ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    ombouw PC voeding ervaring

    Hoi,
    omdat ik bij toeval enkele voedingen gekregen hadt maar aan het proberen gegaan. Er was ook een moment met hoog adrenaline gehalte:schrik:. Een voeding was zover om te proberen,helaas na enkele seconden een redelijke plof en elco kapot. Waarom?? dacht ik alles gecheckt te hebben helaas echter de ingang stond op 110 volt en dat gaat niet goed op 220 v. Leermoment.Ik heb een word document gemaakt,is niet zo eenvoudig(onmogellijk) om te uploaden en dus maar foto van gemaakt(in fotoalbum), nu heb ik nog een voeding die ik niet aan de praat krijg.Is een Compaq PDP-121 met 20 pins ATX bord helaas heb ik de stekkers er al afgeknipt. Draadkleur: grijs Pw ok, wit Ps on/standby, zwart grd,rood +5 v,groen +5 S(is mij wat onduidelijk),blauw - 12 v, bruin + 3.3 v en oranje + 12v.Ook zit er een grd en +5v draad aan voor fan.Nu zitten er ook nog een rood/wit en blauw/wit draadje ???? . Ik heb al geprobeerdwit met grd,PW ok met + 5 v en PW ok met + 5 v S en ook nog dunne bruine met dikke bruine ,toch wil het niet en de voeding was goed voor uitbouw,:help:
     
  2. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)

    Heb je de "schakelaar" kabel wel verbonden met een zwarte kabel? Anders doet de voeding het zowieso niet.

    Ik zag vandaag op me werk nog een losse voeding in de elektro afvalbak liggen. Korte blik op het label deed me lachen, 12V x 26A = 312W! Na een uur "ombouwen" klaar en net 1 lipo er mee geladen zonder problemen.


    [​IMG]
     
  3. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ombouw pc voeding

    Bedoel je met aanschakelaar de PS on of??.

    Los hiervan heb ik nog vraagje,ik heb nu een voeding aan de praat,met 2x 5watt 4,7 ohm weerstand parallel,kan ik deze vervangen door 10 watt 4,7 ohm?:???:
    Grt Bel10:bye::bye:
     
  4. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,

    mbt. parallele weerstanden. Feitelijk heb jij met 2 parallele weerstanden de "weerstand" gehalveerd.
    Hierbij een weerstand calculator (nb. in Belgie :) )
    Parallelschakeling en serieschakeling van weerstanden of serie schakeling condensators met formule

    Waarom heb je trouwens zulke "zware" weerstanden? Dit zijn toch "schakel" weerstanden? Dat wil zeggen dat je 2 pin's verbindt met een weerstand zodat de voeding aan schakelt? Normaliter hoeft dit niet meer dan 1 watt te zijn. Ik zelf gebruik op een aantal psu's (uit servers welliswaar) zelfs 0,25 watt en 0,5 watt weerstanden.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2014
  5. KimG

    KimG

    Lid geworden:
    17 feb 2014
    Berichten:
    23
    Beste forumleden,

    Ik heb het volgende probleempje. Heb onlangs een omgebouwde HP servervoeding van iemand overgekocht. Deze zou 47A kunnen leveren volgens de specificaties. Als ik nu de Robbe BID-lader aansluit krijg ik het volgende fenomeen. Op een bepaald moment gaat de amperage oplopen naar slechts 2A en begint de ventilator trager de draaien. Vervolgens gaat de ventilator terug sneller draaien. Op dat moment krijg ik de vogende foutmelding op de lader "the input voltage is 12,65V, please check the input voltage".
    Kan iemand mij uitleg wat juist het probleem kan zijn ? Zou het kunnen dat de voeding niet in orde is en dus niet genoeg vermogen levert, waardoor de spanning even wegzakt en daardoor de lader een foutmelding krijgt ? Op de lader staat de spanning ingesteld op 12V en 47A.

    Mvg

    Kim
     
  6. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Welke robbe bid lader heb je precies? En kan je in deze lader de input voltage instellen? Misschien heb je hem op 13V staan?
     
  7. KimG

    KimG

    Lid geworden:
    17 feb 2014
    Berichten:
    23
    Het is de Robbe 1000W BID lader. Hij staat op 12V ingesteld

    Mvg

    Kim
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Op het moment dat de lader begint met laden zal hij meer stroom uit de voeding gaan trekken. Als die niet voldoende reguleert zal de 12V in gaan zakken. De spanning komt dan even onder de minimale spanning de de lader nodig heeft dus schakelt hij uit. De lader zal dan weer minder stroom gaan trekken dus loopt de spanning van de voeding weer op. Daarom staat er in het display een spanning die nog hoog genoeg lijkt te zijn.

    Wat je dus moet doen is controleren of de voeding wel goed regelt. De meest simpele test is dat je twee auto lampen van 50Watt of zo iets op de 12V aansluit. Bij twee lampen loopt er dan al zo'n 8A wat voldoende kan zijn om te meten. Meet dan de 12V met een goede multimeter. Als die tot onder de 12V is ingezakt is dat een aanwijzing dat de voeding niet goed regelt.
    Dat hoeft GEEN fout van de voeding te zijn! Je moet je bedenken dat de voeding daar niet voor is ontworpen. Door meer stroom uit de 5V te gaan trekken kan je de spanningsregeling vaak ook verbeteren. Misschien is het dus nodig om een extra weerstand of lamp op de 5V aan te sluiten.

    Een veel betere manier is de regeling van de 5V losmaken en op de 12V aansluiten. Dat betekend dat er in de schakeling het één en ander veranderd moet worden en dat er een nieuwe weerstand moet worden uitgerekend. Niet iets wat iedereen even kan doen. Als je geen kennis van de elektronica hebt moet je dit zeker niet proberen. Het is en blijft een voeding waar het vermogen van het lichtnet achter zit. Als daar iets fout mee gaat kan dat heel vervelende gevolgen hebben.
    "Don't do this at home!!" om het met een goed Nederlands spreekwoord te zeggen.
     
    Jean_Chevalier_dHerbay vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Volgens mij staat die methode nog niet in dit draadje Ernst. Vindt je het te riskant om in de groep te gooien?
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Ik dacht dat ik die mogelijk wel een keer heb aangegeven want ik heb dat al enkele keren gedaan. Maar zoals al eerder aangegeven moet je niet aan dit soort aanpassingen beginnen zonder dat je op z'n minst enige elementaire kennis van dit soort voedingen hebt.
    Voor een doorgewinterde elektronicus is het allemaal simpel en stelt het niets voor. Helaas heb ik mensen met een dergelijke instelling heel erg de mist in zien gaan. Als je dus niet exact weet waar je mee bezig bent blijf er dan van af. Met deze hoeveelheden energie kan het heel snel heel erg fout gaan.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.284
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ah joh, laat ons ook eens keer genieten van de 3e wet van kirchhoff, "waar de dikste rook is loopt de grootste stroom".

    Het is natuurlijk wel minder als bij zelf knutselen in een geschakeld voeding iemand met zijn vingers aan de hete kant (230V) blijft hangen.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2014
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ernst,
    Volgens mij is dat alleen relevant voor de PC voedingen. (die meestal op 5V meer stroom kunnen leveren dan op de 12V uitgang). Bij een servervoeding is het andersom, die kan voornamelijk een hoges troom op de 12V kant leveren, de 5V kant maar nekel A.
    De omgebouwde servervoedingen die ik gebouwd heb, hebben geen belasting op de 5V nodig voor een stabiele spanning.
    Inmiddels ervaring met de 41A, 47A, 57A, 60A en 82A servervoedingen (ook al een behoorlijk aantal van verkocht) en werkt prima.

    Kim: zijn de dunne pennetjes op de voorkant van de voeding zichtbaar? Ik ben benieuwd hoe e.e.a. aangesloten is om de voeding te activeren, eventueel kan daar iets mis zitten. Een foto'tje zou helpen.

    Groet,
    Gerben
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Ik had niet in de gaten dat het een server voeding is. Maar ik ken ook server voedingen die wel degelijk een stevige 5V als hoofd voeding hebben. Toegegeven dat zijn wel de oudere types.
    Het lijkt me toch verstandig om te controleren of de voeding wel goed regelt. Hij lijkt er een beetje op dat het daar mis gaat. De oorzaak zou inderdaad vergeten of verkeerde doorverbindingen op de connector kunnen zijn.
     
  14. KimG

    KimG

    Lid geworden:
    17 feb 2014
    Berichten:
    23
    De pinnetjes 6,9 & 10 zijn verbonden

    Alvast bedankt

    Kim
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm, 6,9,10 zou ok moeten zijn.

    [​IMG]

    6,8 en 10 kan ook nog (met als voordeel dat de spanning makkelijker instelbaar is).

    Doet de lader het op een andere voeding (of accu) wel goed?

    Gerben
     
  16. KimG

    KimG

    Lid geworden:
    17 feb 2014
    Berichten:
    23
    Ja op m'n Graupner voeding functioneert die perfekt.
    De persoon van wie ik de voeding heb overgekocht gaat een andere opsturen. Dus corrct geregeld. Wss beschadigd tijdens verzending.

    Mvg

    Kim
     
  17. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    De HP servervoeding waar het hier over gaat levert zonder afstelling ongeveer 12,5 volt. Die melding op je Robbe lader is niet zo heel vreemd dus.

    Kun je op de Robbe lader geen spanning instellen? Want dit lijkt op een waarschuwing voor een te hoge ingangspanning terwijl de Robbe tot 28v mag hebben (volgens de specs).

    Overigens kun je beter 6,8 en 10 gebruiken. 9 is je voltage adjust en daarmee kun je met een weerstand of potmeter de uitgangsspanning nog fijn regelen (1k lineair tussen 3 en 9). Ga hiermee niet te ver (te hoog) want dan springt de beveiliging van de voeding in.
     
  18. StefanDingemanse

    StefanDingemanse

    Lid geworden:
    31 aug 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb vorige week bij een klant een oude server moeten opruimen, toevallig zag ik dat deze nog twee mooie voedingen had.

    Ik heb er 1 voeding uitgehaald en deze wil ik gaan gebruiken op mijn twee lipo laders te voeden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de voeding, heb hem nog niet opengemaakt. Ik heb al meerdere sites/forums gelezen maar heb nog niemand gezien met een soortgelijke voeding.

    Weet iemand hoe ik:
    - De voeding kan aanzetten, het liefst uiteindelijk met een schakelaar.
    - Ik hier twee +12 volt en twee GND aansluitingen kan maken

    Heel erg bedankt alvast!
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De DPS-750 zou dezelfde aansluitingen moeten hebben als de DPS-1200.
    En daarvan staat hier hoe je die opbouwt:
    How To: Setting Up the HP DPS-1200FB Power Supply » RC Heli Nation

    Heel verhaal, maar uiteindelijk is het een 1k Ohm weerstandje solderen tussen het meest linkse en drie na linkse tabje.


    Je kunt er zoveel aanslutingen op zetten als je wilt, kwestie van wat goudcontactjes erop solderen:
    http://static.rcgroups.net/forums/attachments/3/6/3/2/0/9/a6635705-132-2014-02-03 18.45.40.jpg


    Gerben
     
  20. StefanDingemanse

    StefanDingemanse

    Lid geworden:
    31 aug 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha Gerben!

    Thanks voor de link, ik had wel op rcgroups een post gevonden over alle andere power supplies, maar deze nog niet!

    Zoals ik het zie is het inderdaad niet heel moeilijk om deze goed om te bouwen, behalve dat ik even iets moet bedenken om de behuizing te isoleren. Ik heb voor deze voeding gekozen omdat ie erg klein en plat is, en uiteindelijk een hoog wattage kan leveren.

    Ik ga van de week aan de slag hiermee, bedankt voor je reactie!
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2014

Deel Deze Pagina