Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Half april (toen het forum overschakelde naar nieuwe software) zijn helaas foto's en links "kwijtgeraakt".

    Ik heb het meeste weten te herstellen

    Veel leesplezier.

    INHOUD:

    Huid: 014
    Scharnieren bodemdeuren: 032
    Huidplaten beun: 050
    Bodemdeur "kozijnen": 057
    Beun bescherming: 076
    Bodemdeuren: 089
    Deuren plaatsen en vlakplaten: 095
    Berghouten en hak: 101
    Roer: 109
    Kleurtje: 125

    Impregneer en gangboordbolders: 135
    Gangboorden: 139
    Beun bekleed: 144
    Verschansing voorschip: 150
    Voordek planken en bolders: 154
    Deurbediening eerste idee: 168
    Deuren geverfd: 185
    Oude foto's: 202
    Vervolg deurbediening: 207
    Kleinere sluitingen: 211

    Lagersteunen deurbediening: 222
    Stroombegrenzing: 241
    Aandrijfcassette: 251
    Deurketting: 262
    Reparatie soldeerbrander: 288
    Bodemdeurbediening: 296
    Kopbolder: 321
    Voordek: 322
    Begin stuurwerk, nestenschijf: 346
    Servo en lier door en onder dek: 401

    Dek dicht: 405
    Verschansing: 406
    Potdeksel: 414
    Helmstok"slede": 426
    Stuurwiel: 443
    Aangroei?: 470
    Nieuw in de lak: 484
    mini-verfrollertje: 501
    Eiken verkleuren: 510
    Stuurketting: 521





    Enige tijd geleden ben ik weer verder gegaan waar ik was opgehouden, namelijk bij het klinkwerk aan de hoofdbok van mijn baggermolen.
    Ik ben ondertussen al weer vergeten waarom ik op een bepaald moment ben gestopt, ik weet alleen nog dat er eerst weer iets anders eerder in elkaar moest omdat je er anders niet meer bij zou kunnen en daar had ik de detail tekeningen nog niet van klaar.

    [​IMG]

    Dit had alleen tot gevolg dat ik even niet meer verder wilde met dit project.

    Door de crisis in Nederland en in mijn geval vooral de stilte in de binnenscheepvaart, hoorde ik halverwege februari dat mijn contract, door gebrek aan nieuwe opdrachten, niet verlengd zou worden.
    Jammer dacht ik toen.
    Maar ook kwam de vraag om al mijn vakantie dagen maar op te nemen.
    Haha, maar dat vond ik niet erg.

    Ik wilde iets simpels gaan bouwen, maar het moest echter later wel nuttig gebruikt kunnen worden.
    Na wat snuffelen in mijn tekeningen archief en wat oude boeken, kwam ik bij ”de onderlosser” of ”stortbak” .

    Plaatjes ingescant en met een foto/teken programma overgetrokken, met maten tot de honderdste mm. (begin nauwkeurig want als je dan later wat afwijkt, valt het bijna niet op).
    Daarna het spanten en lijnen plan met het zij- en boven aanzicht kloppend gemaakt en een materiaal lijst samen gesteld.
    Met het vullen van het boodschappen wagentje meteen gezien dat de prijzen van hout ook niet in het gulden tijdperk zijn blijven hangen.

    [​IMG]
    01 materiaal. op 25 februari 2010

    [​IMG]
    02 Spanten uit geprint, daarna op plaat gelegd en met passerpunt op hoekpunten door gedrukt.

    [​IMG]
    03 spanten op de plaat.

    [​IMG]
    04 Na een middagje stof maken het resultaat.

    [​IMG]
    05 Wat een uitvinding: een figuurzaag machine.!

    [​IMG]
    06 Van het afval heb ik maar even warmte gehad in de houtkachel.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    8 mrt

    De romp van de baggermolen is ouderwets gemaakt.
    Met een dikke bodemplaat. De kop en kont(en) zijn gestapeld.
    De echte grote rechte stukken zijn met wat spanten en plaat opgebouwd.

    De vorm van de onderlosser is dermate simpel recht toe recht aan en knikspant, dat ik dat wel licht wilde bouwen.
    Het midden schip met het beun is op gebouwd uit doorlopende latten 10 x 10mm

    [​IMG]
    08 Met in de kim, op de dekranden en in het beun schuine kanten eraan geschaafd.

    [​IMG]
    09 Bijna alle latten.

    [​IMG]
    010 Eerste passing.

    [​IMG]
    011 Geeft al een aardige indruk van wat voor badkuip het moet worden.

    Om nu de voor en achter sectie op het middendeel aan te bouwen, heb ik gekozen voor een simpel (uitziende) zaag half in en schuif half in systeem.
    Door gebruik te maken van 2 kielbalken en 1 dekbalk komt er een redelijk stabiel geheel uit.
    In het middendeel heb ik aan iedere kant de latten door 3 (eind)spanten laten doorlopen. De kop- en kont-sectie kielbalken heb ik vervolgens gekoppeld met de 2 buitenste spanten van het middendeel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2015
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het wordt wel een mooie VLEUGEL hoor:D :D :D
    mvg
    Frederik:D :D
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    18 mrt

    [​IMG]
    015 Bovenaanzicht.

    [​IMG]
    017 Voor en of achter schip (zijn identiek op de boeing na)

    [​IMG]
    020 Gewichts besparing en ruimte creeren voor RC besturing.

    [​IMG]
    022 Kijkje naar binnen, die pvc pijp is om later gemakkelijker bekabeling van voor naar achter te kunnen trekken.

    [​IMG]

    [​IMG]
    023 en 024 Eindelijk dan toch wat gelijmd.

    [​IMG]
    025 Spanten ondersteuning

    [​IMG]
    027 Kielbalken passen op het middendeel.

    [​IMG]
    029 Kijkje op de werf onder het schip.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2015
  5. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Het ziet er goed uit hoor!!

    Voor mijn opduwer heb ik op me werk ook latjes schaafd rond met schaaf.
    En later met klein schaafje.

    Ik ga deze volgen komt nog een hoop techniek bij kijken:)
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    21 mrt

    @koen, ik zet ook mijn beste beentje voor.
    En omdat ik al veel verder ben dan dit verslag komen hier nog meer plaatjes.
    Mooie gelegenheid als je moet wachten tot de lijm droog is.

    Lijkt me duidelijk dat de gelijmde delen er hetzelfde uitzien als eerder getoond, dus geen foto’s daarvan.
    Zelfde verhaal over het voorschip. Is namelijk op dezelfde manier geklemd en gelijmd.

    [​IMG]
    031 De spanten in het midden schip zitten wat moeilijker opgesloten en heb ik mede door de korte ”Potlife” van de lijm niet in 1 keer kunnen lijmen.
    Dit is opgelost door eerst de 3 onderste latten er aan te lijmen en na droogtijd de 2 bovenste.

    [​IMG]
    032 Dit koste nogal wat tijd, als je er maar 3 aan BB en 3 aan SB tegelijk kan doen.

    Het resultaat volgt hieronder.

    [​IMG]
    033

    [​IMG]
    034

    [​IMG]
    035
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2015
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    24 mrt

    [​IMG]
    036 De gelijmde kop, met een begin van het aanzwei-en van de spant bodem (is dit eigenlijk wel de juiste term?)

    [​IMG]
    037 Bodem en zijkanten schuin gemaakt.

    [​IMG]
    038 Vanaf de zijkant met in de punt nog ”schouder vulling” , de bodem en zij platen moeten tenslotte wel beter vast zitten, dan alleen stuik tegen elkaar.

    [​IMG]
    039 Zo wordt hier de aansluiting van zij op dek ook maar voorzien van wat meer kleef oppervlak.

    [​IMG]
    040 Als alles verder in elkaar zit nog hier en daar met strook houtje controleren en de bulten eruit schuren.

    [​IMG]
    041 Tot zover even deze snelle bouw volgorde.
    Ik ben nu weer bij en de aansluiting van zij op de bodem (de kimbalk) gaat wat langer duren.
    Deze vulstukjes zijn zo schuin dat die heel erg moeilijk te klemmen zijn en daarom goed moeten uitharden voor ik met die ernaast verder kan.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2015
  8. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Woow, gaaf zeg,

    ziet er helemaal niet verkeer uit.

    Mooi opgelost zo met die schroeven. Ideetje

    Dit is er zeker een die ik ga volgen, mooi
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ga je daar nog een mal van maken zodat je er meerder kan bouwen
    Aan iedere kant molen een he :confused: :confused:
    mvg
    Frederik:D
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @Frederik. Ik heb dat ook gedacht. Is tenslotte wel zo dat dan de molen door kan draaien.:rolling:
    Heb het niet gedaan. Vind het al "minder" dat kop en kont hetzelfde zijn, 2 bouwen lijkt dan al aardig massa productie. haha.

    Heb me wel voor genomen, als de spanten en tussen balken inelkaar zitten de spanten op te meten en de maten in mijn tekening te corrigeren.
    Ook zal ik de papieren en kartonnen mallen netjes te bewaren.
    De bouwbeschrijving foto's zijn ook wel makkelijk.

    En bovendien is de kans groot dat ik volgende maand weer aan het werk moet/mag?:oops::cry:
    Ik kan financieel nog net niet in de vut.:D
    En dan moet ik het weer doen met een hoop minder tijd.
     
  11. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    2.243
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    :thumbsup: Heb een abbo genomen.

    Grtn Arie
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @Arie, dat is leuk om te horen, Zal mijn best doen en doorwerken.
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Harm,

    Ik ben blij dat je toch besloten hebt om een verslag te maken. Je ziet het dat je nu meer reacties krijgt dan alleen op je fotoalbum.
    Ik ben overigens benieuwd naar de passing van de huidplaten aan "kop" en "kont". Ik zie het met belangstelling tegemoet.

    Groet,

    Ad
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    27mrt

    Na 2 dagen zagen en plakken het volgende.

    [​IMG]
    042 achterschip

    [​IMG]
    043 Dek en kim latten geplaatst, nog een strooklat erlangs en de bulten wegschuren.

    [​IMG]
    044 Kon even geen mooie strooklat vinden. (de pizza smaakte goed)

    [​IMG]
    045 voorschip met deklat

    [​IMG]
    046 Het voorschip met kimlat ging al een stuk sneller.

    Vannacht laten drogen en dan verder afwerken.
    Als ik mijn printer weer aan de gang heb de uitgeslagen huidplaten printen en maar eens passen.

    Ik kan me zo voorstellen dat jullie nu ook wel genoeg spanten hebben gezien.:p
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2015
  15. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    2.243
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je gaat als een speer Harm en netjes!!!
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nog een week vakantie Arie, ik doe mijn best.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    31 maart

    Heb van de week wat buigen geprobeerd met berken triplex.
    Uitgevonden dat in de lengte van de plaat buigen niet echt gemakkelijk is, wat dus niet uit de lengte wil moet dan maar uit de breedte.
    Probleem: plaat is niet breed genoeg !
    Oplossing: huidplaten delen !
    Rechte stukken uit de lange plaat en de sterk gebogen kop en kont zij en bodem stukken dwars uit de plaat.
    Wat je dan krijgt is een stuik in de huidplaten.
    Omdat ik wil proberen zonder plamuur en schuren de huid te maken, moet je zorgen dat die stuik niet opvalt door dikte verschil of een knik.

    [​IMG]
    047 Daarom maar weer wat vul houtjes tussen de spanten gemonteerd.

    [​IMG]
    048 Gebogen plaat heeft de neiging recht te willen springen als je aan het lijmen gaat. Grootste uitdaging is dat net voor te zijn, met maar twee handen.

    [​IMG]
    049 Omdat ik al eerder heb ontdekt dat de lijm redelijk snel taai wordt, enige malen droog gelijmd en een ”startblok” gemaakt, krijg je tenminste geen tijd verlies door denken en begin positioneren.

    [​IMG]
    050 Spanten en ”plaklatten” ingesmeerd en alles maar weer geklemd.

    [​IMG]
    051 Na ruime tijd drogen het resultaat.

    [​IMG]
    052 Andere kant van het voorschip.

    [​IMG]
    053
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2015
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Harm,

    Goed bezig zo te zien, ziet er verzorgd en doordacht uit. Dat schuurpapier en plamuur houd ik wel op afroep voor je beschikbaar. Het is volgens mij niet de vraag òf je het nodig hebt, maar wanneer. Wellicht dat het alleen met "kwastplamuur" gaat lukken, maar daarna zal je toch ècht met schuurpapier aan de "bak" moeten.

    Groet,

    Ad
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is mooi Ad want plamuur heb ik niet in huis.

    Wat kan je me aanraden? moet wel watervast zijn.
    Hangt het er ook nog vanaf welke verf je er over gaat aanbrengen?
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Harm,

    Ik zou het niet weten, zoals je weet bouw ik "statisch"en hebben mijn boten uitgesproken watervrees. Ik zit net wat bij te werken met gewone Alabastine, maar dat lijkt me verre van watervast. Bij de "varensgezellen" onder ons lijkt "G4" een toverwoord te zijn, maar dat is een polyurethaan lak om de zaak waterdicht te krijgen en is niet vullend. Wat ze dan als vulmiddel gebruiken weet ik zo gauw niet, maar daar zijn ettelijke discussies over gevoerd. Met wat zoeken moeten je daar wel wat van "boven water" kunnen krijgen.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina