Ombouw project (conrad) Reely P190-chassis

Een tijd geleden kocht ik een reely autootje via via van de conrad.
Leuk dingetje, 4 wd, 2-bakje, het ging als een speer.

170079864_5_vqB_.jpeg

Alleen was ik niet zo gecharmeerd van de ophanging : standaard uit de doos al speling !! en stijf was het materiaal al helemaal niet

491486722_5_9o03.jpeg

491486797_6_gj06.jpeg

491486917_6_kx6e.jpeg

Ik liep al langer rond met het idee om de ophanging compleet te veranderen.
Maar ja, een verder goed chassis kapotzagen zag ik ook niet zo zitten, totdat ik hier op het forum een leuke vervanger zag om mee te kunnen rijden (gs-vision), Kreeg ik de kans om het maar eens te gaan proberen: een echt bouwprojectje!!

Als basis voor de ophanging heb ik gekozen voor de abc-carrera 4. Makkelijk over te zetten en, niet verkeerd, altijd spelingvrij!!

491483145_5_gfnn.jpeg

Laatst bewerkt:
Omdat ik eigenlijk al vanaf de eerste week met dit idee liep, gelijk maar een oproep geplaatst voor de onderdelen van een abc-chassis op de verschillende verkoop-sites.
Ik kreeg totaal 1 reactie erop, maar die gozer wilde de hoofdprijs voor het chassis, dus dat werd niks.

Totodat een paar maanden geleden de importeur van abc bij mij op de zaak kwam (Govert de Jong, van de Jong Modelbouw)
Hij vertelde me dat hij zijn hele inhoud van de zaak verkocht had aan de Houtloods in Den Haag, dus ik bellen.
Ja, ze hadden nog wel wat onderdelen liggen, maar ik moest maar even langskomen om te snuffelen tussen de onderdelen.

Ik ernaar toe. 4 Grote dozen vol met onderdelen!!!
Ben er 2 uur aan het zoeken geweest naar alle onderdelen, en 115 euro armer en een tas vol onderdelen weer naar huis.

491487174_5_bLkN.jpeg

Het bouwen kon beginnen.

Eerst maar eens het hele chassis gedemonteerd, op de aandrijving na.

491190589_5_QnUy.jpeg

alle overbodige ophangpunten weg gezaagd
voor:
511897327_5_YykY.jpeg

en na de behandeling:
511897346_5_jsmz.jpeg

de nieuwe ophanging in elkaar gezet (uit het hoofd, geen bouwtekening meer)
En gepast op het chassis, beetje mazzel, het paste (maar net)
511897381_5_-WEI.jpeg

511897364_5_pJsf.jpeg

alleen ging het niet zoals het moet: de dogbones zijn te lang. De oude zijn 45mm, en om het mooi passend te krijgen (alles in 1 lijn) ben ik dus nu op zoek naar 40mm, iemand een idee welke auto 40mm heeft??

511897431_5_UoLc.jpeg

511897431_6_UoLc.jpeg

Laatst bewerkt:
Indien je verlegen zit om onderdelen, ik heb zo'n chassis in onderdelen voor je. Of hij compleet is en wat nog bruikbaar, geen flauw idee. Stuur maar PB...

je hebt pb...

lol, zie nu pas jouw reactie, willem.
Ik denk niet dattie de volgende meeting al meegaat. Ben al een paar weken aan het bouwen en denken.....ben nu pas begonnen met een topic, omdat het eindelijk ergens op begint te lijken.

Leuk projectje!!

Ik rijd zelf nog steeds met de Mini-versie van het ABC chassis en gezien het feit dat ik best nog eens de kanten van het circuit geraakt heb zonder al teveel schade, denk ik dat je een goede keuze gemaakt hebt met die ophanging. Alleen jammer dat er inmiddels wat moeilijker aan onderdelen te komen is, maar ik kan eens gaan buurten bij de Houtloods :-)

zou ik zeker gaan doen, ze hebben nog erg veel onderdelen (nieuw, dus ook de prijs...)op voorraad liggen van de mini

zaterdag eindelijk 40 mm dogbones gevonden. Althans, dat stond op de verpakking.
Ik weet niet hoe ze die dingen meten, maar het was zeker niet 40mm van begin tot einde, maar eerder van een punt tot een ander punt.
Heb het van alle kanten nagemeten, maar heb niet kunnen vinden hoe zij aan 40mm kwamen.

maar weer op zoek dus.....:(

conrad geprobeerd? had geloof ik wel van die standaard dogbones liggen ergens...

bijna een maand verder, en nog steeds geen dogbones kunnen vinden.
Dan maar met de oude verder, zodat de totale breedte iets meer wordt dan 200mm

Omdat het originele chassis te smal is om de wielophanging erop te kunnen zetten, maar begonnen met een nieuw chassis.

eerst het oude op de nieuwe gezet om centreerpunten te kunnen maken.

594928803_5_WuQr.jpeg

dan de beide chassis vast op elkaar geschroefd en alle gaten vast geboord.

594928978_5_H7wm.jpeg

volgende stap is alle uitsparingen eruit boren, zagen, vijlen en vrezen.........

Laatst bewerkt:
Alle boorgaten overgenomen van het oude chassis, en de meeste uitsparingen erin geveild (!)

610493805_5_sGQP.jpeg

610493860_6_6pC0.jpeg

een mega karwei. heb alleen hand-gereedschap en een simpel dremeltje tot mijn beschikking, maar het lukt. (kost alleen wat meer tijd)

Daarna de nieuwe ophangpunten opgemeten en uitgeboord. En gelijk de ophanging er maar even opgezet om te kijken of het wil / past.
610494053_5_T7Cl.jpeg

610494082_5_K3VZ.jpeg

Laatst bewerkt:
er zijn een aantal spreekwoorden, waar ik maar beter rekening mee had kunnen houden:

-Haastige spoed is zelden goed
-Eerst denken, dan doen.

Kwam er gisteren achter dat ik beter niet eerst alle gaten had moeten boren......De stuurinrichting paste niet meer, dus die maar een cm naar achteren gezet:

610494150_5_QX0R.jpeg

tja, en dan komt de rest ook in de knel.
De tank past nu ook niet meer in de voorgeboorde gaten en de ruimte is nu en beetje aan de krappe kant voor de tank

611404756_5_CsxW.jpeg

verder heb ik met de gaten voor de voorwielophanging geen rekening gehouden met de caster van de voorwielen.....dus mijn plan om de wielassen recht ertussen te krijgen, lukt al niet meer. pech.
ga voorlopig gewoon hiermee verder en zie wel of het lukt (of niet)

Laatst bewerkt:
Shit, ik zie dit draadje nu pas :hammer: via een linkje in een ander topic.
Heb altijd al eens een promotie chassis willen aanschaffen bij Conrad, om te kannibaliseren :-D

Een maat van me heeft dezelfde auto, hij was alleen niet zo te spreken over de motor die erin zit, hoop problemen met starten enz.

ach ja....en zo ben je weer een half jaar verder.
Kwam donderdag dit projectje weer eens tegen in de schuur (had meerdere lopen, maar die zijn nu eindelijk klaar)
1052371243_5_Nnfo.jpeg

Na alles eens goed bekeken te hebben, ben ik maar weer helemaal opnieuw begonnen, maar dit keer maak ik het chassis eerst maar eens uit een plaatje triplex.
Niet om mee te rijden, maar hout is iets makkelijker om te bewerken dan metaal.
1052372865_5_JTO8.jpeg

Van mijn broertje een paar mooie, grote plaatjes aluminium gekregen, dus ik heb voorlopig weer bouw-materiaal genoeg.

Laatst bewerkt:
Hout werkt wel even iets sneller dan metaal.....
boorgaten overgenomen van het oude chassis en de houten plaat op maat gezaagd.
1052381908_5_jP5M.jpeg

1052377774_5_pW7L.jpeg

nu nog de rest aan maten overzetten op het hout.

Na een uurtje al weer een heel stuk verder:
Aandrijflijn op de plaat gezet en vastgeschroefd.
1052386132_5_AbsU.jpeg

De voorwiel ophanging zit nu ook eindelijk op de goede plek

1052392555_5_eWGM.jpeg

iets meer ruimte gemaakt zodat de draagarmen wat meer kunnen bewegen (beetje materiaal weggevijld). Ik heb nu wel erg veel bodemspeling :)

1052393859_5_xz9r.jpeg

1052394328_5_ymKj.jpeg

mmmm, niet verkeerd, ik zit er aan te denken om er een rally-auto van te gaan maken.
Eerst nu maar een bevestiging maken voor de bovenste draagarmen.
Ik wil een dubbeldeks chassis maken uiteindelijk, niet alleen omdat ik dat mooi vind, maar ook omdat het aluminium voor de bodemplaat net iets te dun is om te gaan rijden met alleen een bodemplaat.
Zeker ook, als ik hem toch ga gebruiken voor off-road.

Vanavond weer lekker veel kunnen doen, gisteren had ik al een plaatje gemaakt voor de bovenste draagarmen.
Vandaag alles maar eens in elkaar gezet, om te kijken of het lijkt.

1054892182_5_HLSR.jpeg

Ik kwam helaas niet helemaal goed uit, dus heb ik maar tijdelijk een moertje tussen het kogellinkje en de fusse gezet.

1054892035_5_r0iW.jpeg

Nu was het tijd om mijn mooie, op maat gemaakte, schokdempertoren erop te schroeven en de ophanging werkend te maken

Natuurlijk moest het weer fout gaan.....

Omdat er op de draagarm aan beide kanten een nokje zit voor de dempers (een lange en een korte) ben ik begonnen om de demper vast te zetten op het korte nokje (zoals het origineel ook zit op de abc-carrera 4)

1054947367_5_2exc.jpeg

Helaas past dit net niet met de schokdemper.....die is ietsje groter dan de abc-versie, en komt dus in de knel met de bovenste draagarm.

1054897701_5_B5C3.jpeg

Dan maar alles loshalen en omdraaien 8O

Goed, dan toch maar alle gaten opnieuw uitmeten en de hele ophanging veranderen.
Met een beetje aanpassing op de dempertoren, paste alles ook maar net.

1054903026_5_YQAN.jpeg

Ziet er mooi uit toch?? Helaas moest ik wel iets inleveren op de rijhoogte.

1054903267_5_43P2.jpeg

1054903535_5_92i9.jpeg

Een oud bandje gepakt om te kijken hoeveel rijhoogte ik nog overheb....:rolleyes:

1054904004_5_XCgp.jpeg

Doordat ik dus de langere nokken heb gebruikt, kan het wiel niet meer sturen.....
Morgen maar weer eens kijken, hoe ik dit weer ga oplossen.
Misschien moet ik maar eens helemaal gek gaan doen en er zoiets van proberen te gaan maken.....

49489photo1.jpg

:rolleyes::rolleyes::cool:

Back