Onboard camera op Voyager

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 5 mei 2014.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Ik vind niet veel zeilvideo's met de camera aan boord, dus ik heb de afgelopen week wat testjes gedaan.

    Het eerste deel staat de camera vast op het achterdek, dat geeft onder helling niet het mooiste resultaat vind ik, bovendien is er wel erg veel zeildoek in beeld...

    Ik heb de opstelling veranderd, laat me weten wat je er van vind:

    Voyager onboard camera - YouTube

    De beide stuurwielen waren te prominent (en onscherp) in beeld, die heb ik weggehaald.

    Groeten, Jan.
     
  2. ned101

    ned101

    Lid geworden:
    30 jun 2012
    Berichten:
    2
    Dit heb ik een paar jaartjes geleden ook gedaan met een oud pocket cameratje achterop mijn VO70. Ik heb hem op een bokje van ongeveer 7,5cm hoog achterop het dek geplaatst, zodat je wat meer over de boot heen filmt.
    hier de link: 4LsD8Q9HZno[/media] Sailing VO70 Delta Lloyd - YouTube.

    Dit is heel leuk tussendoor te doen. Ik hoop dat er meer van dit soort filmpjes komen.

    Mvg Oscar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Leuk leuk leuk!! :D
     
  4. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zeilschip met camera aan boord

    Dat je zeil in beeld heb hoort bij een zeilboot. Hier onder 2 filmpjes vanaf mijn Robbe Estelle. Ik heb ook met de opstelling en instelling van de camera dingen uitgeprobeerd. Camera is een Casio Exilim EX-ZR100; een P&S met beeldstabilisatie in een zelfgemaakte spatwaterdichte behuizing en als "pendel" opgehangen. De filmpjes zijn bewerkt met Windows Movie Maker. Ik heb nog meer filmpjes en zal er binnenkort een paar op YouTube zetten als ik ze ingekort heb en hier de links plaatsen..
    Door fok en grootzeil wat verder van het dek te plaatsen heb je iets meer zicht van de omgeving of je kan de camera wat meer naar voren plaatsen.

    woUl_lrleOI[/media] RC sailors, Visvijver, Son, 6 jan '13, Youtube - YouTube

    RC sailing Estelle 2012, V=1, 3m45s, YT - YouTube

    Goed vaarweer

    Mario
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    leuk filmpje jan

    jij heb de smaak aardig te pakken met de mobius .
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jan, waarom vier en haal je de schoten elke keer na het overstag gaan?
    Kan dat niet gewoon blijven staan?
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Bij voldoende wind wel, maar het achterlijk van het grootzeil strijkt nét langs de achterstag en als er weinig wind is, dan blijft het hangen.
    Ik vier dan even de schoot zodat het voorbij de achterstag waait.
    Je hoort dit ook in het eerste deel van de video (tjoing...), omdat de camerahouder vlak bij de stag staat.

    Inderdaad geen fraaie oplossing. een langere uithouder aan de masttop staat al jaren op het verlanglijstje...

    Daar ik zelden zeil bij weinig wind, is het er nog niet van gekomen.
    Voor het testen met de camera was weinig wind wel lekker, dan kan er ook niks nat worden.

    Groeten, Jan.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mario,

    Mooie filmpjes!

    Kun je een foto plaatsen van je camera ophanging, het valt me op, dat jouw camera minder na slingert als bij de mijne.
    Komt dat door de beeldstabilisatie, of heb je een vorm van demping. die het slingeren vermindert?
    Of is de Mobius lichter dan de Casio?
    [edit]: Even nagezocht, de Casio weegt 205gr, de Mobius 38gr, als de ophanging erg licht loopt , zal die van mij gemakkelijker naslingeren lijkt mij...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2014
  9. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Jan,

    De stabilisatie is de stabilisatie door de camera en de demping op het waterpas houden. De stabilisatie door de camera zal, volgens mij, voornamelijk het verticale deel verzorgen. De 'horizontale' demping door de behuizing tegen teflon (PTFE) wrijvingsblokjes te trekken mbv een veer. Teflon heeft het voordeel dat het geen stick-slip effect kent. De behuizing met camera zal dan eerder geneigd zijn beter waterpas te gaan hangen als met bijv. rubber als wrijvingsblok dat wel veel stick-slip kent.

    De Mobius is minder zwaar maar het principe kan gelijk blijven.
    Wat je zou kunnen doen is de Mobius boven het schommelpunt plaatsen met een contragewicht er onder. Zo zou je de camera aan de andere kant van de mast krijgen als waar het zeil staat. Er is dan minder zeil in beeld.
    Let wel op dat je de lens tegen spatwater afschermt. De waterspetters tasten de lenscoating aan (als die er opzit) of zijn moeilijk te verwijderen. Afschermen kan bijv. door er een microscoopglaasje overheen te plakken.

    Zoals je ziet komt de Meccano-doos (Bart Smit) nog steeds van pas. Na vele uren gebruik is er nog geen roest te zien!

    Opstelling

    [​IMG]

    Demping slingering

    [​IMG]


    Goed vaarweer

    Mario
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mario,

    De giek van de Voyager loopt maar 60 mm vrij van de achterstag, daar blijft bitter weinig ruimte over voor een constructie zoals jij voorstelt.

    Ik heb al even geëxperimenteerd met teflon wrijving, zoals op jouw foto's maar zoiets krijg ik niet goed afgesteld; óf de veerspanning is te hoog en de camera blijft gewoon in de stand waarin 'ie stond, óf de slingering wordt niet of nauwelijks afgeremd;
    de eigen massa van de Mobius is te klein.

    Ik zal eens met een tandwieloverbrenging en een vliegwiel aan de gang.

    Groeten, Jan.
     
  11. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    tja
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2014
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waterpas regelaar en een servo zoals ze in duikboten gebruiken en zoals ik in mijn ballastsysteem heb, misschien proberen.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Harm,

    Een Lageregler heb ik ook al aan gedacht, maar ik wil het graag zo low tech en simpel mogelijk houden.

    Om filmpjes te kunnen maken die het aanzien ook nog waard zijn, zal dat wel weer te eenvoudig gedacht zijn...
    Al dat gewicht vernaggelt de balans van de boot ook nog eens, als ik daarvoor moet compenseren met gewicht vóór de mast wordt het vaargedrag er niet beter van.

    @Herman; zulke filmpjes wil ik dus eigenlijk niet maken, behalve de 'sensatie' van een boot onder helling valt er eigenlijk bar weinig op te zien.

    Zodra ik wat in elkaar heb gezet meld ik me weer.

    Groeten, Jan.
     
  14. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Pompebled Iam so Sorry , ik zal zoiets NOOOOIT meer plaatsen , :snipersmile:



    mijn grootste fout alweer . :worship::worship:



    gr rexonamen
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Rexonamen,
    Het punt is niet dat ik wat tegen jouw filmpje heb, het gaat mij erom dat zo'n camerapositie videomateriaal oplevert waar ik niks aan vind en dus op zoek ben naar alternatieven in camera positie en ophanging...

    Groeten, Jan.
     
  16. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, België
    Ik heb afgelopen seizoen een heel leuk filpje gemaakt met de camera op de steven van de Smaragd, met wat goede windvlagen erbij.
    Maar hij duurt 30 min. en ik moet deze monteren. Ik heb dit met een HD camera gedaan maar dat knippen krijg ik niet voor elkaar.
    Ik doe nog eens een poging en dan zet ik dat filmpje op utube.

    Jan
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Leuke beelden, ik vind de opstelling in het begin van het filmpje beter, je ziet meer water, en houdt meer overzicht van waar de boot heen gaat.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Daar heb je gelijk in, maar ik ben niet zo gecharmeerd van het hellende beeld als de boot op één oor gaat.
    De schommel waar de camera nu in hangt is zo simpel mogelijk uitgevoerd om gewicht te sparen, ik heb de 4000mAh Lipo al zover de bekabeling toelaat naar voren geschoven om te compenseren, maar de boot hangt nog steeds wat in de kont.

    Ik heb deze week met méér wind opnamen gemaakt, maar door de ongunstige windrichting was het erg vlagerig in de gracht en is het beeldmateriaal allerbelabberdst; de camera slingert als een dolle heen en weer door het bokken van de boot in de vlagen.

    Ik zal m'n gedachten eens laten gaan over een hoger camera standpunt en een ander kantelmechaniek.

    Groeten, Jan.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mij stoort het hellen niet, je verwacht dat bij een zeilboot. Bovendien krijg je meer gevoel van snelheid als je aan 1 kant het water zo dichtbij ziet komen.
     
  20. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hallo, sinds de gopro's is het wat makkelijker geworden !

    ( muziek onder filmpje viel wat hard uit.....tipje .... beetje zachter zetten :)
     

Deel Deze Pagina