Omgekeerd asymmetrisch stabiloprofiel voor schaaltoepassing?

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door bipeflyer, 18 nov 2014.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik wist al wel dat jij snapt hoe het werkt (ZW-punt <--> instelhoekverschil)

    Maar zo goed verwoord heb ik nog niet eerder gelezen!
     
  2. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Als aanvulling op de uiteenzettingen is het misschien interessant om het effect van downwash aan te tonen.

    Het stabilo kan zich in meer of mindere mate in de downwash van de hoofdvleugel bevinden, afhankelijk van de hoogte waarop deze in vergelijking tot de vleugels gemoenteerd is. De downwash kan behoorlijk omlaag gericht zijn bij langzaam vliegen en reduceert daarmee het effect van het hoogteroer.

    Oók heeft de downwash een gunstig effect op de invalshoek van de luchtstroom op het stabilo waardoor deze minder snel overtrekt.

    Om e.e.a. eens voor mijn Taurus in beeld te brengen heb ik de vleugels op een tweetal posities van lange katoenen draden voorzien.

    [​IMG]

    Eén bundeltje aan de tip, toont de bij lage snelheid de werkelijke hoek van het toestel en grote invalshoek van de vleugels, 10 graden.
    De tweede bundel is aangebracht dáár waar het stabilo zich in de (downwash) luchtstroom bevindt.
    De foto toont een bundel voor een eerste vlucht, bij latere experimenten heb ik langere aangebracht tot vér achter het stabilo en hoogteroer doorlopend.

    Zou zonder downwash het relatieve dunne stabilo al lang overtrokken zijn, nu blijkt dat de invalshoek van de luchtstroom bij de leading edge van het stabilo maar een paar graden is.
    De hoek van he hoogteroer zorgt ervoor dat óók met een kleine uitslag het toestel nog stabiel te vliegen is.

    [​IMG]

    Erg veel langzamer kan met de Taurus niet gevlogen worden, bij een iets grotere hoek begint de vleugel zijn lift te verliezen en zakt het toestel erdoor onderuit.

    [​IMG]

    Op deze foto is de werveling van af de tip goed te zien (tip-vortex) maar is de indicatie van de luchtstroom rond het stabilo nog mooi stabiel.

    De Taurus staat bekend om de goedmoedigheid rond de stallsnelheid, mede door de dikke vleugel van 19 % (NACA2419) het stabilo heeft een 'diamant shape' profiel.

    De absoluut minimum snelheid van mijn Taurus is 33 km/h, de foto's zijn gemaakt rond 35 km/h.

    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Sorry maar ik zie hier geen foto's.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Rick ik zal even kijken.
    Sorry, album stond nog op 'privé'

    Groet Cees
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gedetailleerde en interessante informatie Taurus Flyer! Erg interessant om dergelijke theorie in de praktijk uitgebeeld te zien.

    Wat je schrijft triggert me trouwens, wat betreft goedmoedige eigenschappen en dikte vleugelprofiel (19%)..

    @Dirk: het originele profiel is dikker dan de mod die je gemaakt hebt, je schrijft ook max. 13% t.o.v. max. 14% bij het origineel. Ik kan niet zo 1 2 3 terugvinden wat daar de achterliggende gedachte achter is. Zou je dat nog toe kunnen lichten?
     
  6. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Ja Robert, Ed Kazmirski, de ontwerper en kunstvlucht-vlieger zag het als groot voordeel dat de vliegsnelheid in een neergaand fligth-path niet te hoog opliep. Dit was vooral bij de toegepaste tip-tip besturing van vroeger een groot voordeel. Men dimensioneerde de roeruitslag, die bij het 'aanhouden' van de hoogteroer-stick direct opliep naar maximaal, zodanig dat bij vol-gas de normale looping gevlogen kon worden. Door het instelhoekverschil was een grotere 'down'-uitslag nodig voor de looping 'voorover' hetgeen in de hoek van de hefboom/hevel van het hoogteroer tot uiting kwam.

    [​IMG]

    De snelheid werd binnen de perken gehouden door de 19% NACA2419 dikke vleugel.

    Het gevolg is óók dat de Taurus zeer slecht in een vrille te krijgen is, en dát is ook een verplicht figuur. De oplossing in deze was een mechanische link tussen de hoogteroer 'pushrod' en dié van het rudder. Bij links rudder wordt de uitslag 'up' mechanisch vergroot.

    [​IMG]



    Een later toegepaste mogelijkheid was de eindschakelaar van het hoogteroer met een schakelaar, bediend vanuit ''minimum gas'' aan te passen voor een grotere up-uitslag.


    [​IMG]

    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina