Ombouw oud-F3A kist voor C programma

Discussie in 'F3A' gestart door Reliku, 31 mrt 2014.

  1. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Dag mensen!

    Laat ik bij het begin beginnen. Toen ik mijn brevet haalde (een jaar of 5-6 terug?) heb ik van m'n ouders een gevorderde kist gekregen, omdat die trainer toch echt wel ging vervelen... Dit was een Piovra, een zeer oud wedstrijdtoestel uit de vorige eeuw. Het zal mij zeer verbazen als er iemand is die er ooit van heeft gehoord. Dit toestel hebben m'n ouders destijds wedstrijden mee gevlogen, maar toen de F3A richtlijnen veranderden was het toestel niet geschikt meer en is dus uit dienst getreden. Totdat 15-jarige ik er een kreeg dus.

    Afijn, 't vloog best mooi, maar heeft niet al te veel actie gezien en ik had op een gegeven moment continue problemen met de motor en de tank die elke keer weer lek was, dus 15-jarige ik besloot dat het veel vermakelijker was om een shockflyer o.i.d. te gaan vliegen. Piovra ging op de plank en heeft de afgelopen 5 jaar stof gehapt.

    Maargoed, het begint toch wel te prikkelen, en eigenlijk wil ik er ook nog wel een keer wedstrijden gaan vliegen. En laatst kwam m'n ouwe heer aanzetten met een electromotor die best wel geschikt zou zijn voor dit toestel. Tegenwoordig vliegt iedereen electro, dus misschien is dat ook wel de beste route. Nou heeft m'n 500 heli laatst een vingerstoring gehad :)eek:) dus heb ik ook nog ineens een 100A regelaar over, zou er ook perfect in kunnen.

    Dus hier is het plan: ik ga dit oude beestje renoveren, ombouwen naar electro en 2.4GHz, en dan als het een beetje mee zit dit jaar nog een wedstrijd vliegen.

    En vandaar dit draadje. Wat voor setup zou geschikt zijn om een F3A-C programma mee te vliegen? Ik denk dat ie dat in z'n huidige staat wel zou kunnen, maar ik wil van de brandstofmotor af. Er zit op dit moment een OS 10 in met een 12.5*10 prop. Er gaat een turnigy 5045 660kv motor in (1.4kW), op 5s lipo. Wat voor een prop zou hier het beste op kunnen?

    Heeft er eigenlijk iemand ervaring met het ombouwen van brandstof naar electro? Ik zit te denken om een nieuw motorschot te maken voor de electromotor en deze gewoon voor het bestaande schot vast te lijmen, regelaar erachter en de accu op de plek waar nu de tank zit.

    Ook wil ik de roerhoorntjes verstevigen, deze zijn in de loop van de tijd gammel geworden, en de huidige 35MHz besturing is waarschijnlijk geen geweldig idee met een 1.4kW motor voorop, hoewel het wel zou kunnen. De servo's die er in zitten zijn oud maar wel goed, dus die ga ik gewoon laten zitten.

    Als iemand me hiermee kan helpen, zou zeer welkom zijn!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mvg,
    Sven
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi

    Leuk plan om zo'n goldie oldie weer te laten vliegen met wat moderne onderdelen.

    Wat voor spanwijdte, romplengte en 'leeg' gewicht heeft die kist?

    Ik denk dat ie rond de 170cm spanwijdte, 3Kg leeg zal zijn?
    dan gaat je het met 5S niet redden zonder in hele hoge stromen terecht te komen.
    Dan liever op 6 of 7S met een iets kleinere prop. Dat past waarschijnlijk ook beter bij je huidige landings stel.

    Gooi de motor gegevens eens in een 'propcalc' en kijk wat je kan doen met aantal cellen en prop maat.

    Vergelijk ook eens jouw afmetingen van je model met andere modellen en kijk wat voor setup daar gebruikt wordt. O.a. sebart heeft modellen in die afmeting.

    Voor het C-programma zal ie zowieso geschikt zijn. Dat programma kan je met elk model vliegen wat voldoende recht vliegt. Kom anders in ieder geval eens op de eerste wedstrijd in Oss kijken en neem je model mee. (af , of niet af maakt niet uit)

    succes met de opfris klus

    Winfried
     
  3. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Bedankt voor de reactie :)

    propcalc is een goed idee, daar zal ik 't eens in gooien! 6S is eventueel nog een optie maar dan moet ik wel nieuwe accu's kopen, dus als 5S mogelijk is dan heeft het zeker de voorkeur.

    Zojuist even in een propcalc gegooid en ik krijg terug dat ik (met een 12*10 prop, wat er nu op zit) 4.6kg stuwkracht krijg. Dat zou meer dan genoeg zijn om het C programma mee te vliegen lijkt mij.

    Als ik naar een 1.8m sebart f3a model kijk (deze is ook 1.8m) dan zeggen ze dat er een 18*8 prop op zit. Dat lijkt mij VEEL te veel (daar vliegt zelfs m'n moeder niet mee). De calculator geeft dan 9.2kg stuwkracht aan maar ook dat mijn motor/regelaar meteen opbranden, dus laten we dat maar niet doen.

    De calculator geeft ook aan dat 12*10 niet echt geschikt is. Het zou volgens de calc beter zijn om een iets grotere diameter te nemen en een drastisch lagere spoed. 13*8 komt op mooie waardes uit: 4.5kg stuwkracht op vol gas, en dan zou ie 55A trekken, alles op 5 cellen. Misschien dus wel de moeite waard om in ieder geval te proberen.

    Ik was sowieso van plan om eens langs te komen op 27 april. Wel even vragen of ie bij m'n moeder in de auto past, die vliegt die dag nog in de B klasse :)

    EDIT: span is ca. 180cm, lengte zo'n 150cm (zou ik even op moeten meten) en het vliegklare gewicht schat ik op zo'n 3.5-4kg.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Goed bezig... !

    Verkijk je niet op de statische stuwkracht, dat zegt niet zo veel , zeker niet voor kunstvlucht modellen. Een kunstvlucht model probeer je met een relatief constante snelheid te vliegen, en dat is toch al snel 100km/h. En dat is kruis-snelheid. Je moet dus nog power over hebben om te kunnen klimmen. Kijk dus in propcalc ook eens naar de te behalen snelheid bij een prop-keuze (12x10 , 13x8)

    Een moderne F3A kist (190cm span, 199cm lang, 5Kg) vliegt al snel met 2000watt of meer vermogen. Nu zijn die rompen allemaal een stuk dikker dus dat kost ook kracht.

    Met 5 cellen (18.5 volt onder belasting) en 55 amp) zit je aan de helft van dat vermogen.

    Ik gok dat het zeker genoeg is om te vliegen, vanaf dat punt kan je verder kijken/optimaliseren.

    Ben je een zoon van Jossien?

    grWInfried
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Voor de vergelijking:

    Op mijn Sebart Wind S50 (3,1 kg vliegklaar) zit hetzelfde type motor, maar de 430 Kv versie. Met een 16x10 prop en 6S Lipo (en 80A regelaar) trekt die ma x. net geen 1,4 kW.

    Met 660 kV zal je sowieso naar kleinere props moeten.
     
  6. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Bedankt Hans, dat kan ik meenemen!
    Misschien toch maar naar 6s met een andere motor, of met deze motor zeker een kleinere prop :p

    2000W haal ik zeker niet, meer 1000W. Then again, voor het C programma kan het misschien wel weer, maar ideaal is het dus niet. De maximale snelheid was zo'n 150km/h bij de 12*10, bij de 13*8 heb ik niet gekeken maar zal lager zijn. Als Hans op 430kv kan vliegen (6s), en ik met 5s wil vliegen op 660kv, dan zou ik ook met 1 cell minder meer toeren kunnen halen. Meer toeren = minder efficient, dat weet ik wel, maar ik denk dat het wel zou kunnen. Ik zal er nog weer eens mee gaan spelen, en dan als ie af is gewoon een dozijn verschillende props meenemen naar 't veld en gewoon proberen :p

    En ja, ik ben zoon van Josien ;)
    Sterker nog, goed kans dat dit haar oude wedstrijdkist was :p
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Reken met ong. 450 W/kg vlieggewicht voor onbeperkte vertikale presataties. Met iets meer dan 300 W/kg heb je meer dan genoeg vermogen voor vertikale figuren, maar niet onbeperkt.

    Met 1 kW voor een toestel van 4 kg, heb je voldoende vermogen voor het beginnersprogramma (waar buiten de hoge hoed geen vertikale figuren inzitten).
     
  8. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Hoge hoed moet nog kunnen, vol gas geven en niet al te lang door blijven vliegen :p

    Heb vandaag de oude motor eraf gehaald en een constructie uitgedacht voor de motorbevestiging. Ik zit nog even met de accu te spelen. Hij zou onder het toestel kunnen onder de kap waar eerst de uitlaat zat, dan hoef ik niet de vleugel los te halen om 'm te verwisselen, hetgeen het geval zou zijn als ik 'm op de plek van de tank plaats. Moet ik nog wel even een bevestigingsmethode zoeken.

    Ik heb hier een aantal props liggen, meeste in het 12-13*10-11 formaat. Maar eens kijken of dat werkt, anders maar nieuwe props bestellen.
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Je mag zelf kiezen hoe groot je de figuur maakt, maar beide vertikale delen moeten even lang zijn als het horizontaal stuk (althans zo heb ik het begrepen)

    Goeed idee, ik heb ook een paar props gekocht in het begin en allemaal uitgeprobeerd.
     
  10. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Heb nog een beetje geknutseld aan de kist. Bij lange na niet af, maar heb nog geen haast :)

    Ik heb de tank & oude motor eraf gehaald. De binnenkant van het toestel is nog redelijk in orde. Wel ga ik de motor servo's eruit halen (die heb ik immers niet meer nodig). De tank is er hier ook al uit, maar ik weet nog niet wat ik met die ruimte ga doen. Misschien dat ik daar de regelaar plaats.

    [​IMG]

    Omdat de motor logischerwijze kleiner is dan de oude brandstofmotor moet het motorschot iets naar voren komen. Ik stukken draadeind op de oude plekken bevestigd en daar een nieuw motorschot bovenop gezet. Dit is aardig stevig, en geeft bovendien de mogelijkheid om 'm nog iets te verstellen mocht dat nodig zijn.

    [​IMG]

    Hier zit de motor erop. Ik ben van plan om de accu achter de motor te plaatsen, onder de kist. Er moet nog een kapje overheen, en als de accu aan de romp vast zit hoef ik alleen maar het kapje los te halen om erbij te kunnen, ipv de hele vleugel los te moeten schroeven.

    [​IMG]

    Ook zitten er stukken bespanning los op diverse plekken. dus die moet ik weer vastmaken (en natuurlijk zorgen dat ze niet weer los komen te zitten) en zijn de roerhoorntjes van het richtingsroer nogal gammel geworden over de jaren. Die wil ik dus ook vernieuwen. Ik kom morgen in ieder geval even kijken, en dan zal ik 'm ook wel meenemen.
     
  11. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Vandaag voor de tweede maal met deze kist gevlogen, twee keer het C programma gedaan. Er zit nu een 13*8 prop op (uit m'n hoofd, heb met een paar props gespeeld), hij heeft geen unlimited vertical maar het programma is er wel mee te vliegen. Ik vlieg 'm op 5S 5Ah, en er gaat zo'n 2600mAh in na een programma vliegen. Probleem is wel dat de accu's er aardig van langs krijgen, ze worden namelijk bol en warm. Maar het zijn al oude accu's, dus dat is op zich te verwachten. Ik zit nog te denken om misschien naar 6S te gaan, als ik nieuwe accu's koop, maar voorlopig ga ik me redden met deze setup. Ik zal in ieder geval aankomende zondag aanwezig zijn.

    Anyway, ik ben tevreden! :)
     
  12. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Leuk dat je mee komt doen. als je hulp nodig hebt hoor ik het wel.
    Je zou kunnen kijken naar de interne weerstand van je accu.
    Als deze hoog is (boven de 10mohm per cel) klopt het wel dat ze warm worden en wat opbollen. zolang als ze weer plat worden als ze weer koud zijn is dit niet echt een probleem.
    Als ze bol blijven staan moet je goed uitkijken en de accu niet meer gebruiken.
    Als ze namelijk open scheuren kunnen ze in de brand gaan.
     
  13. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Hehe, dat is misschien juist de grootste zorg, ze worden niet meer plat ;)

    Maar er is nog wel mee te vliegen. Volgend seizoen in ieder geval nieuwe accu's (deze zijn tweedehands van m'n moeder ;))
     
  14. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    [​IMG]

    Nieuwe prop: 15*8 schijnt aardig goed te zijn. Hiermee is het best goed te doen, ondanks het feit dat ie op zo'n 1000W zit. Deze is veel efficienter, dus meer bruikbaar vermogen. Geen unlimited vertical, maar dat heb je voor het C programma ook niet nodig als je niet te ruim vliegt :p

    Morgen nog even trainen :)
     

Deel Deze Pagina