Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Weer een foto van dat dek?
    Ja, de laatste hoor. :D
    Nog wat blokjes lijmen dan kunnen de latten er op.
    Nou ja, eerst de bolders nog maar doen, zoals ook op het voordek gedaan is.
    En de "lagerpotten" voor de kettingrollen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Servo en lier kunnen er in en er uit.
     
    Jinny vindt dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hoe borg je "een" kunststof op brons?
    Met loctite?

    Ik durfde het niet.

    [​IMG]
    In de bus en in het tandwiel een groefje gevijld en daarna een rvs draad van 1 mm er in geslagen.
    De bus kan nu wel met loctite op de stalen as.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou ook niet gewerkt hebben ook... Een top CA lijm zou nog íéts gedaan hebben, maar ook niet echt betrouwbaar zijn geweest.

    Eventueel had je de bus van lengtegroeven kunnen voorzien, en een perspassing gebruiken, dat word wel vaker toegepast, je hebt dan gelijk een (ongecalibreerde en éénmalige) overlast beveiliging :D.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
     
    Ronald Vis en MikeMohawk vinden dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Dek is dicht.
    Nog wat laten uitharden en dan maar schuren.
     
    MikeMohawk en Ronald Vis vinden dit leuk.
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ondertussen al weer gaten gemaakt in het dek en de verschansingen geplaatst.
    Nu bezig met een afsluitend vloertje rond de stuurlier.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Triplex is koud en droog gebogen, want de lagen zijn verticaal-horizontaal-verticaal.
    Binnenkort maar eens een kleine schaaf opzoeken en slijpen om de verschansing op hoogte te kunnen maken.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het valt me op Harm, dat de bolders zo hoog zijn. Is dat conform de tekening of uit de vrije hand? Gaan lijnen of draden over de verschansing of maak je er nog kluizen in? Gr. Klaas.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nog niet naar gekeken Klaas, volgens mij los over de verschansing.

    [​IMG]
    Hoeklijntjes in de dekrondte gebogen en daarna gezuurd en na het afdrogen vertind.
    Plaat vertind, lier vertind en daarna alles op elkaar gelegd en zachtjes aangedrukt terwijl de brander er op stond.
    Vervolgens op zijn plek geduwd en niet meer bewogen totdat de tin gestold was.

    [​IMG]
    Net wat te laat gedacht "opletten waar je de brander op richt als je gaat vertinnen/solderen" , tjsa dan heb je al snel een "oeps een schroeivlek aan dek" moment.

    [​IMG]
    Bolders zijn volgens 'tekening" uit een schoolboek.
    Gezien de stuurketting over het dek, lijkt me de verhaaldraden over de verschansing wel zo makkelijk.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2017
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Even zo vrij geweest om voor een "plat op het dek"-luik te kiezen en niet voor een deksel dat over hoeklijnen op het dek ligt.
    Er moeten nog wel "benenbrekers" aan (handgrepen).
    Dit soort kwam ik tegen op een iets wazige foto en vond dat wel een leuke oplossing.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een simpel verband met dekrondte en zeeg, gesoldeerd met S39, resist 2 en een gasvlam.

    [​IMG]
    Deksels hebben net ruzie met elkaar.
    Nog maar even kijken waar er wat afkan.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
    Tug.NL en Bert V vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er goed uit, Harm!
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deksels! Boven de twee foto's staat ook een éénrichtingsverkeersbord. Verboden in te rijden. Heeft de servo in het langsscheepse gat een beetje ruimte over Harm? Misschien is het een optie om in het gat een rand(je) te lijmen en daar het deksel verzonken in te laten rusten en eventueel vast te schroeven als afdichting. Maar je verzint wel iets, of hebt dat inmiddels al gedaan. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zucht, zal het corrigeren. komt soms voor bij google foto's, ik was er eigenlijk al bang voor.
    Plaatje dat ik eerst had geplaatst was klein, dus foto's later opnieuw geopend en plaatje aangeklikt en geopend in nieuw tabblad en de url gekopieerd.
    Blijkt dat dat plaatje in algemeen stond, ik had eerst naar dat album moeten gaan, dat staat wel openbaar.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaat toch niet ten koste van je Biertijd? Wel een beetje vervuiling hier, maar heb je even tijd om rustig over je deksels na te denken. Al die foto's ook! Maar wij zijn blij met je verslagen Harm! Gr. Klaas.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Fotootje wisselen is zo gedaan hoor Klaas.

    "Potdeksel" walsen:
    [​IMG]
    Laat dat nu precies passen per twee.

    [​IMG]
    Zo makkelijk en strak als hier op de foto ging het niet.
    Hoeklijn walsen is lastig, maar gelukkig is er "de gasbrander" en daarmee zakt het messing zo in de juiste vorm.
    Dit was dan ook voor de foto en niet net na het walsen.

    [​IMG]
    Gesoldeerd met zilver.

    [​IMG]
    Voorschip.
    (met bolder)


    [​IMG]
    En het achterschip.
    (met helmstok dus zonder bolder)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Erg strak weer Harm, leuk dat het begint te leven met dit soort details. Soldeer je dit soort dingen trouwens ook in het werk?

    Verlijm je het aan de verschansing met epoxy?
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb "op het zicht" de delen naast de boot in een brandvrije omgeving gesoldeerd.
    Met spelden op de soldeersteen en onderstopt met vuurvaste steentjes (uit een band die lassers gebruiken om een las te ondersteunen tijdens het lassen)
    Plan is om het met die bison combi power te lijmen.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Enig idee hoe die "ring" er uit zag, die om de helmstok zit?

    [​IMG]
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor zover ik me die dingen herinner een rechthoekig stuk plaat met ogen en een bus er doorheen. Zelfs de Groene Draeck had zo'n constructie. Gr. Klaas.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Scharniert die rechthoekige plaat (raam) dan nog om pennen onder en boven in het hart van de bus, anders gaat het toch wringen?
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat gaat inderdaad wringen, Harm. Een betere oplossing is om midden aan de buis boven en onder een pen te zetten en daar een soort dubbele sluiting op, waaraan de stuurketting. Beetje krom uitgedrukt, dus een even kromme tekening erbij. Wil je het helemaal luxe doen dan zet je nog een teflon bus in de buis. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
  21. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Precies, dat bedoel ik.
    Dank voor dit kunstwerk.
     

Deel Deze Pagina