Omdraaien draairichting brushless motor tijdens de vlucht..

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Peter Den, 3 sep 2018.

Tags:
  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik weet niet waar ik deze vraag beter kan plaatsen, dus hoop dat hij hier opvalt.

    Ten behoeve van een gedachten- en later wellicht een praktijk-experiment de vraag:
    Is er een betrouwbare en betaalbare manier om tijdens de vlucht de draairichting van een kleine brushless motor, met klapprop en met motorrem, in de neutraalstand om te draaien?
    Het gaat dus niet om eenvoudigweg het omdraaien van de draairichting door omwisselen van twee motordraden!
    Ik zie wel enige, meestal zwaardere, ESC's die dit lijken te kunnen, maar informatie over de rem ontbreekt.
    Tevens lijken deze bedoeld voor rc auto's: is er verschil bij toepassing voor een vliegtuig?
    NB: ik heb ook variabel pitch overwogen, maar zover ik kan zien combineert dit niet met een klapprop en rem.
    Ook lijkt mij het variabel pitch systeem te kwetsbaar voor het mij gedroomde doel.


    Deze: https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html lijkt een oplossing????
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst bewerkt: 3 sep 2018
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik weet niet wat Peterś gedroomde doel is, maar een 2A BEC kon wel eens aan de kleine kant zijn.
    Bovendien, het is een lineaire LBEC, dus die 2A zal fiks dalen naarmate de aandrijfaccuspanning stijgt. (Een switching SBEC heeft dit probleem nauwelijks).

    Edit: in de link staat 2A, in de tekst staat 3A.
     
  4. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    En wat gaat dan de klapprop doen bij het reversed draaien? Zich zachtjes aanvleien aan de romp?
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    een klapprop spreid zich probleemloos in die situatie is mijn ervaring: zelfde als bij ''verkeerd'' aangesloten motordraden.

    de rest van de belasting zijn twee HS85mg servo's: ik denk dat dat wel meevalt(?)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar is geen reverse voor nodig, motor stoppen, of motor remmen/kortsluiten is voldoende.
    Net als bij vooruit draaien zullen de propbladen zich spreiden. De conushoek zal omgekeerd zijn, en doordat in reverse de bladen minder effectief zijn, is de conushoek groter, nog dichter bij 180°.
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Inmiddels wat verder:
    Deze https://hobbyking.com/en_us/aerostar-30amp-rvs-esc-set-with-reversing.html
    Of deze https://hobbyking.com/en_us/aerosta...oller-w-reverse-function-and-2a-bec-2-4s.html lijken de truc te kunnen.
    Kritisch commentaar welkom.
    het switchen schijnt met een tweedraads aansluiting te gebeuren, dus dat snap ik nog niet zo hoe dit in te richten.
    verder is 30a cq 40a een beetje over de top en de esc relatief zwaar, maar wellicht is dit toch de weg.
    (de onder #1 genoemde esc vind ik wel een beetje shabby of is dat ten onrechte? Heeft wel het voordeel dat geen extra switch nodig lijkt)
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    In de video is te beluisteren dat je een extra kanaal moet gebruiken met een 2-standen schakelaar op je zender. Door de schakelaar om te zetten keert de draairichting om, maar is zodanig beveiligd dat dit pas gebeurt als de motor stilstaat. Dus gas, dicht wachten tot de prop stilstaat ( in de lucht zul je dus de remfunctie in moeten schakelen, anders blijft hij draaien) en weer gas geven.
    De twee draadjes op het andere stekkertje zijn massa en puls-signaal, de plus heb je verder niet meer nodig omdat die al van het interne circuit van de regelaar overgenomen wordt. (de massa aansluiting eigenlijk ook niet, want daar geldt hetzelfde voor. Heeft misschien te maken met de aansluit-volgorde omdat als je alleen de tweede signaaldraad aansluit, deze een 'floating' spanningsniveau krijgt, wat misschien weer vervelende effecten geeft als je de tweede stekker aansluit?).
    De ontvanger en de servo's worden gevoed vanaf de bec in de regelaar, via de rode en bruine draad van de "normale" aansluiting.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zoals ik al een een eerder bericht heb geschreven, het omschakelen gaat via een apart schakelkanaal van de zender. De tweede stekker van de ESC in het betreffende ontvangerkanaal steken en het moet werkten...
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dit is een setje voor een tweemotorige kist (de Avios Mule), maar ook daar gaat het via een tweede aansluiting (voor beide regelaars apart zelfs) want in de beschrijving staat "If you don't need to use the reverse funtion, simply don't connect the second lead to your receiver and the ESC will operate as a normal one."
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kijk ook eens bij reverse regelaars voor auto's en boten Peter, die hebben zo'n extra kanaal niet nodig.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Klopt Ron maar dan is de middenstand van de knuppel motor stil, de knuppel naar voren is vooruit en de knuppel naar achteren is achteruit. Sommige van die regelaars gaan eerst remmen en als de motor echt stil staat pas achteruit. Andere regelaars gaan direct van vooruit naar achteruit als de knuppel van vooruit naar achteruit beweegt. Als de motor dan nog (vrij) snel draait kan dat de motor en de regelaar vernielen. Uitkijken dus.
    Als je het mij vraagt is de optie met een apart schakelkanaal veel veiliger en je hebt dan ook de hele knuppelweg om de motorsnelheid te regelen en niet slechts de helft.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @max z : bedankt: in een keer helemaal duidelijk!

    nee ik bedoelde de link in mijn eerste (#1) posting!
    Wat het setje wat jij aanhaalt betreft: Voor mijn initiële doel is 30A al aan de zware kant, opmerkelijk dat ze deze (30A) alleen als 2 set verkopen maar ook dat is overkomelijk als het een succes is.
    Dat geld inderdaad voor het setje uit posting #1 maar het wordt mij niet duidelijk wat eigenlijk het cruciale verschil is tussen autotjes en vliegtuig mode.
    Belangrijk blijft dat als de toepassing als auto ESC zou voldoen voor een vliegtuig de remfunctie toch essentieel voor mij blijft.

    Gaandeweg valt dit inderdaad op zijn plek in combinatie met de Aerostar regelaars,thnx.
    De regelaars
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html en
    https://hobbyking.com/en_us/aerostar-30amp-rvs-esc-set-with-reversing.html lijken inderdaad een goede mogelijkheid om het experiment aan te gaan.
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Ernst Grundmann Vooralsnog lijkt mij dat niet zo'n probleem: ik kan via curves op mijn zender een flinke dode slag inbouwen: nog steeds met de voorwaarde dat de ESC ook een rem heeft.
    Dit blijft , samen met de vraag: wat is het effect van een ,kennelijk dedicated auto ESC als ie als vliegtuig ESC (maar in auto-mode)wordt toegepast, nog steeds een onduidelijkheid.
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Bij autootjes en boten is gas een neutraliserende functie met een middenstand (zoals hoogte bij een vliegtuig). Bij een 'pistool' grip zender knijpen en van je af.
    Met een 'vliegtuig' zender moet je gas met een veertje de knuppel neutraliserend maken om te voorkomen dat je ongemerkt te snel wisselt tussen voor- en achteruit.
    Dan is een regelaar met een 2e aansluiting zodat je met een schakelaar wisselt tussen voor- en achteruit handiger (deze regelaars kende ik nog niet, ook wat geleerd dus)

    groet,

    Erik
     
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Erik van Nes Je opmerkingen snijden zeker hout maar in mijn specifieke geval denk ik dat dit minder speelt.
    Het gaat me vooral om toepassing op zwevers.
    Ikzelf heb op mijn zwevers het gas op een draaischuif (Jeti) en tevens op een killswitch.
    Mijn rechterstick (ik vlieg mode1) heeft inderdaad een middenstand door veertje maar gebruik ik niet als gas.
    In het geval van de ESVC zonder switch kan ik een dusdanige dode slag inbouwen dat ik het per ongeluk te snel schakelen van voor naar achteruit kan voorkomen: in dat geval gaat het gas dan wel op de knuppel.
    Mijn conclusie tot nu: mechanisch liggen er dus met de twee voornoemde ESC's oplossingen.
    In het ene geval is de 30A regelaar met switch zeker een goede oplossing en voor het andere lijkt de 10A zonder switch , direct op de rechterknuppel, maar met een flinke dode slag en nog steeds een killswitch ook een goede oplossing.
    De versie met reverse switch is direct op een model van mij te testen en ga ik dus als eerste bestellen en proberen.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    In de omschrijving staat dat de regelaar zelf ook de mogelijkheid biedt om een dode slag in te bouwen.
    Overigens moet je je wel bedenken dat de killswitch ingesteld moet worden op de middenstand van het gas-kanaal, alleen daar zal de motor gestopt worden. Bij mijn zender gaat dat niet zomaar, omdat de "kill"-stand altijd een 1 ms puls genereert, dus "gas dicht" bij een normale vliegregelaar. Ik zou dus in dat geval een andere oplossing moeten programmeren.
     
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    ben wel erg benieuwd wat voor doel je voor ogen hebt?
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik weet niet of dat ook zo geld voor mijn zender, maar is inderdaad ook een onzeker punt.
    Overigens heb ik antwoord van HobbyKing op mijn vraag wat het verschil is tussen de vliegtuigstand en auto stand van de 10A regelaar:
    '' A car esc is not designed for use in an airplane the programming is different and will not perform correctly. I highly recommend you do not use it.''
    Een nogal labbekakkig antwoord waar ik niks mee opschiet, maar dat was wel te verwachten.
    Overigens denk ik nu toch dat ik de 10A maar terzijde laat liggen en ga voor een oplossing met de Aerostar regelaars: lijken de minste onzekerheden te hebben en het eenvoudigste aan te sluiten aan mijn huidige manier van ''setuppen'' (sic!)
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2018
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    :)
    Ik heb tot hier expres het doel een beetje buiten beeld gehouden omdat ik eerst duidelijkheid wilde hebben over de speelmogelijkheden wat de componenten betreft.
    Discussie of kritische noten over of het idee wel verder zal werken wil ik desalniettemin ook graag.

    Gedachte toepassing1: ik ben in voorbereiding voor een kleine helling pitcheron zwever en op zoek naar een rem/spoilermogelijkheid voor de landing.
    Ik pas al een spoiler toe op een hellingzwever van 1.50 welke op zich voldoet, maar op een pitcheron en zeker een kleine (1.20) is dit te moeizaam uitvoerbaar en eigenlijk tegen het hele idee in.
    Alternatieve spoilers zoals een opklappende cockpit of uit de romp klappend zie ik vooralsnog als te weinig effectief of te lastig betrouwbaar te construeren.
    Alhoewel ik niet zo'n liefhebber ben van een motor op een hellingkistje bedacht ik dat een motor in reverse wellicht een goed alternatief voor een spoiler kan zijn en als ie er toch opzit, nou ja dan kan die ook nog wel functioneren als redder in nood/thuisbrengertje.
    De pitcheron wordt waarschijnlijk pas deze winter gerealiseerd, daarom toepassing 2: Mijn andere inzet zijn 2mtr E-RES zwevers als praktische club zwevers en ik vind dat bv uit sterke thermiek dalen met de spoiler niet voldoende: heb te veel meegemaakt dat het spul vrolijk door bleef stijgen.
    Alternatieve afdaalmethoden: rugvlucht: weinig effectief, duiken: riskant, vlak spiralen: gaat redelijk maar blijft ook een riskante manoeuvre.
    Dus waarom niet op zijn Pilatus Porter op de neus naar beneden? Gaan we proberen.
    Maar commentaar en al reeds verworven inzichten zoals al gemeld welkom!
     

Deel Deze Pagina