Ombouw standaard diff naar Alu diff FG

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Burp, 5 jan 2007.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Zoals belooft komen er meerdere tutorials over de MT van mijn hand. Na de schokbreker revisie Deze keer de ombouw van een standaard naar een alu differentieel.

    Voor vele een helse klus, voor andere een beetje "eng" maar met deze tutorial met duidelijke plaatjes is het voor iedereen simpel uit te voeren.

    Wat heb je nodig?
    Een Alu ombouwsetje (!)
    Kruiskop schroevendraaiers
    Diff vet of olie (ik gebruik 50000 cps siliconen olie)
    Dremel (niet noodzakelijk maar wel handig zoals je later zult zien)
    Remmenreiniger
    Loctite
    Doekjes
    Twee houten prikkertjes of rietjes (ook die zijn handig zoals je zult zien)
    Een beetje geduld

    Nog een woord vooraf, bij mij was het alu diff al voorgemonteerd, dwz de naaldlagers en de bussen waren al gemonteerd, het kan ook zijn dat deze onderdelen los worden meegeleverd. Je zet het dan als volgt in elkaar;

    Eerst druk je de naaldlager in het uiteinde van het diffhuis, daarna druk je de bus er achteraan...

    De bus zorgt er voor dat de naaldlager beschermd wordt tegen vuil van buitenaf...

    Zo, nu kan je verder met het verhaal.

    Allereerst bouwen we het diff uit de wagen, dit behoeft niet al te veel aanwijzingen maar de onderstaande foto's laten zien hoe je FG er dan ongeveer bij ligt. :D

    Dit is een foto waarbij ik net bezig was om Elcon bovendraagarmen achter te plaatsen.
    [​IMG]

    Hier zijn de steek assen, alu vlinder, motorplaatje, diffbokken met het diff verwijderd.
    [​IMG]

    En dit hou je dan over waar we verder mee aan de slag gaan.
    [​IMG]

    De oplettende kijker heeft natuurlijk allang die enorme deuk in het diff huis gezien, hier komt de dremel straks goed van pas :D
    Je kan nu de aandrijf assen uit het diff halen, de lagers verwijderen (niet perse noodzakelijk maar wel makkelijk) en de vier schroefjes van het tandwiel los draaien. Met een beetje geluk kan het tandwiel van het diff worden afgeschoven.
    [​IMG]

    Vervolgens draai je het diff om en schroef je ook het kleine schroefje los wat het diffhuis tegen houdt. Is dit alles? Ja, dit rottige schroefje houdt het diffhuis op zijn plaats zodat het niet naar achteren kan schuiven.
    [​IMG]

    Aangezien de deuk in het diff verhinderd dat ik het huis er simpel vanaf kan schuiven komt hier ons aller grote vriend de Dremel in beeld :lol:
    [​IMG]

    Even heel simpel een insnede gemaakt over de gehele lengte van het dunne diffhuis. Als je geen dremel oid tot je beschikking hebt kan je ook met een flinke tang de huls van je diff af slopen, het is nl erg zacht en dun materiaal.
    [​IMG]

    Een beetje open buigen en zo gemakkelijk pel je zijn huidje van het skelet :D
    [​IMG]

    Wat je overhoudt is het geraamte met de tandwielen erin. Zoals je ziet zat er nog maar weinig vet in, bij het vullen mag je hem lekker vol smeren.
    [​IMG]

    Het asje kan je er simpel uitdrukken zodat de tandwielen te verwijderen zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alles even goed schoonmaken met remmenreiniger, doekjes, warm water, zeep etc, etc. Een goed moment om alle onderdelen te inspecteren op slijtage en defecten. Bij mij zagen de tandwielen en aandrijf assen er nog uit als nieuw :D
    Het plastic huis en de dunne alu huls kan je nu voorgoed uitzwaaien en met een grote boog in de prullenbak laten verdwijnen.
    Onderstaande houd je dan over.
    [​IMG]

    Nu komt het leukste gedeelte :D (voor de meeste dus niet maar na het lezen van deze tip heb je het binnen twee minuten voor elkaar)
    Het plaatsen van de tandwielen in het diff. Je kan proberen de tandwielen in het huis te stoppen en de asjes te plaatsen maar je zal zien dat dit erg lastig is en vaak de asjes niet in de gaatjes kunnen vallen doordat een tandwiel net niet ver genoeg voor het gaatje kan komen. Het lijkt dan net of de tandwielen niet in het nieuwe diff passen. Hier heb je dus het beetje geduld en de houten prikkers nodig. Hoe ga je te werk?

    Je neemt de vier tandwielen en schuift ze over de stokjes, dus zoals je ze in het diff zou plaatsen. Shimmetjes hoef je nog niet te doen, die komen later wel. Zet ze op een vlakke ondergrond zodat de tandwielen netjes in elkaar grijpen. De stokjes laat je even zitten maar houd de tandwilen met je vingers op zijn plaats. Pak nu het alu diff en plaats dat over de tandwielen. Door de stokjes kan het huis niet verder zakken maar zitten de tandwielen al een stukje in het huis. Pak nu voorzichtig de tandwielen met het huis in je handen en keer het om zodat de stokjes nu boven op het huis liggen. Door met je vingers vanaf de onderkant de tandwielen een beetje omhoog te duwen kan je de stokjes verwijderen en de tandwielen rustig naar beneden laten zakken in het huis. Plaats nu de twee aandrijf assen voorzichtig in de tandwielen en vervolgens het overgebleven asje van de twee sateliet tandwielen. Zoals gezegd een beetje geduld is hier op zijn plaats als het niet in een keer lukt. Ik krijg de tandwielen binnen twee minuten op zijn plaats maar je kan ook zo maar 15 minuten bezig zijn.

    De grote shim ringen moeten aan de binnenzijde van de tandwielen geplaatst worden van de aandrijf assen. Ik doe dit door het diff in mijn hand te houden met een aandrijf as in mijn palm en de andere loodrecht omhoog. Nu kan je de bovenste aandrijf as voorzichtig eruit liften en een ring tussen tandwiel en huis plaatsen. Deze ring zorgt ervoor dat het tandwiel niet in het huis gaat vreten en is dus zeker belangrijk om te plaatsen! Draai het diff om en plaats ook de andere grote shim bij het andere tandwiel. De shimms aan de zijkant doe ik op dezelfde manier. Hier heb ik twee ringen aan elke kant geplaatst. Als het goed is heb je na een kwartier tot half uur knutselen onderstaande liggen.
    [​IMG]

    Nu een klein stukje leedvermaak voor jullie :cry:
    Het was simpel geweest om het hier niet in op te nemen maar laat wel zien dat je bij elke stap even goed moet opletten, kan je een hoop werk (en vieze handen) besparen.

    Ik had de huls geplaatst en vervolgens de dikke siliconen olie in het diff gegooid. Echter ik was even vergeten eerst het tandwiel te plaatsen waardoor ik de olie weer in het potje terug probeerde te krijgen. Dit lukte maar ten dele waarna ik met veel gepiel en een plastic zakje snel de huls weer verwijderd heb, het tandwiel geplaatst en de huls weer op zijn plaats drukte. Je zou zeggen, dat vergeet je nooit meer :twisted:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zie hier hoe het wel moet. Eerst even goed de afdichtringen op hun plaats leggen en een beetje invetten. Anders gaat de huls wat lastig over het huis heen. Dan het tandwiel (platte kant naar buiten toe) en daarna pas de huls :D
    [​IMG]

    Nadat ik het diff weer gevuld had tot ongeveer drie kwart kon ik de huls geheel naar boven duwen tegen de rand. Dan het tandwiel vastgezet en natuurlijk de schroefjes voorzien van een beetje loctite
    [​IMG]

    We zijn bijna klaar. Het diff even omdraaien en de twee schroefjes plaatsen (uiteraard weer een beetje loctite gebruiken) om de huls goed op zijn plaats te zetten.
    [​IMG]

    Het diff is klaar om weer ingebouwd te worden, ziet er dan ongeveer zo uit.
    [​IMG]


    Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en zo eventuele twijfelaars over de streep te trekken door te laten zien dat ook een complexer karweitje als het ombouwen van een diff goed zelf te doen is.

    [Later de ervaring met de olie hier toegevoegd]
    Na veel rijden is de siliconen-olie mij wat minder bevallen, waarschijnlijk omdat deze toch wat te dun was voor het diff. Ik had last dat het bij de cups uit het diff kwam, wordt best een zooitje :D

    100000 cps zou wellicht beter zijn. Later heb ik weer gewoon vet gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  2. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    :thumbsup: ziet er goed uit Burp :wink:
     
  3. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Dat heb je weer mooi voor elkaar :p


    Grt,

    Hobby
     
  4. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Thnx. Was even wat werk maar resultaat mag er zijn. Het is altijd oppassen voor je camera met die vieze klauwen :D
     
  5. er zit roest op je tandwiel.
     
  6. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    dat gaat er zo weer vanaf. bij mij wel iig. @ burp u zit tog opt Rc bigscale forum? kunt u die daar niet plaatsen en vragen of ze daar een FaQ van maken? hele mooie "handleiding" iig. handig voorals het bij mij moet gebeuren :S
    Groeten,

    Ruben
     
  7. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Als je op het www.rcbigscaleforum.nl kijkt, dan zie je dat dit er al staat :wink:

    http://www.rcbigscaleforum.nl/viewtopic.php?t=6021&start=0

    En ook zijn FAQ van de schokbrekers revisie

    http://www.rcbigscaleforum.nl/viewtopic.php?t=5861&start=0


    Grt,

    Hobby
     
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Klopt, bedankt hobby.

    @charger: graag je ipv u, anders voel ik mij zo oud :D

    Aangezien er op beide forums veel mensen komen post ik ze op beide. Is weinig moeite meer.

    @speedfreakssj: Roest is er inmiddels al weer vanaf. Even een doekje met wat WD40 en voila :D

    Vanmiddag na vele weken stilstand voor het eerst weer gelopen met de nieuwe zuigerveer en nieuwe pakkingen. Startte meteen dus die problemen moet tot het verleden behoren.
     
  9. en anders heb je gewoon rond de zomer een arnoldzwarzegennerg arm.

    Dan kan je van dat geld dat je voor een kwart mr universe dat je dan krijgt misschien een nieuwe motor + uitlaat kopen. :)
     
  10. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    huh.. ik had gister nog even gekeken, toen zag ik ook dit onder de FAQ staan. dus toen even snel een editje onder dat bericht gezet. ist nu weg :p .
    ik ben netjes opgevoed :D
    maar nogmaals, ik denk dat ik wel wat ga hebben aan deze "handleiding", voor als ik mijn diff ombouw naar alu.

    Groeten,

    Ruben
     
  11. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Thnx voor het plaatsen van de links naar het RCBigscaleforum, echter kloppen ze niet (na de verhuizng van hostingprovider is forum in andere map geplaatst!)

    De goede links zijn als volgt:

    http://www.rcbigscaleforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6021
    http://www.rcbigscaleforum.nl/forum/viewtopic.php?t=5861

    Ik denk dat ik gerust mag stellen dat we blij zijn met dit soort tutorials, daarmee delen we de kennis die we bezitten (wat ook de bedoeling is van een forum)...

    Burp, bedankt voor deze bijdrage...
     
  12. Sco

    Sco

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    894
    mja , ik heb gister even zitten kijken naar deze post , maar ik denk dat ik met die stokjes beter de etens resten tussen me tanden vandaan kan halen hihihihhi.

    ik had nog nooit een diff inelkaar gezet , dus ik was even aan het zoeken wat de makkelijkste manier was , maar die vond ik niet op het forum

    gisteren deed ik het in 1 minuut en vandaag in 20 seconden.
    je vouwt even een handoek een paar keer op zodat je tandwielen beter rechtop blijven staan als je ze op wil pakken.


    groetjes scott
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Vinniie

    Vinniie

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    311
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk eens aan, dat is pas tip!

    Misschien sticky voor bigscale topic? :D
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Deze hele beschrijving staat reeds in het sticky :)
     
  15. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Veranderd de Viscositeit van de silliconen niet teveel zodat het uit het diff kan lopen?
    Ook een goede optie was het dikke witte vet van Lauterbacher, werkt ook super.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2010
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Achteraf gezien was de siliconenolie geen goede keus. Het reed prima maar kwam op een gegeven moment toch uit het diff wat er meteen een zooitje van maakte. Vet is dus beter. Lekker vol stoppen het diff.
     
  17. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Had dit al verwacht, daarom ook even gereageerd.:D
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Oud topic maar de plaatjes allemaal weer toegevoegd
     

Deel Deze Pagina