ontvanger accu opladen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sitting duck, 6 jul 2003.

  1. sitting duck

    sitting duck Guest

    Ik heb pas een zender set gekocht met ontvanger accu bij.
    In de handleiding van de zender staat dat de zenderaccu en de ontvanger accu allebei +- 15 uur moet opladen?
    Wat als ik nu een uurtje gevlogen heb hoe lang moet ik de accu dan insteken ,ze moet vol genoeg zijn maar ik mag ze niet overladen en te leeg is ook niet goed,en ik heb er ook al geen idee van hoeveel vluchten ik er veilig kan mee doen?
    Kan ik met een mulltimeter een indicatie krijgen van hoeveel er nog inzit?
    hoeveel kost zo een schakelaar met leddjes?

    tnxx
     
  2. als het goed is zit er een indicatie led/meter op je zender zodat je kan zien hoe vol die nog zit. en ja, je ontvangeraccu....het hangt er vanaf hoeveel je hem gebruikt hebt. Als het gewone 750 mah accutjes zijn dan kan je ze eigenlijk altijd wel even aan de lader hangen met een 50 mah. Af en toe helemaal leeg trekken door er een lampje aan te hangen en dan weer helemaal opladen. Ik heb er nog geen problemen mee gehad en zo doe ik het zelf ook
     
  3. Delcam

    Delcam Guest

    ...helaas,nee! Je kan NOOIT met een multimeter bepalen hoeveel energie er nog in een nicad accu zit! De spanning zegt niets over de lading tenzij je een te lage spanning meet want dan weet je dat je niets meer kan doen. Meet je echter nog een goede spanning dan kan het best zo zijn dat vijf minuten later de spanning onder belasting instort omdat de accu dan leeg raakt. Kijk eens de sites die ernst Grundeman aanbeveelt over accu techniek en je zal zien wat ik bedoel.
    Ga er van uit dat een NiCad met 1/10 van zijn nominale capaciteit geladen wordt en je kan nooit wat fout doen. Overladen is dan praktisch niet mogelijk. 1/10 van de capaciteit wil zeggen: een 500 mAh pack moet je laden met 50 ma en een 1700 mAh pack met 170 ma. Eens in de zoveel tijd een pack ontladen totdat de cellen leeg zijn (EN DAT IS NIET TOT NUL VOLT MAAR TOT ONGEVEER 0,9 VOLT PER CEL) en dan weer netjes 16 uur laden brengt het pack weer in goede conditie.

    Delcam
     
  4. sitting duck

    sitting duck Guest

    ok hier heb ik veel aan ,ik ben net even op de bijgeleverde lader gaan kijken en idd ,de accu is 600mAh en de lader 60mAh dus ik kan de lader voor de zekerheid er te lang laten aanhangen.

    tnxx :wink:
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    In andere draadjes heb ik er al veker op gewezen dat te lang laden ook echt niet goed is voor de accu. Ok doorgaan met laden bij 1/10 van de capaciteid (60mA dus) zal de accu NIET opblazen en ook niet gloeiend heet maken dat hij in brand vliegt. Helaas ontstaan er ddor het lange laden wel een kristallen in de accu die isolatoren zijn. Hierdoor stijgt de inwendige weerstand en wordt de capaciteid minder. Helaas wordt dit nog steeds het geheugeneffect genoemd maar dat is het NIET. Die kristallen zijn niet meer weg te krijgen en de verloren capaciteid is niet meer terug te krijgen. De steeds hoger wordende inwendige weerstand zorgt ervoor dat er minder spanning voor de zender overblijft en dat de accu snel leeg LIJKT te zijn.
    Laad de accu's niet langer dan nodig. Als het even kan gebruik dan een snellader dan ontstaan er minder kristallen door de kortere laadtijd. Als je een snellader gebruikt zorg er dan zeker voor dat je niet te lang laad want dan kan de accu wel in brand vliegen of ploffen.
    Kijk eens verder naar andere draadjes waar meer over accu's en laden wordt geschreven.
     

Deel Deze Pagina