ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vandaag, 20 juni, zag in dat in de Elektuur een artikel stond over het ombouwen van PC voedingen.


    06-02-11
    Bedenk dat het totale vermogen en stroom over verschillende spanningen verdeeld wordt, zie Ernst's informatieve bericht met voorbeelden.

    24-04-11
    Ooit plaats ik alle (werkende) links uit dit draadje netjes bij elkaar in dit openingsbericht. Echter, niet de teksten/discussies die uit die links volgden. Klikken op de betreffende quote brengt je naar het volledige bericht.

    18-10-11
    Bij (vrijwel?) alle pc voedingen moet de 5Volt lijn belast worden voor goede stabiliteit van de andere spanningen.

    25-10-2011
    Tadango/Herman's ombouw projectje:
    24Volt, 1150Watt voeding voor weinig


    :eek:nweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :eek:nweer:
    Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
    Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2016
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Naar hogere spanningen ofzo? 13.8 volt? 8O

    Toch maar even naar de bibliotheek :)

    Niels
     
  3. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar ben ik ook al een tijdje mee bezig. Ik probeer een geschakelde 14 volt/ 12A voeding te maken uit een oude pc voeding. Heftige materie vind ik het. Kijk met belangstelling uit naar ervaringen van anderen.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen flauw idee, ik heb alleen snel de inhoudsopgave kunnen bekijken, toen werd ik weer aan mijn arm verder getrokken naar de speelgoedafdeling ;)



    :eek:nweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :eek:nweer:
    Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
    Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2011
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ja hoor, als vervent Elektuur lezer, je kan hem zelfs naar 24 V "upgraden"....maar je moet wel wat feeling hebben met electronica....beslist geen beginners klus.....(teveel 230V = raar kapsel....plus nare geurtjes van mislukte barbeque=niet gezond).....
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Niek heeft wel eens wat gepost over het belasten van een PC-voeding met een (auto?) lamp, waardoor je de 12V aansluiting met meer stroom kon belasten...

    ofzoiets :)

    kan alleen de betreffende post niet meer vinden :x (die is weg, of de zoekfunctie is 'minder' geworden...)
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
  8. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
     
  9. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    :) je moet de 5 volt uitgang een beetje belasten dan schiet de 12 v uitgang omhoog van 9v naar 12 v ongeveer, een infinety doet het er prima op.
    als je natuurlijk stroom trekt binnen de aangegeven ampere,s van de voeding

    groeten wiebe
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Wat is de electronische strekking van deze ombouw? Moeten er bv een aantal componenten bij of wordt er juist het een en ander uitgesloopt...
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Door het aanpassen van de spanningsdeler bij de switch-mode-controler-chip (twee weerstandjes, waarvan je er maar één hoeft aan te passen) kan je de spanning 30% plus/min varieren, dit geld dan wel voor alle uitgangsspanningen...5V naar 6V dan gaat automatisch 12V naar 14,4V....

    Verdere aanpassingen gaan wat verder, filterspoelen opnieuw wikkelen, andere diodes, condensatoren en modificaties aan de 2e trafo etc....

    En verder ALTIJD ten minste één uitgang belasten..(20W gloeilampje met juiste voltage) anders komt het schakel-proces niet op gang.......

    Omdat er zelden meer schema's bij voedingen zitten, moet je wel wat electronica feeling hebben om de juiste componeneten te determineren....

    Nog even een tip voor diegene die nu de soldeerbout warm stoken....strategische kortsluiting in de voeding resulteerd in een hoge piek op de 230V kant en kan ernstige schade aan de op het net aangesloten apparatuur kosten (bij mij is zo al een video-recorder gesneuveld !!!!....)
     
  12. Harpert

    Harpert Guest

    Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat wanneer je de 5 volt uitgang van de voeding niet belast er ook geen (of onvoldoende) spanning op de 12 volt komt te staan.

    Ik zou graag weten welke "weerstandjes" er vervangen moeten worden en met name voor welke waardes om de uitgangsspanning op te schroeven naar bijvoorbeeld 14,4. want NU blijft ie bij mij hangen op 11,8 volt.... Ik heb geprobeerd er mijn infinity aan te hangen, maar voor het laden van 30 cellen voor mijn LOGO moet ik tot nog toe een ouderwetse trafo gebruiken op 13,8 volt 10A

    Harpert
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb zelf een voeding omgebouwd tot een 12V stabiele voeding. Het is een oude AT 250W. Hij doet 10 tot 15 amp op 11.6V
    Je moet niet de 12V lijn belasten maar de 5V. Als je die niet belast zakt je 12V in als een kaartenhuis. Ik belast hem met 10 Watt (2A) met 2 grote weerstanden die in de stroom koude lucht zitten. Er zit een 60mm fan in de deksel. Ik post vanavond wel een paar plaatjes.
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Autolamp trekt ca 3 amp van de 5 V, daardoor de 12V stabiel.
    Ook moet je een ATX voeding vertellen dat ie 'aan' moet (blijven)

    Zal vanavond ook even paar plaatjes neergooien.

    Kan iemand dat elektuur artikel hier posten?
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik hou me ook aanbevolen voor info voor een aanpassing naar 13.8-14V, ik blijf nu ook hangen rond de 11,5V...
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb alles doorgelezen, maar wat kan je er nou mee ivm modelbouw?

    Groeten Laurens
     
  17. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Rob,

    Waarschijnlijk zal de 5V uitgang hoger belast moeten worden.

    Laurens,

    Je kan je lader eraan hangen. Stuk goedkoper dan een dure voeding kopen! :)

    Paul
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    De 12V acculader optimaal benutten mbt maximale spanning-stroom en bv 3s LiPo laden met de simpele typen laders...

    Kun je nu die voor mij dus even ombouwen :wink: ?
     
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bedoel je dat het een soort lader word :?:

    Groeten Laurens
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    goed lezen Laurens, en voeding dient ter vervanging van een (Auto) accu, waar je lader normaal z'n stroom vandaan haalt. (de 12V snel laders iig)
     

Deel Deze Pagina