Ongebruikte lipo word bol??? En 1 die +/- 20 x gebruikt is?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 7 apr 2004.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb begin feb. 4 accu's gemaakt. 2 x 3s1p KOKAM 350 en 2 x 3s1p KOKAM 720. Nu is 1 720 en 1 350 pak lichtjes bol (echt net voelbaar, haast niet zichtbaar) na normaal gebruik. Ik heb alle cellen met een orbit lader netjes apart opgeladen. Ik was erbij en het duurde steeds +/- 40 min. Spanning was mooi 4.2V. Ik heb de paketten toen gemaakt en de 350 ers eerst aan de kant gelegd omdat het nog geen weer is voor mijn kleine vliegtuigjes. De 720 ers heb ik veel gebruikt in de micro heli. +/- 20 keer gebruikt. Ik laad de cellen met een BEL lader op 800mAh, ik heb verder alleen 400 en 1200. Het 720 pak die iets bol is heeft ook minder spanning. Liposafe begint meteen te flikkeren dus de spanning komt aardig in de buurt van 9V. Met het goede 720 pak duurt het wel een paar min voordat hij begint de flikkeren. Het 350 pak heb ik nog niet getest maar die is nog nooit gebruikt :( Mijn lader laadt ook goed. 4.27V per cel max. Deze geringe afwijkingen mogen toch niet zoveel uitmaken? De 720 erg worden ook maar net warm na het vliegen, echt overbelast zijn ze ook niet. Ze zijn ook niet te leeg gevlogen aangezien in stop zodra de lipo safe te vel brand. Zodra is dan minder gas geef om te dalen is hij al weer uit. Is goed toch? Wat doe ik fout? Heb ik zoveel pech? En waarom die ongebruikte stuk?????
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    heb je die 4.27V afslag ook gemeten of is dat volgens opgaaf ?
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat heb ik gemeten ;) Volgens specs is het gewoon 4.2 maar dat wijkt altijd af....
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    4,27 is te hoog. Max laadspanning mag 4,235 zijn. 800ma laadstroom is ook te hoog voor 720 cellen. Max laadstroom mag 1C (720ma) zijn voor deze cellen.

    Als ze tot een te hoge spanning geladen zijn ontstaat er metallisch Lithium en gaan ze door inwendige sluiting stuk. Door de lage zelf ontlading blijft deze te hoge spanning vooral lang aanwezig als ze niet direct gebruikt worden.

    Investeren in een top of the line lader verdiend zich zelf terug.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    kut zooi. Maar heel veel mensen gebruiken die BEL laders? Waarom zit niemand te klagen? Fabrikant zelf zegt ook wat het best kan. 4.3 is binnen de specs nog krijg ik terug?? Vaag
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Staar je niet te veel blind op die waardes. Het grootste probleem is dat de multimeters die wij gebruiken gewoon niet nauwkeurig genoeg zijn om dit te kunnen meten.
    De meeste digitale multimeters die je bij de aldi en dergelijke koopt hebben een nauwkeurigheid van ongeveer 1% van de afgelezen waarde + of - 1 digit. In dit geval zou de multimeter 0,043 + of - 0,001 mogen afwijken!
    Als Tadango 4,27V meet kan het best zijn dat het in werkelijkheid 4,227V is! Om dus echt de juiste waardes te kunnen meten moet je een nauwkeurige dus dure multimeter aanschaffen.
    We moeten er dus op vertrouwen dat de fabrikanten wel de juiste apparatuur hebben en gebruiken en dus de juiste waardes afgesteld hebben.
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ahum, ik heb met die BEL lader ook een keer een pakket om zeep geholpen, waardoor is nog steeds niet duidelijk. Lader terug gestuurd en deze is toen iets lager afgeregeld (uitstekende service trouwens, geen gemekker en prima communicatie). Het schijnt ook niet lekker te zijn om de volle cellen langer dan nodig aan deze lader te laten hangen...
    Ik wil deze BEL lader zeker niet in een kwaad daglicht stellen, het inregelen blijft handwerk en er kan eens wat verlopen, velen gebruiken deze lader naar tevredenheid...
     
  8. Boven 4.3volt mogen lipo,s niet komen , dan zijn ze op korte of lange termijn echt stuk .
    Elke schade aan deze accu,s hoe klein ook is op termijn catastrofaal.
    Daarom mag de door ons gemeten spanning inderdaad niet hoger zijn als 4.23 ,om meetfouten te elimineren. Bij oudere accu,s is het beter om de 4.1 volt zelfs niet te overschreiden , aangezien de conditie van de accu,s te veel gaat verschillen als ze ouder worden .
    Een accu en zeker een lipo is in de eerste plaats een chemie ding en pas in de tweede plaats een electronisch ding .
    Een gematigd gebruik kan de levensduur aanzienlijk verlengen [ ook van deze accu,s].
     
  9. Didier

    Didier Guest

    Ik heb diverse 3S1p 35O cellen waarvan ik schat dat die rond de 250 a 300 ladingen hebben gehad.
    Hier krijg ik nog steeds rond de 240 a 250 mAH in en kan met m'n Ultimate nog steeds rond de 10 a 12 minuten het volledige aerobatic programma oefenen.
    Ze willen gewoon niet stuk- of opraken.
    Lader? Graupner Ultra duo 30!!!
     
  10. Ik heb mezelf pas een jamara x-peak 3 kado gedaan , mooi mooi mooi!
    Daarvoor is er bij mij ook al heel snel een lipo gesneuveld .
    Belangrijk is ook dat je ziet wat er gebeurt ,een proces volgen op de display kan geen kwaad.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Afregelen van die BEL gaat met een POT meter? Dan ga ik hem eens openmaken :)
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Geen idee wat je eraan kunt afregelen, denk daarbij wel aan de nauwkeurige multimeter waar Ernst op heeft gewezen...
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dan stel ik hem toch op 4.15 af ;) En mijn multimeter is een aardig correcte ;) Anders ijk ik hem even op school met proffesionele apparatuur :)
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Leuke video van een etec cel overladen:
    [​IMG]
    "Do you see that green flame in there???"

    "Yeah!!, we should inhale that!"
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Niet leuk :( En die bel lader kan je ook niet aanpassen. Geen potmeters ofzo :( En 100 euro voor een betere heb ik zo ook niet liggen.....
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als de lader een aparte a/d-omzetter heeft kun je nog wel zoeken, waar de spanningsdeler zit, waarmee de uitgangsspanning wordt gemeten. Als de a/d-omzetter in de processor zit, wordt het wat lastiger zoeken. Meestal wordt gewoon een weerstandsnetwerkje gebruikt.
    Als je denkt iets gevonden te hebben:
    Op de uitgang een dikke elco, parallel daaraan 1k, Voltmeter aansluiten. Parallel aan de netwerk-weerstand, die aan de uitgangs-plus hangt eentje met een 10 x hogere waarde solderen en Voltmeter aflezen. Stuk maken kun je zo niets en als de uitgangsspanning verandert heb je 'bingo'.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dacht ik ook al aan ;) Ga ik morgen even proberen. Elco met 1k werkt als accu sim. Fun :)
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zal wel iets meer dan 'even' worden. :( Vaak nogal tijdrovend om in acculaders te zoeken.:? Wel altijd interessant (als je de tijd hebt).
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Deze ziet er erg simpel uit ;) En een spannings deler moet ik met mijn electronica opleiding nog wel kunnen vinden ;)
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Voor 10 euro of minder bouw je zelf een lader. Heb je ook nooit problemen mee.
     

Deel Deze Pagina