ontladen van zenderaccu door zender aan te laten staan

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Stevo, 11 jul 2004.

  1. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Is het een goed idee om je zender aan te laten staan om de zenderaccu te ontladen? Ik vraag dit omdat ik de sper-diode niet wens te overbruggen (garantie) alsook het gefiddel met het kleine stekkertje van de accu maar niets vind.

    Ik gebruik nu zo'n Wallmart ladertje die standaard bij de zender werd geleverd (en wens dit ook te blijven doen niettegenstaande ik een digitale lader heb)

    Het lijkt mij een veilige manier van doen daar er tevens een alarm wegens lage batterijspanning afgaat op de zender zodat het gevaar voor diep ontladen tot een minimum wordt herleid.

    Wat zijn de gevolgen voor de zender (eindtrap--hoogfrequent).

    Stevo
     
  2. :nooo: :pc: Ten eerste krijgt een goeie digitale lader veel meer leven in welk pack dan ook. Door een prul-lader te kiezen, beperk je de capaciteit, vanwege het memory effect van de NiCd's. Immers, echt goed vol worden ze met de prul-lader nooit.

    Verder is een dig.lader met ontlaad&laad programma beter. Ook weer minder memory-eff problemen. De zender zo maar tig uur aan laten staan is nogal een kansloze methode om...ehh...tsja, wat bereik je er eigenlijk mee?

    succes met logisch nadenken :wink:
    groeten, robert
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Zorg er zeker voor dat je antenne HELEMAAL uitgeschoven is. Alleen dan kan de zender al het opgewekte hoogfrequente vermogen echt kwijt. Doe je dat niet dan zal een (groot) deel van dat vermogen in de eindtransistor opgestookt moeten worden. Ik zeg hier opgestookt omdat de transistor ook daadwerkelijk heet zal worden. Voor eventjes kan dat geen kwaad maar als je de hele accu leeg wilt trekken dan kan dat wel enige uren gaan duren. Als de transistor al die tijd heet staat te worden zal hij na verloop van tijd de geest geven en moet je zender naar de reparateur.
    Een ander punt waar je aan denken moet is het feit dat je al die tijd je zendersignalen de omgeving in stuurt. Zijn er misschien clubs in de omgeving die er last van zouden kunnen hebben?
    Bij ons is er ooit een iemand geweest die thuis zijn model aan het afstellen was tijdens vliegtijden op ons modelvliegveld. Hij woondt er slechts 1000 meter vanaf en kan bijna ons veld zien. Op het veld hadden ze vreemde storingen op een bepaald kanaal. Er was zelfs bijna een model neergestort. Later bleek dus dat die persoon zijn zender aan had staan. Hij begreep niet dat het problemen opleverde. "Ik had het raam en de deur toch dicht!" was zijn antwoord. Hij had er nooit aan gedacht dat de radiogolven zich weinig van een raam of deur aantrekken.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je zoiets wil doen, kun je natuurlijk ook het zendermodule of het kristal uit de zender halen. Het is wat langer wachten, maar het accu-alarm gaat gegarandeerd een keer af, tenzij de zender ook een auto-power-off voorziening heeft en het dus na 20 a 30 min. voor gezien houdt.
    Nu gaat zo'n accu-alarm af bij zo'n 1,1 Volt per cel en is de accu dus nog lang niet leeg...

    Voor die 1 a 2 keer per jaar, dat het werkelijk nut heeft om de zenderaccu te ontladen zou ik de accu liever uit de zender halen. Afhankelijk van het merk/type kan het dan ook resultaat hebben om de accu een keer snel te laden. Vaak worden voor zenderaccu's cellen gebruikt, die prima in een aandrijfaccu zouden passen. Als deze van tijd tot tijd niet snel geladen worden, verliezen ze flink wat capaciteit. Eigenlijk zijn dit soort cellen minder geschikt voor zenderaccu's, aangezien ze in het lage-stromen bereik minder capaciteit leveren en een hogere zelf-ontlading hebben dan de (goedkopere) accu's, die minder geschikt zijn voor het hoge-stromen bereik.

    Even :offtopic: : als het NiCd moet zijn, zweer ik bij Sanyo's, maar in mijn test-zenders gebruik ik bij voorkeur nog steeds Varta's en die gaan verrassend lang mee...
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ Ernst

    Ik woon in de binnenstad die in een radius van 15 km helemaal vol gebouwd is (België weet je) dus weinig kans op vliegtuigen die ongewild mijn zendersignaal opvangen.

    @Robert Zeeland

    Simprop intellicontrol V2 heeft 1 aansluiting dus ofte zender laden ofte vliegtuig accu laden en nogmaals dat stekkertje ziet er zo fragiel uit dat ik liever mijn zender aan laat staan dan de accu eruit moet halen of de sper moet by-passen al ben ik met je eens dat het niet onmiddellijk de meest logische manier van werken is (ach Belgen en logisch denken zullen nooit goeie vrienden worden denk ik :wink: )

    Stevo
     

Deel Deze Pagina