Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bijna....

    Vind dat toch altijd fantastisch om te zien, de methoden die je gebruikt om iets ongebruikelijks te maken....
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Leveranciers laten het weer afweten.
    Geen losse spantanghouder beschikbaar en de mogelijkheid om een onafhankelijke 4 klauw op de verdeeltafel te zetten is er niet.
    Voor een zelfcentrerende 3 klauw wel, maar in die prijsklasse zit dan het werkstuk niet centrisch.

    Dan zelf maar wat "vogelen".
    Brons ligt nog steeds in de kast en heb ik toch weer fijn kunnen gebruiken.
    [​IMG]

    [​IMG]
    76 uitwendig en 37 inwendig,
    nodig was 37,7 inwendig.

    [​IMG]
    Houder past er in, kan nu worden afgetekend en dan kunnen er 8 stuks M4 gaten in.

    [​IMG]
    Imbusbouten M8 verzinken met frees 14, die natuurlijk bot was.
    Het zomaar uit de hand, zonder zicht erop tegen de slijpschijf houden en dan controleren of alles geraakt was, gaf een opmerkelijk goed resultaat.
    Misschien iets te schuin, want met al een gat van 8 wilde de frees best wel makkelijk "zakken".
    Dus netzoveel aanzet geven dat hij rustig sneed en niet ging happen.

    [​IMG]
    Er zat zoveel spanning in dit gietbrons dat de zaagsnede bijna weer dichttrok.
    De zaag heb ik moeten openen, want het blad kon niet meer terug omhoog.
    Ik moet er een keg tussen slaan wil ik de houder er in kunnen plaatsen.
    Ik weet niet eens of een klembout / slangklem nodig is.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat een rekenwerk.
    Maak je een leuke tekening van alles en gebruik je om er maar eentje te noemen: 78,44˚ vanaf je nulpunt in de tekening.
    De houder is ingeklemd met de nul positie op 331˚ op je verdeeltafel.
    Krijg je na omrekenen een maat van 49,44˚
    Je verdeeltafel heeft een nonius met per slag 4˚, de deelstrepen zijn per minuut....... De daarop volgende verdeelstrepen zijn weer per tiende.
    Krijg je dat je vanaf de nulpositie eerst 47˚ moet verdraaien om de nonius op 0 te krijgen, waarna je nog naar de 2 moet draaien om op 49 te komen.
    0,44˚ is dan nog 0,2 verder en 0,07 verder. (met een kleine afronding)
    Lekker makkelijk als je dat dan van een spiekbriefje kan aflezen.


    [​IMG]
    Na aftekenen met verstuivernaald en "centeren".
    Met een centerboor 2 voorgeboord.
    Boor 3.3 doorgeboord en M4 getapt.
    Dus dat tafeltje is heel wat keren rondgedraaid.


    [​IMG]
    Daarna een deel van de houder weggehaald, daar moet straks de frees in kunnen bewegen bij het afronden van de tanden.

    [​IMG]
    Vervolgens de houder met een keg opengeslagen en de schijfhouder kon er uit.
    De houder kan nu bij het oud brons.
    Een tweede spantanghouder komt begin volgende week binnen. (moet uit Zwolle komen)
    Ik wilde maar niet het risico nemen dat de boorkop uit de freeskolom valt door trillingen als ik de schijf aan het frezen ben, terwijl ik de spantanghouder die ik al heb gebruik om de schijf aan de verdeeltafel te koppelen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kwam ik toch nog wat leuks tegen:

    [​IMG]
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat zie je niet zo vaak meer, een echte blauwdruk! Toch mooi dat zulke dingen af en toe nog opduiken. Net als die vracht tekeningen van de De Havilland Mosquito op microfilm. Dat is echt een "vondst van het jaar". Wie weet is er ergens in Nederland nog een leeg staande scheepswerf waar in een verloren hoek nog kast met tekeningen staat. :rolleyes:
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ernst dit is al wel op papier, ik heb nog dit soort blauwdrukken op doek ook.
    Ik heb ooit het tekeningen archief van scheepswerf de Biesbosch mogen doorzoeken.
    Het liefst wilde de sloper dat ik alles meenam.
    Dat scheelde hem afvoerkosten.
    Heel veel kokers met vele tekeningen van 1950 tot 1999 met als laatste schip de veerhaven 9.(heb ik toen laten staan om geen enkel risico te nemen, gezeur te krijgen met Veerhaven of andere werven)
    Ik heb meegenomen wat mij bruikbaar leek en thuis nog gesplitst.
    Bouwtekeningen van kasten, werktafels en afdruiprekken voor in de kombuis heb ik toch maar weer naar het stort gebracht.
    Rest nu een 3640 tekeningen verdeeld over 200 kokers, daar zit wel eens iets bruikbaars bij.

    Ik hoopte echter nog tekeningen te vinden uit 1932 van mijn baggermolen, maar alles van voor 1950 hadden ze al eens geruimd. PECH dus.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]

    [​IMG]

    Spannend, want na de volgende bewerking blijkt pas of ik alles goed gedaan heb.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Net niet helemaal goed.
    Maar dat komt mogelijk doordat de nesten 4.2 breed zijn en de tanden afgerond zijn met slechts een frees van 4.0 dat kan te krap zijn.
    Ik zal kijken of ik alle tanden van beide kanten af, nog een keer kan bewerken, met de frees 0,1 wijder.
    Jammer, maar het was te proberen. :(:(:(

     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ook al is het nog niet helemaal naar je zin, toch weer een knap stukje vakwerk Harm :koud:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2017
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bert, ik doe mijn best.

    [​IMG]
    Het lijkt dat de staande schalmen de boel verzieken.
    Die groef dieper maken is alleen de houder uitklokken in de 4 klauw en de steekbeitel er even iets verder induwen.
    Wie weet.

    Morgen nog eens naar kijken onder de loeplamp met een extra loep.
    Want dan moet de verdeeltafel los en ben ik wel alle instellingen (die ik nu nog weet voor het frezen) kwijt.
    Dus als het dan niet aan die groef ligt dan. :frustie: :hammer: :hammer:
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op het filmpje zie ik niet goed wat er mis gaat Harm. Probeer het "probleem" eens te verwoorden. Gr. Klaas
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ketting kruipt omhoog zonder trek er aan. Dat betekent dat er schalmen niet soepel genoeg onderin zakken.
    Heb ik er een grote last in, blijven de schalmen plakken en is er een kettingmes nodig.
    Twee lastige dingen dus.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon de nesten een haartje ruimer maken in alle richtingen. Ik heb nog nooit gezien dat de staande schalmen een probleem maakten, aar opkruipen zonder last, en slecht lossen onder grote last duid op dat de liggende schalmen vastgetrokken worden in het nest. De liggende schalmen liggen dan klem tussen zijwanden en dammen, in plaats van op de bodem van het nest.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar zoveel te dieper je gaat zoveel te kleiner wordt de omtrek en lopen ze nog eerder vast. Als ze opkruipen is waarschijnlijk de rand waar de trek op komt te schuin. Misschien dat je daarin nog wat winst kunt halen. Maar veel ervaring heb ik daar ook niet in. Beetje in de schijf staan staren nadat de laatste schalm ploemp heeft gezegd word je ook niet veel wijzer van. Hoop dat je deze schijf nog kunt "redden". Gr. Klaas.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet dieper... ruimer (ruimer om de schalm heen vallend)
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana:




    Deze is wel te gebruiken voor de stuurlier.
     
    Ronald Vis, ron van sommeren, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Soms moet je diep gaan en soms niet Harm! Proficiat dat dit werkt en de stuurman van de baggerbak zal je dankbaar zijn. Scheelt hem een hoop ellebogenstoom. Gr. Klaas.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zal zeker schelen, want de schoolboek-tekening (die ik min of meer aanhoud als bouwtekening) laat alleen een helmstok zien.
    Lijkt me helemaal niet leuk tegen een roer te moeten duwen van 2 bij 2.25 meter.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D goed onthouden dan, hoe je dat gedaan hebt....
     

Deel Deze Pagina