Ombouwverslag - Zwarte Zee (1:100)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MikRo, 17 feb 2018.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    of met andere woorden
    ze staan verkeerd gedrukt maar de kleur hoort bij elkaar , de tekst onderaan klopt , de bedrukking op de regelaar staat omgedraaid.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Je hebt helemaal gelijk. Zat een beetje te suffen bij mijn vorige posting. Gr. Klaas.
     
  3. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Bedankt voor de heads-up, kreeg toch een beetje argwaan toen ik de kleur/lettercombinaties zag. Niet dat het gepaard zal gaan met hollywood-waardige effecten als ik de componenten verkeerd aansluit, maar toch :thumbsup:

    Tot nu toe weinig voortgang te melden, anders dan dat ik nu in het bezit ben van de originele bouwhandleiding van BB, bedankt modelsmurf! :D Dat is gelijk de reden dat de titel van het bouwverslag is veranderd naar 1:100 :rolleyes:

    Ik heb het boekje even doorgebladerd en kwam het volgende tegen:

    Capture.PNG

    Het ziet er naar uit dat de servo en het roer onderdeks geplaatst zijn, en dat de verbinding tussen die 2 bovendeks plaatsvind - beginnend en eindigend binnenin de 2 dekhuisjes. Is dit een normale manier van bedienen?? o_O

    Als ik de ruimte onderdeks bekijk is er inderdaad weinig plaats om het geheel te installeren, lijkt me echter niet helemaal onmogelijk:

    IMG_20180224_152534.jpg

    Vrije ruimte onderdeks is ongeveer een mm of 10, grootste uitdaging lijkt me het plaatsen van roerkoning + hevel in de beschikbare ruimte..

    Michael
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    20160106_185036.jpg Michael, Belangrijk is dat de doorvoer van de roerkoning waterdicht is. Het schip heeft maar weinig vrijboord en dan krijg je onderdeks een korte doorvoer met kans op lekkage. Cosmetisch is die stang aan dek natuurlijk geen al te fraaie oplossing. Nu kun je met een goed passende doorvoer gevuld met vet (uierzalf) wel een redelijke afdichting verwachten en zou je kunnen proberen om alles onderdeks te houden. Zou dan wel een luik(je) in het dek maken voor montage van de roerhevel en inspectie. De hevel kun je zelf maken van een reepje aluminium of messing met daarin gelijmd of gesoldeerd metalen deel van een kroonsteentje. Eventueel een rubber ringetje tussen doorvoer en roerhevel. Miniservootje eraan en dat wordt het wel iets. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
    Stoompomp vindt dit leuk.
  5. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    had ook nog even gekeken of ik toevallig nog een foto had van het roerwerk zoals ik deze gemaakt had in de ZZ ,
    maar kon deze helaas nog niet vinden ,
    kan me wel nog herinneren in het klein model dat ik iets weg had gevijld (was toen een goede smoes bij mn ega om een elektrische vijl aan te schaffen :D )
    zodat ik wat meer ruimte voor de roerhevel had , daarna paste het perfect ,
    vond het zelf ook drie keer niks je zag het veel in die tijd ,,

    zo en zo zoals klaas aangeeft wel vet gebruiken ,
    mocht ik de foto's nog tegenkomen dan zal ik ze inscannen en alsnog plaatsen
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als er weinig (te) weinig plek is voor de roerhevel kun je ook een oplossing bedenken met tandwielen. Ik durfde de balsa romp van mijn tankertje niet verder uit te hollen en heb toen gekozen voor een hulpasje met tandwielen. Werkt tot zover goed. Scheepje is van 1962 en nog steeds in de vaart. Gr. Klaas,

    2015 0809_133159.jpg

    Had eerst iets anders bedacht, maar dat liep niet soepel en had te weinig uitslag.

    2010 RIMG1273.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2018
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  7. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    OFF TOPIC:
    zelf Nooit aan gedacht om het eventueel met tandwielen te doen , bedankt voor de tip Klaas ,
     
  8. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Wederom een hoop gedaan afgelopen weekend!

    Zo zijn de 'batterijhouders' onderling aan elkaar gesoldeerd, en zijn de schroefas + motor uitgelijnd.. loopt als een zonnetje! :yes:

    IMG_20180303_171647.jpg

    IMG_20180303_173241.jpg

    Schroefas is aan de buitenzijde ook mooi afgewerkt:

    IMG_20180303_173254.jpg

    Uiteindelijk alles nog even in elkaar gepast om te kijken of de openingen in de dekken 'matchen' met de componenten, ziet er naar mijn idee goed uit:

    IMG_20180303_173535.jpg

    Vandaag of morgen gaat de binnenzijde van de romp in de epoxy om waterdichtheid zoveel mogelijk te garanderen, is het aan te raden om de plek waar de schroefas de 'motorkamer' verlaat ook af te sealen met een laagje epoxy?

    Michael
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Michael, Zie de askoker verdwijnen in een spant. Zit daarachter ook nog ruimte (om eventueel af te gieten met epoxy)? Als de buitenkant goed dicht is komt er van die kant geen water. Aan de binnenkant is het meer bescherming voor het geval je water in de romp krijgt. Hangt de motor alleen aan de voorkant aan een spant? Ik zou aan de achterkant ook een spantje zetten. Pas maken, op de motor schroeven en dan vastlijmen. De motor is lang en zwaar en steunt nu waarschijnlijk aan de achterkant op de schroefas/askoker. Dat het als een "zon" netje loopt komt door het typenummer van de motor! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  10. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Voor zover ik heb kunnen zien is er daarachter geen loze ruimte, ik heb er dan ook voor gekozen om de ZZ in een hoek te plaatsen en een beetje epoxy op de schroefas te gieten.. met goed resultaat al zeg ik het zelf!

    Op de volgende foto kun je het net zien, evenals de 'vetvanger' zodat de motorkamer niet onder het vet komt te zitten :D (bedankt Klaas!)

    IMG_20180312_054656.jpg

    Zoals jullie misschien ook opmerken is de eerder geplaatste motorspant weer verwijderd - er gingen veel te veel trillingen door het schip heen. In plaats daarvan heb ik aan de voorzijde een nieuw 'vast' spantje geplaatst met een dun laagje tochtband, en aan de achterzijde een demontabel spantje welke de motor als het ware opsluit.

    Bij het draaien bleken de trillingen grotendeels verdwenen, waar tochtband niet goed voor is :p

    Na installatie van het geheel kon ik het toch niet laten om de accu's/regelaar/ontvanger/zender aan te sluiten en het geheel een keertje aan te zetten.. wat mooi :worship:

    IMG_20180311_163643.jpg

    Volgende stap is het roer - heb e.e.a. uitgemeten en heb geconcludeerd dat ik wel wegkom met een mini-servo :thumbsup:

    Daarnaast wil ik v/d week ook checken of het geheel (nog steeds) waterdicht is - kan dit terwijl de grondlaag op het schip zit? of is het verstandiger om eerst de laklaag aan te brengen? :weetnie:
     
    Marc w en MikeMohawk vinden dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    persoonlijk zou ik de romp eerst volledig aflakken en enkele lagen vernis erover. Daarna zal hij wel waterdicht zijn.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het allemaal zo in elkaar past Michael. Dat extra motorspantje scheelt inderdaad een hoop trillingen. Zie dat je een vaste koppeling gebruikt en dat maakt de uitlijning extra kritisch. Let erop dat de motoras exact in het verlengde van de schroefas ligt. Je zou de bevestigingsboutjes van de motor of spant een beetje los kunnen draaien en met de motor draaiend kijken of er nog een beetje winst te halen is om het wrijvingsverlies minimaal te maken. Als je er eentje hebt zet dan een ampèremeter tussen motor en accu/regelaar. Dan zie je gelijk het verschil. In de positie waarin zo weinig mogelijk stroom loopt zet je de boel vast. Kijk gelijk of bij vooruit draaien de rode draad van de motor op de positieve uitgang van de regelaar zit. Ben heel benieuwd hoe de boot zo in het water ligt. Met 2 cellen minder vaart het ook wel, maar is er minder trekkracht. Uitsparing in de rand van de dop naar onderen en een papieren zakdoekje eronder. Een mini-servo is sterk genoeg voor het relatief kleine roer. Sluit de schroefas axiaal zo goed mogelijk op met een contra of borgmoer voor de schroef. Dit moertje drukt dan tegen de schroefaskoker de boot vooruit en komen er geen axiale krachten op de motorlagers. Succes verder met het lakken van de romp en de watertest. Gr. Klaas
     
    MikRo vindt dit leuk.
  13. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Moet zeggen dat het er goed uitziet! :yes:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    wees maar gerust , het ziet er echt goed uit.
     
    MikRo vindt dit leuk.
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Inderdaad, zo in een nieuw jasje smoelt het meteen een stuk beter.
     
    MikRo vindt dit leuk.
  16. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Tijd voor een update :cool:

    Zoals hierboven te zien is, staat de ZZ strak in de verf. Ging niet zonder slag of stoot, maar ben tevreden met het resultaat :thumbsup:

    Eerst het onderwaterschip (een aantal keer) geverfd:

    IMG_20180317_110204.jpg

    E.e.a. afgeplakt:

    IMG_20180318_160437.jpg

    En een aantal lagen zwart boven de waterlijn:

    IMG_20180318_162447.jpg

    Aansluitend een begin gemaakt met de SMIT kleuren, in dit geval begonnen met blauw:

    IMG_20180321_105314.jpg

    Met dit als resultaat :yes::

    IMG_20180320_153902.jpg

    Na opdrogen van de verf direct een start gemaakt met installatie van het roer - structureel dik in orde, nog even afwachten of het geheel ook werkt :p

    IMG_20180321_094507.jpg

    Zoals jullie kunnen zien moet er nog e.e.a. bijgewerkt worden aan verf, gaat helemaal goed komen :D

    Tot zover!

    Michael
     
    Bert V vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michael, Eer je de gele rand op het blauw zet zou ik er (als je het hebt natuurlijk) eerst een laagje grijs onder zetten. Geel schijnt gauw door en grijs is wat neutraler dan blauw. Succes verder! gr. Klaas.
     
  18. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Bedankt voor de tip Klaas, dekt inderdaad goed op die manier! :thumbsup:

    Kleine update - roer is gemonteerd, zoek nu nog een goede manier om de servo in het schip vast te zetten. Moet e.e.a. proberen maar gaat vast en zeker lukken. En ja hoor.. het gehele mechanisme valt onder het dek! :yes:

    Het roer:

    IMG_20180324_163822.jpg

    Niet op het verfwerk letten, roer moet nog een (aantal) keer geschuurd en geverfd worden - gehele mechanisme werkt in ieder geval :D

    Verder weinig spannends te vertellen: gele streep staat op de boeg (nog niet geheel perfect), verf is links en rechts bijgewerkt. Koppeling tussen as en motor is veranderd van een 'vaste'- naar een 'flexibele'-koppeling. Uitlijning was inderdaad zo kritisch dat het moeilijk goed in lijn te krijgen was - met alle geluiden/trillingen van dien.

    Had ergens op het forum gelezen dat je een stuk brandstofslang kon gebruiken om de componenten te verbinden, heb v/d week een stukje gehaald bij een plaatselijke garage en aansluitend geïnstalleerd:

    IMG_20180324_163049.jpg

    IMG_20180324_163058.jpg

    Op dit moment bezig met het passen/plaatsen van alle componenten - dit kost onverwachts nog best wel wat moeite door de schaarse beschikbare ruimte :eek: We blijven lekker bezig!

    IMG_20180324_163104.jpg
     
  19. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Goedemorgen!

    Kleine update, en een aansluitende vraag :cool:

    Als eerst de update - componenten zitten vrijwel allemaal op hun plek, openstaande puntje is een verlengkabeltje voor de servo. Denk dat alles wel aardig past op deze manier, zou voor het mooie een oplaadpunt moeten maken voor de cellen aangezien het een hel is om deze eruit te krijgen als het dek op z'n plek zit. In het verleden een schema gehad van Klaas, gaat helemaal goed komen :D

    IMG_20180331_164057.jpg

    IMG_20180331_164102.jpg

    IMG_20180331_164105.jpg

    Ook is de standaard in de verf gezet en voorzien van tochtband om beschadigen van de romp te voorkomen:

    IMG_20180402_145334.jpg

    Romp staat nu in de eerste laag blanke lak, even aanzien hoe dit uitpakt en meerdere lagen aanbrengen indien nodig.

    Dan nu de vraag: als ik het systeem 'aan' zet (d.m.v de zwarte schakelaar) draait de servo een aantal graden - iedere keer als ik de schakelaar bedien, altijd dezelfde kant op. Dit heeft tot gevolg dat de stand van het roer en de servo gecorrigeerd moet worden na iedere start - niet dat het veel werk is, maar toch.

    Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?? o_O

    Michael
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is normaal Michael en je doet niets verkeerd. Om het op te lossen doe je het volgende. Haal de stuurstang tussen servo en roer even weg. Zet zender en ontvanger(regelaar) aan en dan draait je servo een stukje weg. Zet de knuppel waar je mee stuurt in de middenstand (inclusief de trim). Nu staat de servo (elektronisch) in de middenstand, maar het armpje niet. Schroefje eruit, armpje eraf en zo draaien dat het armpje waar je mee stuurt haaks op de lengterichting van je schip staat. In die stand het armpje vastschroeven. Tijdens dit klusje de ontvanger aan laten staan. Het kan zijn dat je om de goede stand te bereiken het armpje meer dan 90 graden moet draaien. De vertanding op het asje verspringt t.o.v. de armpjes. Nu staat je servo ook mechanisch in de middenstand. Stuurstang monteren en dan het roer zo draaien dat dat in de middenstand staat. En dan moet het goed zijn. Wel is het mogelijk dat bij het inschakelen van de ontvanger(regelaar) de servo even bibbert en de middenstand zoekt. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina