Ontvanger accu vraag

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door reing, 20 jun 2018.

  1. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Heb gevlogen met een Schloiderding, de eerste DLG. Probleemloos.
    Ontvanger is Multiplex RX5 MLink, accu LiPo XTRON 20C 1S 600mAh, 2 servo´s.
    Accu maat: 60x16x9 mm. De romp is 2 mm breder gemaakt zodat alles er in past.
    De accu is ook geladen met een traditionele Simprop lader met 100 mAh. Heb daarvan de eindspanning niet gemeten.

    Ontdek nu dat de servo´s niet meer worden aangestuurd met de LiPo accu.
    (elke 1-2 sec. is een minimaal bewegingkje/pulsje voelbaar en hoorbaar, geen beweging servo-arm zichtbaar in de servo neutraalstand, verder niets).
    De accu is geladen met een LiPo lader tot auto afslag, de spanning is dan ca. 3.9V.
    Gebruik van de Lipo met een servo tester werkt.
    Als een 4.8V Eneloop wordt aangestoken dan werkt alles weer prima.

    Ben op zoek naar een mini 4.8 accu, maar zou wel graag willen begrijpen waarom deze setup eerst wel heeft gewerkt en nu niet meer. Mogelijk is voorheen de spanning net boven 4V geweest en net niet gezakt tot 3.9V. De veiligheidsmarge was dan wel erg klein.
    Wie heeft tips of suggesties? Dank alvast,
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een volle LiPo is 4,2volt/cel.
     
  3. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Er zijn veel manieren om een goede spanning op je ontvangen te hebben en te houden. Je krijgt hier vast veel tips en advies dus ik kan je mijn ervaring meegeven, misschien heb je er iets aan.......

    Afhankelijk van de grootte van de DLG (1m met 2 servo's of 1.5m en 4 servo's) zou je, ingeval van 2 servo's een lipoboost kunnen gebruiken. Ik heb deze jarenlang gebruikt in zowel 2 !m DLG met 2 servo's, als een 1 meter DLG met 3 servo's. Allen waren Dymond D47. Als het 1.5m (en 4 servo's digitaal) zou je een 2S pakketje proberen in te passen, en een kleine BEC schakeling ertussen te zetten. Hierdoor krijg je een goede spanning op je ontvanger (in mijn geval 5 volt) Ik vlieg zelf ook met Multiplex en wilde ook 1s vliegen.Ik heb voor bovenstaande oplossing gekozen, en tot op heden geen enkele spijt of crash gehad (knock knock on wood)
    Succes!

    Martin
     
  4. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Dank voor deze tip. Kende de Accuboost nog niet maar is wellicht de eenvoudige veilige oplossing.
    DLG (Schloiderding, Modellbauchaos) is 1.20m met twee servo's. 2S zal lastig passen.

    Accu was geladen met LiPo lader tot 3.9V. Heb de accu nog een uurtje met 100 mAh (na)geladen, spanning is dan 4.3V, dank Ron (alles werkt dan weer).
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Gebruik je wel een lipo lader?
    4.3v zou niet moeten kunnen
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    inderdaad.. 3,9 volt is niet vol, dus kan je lader niet afslaan.
    tenzij je de lader op "storage" hebt gezet, dan slaat hij wel af rond die 3,9 volt..

    een goede lipo lader slaat een tikkie boven de 4,2 volt per cel af, maar 4,3 volt is echt te hoog.
    Heb je de lipo lader wel op lipo staan?
    Als ik je zo hoor over "1 uur op 100 ma" heb ik het vermoeden dat je op de nimh stand aan het laden bent...

    misschien ten overvloede, maar dat is nogal gevaarlijk.
    als een lipo te leeg raakt (onder de 2,4 volt per cel) gaat hij gewoon kapot.
    aangeraden is meestal om niet onder de 3,3 volt te komen.
    Maar als je boven de 4,2 volt gaat laden, wordt de kans op vlammen vrij groot..
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De mA is (meet)eenheid van stroom.
    De mAh is (meet)eenheid van capaciteit of lading: stroom (in mA) gedurende één hour.

    Een LiPo eindspanning van 4,3volt is erg fout, en erg riskant. Een LiPo lader slaat ook niet in één keer af, wanneer de LiPo accu vol wordt, neemt de stroom geleidelijk af.
    Ik begin ook verkeerde laadmethode te vermoeden. De lader moet LiPo's aan kunnen, en erop ingesteld staan.
    Welke lader/merk/type gebruik je, en hoe ingesteld?


    'Verplicht' leesvoer voor het werken met de chemische bommen die (alle) accu's zijn, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's

    Handige bedradingsplaatjes, lader- en voedingscalculator
    www.scriptasylum.com
    [​IMG]RC calculations → electrical → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...

    www.elektromodellflug.de
    → Modellflug Tips → LiPo Leitfaden-FAQ

    Voor degenen die meer willen weten over verschillende LiPo's, het waarom van opwarmen, storage bewaren, laden, verschillende uitvoeringsvormen en materialen ...
    www.elektromodellflug.de
    → Modellflight tips
    → Lipo battery technology
    → Download as pdf, 87pages, 1.2MByte

    Engelse vertaling en discussie
    An introduction to lithium polymer battery technology translated into English - RCG
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2018
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
  9. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Bedankt allemaal voor de informatie en zeer uitgebreide nuttige links (Ron wel in bijzonder), zeer gewaardeerd (veel nog te leren).
    Neem dat zeer ter harte, weet van de serieuze gevaren bij onjuist behandelen van LiPo's.
    Hoop ook dat anderen hiervan gebruik zullen maken.

    De lader is een T2M Shallow lader, geschikt voor LiPo's maar niet meer de nieuwste (ook geen "storage" functie).
    Deze wordt uit voorzorg vervangen.
    Zal de DLG uiteindelijk met een goed onderhouden en goed geladen 1S met booster veilig gaan vliegen.
    Rein
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Booster is normaal gesproken echt niet nodig. Bijna alle wedstrijdvliegers vliegen op 1S zonder booster. Met een booster kun je ook niet meer de spanning van de accu aflezen op de zender aangezien deze altijd op ~5.5 volt blijft en dan in 1 keer inklaar ploft.

    Alex.

    P.S. Een lader geschikt om ook lipo's te laden moet natuurlijk wel op het lipo programma staan.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je hoeft je lader niet perse te vervangen...

    maar, zelfs jouw swallow lader (volgens mij heb ik er ook eentje gehad) heeft de mogelijkheid om meerdere typen accu's te laden.
    ik heb zo'n gevoel dat je de lader niet van laadprogramma hebt gewisseld.
    als ik mij niet sterk vergis, moet je op die lader linksboven in het scherm kijken.
    daar staat normaal (bij veel laders trouwens) het type accu.

    als hij op de lipo stand staat, staat hier "lipo"
    staat daar iets anders, is het niet goed.
    Staat er "nimh" of "nicd" laad de lader volledig zonder afslag bescherming bij een lipo..
     
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
  13. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Ben erg dankbaar voor al jullie response en informatie.
    Lader is ingesteld op LiPo, 600 mAh, één cel (3.7V keuze), laadt met 0.6A (de laadstroom stelt de lader voor, is te wijzigen).
    Nog wat gecheckt; de spanning van 1S is na laden 3.9V. (bij afslag van de lader staat 4.2V op display). Te laag voor functioneren van de MPX RX5 Light ontvanger.
    Met Jorn's info wellicht de conclusie dat de LiPo niet meer tot 100% geladen kan worden. In dat geval zal vliegen met de booster zeker onverstandig zijn (Alex). Met een goede LiPo en 4.2V is de booster dan niet nodig (verklaart dan ook het eerder vliegen zonder problemen met de ontvanger).
    Ga een zelfde 1S Lipo bestellen.

    NB: Na laden van twee verschillende 2S LiPo's is de spanning netjes 4.2V per iedere cel.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wel een beetje raar dat het "meestal" goed is (4,2 volt na laden) en bij die ene accu niet.

    Wat voor kabel heb je tussen de lader en accu?
    bij lipo's moet je eigenlijk een korte, dikke laadkabel hebben.

    heb je zo'n lange dunne (weerstand) kabel dan kan het kloppen..
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat zal wel meevallen...
    Als de LiPo maar tot 3,9 volt laadt, dan zou er over de laadkabel 0,3 volt verdwijnen. Als de laadstroom 0,1 ampère is dan moet de weerstand van laadkabel 3 ohm zijn. Al het oppervlak van de doorsnede van de kabel 1 mm2 is, dan zou die 85 meter lang moeten zijn ( rho koper 0,0175, dat wordt 3 : 0,0175 : 2 = 85 meter).

    Een LiPo lader blijft laden tot de eindspanning is bereik (of tot een interne timer het laadproces onderbreekt). Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
     
    tunderman vindt dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt helemaal..
    Al heb ik met oude (wat rottere) accu's nog wel eens gehad dat ze er met zo'n meter kabel erg lang over gaan doen.
    zowieso deed de lader af en toe bijzondere dingen bij gebruik van de lange kabel.
     
  17. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vlieg zelf ook met de Multiplex RX5light op 1S lipo. Is geen probleem! Wel zorgen dat je genoeg lading houdt, dus zoek de grens niet op. Met een 900Mah cel kan ik rustig een hele wedstrijd vliegen, dus geen probleem. Met 600Mah laadt ik een extra keer op, meer voor de gemoedsrust.

    Oh en ik soldeer er gewoon servokabeltjes aan.
     
  18. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ook ik vlieg Multiplex ontvangers in DLGs op 1S (RX6-Light in Flitz en Strike 3, RX5-Light vroeger in Strike 2) en heb er nooit problemen mee gehad. Ik vlieg de accu niet leger dan tot ca. 3.8V maar kan dan alsnog uren vliegen op een goed geladen cel.

    De beschreven problemen lijken mij inderdaad te maken te hebben met verkeerde laadprocedure of -programma, een oude of beschadigde cel of combinaties daarvan. Opnieuw beginnen met een nieuwe accu lijkt me de beste aanpak. Netjes laden met het juiste programma bij ca.1C en als ze niet in gebruik zijn bewaren bij ca. 3.8v is goed voor de levensduur.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Probeer het eens met andere lader, stekkers en draden van medeclublidgenoot.
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem

Deel Deze Pagina