Ontvanger-accu 4,8V of 6V?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Mari, 23 mei 2004.

  1. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    In mijn RC-auto zit een accu-pack van 4 losse AA-cellen in een batterij-houder. Nu wordt me dat van alle kanten afgeraden omdat het wel eens voorkomt dat er slecht contact is tussen accu's en de veren waarmee ze geklemd worden.

    Wat is nu het beste, een vaste accu-pack van 4,8V of eentje van 6V.

    Moet er wel bij vermelden dat een de huidige accu-pack maar net past in de auto, dus bij een 6V uitvoering mogen de afmetingen niet groter zijn dan die van de 4 losse AA-cellen...

    - 4,8V of 6V?
    - waar vind ik die dingen? (heb al gezocht op internet, staan meestal geen maten bij!)
    - moet ik ze zelf make
     
  2. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    6v zou vooral bij sterke servos schelen omdat ze hun volledige voltage krijgen
    ik heb ook een 6v pack en werkt wel beter dan een 4.8 al zijn de verschillen niet erg groot bij standaard servos.

    je kunt gewoon een kant en klaar pakket van 4AA cellen kopen, of 4 cellen aan elkaar solderen en je aansluiting van je standaard 'bakje' gebruiken.

    je kunt ook een 'hump' pack nemen, dat heb ik ook
    het zijn korte AA cellen kant en klaar ingesealed.
    Deze passen ook goed in de ruimte die 4 AA cellen innemen:
    [​IMG]

    deze versie staat op pk, maar er zijn er van verschillende fabrikanten: team magic, peak etc.
     
  3. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Wat zijn de afmetingen van zo'n hump-pack (LxBxH)... want bij mijn CEN is het echt passen en meten...
     
  4. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    mijn packje is zelfs net ietsje kleiner dan 4 AA cellen in zon 'bakje'
    het zijn 2/3 aa cellen, dus een 14x28mm per cel
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Let op met het verhogen van de spanning voor je ontvanger en servo's!!!!! Vrijwel alle ontvangers en servo's zijn gemaakt om met 4,8V nominaal te werken. Vele kunnen TOT 6V gebruikt worden maar daar moet je NIET te ver overheen gaan. Voor de meeste ontvangers en servo's is 7 a 8V het absolute maximum en als je die spanning gebruikt zullen vooral je servo's niet lang mee gaan.
    NiCad en NiMh cellen hebben een nominale spaning van 1,2V. Een volledig geladen cel is 1,35V dus 4 cellen samen is dan 5,4V. Tijdens het gebruik zakt die spanning tot rond de 1,2V waar het lange tijd blijft. Als de cellen leeg raken zakt die spanning steeds sneller in en bij 1V per cel zijn ze leeg.
    Als je 5 cellen gaat gebruiken is de beginspanning van de accu dus 5x1,35V=6,75V. Dit komt dus al aardig dicht bij het maximum!
    In de meeste gevallen is het niet nodig om een hogere spanning te gebruiken. Je servo's werken er echt niet beter door. Ja ze worden iets sneller maar dat is een gering verschil.
    Worden ze sterker? Misschien iets maar ook dat zet weinig zoden aan de dijk.
    Met andere woorden niet doen. De voordelen wegen meestal niet op tegen de nadelen. Je servo's slijten sneller en de kans op een servo die elektrisch doorbrandt is vele malen groter.
    Er bestaan overigens wel speciale servo's die ontworpen zijn voor 6V, Deze worden bijvoorbeeld in grote modellen gebruikt.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Op elke servo die ik koop, staat de stelkracht bij 4.8 en 6 volt
    De servo is veel sneller, en veel sterker.
    Als je het niet nodig heb, niet doen.
    Waarom zou je?
    Als je het wel nodig heb kan je het gerust doen.

    Hou er dan wel rekening mee dat je accu eerder leeg is.
    Want het amperage is hoger.

    voorbeeld van een servo.

    HS-81
    Artikel Nr. 015112081

    Stellkraft in Ncm 4,8 / 6,0 V: 26 / 30, Speed 60° 4,8 / 6,0 V: 0,12 / 0,10, Maße: 29x12x29mm, Gewicht: 16 g, kugelgelagert: nein, Empfohlenes Einsatzgebiet: Segler & E-Segler bis 2.500 mm
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je pakketjes net van de lader komen, krijgen je servos en ontvanger veel te veel voor hun kiezen.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dus even wachten na het laden doe het al 5 jaar zo
    nog nooit geen probleem gehad.
    Maar ja wie ben ik he
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Ach, in de brandstof modelautosport is 5 cellen normaal en gaan servo´s amper kapot door de spanning. Vroeger toen het allemaal wat kritischer was vanwege de 5v electronica en het ontbreken van een BEC werd geadviseerd om na het laden (vooral snelladen) even een dikke 12v lamp aan te hangen om de piek even weg te trekken.

    Veel huidige ontvangers hebben een BEC systeem en zorgt er dus al voor dat de spanning op de servo´s nooit te hoog wordt.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Roelof,

    Ontvangers met een BEC???? Een regelaar met een BEC ja, die ken ik maar een ontvanger, daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Maar je hebt gelijk wat betreft de werking. Van de spanning van je aandrijfaccu maakt die BEC schakeling netjes 5V. Hiermee zal je nooit problemen hebben als er niets kapot gaat.

    Er zijn mensen die al jaren met 5 cellen werken en dat zonder problemen. Dat is goed mogelijk want de mensen die ik ken en dat doen weten wat ze doen en dat ze op moeten passen. Een kennis wees mij er ook op dat er servo's te koop zijn die gemaakt zijn om ook op 6V te werken. Ook hiermee zullen geen problemen te verwachten zijn. Maar toch wil ik waarschuwen, er zijn nog steeds heel veel ontvangers en servo's die er slecht tegen kunnen. De kans dat je een doorgebrande servo krijgt is zeker groter als je met 5 cellen gaat werken. Let dus goed op wat je doet en als het niet nodig is ga dan niet met 5 cellen werken. Is het wel nodig zorg er dan voor dat je spullen hebt die er ook echt geschikt voor zijn, zeker als je gaat vliegen. Een model waar de besturing van uitvalt kan een ongeleid projectiel worden en je weet dan nooit wat er gebeurt.
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    4 x NiCad cel = 4,8 volt. 4x droge batterij = 6 volt... veel 2 kanaals installaties met zo'n "losse battery-houder" zijn feitelijk "bedoeld" voor gebruik met wegwerpcellen van 1,5 volt.

    In de praktijk zal zeker een hobby-rijder (de vraag ging over auto gebruik) niets merken van de iets lagere spanning van 4,8 volt en de daarbij horende iets tragere servo. merk je dat wel dan is waarschijnlijk een andere (snellere) servo effectiever dan het kiezen voor een accupack met een extra cel
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Voordat we weer in een discussie 4,8 of 6V ontvangerspanning verzanden, even terug naar het begin:
    De vragen waren:
    4,8 of 6V (4 of 5 cellen) Daar heeft eenieder zijn mening nu wel over geventileerd, denk ik.
    De andere vraag van Mari was: losse cellen of een vast pakket?Omdat dit nog niet belicht is, hier mijn mening:
    Een 'vast pakket' is, zeker voor een auto, beter.
    Bij 4 losse cellen in een houdertje corroderen de lipjes van de houder en de polen van de cellen snel door modder, water en andere ellende.
    Gevolg: storingen, ongecontroleerd voertuig, schade. Niet fijn.
    Remedie:
    Zelf een pakket (en met hoeveel spanning mag je zelf weten!!) solderen of laten solderen als er iemand is die dat goed kan. Betrouwbare draden aanzetten, en goed waterdicht verpakken. (in een ballon bijv.)

    Groet,
    Roel
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Zie nou, ik heb me ook mee laten slepen en de eigenlijke vraag helemaal vergeten. :(
    Aan het antwoord van Roel heb ik (bijna) niets toe te voegen. Ik zou ook altijd een vast pakket kiezen. De kans op storingen bij het gebruik van losse cellen is gewoon veel te groot. Dat geldt overigens OOK voor de zenderaccu om dezelfde redenen.
    Ik begrijp dan ook niet dat er nog steeds fabrikanten zijn die houders mee leveren om losse cellen in te doen.
     
  15. marco_b

    marco_b

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Duiven
    Het gaat hier om autosport, en in de autosport is het normaal om 5 cellen is 6v. te gebruiken.
    Onvangers e.d. zijn hierop gemaakt, het enige probleem dat kan ontstaan is als je een digitale servo hebt, en je ontvanger zet hem net buiten de rust stand, dan brand hij eerder door, of liever gezegt, hij verkoolt.
    Dat is het minst leuke, maarja, je moet alles hebben meegemaakt zeg ik altijd maar.
     

Deel Deze Pagina