Ontvanger aansluiten op een gewone 7.2 accu.

Discussie in 'Electro auto's' gestart door T-Bird, 20 aug 2017.

  1. T-Bird

    T-Bird

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Ede
    Hallo mede forum leden. Ik heb even een oldskool vraag. Ik wil mijn ontvanger aansluiten op de accu. Wil graag van het losse batterijenbakje af. Volgens mij kon dat met tussen komst van een weerstand. Maar ik kan dat nergens meer terug vinden hoe en of wat. Iemand van jullie die daar nog wat van weet.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Met een weerstand kan dat in ieder geval niet.

    De meeste ontvangers zijn geschikt voor een spanning tot 6 volt, maar er zijn ook ontvangers die geschikt zijn voor een maximum spanning van 8,4 volt (twee Li-Po's). In de specificatie van jou ontvanger moet de maximaal toegestane maximum spanning van jouw ontvanger te vinden zijn. Hou er ook rekening dat die spanning van 7,2 volt op de ontvanger ook bij de servo's komt. Gewone servo's kunnen daar niet tegen! Ook hier geldt, kijk in de specificaties van je servo's.

    Een optie is het gebruiken van een BEC tussen de accu en de ontvanger. Die brengt de spanning terug naar een waarde van rond de 5 volt. Veilig voor de ontvanger en servo's.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je een elektronische regelaar hebt verzorgt zie al de spanning naar de ontvaner, geen reden voorhet gebruik van een losse atterij pack..
     
  4. T-Bird

    T-Bird

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Ede
    Nog even ter verduidelijking. Ik ben met vintage modellen bezig. En gebruik daar vintage mechanische regelaars in.
    Ik heb hier een originele mechanische regelaar van Marui samurai. Daar zit standaard al een weerstand/condensator op. Vandaar deze vraag.
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Kun je de specificaties (max voltage) van de ontvanger achterhalen?
     
  6. T-Bird

    T-Bird

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Ede
    Tamaniac. Dat is 6 volt.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan kom je uit bij een BEC. Tamiya had vroeger daarvoor een printje wat was gebaseerd op een transistor, zenerdiode en een weerstand, Tegenwoordig is een BEC een volledige switching power supply.

    Je kunt heel simpel ook 3 diodes in serie zetten, werkt ook om de spanning lager te krijgen.

    Besef wel dat wanneer de spanning van de accu leeg raakt de auto op hol kan slaan.
     
  8. T-Bird

    T-Bird

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Ede
    Oke bedankt voor de info.
     

Deel Deze Pagina