Ombouwverslagje Graupner Chico

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 10 sep 2016.

  1. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Wat ik heb begrepen Huibert is dat de zijwaarts stelling op 1,5 graad staat
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dank je, ga kijken of dit nog makkelijk is aan te passen.
     
    Arthur Hendriks vindt dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    [​IMG]

    Zo, ik ben er aan begonnen. Met de dremel ruimte maken voor de motor. Nieuwe gepaste firewall wordt ingelijmd. Wirdt vervolgd!
     
  4. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Ziet er goed uit Dries. Het begint hier nu ook te kriebelen :)
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zo, het nieuwe motorschot gemaakt vanavond.

    Eerst het oude motorschot slopen met de dremel en een zaag (moet nog fijner afgewerkt worden met de dremel)

    upload_2016-11-17_23-47-54.png

    Ook de zwarte verf zo goed mogelijk verwijderen van het originele balsa. Hout lijmt beter op hout dan op verf...

    Daarna het nieuwe motorschot inlijmen (6mm triplex). De gaatjes voor de motormontage zijn al klaar geboord.
    upload_2016-11-17_23-49-13.png

    Na drogen eens voorzichtig de motor gemonteerd om te passen... ik mocht nog redelijk wat balsa wegsnijden om het motortje erin te krijgen, ik zal de neus opnieuw dienen op te bouwen want zo trekt het op niet veel.

    upload_2016-11-17_23-51-30.png

    Motor wordt de NTM 3536 kv=1800.
    Ik ga deze vliegen met een 70A regelaar en een 4S 2500 Gens Ace Lipo. Deze setup werkte goed op een funjet met een 5.25x6.25 APC propje.

    Voor dit toestelletje heb ik enkele Graupner Speed props gekocht van 6,5x6,5. Dit levert me de volgende ECalc berekening op:

    upload_2016-11-18_0-6-50.png

    Zou moeten werken....


    Ik had mezelf ook 3 HS-81 servo's van Hitec gekocht voor dit toestelletje, servo's die het uitstekend doen op mijn Rasant (zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-rasant-van-scratch.236553/).
    Nu was ik origineel van plan om de twee rolroerservo's in de vleugel in te werken, maar bij nader inzicht ga ik dat niet doen omwille van:
    -de bekleding van de onderkant van de vleugels is nog prima in orde en bevat de originele chico stickers. Ik ga dit nooit meer in dezelfde kleur cover afgewerkt krijgen.
    -de stuurstangen voor de centrale rolroerservo zijn ingebouwd. Om die te verwijderen moet ik de rolroeren eruit slopen.

    M.a.w; het gaat me teveel nodeloos werk kosten om de aileronservo's in de vleugel te stoppen.
    Zo ziet het er binnen uit:

    upload_2016-11-18_0-31-12.png

    Eventueel bouw ik de twee rolroerservo's naast elkaar in (vroeger zat er een standaardservo, de HS-81 is beduidend kleiner), of werk ik niet met de HS-81's en bouw 1 servo in.
    Beide keuzes moeten perfect doenbaar zijn.

    Qua positie voor de elevator servo zit ik ook nog een beetje in dilemma. Het model zou het gewicht in de staart wel kunnen gebruiken want met de flinke electrosetup is hij redelijk neuslastig (brute bepaling).
    Maar dan verdwijnt de 2mm stalen roerstang die ook bijdraagt tot het staartgewicht.
    Ik heb nog veel marge om de lipo te leggen dankzij het dekseltje onderaan de romp. Ik denk dat ik gewoon de originele servo-layout zal behouden...
     
  6. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Het ziet er allemaal erg mooi uit. Ik zou ook de originele setup behouden. Zou perfect moeten werken. Werkte toen ook :)
    Succes met de laatste loodjes.
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Een dom vraagje Dries, hoe voorzie jij de koeling voor regelaar en eventueel lipo.
    Heb een gelijkaardig probleem met de Miss Bikini, ondanks de regelaar zwaar genoeg is voor de Boost 25 motor, word deze na 5 min zeer warm, daarom houd ik mijn vluchten kort.
    De lipo word handwarm, zelfde kombinatie in mijn Piper PA 20, gaf geen probleem.
    Zelfde prop, 10 cm meer vleugel en iets zwaarder ten opzichte van de Miss.

    Johan.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Johan,

    Een luchtstroom genereren. Opening in het motorschot en grotere opening achteraan de romp.
    Ben je zeker dat de timing van je regelaar OK is? Je zou van de twee toestellen eens de regelaar kunnen verwisselen en een grondtest doen.
    Ook een stroommeting kan al veel vertellen.
    Ben je ook zeker dat de BEC van je regelaar niet het probleem is? Heb je een aparte voeding voor de ontvanger/servo's in de MB? Zoja, dan moet je zeker de rode draad van je ESC afkoppelen van je ontvanger!
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Dries.

    Denk dat het louter de luchtstroom is, door het kleine motorspantje, heb ik maar 3 gaatjes van 8 mm kunnen voorzien in de MB, denk deze winter onderaan een haaienbekje aan te brengen onderaan de neus.
    Vandaar mijn vraag.
    Rest is oke en goed op elkaar afgesteld.

    2016-06-04 22.49.44.jpg

    Johan.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bijna klaar....
    Gisterenavond een nieuwe neus opgebouwd
    [​IMG]

    Een nieuw dekseltje gemaakt, in de zwarte covering gezet:
    [​IMG]


    Na wikken en wegen is de elevatorservo achteraan ingebouwd
    [​IMG]

    Ook de rolroerservo's zijn gemonteerd.

    Nog te doen:
    Ontvanger monteren
    ESC monteren
    Lipo tray maken

    Snelle restauratie
     
    frank3 en jef vinden dit leuk.
  11. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Mooi kistje, ken ik van de graupner catalogus. Ik denk meer dan 40 jaar geleden.
     
  12. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Waarom heb je uiteindelijk gekozen om de servo in het staartstuk in te bouwen? Je had toch een stuurstang liggen?
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De stuurstang liep heel stroef. Geprobeerd om dit fijner te laten lopen maar aangezien de stuurstang aan de ene kant gesoldeerd was en aan de andere kant met een Z-bend geplooid moest ik hem eruit slopen.
    Dan nogmaals gepositioneerd/gebalanceerd met de servo achteraan en dit leek me beter.
     
  14. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Ah kijk aan. Beter zo
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Helemaal klaar. Dankzij een luikje onderaan de romp kan de batterij er vlotjes in en uit.

    [​IMG]

    Maidenen moet nog gebeuren :)
     
    Arnold 85, Ton van Munsteren en strutter vinden dit leuk.
  16. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Super Dries. Heb je nog iets aan de koeling gedaan?
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Koeling: aan de onderkant van de neus is er een inkeping (de motor steekt een klein beetje uit de romp) waardoor de motor zelf in behoorlijk wat lucht zit.
    In het motorschot zijn zoveel mogelijk kanalen aangebracht om de lucht door de romp te voeren. Onderaan in het batterijluik (onderaan de romp) zijn er twee afvoergaten voorzien.
    Ik hoop dat de luchtstroom voldoende is.
    Mijn Rasant van dezelfde categorie krijgt zonder luchtstroom aardig warm maar koken doet het zeker niet. Daar ga ik nog een aanpassing aan doen.
     
  18. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Super! Ben heel erg benieuwd naar de Maiden
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nou, hij heeft zijn maiden gehad. Geen onverdeeld succesverhaal...
    Hij is erg lawaaierig. De motor draait niet zo soepel en de romp is een klankkast...
    De roll rate is mager. Hij rolt zo traag....
    Daar moet ik iets op vinden... Qua vliegen zelf: heel gemakkelijk. Kan heel korte bank and yank bochtjes verdragen op 30% gas. Landen is gewoon uitzweven.

    Als oldtimer was hij vandaag trouwens niet alleen...

    [​IMG]
     
    Arthur Hendriks vindt dit leuk.
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    propje balanceren doet soms wonderen
     

Deel Deze Pagina