Deskundologen! Okay, dit is de casus. Ik heb een ontvangeraccu (Sanyo 2100 Nimh). Zat nog stroom in (denk ik). Snoertje is te kort, dus snoertje verlengd (solderen). Krimpkousje om rood, krimpkousje om zwart, krimpkous om de krimpkousjes, klaar. Na een tijdje, boeltje aangesloten: niets. 8O Accu aan de lader: lader doet net of 'tie gek is (of er geen accu is). 8O Toen heb ik de soldeerverbindingen gecontroleerd, en het leek alsof er zowel bij de plus als bij de min zo'n scherp puntje soldeer door de krimkous heen geprikt heeft, en die puntjes hebben sluiting gemaakt? :roll: (Dat bedenk je niet . . . :nooo: ) Ik heb vervolgens nettere soldeerverbindingen gemaakt, accu aan de lader (200 mA laadstroom), en zie: er zat al weer snel (nou ja snel . . . :wink: ) 1800 mA in (volgens het display van mijn Orbit lader tenminste). Kernvraag: is deze accu nog bruikbaar / te vertrouwen? Of moeten we toch maar een nieuwe kopen / maken? :? Dank. jan
Hoi, Laad de accu gewoon een paar keer met 10/C op. Zo'n 200mAh en ontladen met 200mAh. Als die dan weer goed functioniert kun je de accu gewoon gebruiken. Groeten Roel
Hoi, Ik houd altijd als regeltje voor mezelf dat ik niet ga vliegen met een accu die ik niet meer vertrouw. Omdat geen vliegtuig van veel geld wil laten afhangen van een ontvangeraccu van een paar tientjes. Mark
Beste manier om een ontvanger accu te controleren (naar mijn mening dan); Langzaam laden met 1/10C gedurende 14 uur. (200mA dus in dit geval) Ontladen met 0.5 tot 1C en in de gaten houden of er niet een sprong in de ontlaadspanning zit. Dus of de spanning tijdens het ontladen netjes gelijkmatog terugloopt. (3 goede cellen en 1 slechte willen soms net genoeg spanning leveren om een lader niet af te laten slaan tijdens het ontladen) Accu weer opladen met 1/10C gedurende 14 uur. Week wegleggen. Weer ontladen en ontlaadspanning in de gaten houden. Een slechte accu heeft een hoge zelfontlading. Is de capaciteit van de accu na een week veel lager als bij de 1e meting, is deze overleden en niet meer te redden. Ik sluit me bij Mark aan. Bij twijfel:chemobak. Gerben
Als er inderdaad sluiting in de draden is geweest, zal de accu tamelijk leeg zijn geweest. Als er nog een redelijk aantal milli-Amperes aanwezig waren geweest, dan waren er wel Indianensignalen zichtbaar geworden! Een kortstondige diepontlading van de accu zal weinig of geen schade aanrichten. De procedure, zoals hierboven beschreven, geeft voldoende zekerheid of de accu nog bruikbaar is. De ontvanger is het belangrijkste deel van de radiobesturing. Deze werkt alleen goed met een deugdelijke voeding. De meeste storingen in de apparatuur komen voort uit een 'niet-meer-geheel-goede' ontvangeraccu. Bij enige twijfel, zoals hier al eerder werd gezegd: in de chemo-box ermee!
Jan ik ben het met het bovenstaande eens. Maar ik wil er aan toevoegen,dat als nimh kapot zijn ze het ook niet meer doen. Daarin verschillen ze met nicd
Klopt. Andere apparaten kunnen wel een kortsluiting hebben, maar een accu kan inderdaad schade oplopen.
Dancemaster15 Het is een klein beetje onzin wat je nu zegt. Als je door een kappotte accu een model van 2000 euro kapot vliegt. is dat veel duurder. :roll: