Onderdelen mini draaibank.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Roelof, 23 okt 2017.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Leuk zo'n HBM300 draaibank maar ze doen geen meter aan losse onderdelen.

    Ik was binnen Nederland op zoek naar extra standaard bijtelhouders om zo makkelijk als een soort snelwissel beitels klaar te zetten maar Buitelaar verkoopt deze niet los. Voor de identieke Sieg (C2 en C3) ben ik wel onderdelenlijsten tegengekomen met zelfs een bestelnummer van van de beitelhouder maar kan in Nederland nu niet echt wat vinden die de spareparts levert. Overigens op een Amerikaanse site kostte dat ding maar iets van 14 dollar, kan geen snelwisselsysteem tegenop.

    Iemand een idee waar ik in Nederland Sieg onderdelen kan bestellen? Of een ander alternatief gezien deze machines onder vele namen verkocht worden?
     
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Hoofddorp
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Die snelwissel model 0 is wel leuk maar niet mijn idee.

    Volgens de site van Sieg is Lasexpert in Nederland de distributeur dus die maar even een mail gestuurd.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, ook de Sieg distributeur verkoopt geen losse delen. Je zou maar wat hebben met je draaibank, klinkt echt van "koop maar een nieuwe".

    Maar even gekeken bij HBM naar de snelwissels...

    Model 0 ziet er wat simpeltjes uit, met een inbus ook niet echt snelwissel. Model 1 ziet er naar mijn idee beter uit. Grappig is wel dat model 1 met een set houders 29 euro kost en een losse houder 19 euro, dan kan ik beter voor 2 complete sets gaan. Helaas is model 1 uitverkocht.

    Oei, mooi spul, wel iets prijzig. Ik heb in de grote bak met restblokken ook nog wat vierkant staf van 50x50 liggen. Misschien eerst zelf even een blokje maken.
     
  8. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Die site had ik al gevonden. Ben al op Aliexpres leuke dingen en betaalbare tegen gekomen. Maar ik laat het even voor wat het is, zal voor de lol wel even een 2e blok zelf maken, eens kijken hoe dat zich houdt.
     
  10. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Hoofddorp
    HI Roelof

    Met model nummer 1 zet je de blokken vast aan de tegenover gestelde zijde met een inbus bout.
    Inbus bout kwart slag los en je kan het blok wisselen.
    Bij interesse heb ik hier nog een set nieuw in doos voor je.

    Grt John
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2017
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De HBM300 heb ik 3x moeten terug sturen ivm gebreken aan dit draaibankje en heb een Sieg 2 gekocht bij Lasexpert en een wisselblok met 4 schuitjes bij Aliexpress voor een zacht prijsje.
    Ook mijn eerdere HBM-draaibank is 2x terug geweest wegens gebreken en dat was nog wel een zgn "profi".
    HBM is overgegaan op goedkope Chinese rommel en heeft voor mij afgedaan, als ik Chinees wil kopen doe ik dat wel bij de Chinees zelf.....daar heb ik HBM niet voor nodig..
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    grappig want de HMB en de Sieg komen uit dezelfde fabriek..... Wel is het dat de HMB300 met verschillende wattages motoren wordt geleverd en helaas ik het model met de zwakste motor heb. En dat merk je als je iets te zwaar werk wilt doen.

    Hetzelfde met de X1 frees, hoe vaak ik de boel niet moet resetten... Maar het herinnert mij ook gewoon iedere keer om niet te veel te willen. En als je het rustig aan doet wordt het resultaat alleen maar beter...

    [​IMG]
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Dat is het zelfde als Philips, Aristona en Blaupunt, alle uit de zelfde fabriek maar aan de één is iets meer aandacht besteed en betere onderdelen gebruikt dan de ander.
    Je kan trouwens hier https://littlemachineshop.com/produ...ittleMachineShop.com&Model=4959&tabName=Parts een boel losse onderdelen kopen voor de Sieg C2 alleen heet het dan Mini Lathe - 7x14

    Als je er over denkt kan je ook voor 15 euro een DRO op maken.
    Allen zitten met magneetjes op de machine, dus ook snel verwijderbaar.
    De zelfde constructie heb ik op de X1 zitten.

    P1040727.JPG P1040725.JPG P1040726.JPG


    BTW, dit zijn nog de oude foto's zonder de schuitjes.

    .
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb al een afspraak met Fuel monkey voor zijn HMB type 1 set. Samen met mijn vaste blok kom ik een heel eind. Als ze weer op voorraad zijn bij HMB koop ik er nog wel een set bij, dan heb ik genoeg wisselstukken.
     

Deel Deze Pagina