Ombouwverslag - Zwarte Zee (1:100)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MikRo, 17 feb 2018.

  1. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Goedemorgen iedereen!

    Ik ben nieuw op dit forum (en in de modelbouw), en wil op deze manier mijn bouwervaringen delen + advies vragen aan de experts indien nodig.

    Volg al een tijd verschillende bouwverslagen en kijk met verbazing naar wat sommige kunstenaars op dit forum plaatsen.. hoop natuurlijk uiteindelijk ook zover te komen - maar laten we klein beginnen! :thumbsup:

    Ik ben via via aan een statisch model van een (volledig houten) schip gekomen, naar mijn idee de Zwarte Zee:

    IMG_20180217_130904.jpg

    Dit schip is ooit door mijn opa gevonden bij het grofvuil, zonde als je het mij vraagt :(

    Weet trouwens niet of dit inderdaad de Zwarte Zee is - namen etc. zijn nergens te bekennen, vorm e.d. lijkt er echter wel veel op. Hij was waarschijnlijk vroeger compleet en een beauty, maar heeft de tijd niet geheel zonder slag of stoot weerstaan zoals jullie misschien kunnen zien:

    IMG_20180217_130909.jpg
    IMG_20180217_130923.jpg
    IMG_20180217_130937.jpg

    Masten zijn gebroken, hekwerk is incompleet en daarnaast zou er ook nog een kraan op het achterdek moeten staan (mocht het de Zwarte Zee zijn). De romp ziet er afgezien van de verf naar mijn idee vrij net uit - hij is in ieder geval waterdicht, niet geheel vanzelfsprekend voor een statisch model lijkt mij :p

    Ga eerst het geheel maar even uit elkaar halen. Momenteel zijn de dekken verlijmd en hangen er verschillende draden uit het dekhuis - neem aan dat dit voor (een poging tot) verlichting is geweest, ga het in ieder geval even allemaal van dichtbij bekijken :D

    Tot zover, ik zal proberen regelmatig een update te geven.

    Voor nu alvast een prettig weekend en tot snel :D

    Michael
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    GM iedereen,

    Een 'vruchtbaar' weekend gehad - bovenbouw van het schip is grotendeels 'gesloopt'. Was ook niet veel voor nodig - onderdelen zaten óf los, óf waren grotendeels vergaan. Wat er over blijft is de kale romp:

    Renovatie ZWARTE ZEE (8).jpg

    De gedemonteerde dekken vielen zo goed als uit elkaar - het hout is grotendeels vergaan - heb dus gelijk een start gemaakt met het overzetten van de contouren op Styreen voordat er helemaal niets meer van over is:

    Renovatie ZWARTE ZEE (12).jpg

    Renovatie ZWARTE ZEE (14).jpg

    Renovatie ZWARTE ZEE (17).jpg

    Moet zeggen dat het me tot op heden vrij goed af gaat, ben dan ook maar net begonnen natuurlijk :p Volgende stap zal het schuren van de romp worden, ben benieuwd wat er onder de verf vandaan gaat komen..

    Zal langzamerhand ook e.e.a. uit gaan zoeken aangaande de motoren, schroefas, accu en dergelijke. Misschien goede adviezen voor een groentje?? :D:D

    Alvast bedankt! :worship:

    Michael
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je hebt al een flinke start gemaakt , succes met je volgende werken
    vgr Marc
     
    MikRo vindt dit leuk.
  4. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Bedankt! Zal het nodig hebben :p

    Ben me momenteel in aan het lezen m.b.t. de aandrijving - accu, motor, regelaar etc - maar er is zoveel informatie beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. De vraag: is er iemand die me een 'snelcursus' RC voor beginners kan geven of de linkjes heeft tot de juiste informatiebronnen?? :D

    De zender is wel al in m'n bezit, deze heb ik overgenomen van een kennis:

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000260&aid=70435&lang=nl

    Is het de bedoeling dat je de componenten baseert op de zender, of begin je bv. met de accu en bouw je daar de rest van de onderdelen omheen??

    HELP?! :weetnie:

    Michael
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zender en ontvanger horen samen
    motor en motor regelaar dienen eveneens op elkaar afgestemd te zijn
    servo's voor sturen en andere schakel toepssingen staan los maar worden wel door de ontvanger bediend.
    verder word de motor bepaald door de diameter van de schroef en de snelheid die je wenst

    vermits je de zender reeds aangeschaft hebt hoop ik dat de angepaste ontvanger er ook bij is anders kan je daar al naar op zoek.
    verder dient de borstel motor de zelfde diameter te hebben als de schroef onder je schip ,
    Afgaande op je model plaats je best een 12V lood accu rekening houdende met het gewicht dat je schip aan kan.

    Ik hoop dat je aan deze enkel regeltjes wat hebt om de nuttige info te vinden.
    vgr Marc
     
    MikRo vindt dit leuk.
  6. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Bedankt voor de info!

    De ontvanger zit er netjes bij, is dus weer een zorg minder! Ik heb daarnaast aan de hand van bovenstaande info een 'boodschappenlijstje' gemaakt:

    Schroef:
    https://www.rc-point.nl//index.php?...A-Type schroef 35mm M4 147 serie Envelop

    Schroefas:
    https://www.rc-point.nl//index.php?...efas Boot 90mm +D4 x130mm nr ro1441 Envelop

    Askoppeling:
    https://www.rc-point.nl//index.php?...ing vast voor 4- en 5mm as nr. 3374 Envelop

    Motor:
    https://www.rc-point.nl//index.php?...12V Boot & Truck nr 1-4491 BULK Pakket

    Regelaar:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...on=article&group_id=20000329&aid=9921&lang=nl

    Bovenstaande heb ik zo goed als mogelijk bij elkaar gezocht, weet echter niet of e.e.a. op elkaar past.. advies wordt dan ook zeer gewaardeerd! :D Neem aan dat alles hetzelfde stekkersysteem moet hebben??

    De accu is wel een uitdaging - de gemiddelde 12V accu is vrij fors qua afmetingen, en beschikbare ruimte in de ZZ beperkt.. is het gebruik van Lipo's aan te raden??

    Alvast bedankt!

    Michael
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michael, Voor de motor zou ik een Bühler kiezen. Iets zwaarder, maar veel zuiniger met stroom.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl
    De "accu" zou ik maken van 4 Ah Tronic cellen. Die kun je door de boot verdelen als ballast. Deze week in de aanbieding bij de grootgrutter met blauw en geel in het logo. L..l.
    Met die combinatie vaar ik al jaren in mijn Bugsier 3, waar een 55 mm schroef aan hangt. In mijn geval een CTI regelaar, welke de motor wel een beetje laat piepen, maar met een geluidsmodule hoor je daar niets meer van. Motor is iets duurder dan jouw keuze, maar de regelaar iets goedkoper.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    Zou geen vaste koppeling gebruiken tussen motor en as, maar iets soepels met rubber. Gebruik als smeermiddel uierzalf. Loopt goed en dicht mooi af. Maak van een plastic dop een spatschermpje aan de binnenkant op de askoker. Dan slingert er geen vettigheid de MK in.
    Kijk maar of je iets met deze info kunt.
    Gr. Klaas
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  8. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Bedankt Klaas, ga er zeker even naar kijken!

    Over de accu's.. kan ze niet vinden! :eek: Heb je misschien een linkje of iets dergelijks??

    Ben gisteren verder gegaan met het dek, opstaande rand voor het dekhuis staat erop - nog wel even netjes afwerken:

    IMG_20180221_180141.jpg

    Moet zeggen dat ik er veel meer lol in heb dan ik van tevoren had gedacht! :beer:

    Michael
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    "Moet zeggen dat ik er veel meer lol in heb dan ik van tevoren had gedacht! :beer:"
    Dat is toch waar we het allemaal voor doen.
    je levert alvast fijn werk af. Let wel op met markeer stiften , dit is straks moeilijk onder te schilderen, potlood kan je weg gommen.
    De opmerkingen van Klaas kan ik enkel bijtreden.
    Betreffende de batt is de keuze inderdaad niet altijd makkelijk. de batt die Klaas aanraad zijn wel goedkoper maar voor een beginneling iets moeilijker te plaatsen.
    De lipo batt zijn dan weer makkelijker maar ook een pak duurder net zoals de speciale lader die je hiervoor nodig hebt.
    Een tussen oplossing zijn de powerpacks die ze in voertuigen gebruiken, maar dan ga je naar 9V moeten overschakelen.
    Bekijk het even rustig en laat het even bezinken.
    Blijf voor al niet met vragen zitten daarvoor dient immers het forum.
    vgr Marc
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Michael,

    Mooie grofvuil vondst, gezien de bouw vordering vermoed ik dat ze er destijds geen zin, tijd of heil meer in zagen en haar toen hebben weggedaan.
    Het lijkt erop dat de masten nooit compleet zijn geweest, je mist beide Davits voor de sloepen en inderdaad aan stuurboord op het hoofddek de kraan voor de werkboot.

    In mijn ZZ kan ik een 12V, 7Ah loodaccu prima kwijt, misschien dat die bij jouw minder makkelijk past omdat jouw romp van hout is en de mijn kunststof maar dat zou je moeten passen.
    Misschien dat er ook nog een verschil zit in de schaal tussen de kunststof en de houten variant maar dat kunnen anderen misschien wel vertellen.

    Je kan wel lichtere accu's gaan toepassen maar dan bestaat de kans dat je op een andere manier ballast moet gaan toepassen. Een idee is om de romp in het water te leggen en daarna gewichten er in plaatsen totdat ze op de waterlijn ligt, dan weet je ook wat je allemaal nog kan toevoegen.
    Omdat je veel hout door styreen vervangt spaar je nog meer gewicht uit.

    Heb je overigens al een bouwtekening weten te bemachtigen? Dan krijg je een goed beeld van wat je nog mist.

    Voor overige zaken kan je eens kijken op mijn verslag: http://www.modelbouwforum.nl/threads/zwarte-zee-iv.131173/
    Ik ben er nog steeds mee bezig en heb tussendoor een aantal andere bootjes gebouwd.

    Succes met het vervolg.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Heb het even laten bezinken hoor, en ga toch voor de losse TRONIC cellen - is misschien niet de makkelijkste manier, maar met een beetje hulp zal het wel goed komen :D Kan tegen die tijd gelijk fungeren als ballast, de losse cellen kunnen mooi door de boot verspreid worden.

    Ik heb het echt geprobeerd, maar een 12V accu gaat er niet in passen, de spanten zijn naar mijn idee dan wel ook erg groot en raar vormgegeven:

    IMG_20180223_061127.jpg

    Als ik het allemaal opmeet, kom ik uit op ongeveer 10cm bovenzijde spant tot onderzijde dek en 5cm vrije ruimte PS - SB zijde spant uit. Voor zover ik kan vinden is voornamelijk de breedte van de gemiddelde accu groter dan de beschikbare ruimte, jammer maar helaas..

    Heb helaas nog geen bouwtekening weten te bemachtigen, werk nu nog voornamelijk van foto's en de BB-handleiding welke ik van internet heb gehaald - je verslag werkt hier ook zeker aan mee :cool:

    Ben nog wel rond wezen neuzen op m'n werk - scheepsreparatiewerf - maar heb nog niets kunnen vinden, heb wel her en der een aantal lijntjes uit staan, even afwachten wat hier uit komt.

    Ga v/t weekend de romp eens schuren, kijken wat er onder de verf vandaan komt.

    Fijn weekend!

    Michael
     
  12. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    De spanten en dekliggers zoals ze er nu in zitten had ik er zelf uitgezaagd en de romp aan de binnekant verstevigd met glasweefsel. Zo krijg je de ruimte om de onderdelen voor RC op een fatsoenlijke manier kwijt te kunnen. Het lijkt daarbinnnen nu meer op de fundatie voor een flatgebouw, heul stevig maar zoals je zelf al merkte weinig plek.

    Leuk dat je er zoveel plezier in hebt :thumbsup:
     
  13. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Vandaag de eerste onderdelen ontvangen.. net kerst! :thumbsup:

    De Buhler-motor en ontvanger, evenals de schroefas en schroef zijn keurig op tijd afgeleverd door meneer de postbode:

    upload_2018-2-24_16-41-43.png

    Bovenstaande - samen met een servo welke ik nog ergens had liggen en de overgenomen zender/ontvanger - is naar mijn idee het grootste gedeelte van wat ik nodig heb om de ZZ uiteindelijk te kunnen laten varen, correct me if i'm wrong :p

    Wachten is nu nog op de cellen, deze zijn besteld maar echter pas over een week leverbaar.. speaking of which, ik kwam vandaag een aantal houders tegen op een rommelmarkt welke ik wil gaan gebruiken om de cellen te verspreiden door het schip:

    upload_2018-2-24_16-44-0.png

    Zitten aan beide zijden soldeerlippen op - ben niet zo'n fan van het solderen op de cellen zelf, prima oplossing lijkt me zo.. Exacte locatie nog niet bekend, wilde alleen even zien of e.e.a. zou passen :D
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michael, Mazzel dat die batterijhouders precies tussen je spanten passen. Bij het aansluiten van de motor aan de regelaar ervoor zorgen dat bij vooruit varen de + van de regelaar aan de rode draad van de motor komt. Even draairichting testen met losse motor en dan het "goede" eind aan de schroefas bevestigen. Zo aangesloten geeft de motor op vooruit de meeste kracht. Voor mij is deze motor de "Rolls Royce" onder de electromotoren. Sterk en minimaal stroomverbruik. De motor zelf hoor je amper lopen. Kijk wel uit met die starre koppeling. Daarmee luistert het erg nauw dat motor en as precies in lijn liggen. Maar dat hoor je al gauw. Zelf geef ik de voorkeur om met de linker knuppel gas te geven en met de rechter te sturen, maar dat is meer een gevoelskwestie. Succes verder met de inbouw van de apparatuur. Omdat de motor met weinig stroom genoegen neemt (bij de 8 cellen minder dan 1 ampere) kun je relatief dunne draad gebruiken om de cellen te verbinden. Kijk maar naar de draden aan de motor. Toen ik die geleverd kreeg schrok ik een beetje hoe dun ze waren. Maar maakte me zorgen om niets. Gr. Klaas.
     
  15. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Afgelopen weekend flinke vorderingen gemaakt met de romp - na eindeloos plamuren, schuren, gronden, schuren, plamuren, etc, etc, een super resultaat behaald qua uiterlijk:

    IMG_20180226_171340.jpg

    IMG_20180226_171344.jpg

    Afgezien van een aantal kleine oneffenheden aan de SB-zijde van de romp een mooi resultaat, we gaan net zo lang door tot de romp perfect glad is :thumbsup:

    Na het glad maken van de romp ga ik maar eens een begin maken aan installatie van het roer, daarnaast lijkt het me verstandig om de binnenzijde van het schip in te smeren met epoxy om niets aan het toeval over te laten en waterdichtheid te garanderen - is dit inderdaad een logische vervolgstap?
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  16. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    ALs het heel moeilijk wordt moeten we even kijken ,, of er iets aan op te lossen valt :)
    ik heb namelijk de originele tekening van de zwarte zee van Smit Tak (Smit Internationale)
    deze is Schaal 1:100 , tekening wil ik zelf niet kwijt want wil hem ook weer eens een keer bouwen maar dan een maatje groter
    zal zometeen even wat foto's maken
     
  17. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    sorry van de foto is niks gekomen , moest terug naar het werk
    maar vond net nog het origineel boekje (in PDF) van dit model Nr 486 bij interesse drop even via PB je email dan stuur ik het toe
    zal proberen om morgen enkele foto's van de bouwtekening te maken
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  18. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik zou hem niet zo glad als een spiegel maken, een werkschip is geen jacht. Dus zoals de romp nu is vind ik hem super.
     
  19. MikRo

    MikRo

    Lid geworden:
    16 feb 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    ZH
    Is ook zeker niet de bedoeling om er een cruiseschip van te maken, de 'scheuren' in de romp (oppervlakkig of niet) storen me echter toch een beetje.. zijn nu grotendeels weg geschuurd, opgelost dus!

    Heb ik nog wel een vraag over de ESC - een foto:

    IMG_20180228_190014.jpg

    Heb ik het goed als ik beweer dat - of de kleuren zwart/blauw, of de - en de M omgedraaid zijn??
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee Michael, er is niets omgedraaid. De zwarte en rode aan de accu en de gele en blauwe aan de motor zetten. Heb door niet goed op te letten al eens eentje opgeblazen! Verder zijn het prima dingen. Heb er een stuk of 5 van in gebruik. Succes ermee! Groeten, Klaas.
     

Deel Deze Pagina