Ombouw TT01 naar 3Racing chassis

Na getwijfeld te hebben wat ik zou gaan doen met mijn TT01, ombouwen naar een M-chassis of niet, heb ik besloten om mijn TT01 om te bouwen met een chassis van 3Racing voor de TT01.
En omdat ik er tot op heden nog geen bouwverslagje van ben tegen gekomen heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken.

Het chassis besteld en een paar dagen laten werd het netjes door de post thuis gebracht. En na het pakketje te hebben geopend kwam er dit doosje tevoorschijn:

IMG_2812.jpg

Het doosje geopend en dit zat er allemaal in:

IMG_2814.jpg

De onderdeeltjes zien er netjes afgewerkt uit, de alu motormount is mooi blauw van kleur en het FRP is netjes en strak gesneden.
De eerste bewerking was het sealen van de randen van de bodemplaat met secondelijm en een wattenstaafje, dit voorkomt dat de randen later kunnen gaan bladderen.

Terwijl de lijm droogde had ik even de tijd om de bouwbeschrijving te bekijken, althans het bijgeleverde A4tje. Het is niet een handleiding zoals de meeste gewend zullen zijn van Tamiya zullen we maar zeggen :roll:

De lijm is droog en ik kan beginnen met de eerste stap, hierbij wordt o.a. de batterystrap, de stuurposten en wat andere kleine deeltjes gemonteerd. Het is wel handig om tijdens het bouwen een schuifmaat bij de hand te houden om de lengte van de schroefjes te meten welke je volgens de tekening nodig hebt, ze worden niet op ware groote afgebeeld.
Maar na stap 1 ligt dit voor me:

IMG_2819.jpg

Toen was het tijd om de donorauto uiteen te halen, om hier de delen vanaf te halen die je nodig hebt. Dit zijn de voor- en achterzijde van de auto, kompleet met de ophanging en de dempers, de centrale aandrijfas, en natuurlijk de electronica zoals motor, regelaar, servo en ontvanger.
Hieronder even een overzicht van de onderdelen welke men gebruikt:

IMG_2815.jpg

Komplete aandrijflijn

IMG_2816.jpg

Voorwielophanging

IMG_2817.jpg

Achterwielophanging

Volgende keer weer verder :wink:

Mooi verslagje! Ook erg mooie foto wanneer je de complete aandrijving met ophanging klaarzet, zonder chassis. Ik heb in vele bouwverslagen gezien dat mensen secondelijm aan de zijkant van hun chassis doen, maar waarom doet iedereen dit?

Mooi verslagje! Ook erg mooie foto wanneer je de complete aandrijving met ophanging klaarzet, zonder chassis. Ik heb in vele bouwverslagen gezien dat mensen secondelijm aan de zijkant van hun chassis doen, maar waarom doet iedereen dit?

Uit de vorige post: ....De eerste bewerking was het sealen van de randen van de bodemplaat met secondelijm en een wattenstaafje, dit voorkomt dat de randen later kunnen gaan bladderen....

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ik ben weer eens verder gegaan met het bouwen vanavond.

Na het uiteen halen van de donorauto had ik dus de beide halve differentieelhuizen en de aandrijfas over.
In de ombouwset worden twee nieuwe deksels gelevert om deze weer te kunnen gaan gebruiken. Het is een kwestie van de deksels voorzien van de kogellagers en asjes uit het badkuipchassis en ze dan dichtschroeven.
Ook word op de beide diffhuizen een alumunium steuntje geschroeft om deze later op de bodemplaat te kunnen bevestigen. Aan de achterzijde komt er nog een mooie blauwe aluminium motorsteun tussen. En na wat schroeven ligt er het volgende op mijn bureautje.

IMG_2820.jpg

Voorste diffhuis

IMG_2821.jpg

Voorste diffhuis, langs de andere kant gezien

IMG_2822.jpg

Achterste diffhuis, met motorsteun

IMG_2823.jpg

Achterste diffhuis, langs de andere kant gezien

In de volgende stap worden de beide diff huizen samen met de aandrijfas op het chassis gemonteerd. Even opletten dat je wederom de juiste lengte schroeven gebruikt en de vulplaatjes, welke onder de diffhuizen komen, niet vergeet :oops: .
Ook heb ik in deze stap de stuurinrichting en de stuurservo gemonteerd.
Er ligt nu het volgende chassis voor me, gaat alweer een beetje op een auto lijken.

IMG_2824.jpg

Het bouwen zit er bijna op, als laatste stap moet er tussen de beide diffhuizen nog een verbinding geplaatst worden. Deze past er mooi tussen en wordt met plaatjes vastgezet op zijn plaats. Ook in het midden van het chassis komt deze vast te zitten op een steun alsook op de motorsteun.
Hieronder een foto van het komplete chassis.

IMG_2825.jpg

Bijna klaar :)

Het valt me op dat de aandrijflijn erg licht loopt, veel lichter als het orginele TT01 chassis, dat zal de rijeigenschappen zeker te goede komen :wink: Een ander voordeel is dat de rest van de onderdelen afkomstig zijn van een TGS, en hierdoor is de komplete auto al van kogellagers voorzien is.

Het is dus nu een kwestie van de motor inbouwen, een EZRun 5.5T en de ontvanger. Met de motor en regelaar wel even wat problemen gehad maar dit is reeds opgelost. Bleek een kwestie van twee draden omdraaien...
Nog even wat overzichtplaatjes dan:

IMG_2826.jpg

IMG_2828.jpg

IMG_2830.jpg

:lol: Ready to rumble :lol:

En nu op naar de eerste testrit, voor in de huiskamer is de auto nu te snel :shock: :shock: Of is de huiskamer te klein :lol: :lol:[/quote]

Je kan hem deze avond testen op het indoorcircuit in Brecht.
De link en dergelijke vind je wel in het electro gedeelte op het forum hier.

Groetjes
PQ

Eerste ritjes met het de auto zitten erop. Auto rijd beter als de standaard TT01, ik ben wel even aan het stoeien geweest met de banden en schokdempers om de auto lekker rijdbaar te krijgen maar das inmiddels gelukt.
Motor doet het goed, lekker veel power en snelheid, maar toch controleerbaar op de baan.
Al met al een leuke optie voor je TT01, al kan het chassis niet tippen aan de rijeigenschappen van de duurdere chassis's die op de markt zijn.

Al weer een tijdje met het chassis aan het rijden en ben toch wat dingen tegengekomen die voor verbetering vatbaar zijn.
Allereerst ben ik met de stuurinrichting aan de gang gegaan, die ik besteld had van 3Racing heeft heel veel speling. Zoveel zelfs dat bij volgas geven op een recht stuk de auto ineens van koers wijkt, niet echt handig dus. De TT01/M-chassis conversie van Rataplan bracht uitkomst.
Hier is de stuurinrichting wat anders van opbouw, en belangrijker, nagenoeg spelingsvrij.
Dus die stuurinrichting maar eens besteld bij 3Racing samen met nog wat andere dingen.

StuurombouwTT011.jpg

Dit dus.

StuurombouwTT012.jpg

StuurombouwTT013.jpg

StuurombouwTT018.jpg

En zo ziet het er ingebouwd uit.

Een ander nadeel aan dit chassis is dat het veel meer grip aan de voorzijde heeft waardoor de achterzijde spontaan uit kan breken. Ik ben eerst wat aan het proberen geweest met verschillende set-ups van banden en dempers wat wel een verbetering bracht. Maar geheel tevreden was ik er niet mee, dus bij de bestelling zaten ook de instelbare draagarmenset van 3Racing voor de TT01.
Na deze gemonteerd te hebben bleek ook hier wel wat speling op te zitten, dit komt omdat er busjes in de gaten komen waar de orginele ophannging in draait en deze zijn dus wat uitgesleten... De armpjes zelf draaien nu mooi om stalen pennen.
Niet getreurt, busje secondelijm gepakt en de busjes vast erin gelijmd en jawel, de speling is er geheel uit. Indien je deze set dus gelijk aanbrengt bij een nieuwe TT01 zul je hier dus geen last van hebben. Ik heb inmiddels ook de 1 graden toe-in uprights achter van Tamiya zelf gemonteerd.

StuurombouwTT014.jpg

Voorzijde instelbaar.

StuurombouwTT015.jpg

En de achterzijde ook.

Tevens heb ik de stuurservo wat naar voren geplaatst waardoor de ontvanger tussen de servo en de regelaar geplaatst kon worden, scheelt weer wat in het zwaartepunt.

StuurombouwTT016.jpg

En omdat mijn body zijn beste tijd heeft gehad ook maar even een nieuwe body gespoten, merkte wel dat het weer er nu niet ideaal voor is en er zitten dus wel wat foutjes in. Maar ach, tis maar een body...

StuurombouwTT0116.jpg

StuurombouwTT0113.jpg

StuurombouwTT0114.jpg

Tja, Mazda 6 is een prima gezinsauto...

Ik ben eens gaan kijken wat er inmiddels nog orgineel van een TT01 afkomt, en dat zijn niet meer zo heel veel onderdelen. De 2 helften van de diff huizen, de uprights voor de wielen en de schokdempers, rest van de delen is allemaal 3Racing inmiddels...
Nu weer maar eens kijken hoe het gaat rijden.

Laatst bewerkt:
"Ik heb inmiddels ook de 1 graden toe-in uprights achter van Tamiya zelf gemonteerd."

Dat is goed voor indoor. Dan krijg je meer grip. Maar voor outdoor is dit net slechter en ga je sneller grip verliezen achteraan.

Back