wel echt op, zit veel speling op en maakt lawaai als je hem rond laat draaien, dus vervanging was wel nodig:)
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik zie schroefdraad in t huis.. je kan ook een plaat maken en de motor in de holte hangen, vervolgens met een tandriem de spindel aandrijven... Dan heb je gelijk de mogelijkheid om de spindle speed aan te passn later.
     
  6. Ol@v

    Ol@v

    Lid geworden:
    17 nov 2012
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ombouw Kit gekocht, nu nog de aansturing en software, maar welke?

    Hallo,

    Ik heb naar aanleiding van deze post ook de MF 70 gekocht en een ombouw stappenmotor kit van: KIT CNC Proxxon

    Het enige wat ik nu nog moet hebben is de hardware-aansturing vanaf de PC. Ik zie en kom op internet duizend en één modellen tegen.
    Welke aansturingsprint raden jullie aan, en welke software kan voor mij goed werken als ik alleen wat gaten wil boren in inbouwkastjes.

    Ik heb de volgende kaart in gedachten: Stepperworld FET3 controller circuit board. Op ebay staat ook heel veel, maar dat vertrouw ik niet echt omdat ik negatieve recenties tegen kwam. Of zit er één tussen die één van jullie succesvol gebruikt?

    Nu heb ik ArtCam 2001 Express geinstalleerd, dat ziet er leuk uit, en ik snap het ook.

    Ik heb bij Majosoft.com een Marco gevonden om snel rond en vierkant/rechthoekjes te genereren in G-code.

    Maar dan, heb je dan Mach3 nodig om het uiteindelijke uit te voeren of zijn er "goedkope" alternatieven om vanaf raw G-code de hardware aan te sturen?

    Veel vragen van een beginner, maar als iemand mij even een jumpstart kan geven, kom ik er wel uit.
    Nu zie ik even door de bomen het bos niet meer met al die keuze in software en hardware.

    Bij voorbaat dank,
    Ol@v
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Leuk prijsje voor de ombouwset, het is in ieder geval wat normaler dan wat Usovo bijvoorbeeld vraagt.

    Ik heb zelf gebruik gemaakt van de M415C motordrivers van stappenmotor.nl met een breakoutbordje.
    Ik was in totaal 100 euro er voor kwijt en het werkt prima.
    Door de opto-couplers is ook je pc beschermt, dat moet je bij de chinese bordjes nog maar afwachten!

    voordelige microstap-drivers voor cnc
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Die zijn inderdaad vergelijkbaar , het voordeel van in Nederland kopen is de garantie.
    Printerpoort is inderdaad oud maar daardoor niet slecht toch?
    Een breakoutbordje kost 8 euro en daar heb je naar mijn weten geen USB kaartje voor. Als je bovendien met Mach werkt is USB ook niet zondermeer te gebruiken.
    Low budget heeft zo zijn nadelen.
     
  10. Ol@v

    Ol@v

    Lid geworden:
    17 nov 2012
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hoorn NH
    [​IMG]

    Bedankt voor de reacties zover.

    Het ombouwen ging aardig, en uiteindelijk goed. De bijgeleverde stappenmotors van die italy ombouwkit waren gebruikt en de as iets te lang om te goed te passen. De bovenste motor zit nu met twee moeren, dat moet nog even netjes met een busje en overal borgmoeren er op om het echt vast te zetten. De andere twee konden met wat passen/meten en schuiven toch goed gemonteerd worden. Het begin is er.

    Ik had al wel aansturings-printen gekocht voor 6 draads maar de stappenmotors zijn 4 draads. :(

    Ik ga dan nu voor de besturing van stappenmotor.nl zoals wiggie deed/aangaf. Ik heb wel wat filmpjes gezien van de digitale versie ervan, maar voor mijn doel maakt het niet erg veel uit.

    Nu nog even sparen voor fase 2, besturing en software en dan kan ik echt aan de slag. Momenteel ben ik aan het testen en oefenen met diverse software pakketten.
     
  11. blubblub

    blubblub

    Lid geworden:
    1 aug 2011
    Berichten:
    34
    kit van proxxon

    Hallo,

    Hoi ol@v jij heb de kit van Parsic al gemonteerd zie ik,zie er best fraai uit.
    wat ik je wil vragen is wat heb jij precies besteld bij parsic 3x 36,00 euries voor de motoren en 1 maal 85 euries voor het matriaal. Heb ik dat zo goed begrepen, mijn italiaans is niet zo best namelijk.

    Bedankt
    Gr,blubblub
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Jongens, neem even de moeite om bij dumpzaken, legerstores internet etc te snuffelen naar stappenmotoren. Ik heb de mijne voor welgeteld 4,5 euro per stuk bij een legerdump in IJmuiden gekocht.
    Ook oude printers, scanners en copiers bevatten vaak goede motoren. Nema17 van 1.4 Nm zijn meer dan voldoende en draaien mooi op 15 volt , 1,5 A. Neem wel bipolaire motoren. Die hebben 4 of 8 draden. Unipolaire motoren hebben 5 of 6 draden en voldoen in principe ook maar hebben een duurdere driver nodig.
    Waarom teveel uitgeven als het niet per se hoeft ? Bovendien is de zoektocht vaak al een hobby op zichzelf .
    Succes met de zoektocht!
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    geduld is een schone zaak en zoeken een art.
    het kan stuke geod koper inderdaad als je je best doet.
    een stuk u proviel en je heb de set kompleet.
    besteuring 3x een Pololu driver en je bent voor 30 euro klaar voeding 24 volt van ebay 30 euro en een printerpoort kaart en draaien maar...... of een usb kaart kost wat meer minder problemen.
     
  14. Ol@v

    Ol@v

    Lid geworden:
    17 nov 2012
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hoorn NH
    @blubblub, Ik had die van 85 gekocht en kreeg 3 gebruikte motors.
    De beugels zijn wel mooi en de bussen en alle boutjes en moeren zaten er bij.
    De handleiding was erg handig en met Google Translate en plaatjes kijken kom je een heel eind. Ik spreek geen woord Italiaans. Maar met Translate struin ik menig website af van Russen/Korea/China en dan maakt de taal niet echt uit. Ik ben het Wiggie en Michel eens. Het kan goedkoper. Maar ik had haast en dacht snel klaar te zijn. Nu weer even pas op de plaats en rustig verder zoeken naar de goede besturing.

    @Michel, Bedoel je deze: Pololu - A4988 Stepper Motor Driver Carrier of deze Pololu - DRV8825 Stepper Motor Driver Carrier, High Current? Kunnen die zo aan de printer poort?
    Ik heb nog wel wat printerkabels liggen, dan gaat de tang er zo in. De soldeerbout staat klaar. :)
    Bako ijmuiden is een hele leuke snoepwinkel, ik kom er niet te vaak uit zelf-preventie.
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik zou er wel een optise schijding in bouwen die kaarten kosten niet veel.
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Eens! Dat was voor mij dan ook de reden om de drivers van stappenmotor te gebruiken. Ander voordeel is dat je er eventueel in de toekomst nog een vierde of vijfde "as" aan toe kan voegen. Dat is bij de eBay-varianten niet mogelijk.
     
  17. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Ik ben ook weer een stap verder op oudejaarsdag :) motor, regelaar, aluminium rond 50 en wat er-11 collets zijn binnen gekomen. Dus vandaag nog even werk van gemaakt.

    Eergisteren het aluminium gedraaid, en vandaag gaten er in geboord. En de spindel op lengte gemaakt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het beste allemaal in het nieuwe jaar :)
     
  18. blubblub

    blubblub

    Lid geworden:
    1 aug 2011
    Berichten:
    34
    Hoi wiggie,

    Ben inmiddels ook begonnen met het ombouwen van mijn mf70 naar cnc
    Heb een beetje gevolgd hoe jij de dingen heb aangepakt. Naar aanleiding van jou verslag ben ik ook de onderdelen gaan bestellen bij stappenmotors.nl.
    Heb alleen wat moeite met het aansluiten van aansturingsrelais (m415c) en het aansluiten van het breakout bordje. Ben zelf zo a technisch als een .... Heb jij niet een foto waarop je alles kan zien hoe het is aangesloten. Zou je mij en misschien andere een groot plezier doen.

    Bedankt en groeten
    Blubblub
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Blubblub

    Google even op ' assingment pins mach 3'. en 'connect driver to breakoutboard' .

    Internet is je vriend aangezien je niet de eerste bent en zeker niet de laatste
    met deze vraag.
     
  20. Ol@v

    Ol@v

    Lid geworden:
    17 nov 2012
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hoorn NH
    Eindelijk tijd gehad om wat aan de frees te doen. Een paar maanden geleden had ik de Pololu drivers gekocht, maar die kreeg ik niet goed aan de gang. Dan nu toch maar de Drivers van Stappenmotor besteld (M415C), uitpakken, aansluiten en werken. Wat een opluchting. Wat ruzie gehad met de software, Mach3 moet iemand mij maar eens uitleggen, want ik zag door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk met Kcam de boel aan de gang gekregen en redelijk weten te kalibreren.

    Inmiddels heb ik al een aantal bedieningskastjes voorzien van gaten die ik met Gerberfiles had getekend. Niet de meest voor de handliggende methode, maar het werkt. (De G-code na het importeren aangepast met notepad en freesen maar.)

    Nu heb ik de software van Planet CNC gekocht (de DIY print zelf gemaakt). De import functies spreken mij erg aan. En dan heb ik de software officieel.

    Om de frees zelf te starten en te stoppen heb ik een Solidstate relay ingebouwd in de MF70. Ik wilde geen extra losse kastjes en inbouwen leek mij de netste oplossing.

    [​IMG]

    Deze staat nu over de standaard schakelaar heen gesoldeerd. Het relay kost 4,50 en werkt super gewoon rechtstreeks vanaf de LPT1 poort. (poort acht).
    Later wil ik de schakelaar nog vervangen door een type met 3 standen ipv 2. Automaat/UIT/Manual aan. Nu gaat hij nog spontaan aan bij het opstarten van de laptop. Dat moet nog iets veiliger.

    Ik ben al aardig op weg, alleen bleek dat nadat ik alle draden opnieuw had bevestigd en netjes had gesoldeerd, ik de set weer opnieuw moest instellen. Met testen had ik dunne draadjes gebruikt en nu nette dikkere kabels die ik met krimpkous strak had afgewerkt.

    Ik teken nu een lijn van 1cm en laat deze G-code dan uitvoeren en kijk waar die uitkomt. Daarna corrigeer ik de puls instellingen en probeer het dan opnieuw.

    Hoe doen jullie dat?

    Mijn software instellingen nu: X 732 en Y 742 Steps/mm, en bij de driver 1.50A en 4 Mstep.
     

Deel Deze Pagina