Ontvanger accu

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Mossie, 9 apr 2018.

  1. Mossie

    Mossie

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    61
    Ik zie bij de specificaties van een ontvanger vaak als voeding NC en NIMH staan.
    Vraag ik mij ineens af, Mag een ontvanger bijvoorbeeld niet op een loodaccu staan (PB) ?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zolang de spanning maar goed is mag je alle soorten aan voedingsbronnen gebruiken.
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Alleen levert een lood accu aan boord van een vliegtuig wat praktische problemen op. (NiCd = nikkelcadmium & NiMh = nikkelmetaalhydride)
    Wat wil je gaan besturen?

    groet,
    Erik
     
  4. Mossie

    Mossie

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    61
    Is voor een werkboot. Kan makkelijk aan loodaccus komen nl
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Dan kan dat prima mits je er voor zorgt dat je van 6 of 12 volt, 4,8 V maakt. De meeste ontvangers zijn 4,8 V

    Erik
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een loodaccu kan op zich prima in een modelschip. Zorg er echter wel voor dat de accu voldoende capaciteit heeft om alle servo's en andere zaken aan te sturen. Een loodaccu die bijvoorbeeld gebruikt is als back-up bij een noodverlichtingsinstallatie is, wordt vaak overgedaan aan een modelbouwer. Die accu's zijn een jaar lang aan de druppellader gehangen en zijn vaak niet meer geschikt voor toepassingen die veel capaciteit trekken. Dat moet je proefondervindelijk vaststellen.
    M.b.t. het voltage:
    De meeste ontvangers / servo's kunnen prima omgaan met 6 Volt. (in mijn Micro Magic gebruik ik 5 cellen van 1,2V = 6V)
    Om dat zeker te weten zou je, na het laden van een 6V accu, er even een verbruiker aan hangen (een klein elektromotortje bijv) om het piekvoltage na het laden (vaak meer dan 6V) even af te vlakken.
    Even meten geeft zekerheid.
    Als je regelaar(s) voorzien zijn van BEC, moet je wel de rode draad uit het servosnoertje van de regelaar halen.
    Anders heb je kans dat je regelaar gekke dingen gaat doen op het moment dat je een apart ontvangeraccu gebruikt.
     
  7. Mossie

    Mossie

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    61
    Ik kan gemakkelijk aan 12v accu's komen (nieuw) en gebruik die oa voor de aandrijving, Buhler motor.
    Ik heb ook ubecs liggen van 12 naar 6 volt. Hier zou ik eventueel de ontvanger mee willen voeden.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zijn het lineaire BECs of switching/schakelende SBEC's?
    Hoe hoger de ingangsspanning van een lineaire BEC, hoe minder stroom hij kan leveren.
    Voor een SBEC geldt dit niet/nauwelijks.

    UBEC is een merknaam, Universal BEC.
     
  9. Mossie

    Mossie

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    61
    Het zijn dc-dc converters, 12v naar 6v (uitgang max 3 Ampere)
    Worden verkocht als ubecs (??)
     
    Trucker08 vindt dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Of dit een schakelende of een lineaire spanningsregelaar is valt niet te zeggen aan de hand van de gegeven informatie.
    Hoeveel stroom de regelaar kan leveren is wel een indicatie. Die 3A is op het randje, dan kan nog een lineaire regelaar zijn maar het is wel onwaarschijnlijk. Dat het onwaarschijnlijk is komt doordat de ingangsspanning zeker 12V kan zijn. Bij een lineaire regelaar zou er dan bij 3A maar liefst 18W verloren gaan. Daar wordt die regelaar toch knap warm van. Daarnaast is het zonde van de energie in je accu, daar gaat dan een flink deel van als warmte verloren.
     

Deel Deze Pagina