Onderdelen en leveranciers

Discussie in 'CNC' gestart door jitze, 17 mrt 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Niet dat het er voor mij voorlopig inzit, maar ik ben erg geinteresseerd in het zelf bouwen van CNC frezen. Met name de simpele 2- of 3-assige portaalfrezen.

    Nu is het niet al te moeilijk om aan aluminium extrusieprofielen te komen, maar qua motoren, spindels en kogelomloopspillen zou ik niet weten welke ik zo snel zou moeten nemen.

    Daarom heb ik dit topic geopend. De bedoeling is om hier leveranciers te vermelden voor belangrijke onderdelen, en bij voorkeur ook wat info over de prijsklasse en de nauwkeurigheid. In andere topic heb ik hier en daar ook al wat langs zien komen. Dat zal ik eerdaags hierbij zetten.


    Kom maar op!
     
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hier haal ik mijn spullen vaak vandaan:

    Motoren en sturingen:
    Haltronic
    NC-step
    HobbyCNC
    damencnc
    Conrad
    Stappenmotor.nl
    UHU stappensturingen


    Elektronica, zoals voedingen parts e.d.:
    Okaphone
    Conrad
    BMM-elektroniks
    Vandijken Elektronika
    Dickbest

    spindels en lagers:
    slides and ballscrews
    world of cnc
    machine en werktuigen

    Aluminium en staal:
    CMD-aluminium
    Staalmarkt

    vergeet ook ebay (en marktplaats) vooral niet, hier worden dingen vaak voor een leuke prijs verkocht.
    Zie ook de FAQ die ik geschreven heb, daar staat nog informatie wat betreft de elektronica onderdelen.


    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2010
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    bedankt voor deze info Rik, een mooi begin van dit topic!

    Zojuist een aantal linkjes doorgekeken. Er is zoveel verkrijgbaar dat het lastig is om bepalen wat je nou wel of niet moet kopen. Zal wel een kwestie van ervaring zijn, en veel forums doorlezen.
     
  4. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Jitze,

    Kijk ook even op het cnc forum.
    En voor dat je begint moet je jezelf afvragen wat wil ik ermee. Wat heb ik nodig een portaal frees voordeel is groot oppervlak nadeel kleine z bereik. of heb ik een hoge z slag nodig met als nadeel en kleiner oppervlak.


    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2010
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    precies, ik frees strax ook roterend, en dan is een portaal niet echt heel handig bijvoorbeeld.

    Ook een afweging is hoeveel tijd je er aan wilt besteden.Je kunt een complete cnc kopen, je kunt een conventionele bank kopen en cnc maken, maar je kunt ook je eigen portaalfrees bouwen.

    die afweging is populair, "make or buy"
     
  6. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    cnc make or buy

    Rick,

    Klopt helemaal, Zelf heb ik kort geleden een nieuwe cnc gekocht. ik heb voor koop gekozen. Hiervoor heb ik een machine zelf gemaakt. Echter had deze een aantal contructieve fouten waardoor ik geen zwaar freeswerk kon doen. Vandaar de beslissing om aan een andere frees te gaan. Ik heb gekozen voor een BZT pfe1000px incl 4e as. Dit is een portaal frees met een z hoogte van 195 mm als ik me niet vergis. Deze is geschikt voor zer zwaar freeswerk.

    Maar mijn complimenten voor de mw 54 die je aan het maken bent. :worship: Zelf heb ik ook plannen om een turbine te gaan bouwen echter is het 3d tekenwerk voor mij best nog wel een probleem.

    Gert-Jan
     

Deel Deze Pagina