Ombouw Top Flite Mustang 1,65 m. - Vast landingsgestel naar Retracts

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ronald van den Oever, 10 mei 2010.

  1. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hallo,
    Afgelopen tijd bezig geweest met het reparen en updaten van m’n Top Flite mustang s.w. 1,65 meter.
    Had hem indertijd gebouwd met het vaste landingsgestel wat standaard in de bouwdoos zit.
    Achteraf natuurlijk spijt dat er niet gelijk retracts in zijn gegaan, altijd met de poten naar beneden vliegen hoort eigenlijk niet bij zo’n kist.
    Een crash na het uitvallen motor bij de start (Erik je bent niet de enige met Mustang pech ;) ) was een “mooie” aanleiding om het e.e.a. maar eens aan te passen.
    Van de ombouw nu een verslagje gemaakt omdat er wellicht meer vliegers zijn die spijt hebben dat ze hun Mustang niet met retracts hebben uitgevoerd en er aan zitten te denken om dit te wijzigen.

    Gevolgen van de crash: rompje gescheurd en het vleugeltje vertoonde ook diverse kraakjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelukkig was alles vrij eenvoudig met wat houtlijm, epoxy en plamuur te repareren, een mooi voordeel van houtbouw.

    Tijdens deze reparatie tegen een mooie advertentie hier op het forum aan gelopen. Pieteralje had een mooi Spring Air retract setje met toebehoren voor een mooi prijsje te koop gezet, precies op het juiste moment. De koop was dus gauw gesloten. Een paar dagen later werd de doos met spulletjes door de post netjes bezorgd, nogmaals bedankt Peter.

    Eerst een plaatje van het originele vaste landingsgestel wat indertijd opgeleukt was met wat balsa om het enigszins een schaal look te geven.

    [​IMG]

    Daarna het oude landingsgestel gedemonteerd en de vleugel t.p.v. het landingsgestel open gepeld.

    [​IMG]

    De hard houten blokken m.b.v. Een zaagblaadje van een babyzaagje er uit gehaald.
    [​IMG]

    Had de ribverstevigingen (dubbelingen) nog in de orginele doos zitten, deze met de multiplex retract-montageblokjes ingebouwd.

    [​IMG]


    Positie van de wielen en deuren bepaald en de indekking rondom de retracts gerepareerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Retracts tussendoor passen:

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het buitendeurtje:
    [​IMG]

    En de uitdaging van het jaar, de binnendeur.
    Had op een Amerikaanse site iets dergelijks gezien.
    Van multiplex speciale scharnieren gemaakt zodat de deur mooi naar het midden van de vleugel scharnierd.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De binnendeuren zitten mbv. een asje in de midden sectie aan elkaar gekoppeld.

    [​IMG]

    Heveltje op het asje gelijmd en montageblokjes voor de binnendeur-servo geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deurtjes opgedikt en een schaal look gegeven.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Alles een fris verfje gegeven en gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnendeurtjes dicht.

    [​IMG]

    Eens kijken of we deze week de wielpoten kunnen maken.

    Groeten,
    Ronald
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zoho, Netje hoor Ronald :yes:
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Mooi hoor. Hoelang ben je hiermee bezig geweest?
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    schiet al weer lekker op Ronald! Die zien we binnenkort weer vliegen hier.
    Goed om te horen dat de kist redelijk eenvoudig te repareren was, het zag er niet lekker uit met al die scheuren.
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Netjes en strak zoals het hoort
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Netjes hoor!
    Moet wel lukken hè, Oss?
     
  7. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hopelijk met de wieltjes in net dat extra beetje snelheid om op de staart van een Pheil te kunnen zitten in het Osse vliegruim ;-)

    Tekening gemaakt van de wielpoten:
    [​IMG]

    Inmiddels ook een stukje verenstaal gehaald.
    Een proefstukje gemaakt om de spiraal te buigen om een stukje staf ø8.
    Proef eindigde met een brosse breuk.

    Vraagje hoe buig je zoiets?

    Gr. Ronald
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Oeps ik moet dus echt even doorbikkelen :roll:


    Heb je de staaf wel warm gemaakt? (gloeiend heet eerder).
    Volgens mij is dat de methode.
     
  9. arieu

    arieu

    Lid geworden:
    26 dec 2009
    Berichten:
    4
    buigen 5 mm verenstaal

    Ik heb een buigijzer gemaakt om 5 mm verenstaal(ex Quartel)rond een pen van 10 mm te buigen zonder verhitting.
    De3sgewenst wil ik wel een paar pootjes buigen
     
  10. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Niet makkelijk, opwarmen om te kunnen buigen, maar dan wordt het zacht.
    Dan dus harden in olie, maar dan wordt het bros.
    Daarna weer tot de juiste temperatuur verwarmen om de veerkracht weer te krijgen.
    Werk voor een ervaren metaalman, niet eenvoudig.
    Nou je toch al zo ver bent....Robart veerpootjes?
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    he he

    @Ronald.

    Eindelijk die retracts erin gebouwd, :wink:

    Als je een tekeningetje maakt dan draai ik wel een paar geveerde hoofdpootjes voor je uit alu, staat zoveel netter dan die krulspelden :wink:

    Groet Ger.
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Kijk, aan zulke modelbouwers heb je wat!
    Ik vroeg me ook al af waarom je -nu je toch zo lekker bezig bent- er niet meteen fatsoenlijke struts onder zet.
     
  13. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Goed bezig, tot nu alles erg mooi gedaan!

    Ik ben, samen met een groep leden van de Dokkumer Modelvlieg Club, vorig jaar naar Stichting Vroege Vogels geweest, waar ze bezig waren / zijn met de restauratie van een Mustang. We waren toen nét op tijd om een "Gear Swing"-test bij te wonen, waarvan in het volgende filmpje akte:



    Wel even leuk hier te tonen, dacht ik? :D

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hoe bedoel je met je neus in de boter vallen he?

    ;)
     
  15. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Ronald; goed bezig... wordt straks heel mooi, door de lucht zoeven met ingetrokken pootjes
     
  16. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi,
    Wat laat met m’n reactie :oops: , was gisteravond gezellig :proost: op bezoek bij schutberg die druk bezig is met de bouw van een Top Flite Spitfire.

    @Burp: Hoe gaat het met je Spit?
    Retracts inbouwen vind ik een van de meest tijdrovende klusjes, ben er tot nu zo'n 14 avondjes mee bezig geweest.

    @Arieu: Bedankt voor je info en aanbod :) . Wellicht was de buigradius bij mij te klein. Gaat het zelf toch nog even proberen om een asje van 10 mm.

    @Robke: Robart veerpootjes passen niet op deze Spring Air retracts. Als het pootje dikker is als 5 mm. dan klapt de poot niet helemaal naar binnen en lockt niet (klapt tegen cilinder, zie eerdere foto met boortje ø5).

    @Ger: Gezien het bovenstaande verhaal zit ik aan de krulspelden vast. Had eertijds wel een tekening gemaakt voor verende pootjes (type Robart als voorbeeld genomen).
    Anyway bedankt voor het aanbod :) .

    Misschien heeft iemand anders iets aan de tekening:
    N.B. De koppellinks tussen onder- en bovenpoot zijn niet getekend.
    [​IMG]

    Bovenpoot (materiaal staal)
    [​IMG]

    Onderpoot, wielas en drukveer (materiaal staal):
    [​IMG]

    @ Jolmer: Mooi filmpje heb je geschoten, super interessant :) .

    Gr. Ronald
     
  17. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    passend maken

    @Ronald.

    Kom maar eens langs met de 'krulspelden' en de springairs mechanieken, lijkt mij heel sterk om hier niets passends voor te kunnen maken, je zal de eerste zijn. :wink:

    En het staat zovééééél mooier :wink: en het is zoveel praktischer met inverende struts.
    Trouwens deze door jouw prachtig gebouwde en afgewerkte kist verdient het gewoon :wink:

    In mijn P38 Lightning zitten ook Spingair's van Robart, en raad eens? ook met telescopisch verende zelfbouwpootjes.

    Ik hoor het wel.

    Groet Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2010
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ronald,

    Ziet er weer netjes uit de Mustang met retracts dat gaat nu helemaal een feest worden het vliegen met de wieltjes ingetrokken.

    Trouwens netjes getekend de poten voor het onderstel maar waarom heb je niet alles op tekening gezet dus ook de retracts zelf.

    Nu nog effe snel de pootjes eronder kun je zondag meedoen aan de eerste schaalwedstrijd te Hulten.

    Ton
     
  19. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hallo,
    @Ger:
    Nou het zijn echte krulspelden geworden 8-O , een tussen oplossing om alvast te kunnen vliegen.
    Ben nieuwsgierig hoe je het gedaan heb bij de P38. Neem m’n fototoestel mee naar Oss. (beter goed afgekeken dan slecht zelf verzonnen ;) ).
    Verende struts op de mustang…. een projectje voor na de zomervakantie.

    @Ton:
    Ben ook benieuwd naar hoe het vliegt en of het veel anders is dan met de pootjes uit.
    Als ik er uit ben hoe de Spring Airs uit elkaar moeten zet ik ze wel eens op papier.
    Ben nog aan het oefenen voor de club schaalwedstrijden.

    Afgelopen weken weer het e.a.a. kunnen doen.
    Het koud buigen van het 5 mm. verenstaal ging met een radius van 5 mm prima (om een boortje van 10 mm.) Het ging kwa maatvoering wel fout bij het buigen van de wielassen.
    Had nog een stelletje losse assen liggen en deze maar gebruikt.
    Daarna van aluminium 2 blokjes gevijld en deze geborgd op de veerpoten met een stelschroefje. Het deurtje hieraan met stangetjes ø2 mm. gekoppeld.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En samen met zusje Spit en de kat op de foto in het gras.
    [​IMG]

    Retracts en binnendeuren beide op een apart kanaal met de hand bedienen gaat niet goed komen in de praktijk, daarom een Gear and Door Sequencer besteld (merk EMS Jomar) besteld om dit te gaan automatiseren.

    Gr. Ronald
     
  20. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Zo, netjes gedaan, hoor! Petje af!

    ~Jolmer
     

Deel Deze Pagina