onderdelen voor een rc systeem

Discussie in 'Model truckers' gestart door mauricepak, 10 sep 2013.

  1. mauricepak

    mauricepak

    Lid geworden:
    29 jul 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    westland
    hallo,mensen

    ik ben begonnen met het ontwerpen van een rc vrachtwagen en ik vroeg me af of jullie me konden helpen met zoeken naar zo een systeem .
    ik heb al internet af gezocht maar ik woord er niet erg wijzer van .ik vind het lastig om de servo's en de regelaars en ontvanger/zender /motoren bij elkaar zoeken en of alles bij elkaar werkt ,ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen met het maken van een schema wat ik allemaal nodig zou moeten hebben ,


    groeten Maurice
     
  2. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    ga naar startpagina & kennisbank voor modeltruck's.Vierde regel van boven.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2013
  3. trucklover

    trucklover

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    309
    Locatie:
    regio Brugge, België
    goeieavond.
    Eerst en vooral welkom op dit mooie forum :thumbsup:.
    Ik wens je alvast veel succes met deze mooie hobby :).
    Eerst en vooral hangt het er vanaf naar welk merk van trucks je wilt gaan?
    De 2 meest courante merken zijn wedico en tamiya.
    Ikzelf heb een tamiya truck en kan je daarover vertellen maar over de wedico trucks weet ik niet :?
    dus hier wat uitleg over een tamiya truck.
    Je hebt op z'n minst een 2 kanaals zender nodig voor het sturen en gas geven.
    Als je een zender met meer kanalen neemt kan je meer extra functies bedienen zoals: versnellingsbak, geluid, verlichting...
    Er wordt voornamelijk op 40mhz en 2.4 ghz gereden, bij 2.4ghz heb je geen problemen met het feit dat je met meerderen op 1 kanaal zit.
    de carson reflex is een goede beginnerszender, deze is jammergenoeg niet uitbreidbaar maar goed genoeg voor een beginner:
    CARSON MODEL-SPORT*::*Produkte*::*Fernsteueranlagen*::*Stick-/Pultsender*::*Produkt Details
    als je een 40mhz zender wilt is de robbe f-14 een goede beginnerszender.
    Deze zender is later met meer kanalen uitbreidbaar.
    F-14 4/8/1 40 MHz - Sender für Schiffe & Trucks - Sender - RC Fernsteuerungen
    ikzelf heb deze 2 zenders en ik vind deze goed, wilt natuurlijk niet zeggen dat er geen andere goede zenders zijn ;).
    voor servo's en moter moet je kijken of je wilt werken met de standaard versnellingsbak van tamiya, je kan hem in een versnelling blokkeren, een vertraging aanbouwen, de versnellingsbak eruithalen en iets compleet anders inbouwen....
    Dit zijn allemaal mogelijke opties.
    De makkelijkste optie voor een realistisch rijgedrag is hem in versnelling 1 blokkeren, heb je deze servo ook niet nodig ;).
    Voor servo's heb je honderd en 1 soorten verschillende :|
    Ikzelf heb een gekogellagerde 25kilo servo, deze is meer of voldoende voor te sturen.
    voor de regelaar die je neemt is het ook afhankelijk of je een licht/geluidsmodule in je truck wilt, zoniet is een simpel tamiya auto regelaartje van 20 euro voldoende.
    Met vele licht/geluidsmodules heb je geen regelaar nodig.
    Ik zou als tip aanraden om je truck met kogellagers aan te passen, dit is vele beter voor de levensduur en het rijgedrag.
    zo, hopelijk heb je iets aan deze raad :p.
    Je zal er nog veel andere horen en daaruit kan je beslissen wat in je budget past en wat je zelf wilt.
    Als je nog extra vragen hebt, stel ze maar ;).
    grtz Bruno
    edit: in de kennisbank valt ook alle info die je nodig hebt te verkrijgen ;).
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    [mod]
    Topic verplaatst, dit is nog geen bouwverslag.

    [/mod]


    Welkom op het MBF Truckersforum

    Veel kijk, lees en bouwplezier gewenst op het MBF Truckersforum.
     
  5. subie prins

    subie prins

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    872
    Wat parts die bruikbaar zijn voor rc trucking

    Voor me zelf gesporken werk ik kwa besturing met futaba

    hierbij een link voor de info http://www.futaba-rc.com/

    mijn voor keur waar ik mee werk is de

    2.4GHz 4-channel computer system

    een simpele 4 kanaals zender die gemakkelijk te koppelen is aan meerdere futaba orginele recievers.

    mocht je meer functie's willen bedienen kan je altijd nog een 6 kanaals transmitter kopen ook deze zijn simpel te koppelen aan orginele futaba recievers.

    de servo's gebruik ik meestal futaba s3003 , sterk genoeg voor besturing en niet te duur , uiteraard zijn er zwaardere uitvoeringen , het is net wat ben je van plan kwa kracht.

    De verlichting

    Er zijn diversen systemen

    het simpelst en goedkoop kijk op 1:10 rc car led module's , compact en heeft vele functie's.

    tamiya 56501 , persoonlijk te duur en te groot ivm inbouw

    alles in 1 geluid en verlichting tamiya mfc 56511

    zoek bij google op truck geluidsmodule /verlichtings module en je vind meerdere merken

    servonaut . beier , gewu . robbe , graupner , enz enz

    Ik hoop dat je wat aan de info hebt en voor de rest lees alhier de tips van de mede bouwers

    groet Ivar
     

Deel Deze Pagina