ontvanger

Hallo,

Ik heb een probleem met de ontvanger en ik denk dat hij kapot is. me helicopter reageert niet meer goed en aan de zender zal het niet liggen. ik vroeg me af of dit kon liggen dat de zender en ontvanger niet goed op elkaar afgesteld zijn. op het stickertje dat op mijn zender en ontvanger zit staat 35.200 MHz.

Stel nou dat de ontvanger wel kapot is en ik wil een nieuwe, moet ik dan een 35 mhz ontvanger kopen en dan nog afstellen, of werkt hij meteen al? en als ik hem moet afstellen, heb ik geen flauw idee hoe dat moet...

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

mvg, André

tja, dat is lastig te zeggen als men je type zender+ontvanger en heli niet weet...
maar in geval van kapotte ontvanger: 't is zo dat zender de instellingen (zoals bijv. de stand van de trim hendels etc) ''bewaart''.
de ontvanger zet de servo's etc zoals de zender (in feite jij) het hebben wil.

groet,
Hoogvlieger

o dat wist ik niet marc. maar weet jij dan wat er aan de hand kan zijn als ik gewoon gas geef en als ik het pookje even op dezelfde stand houd gaan de toeren van mijn motor langzaam omlaag en als ik het pookje dan naar beneden doe gaan de toeren weer omhoog en dan weer langzaam omlaag.

oke het klinkt nu heel vaag, maar ik weet er geen raad mee..

en trouwens, hoogvlieger, ik bedoelde met afstellen niet dat ik alles moet trimmen, maar dat mijn zender 35.200 mhz is en de ontvanger 35, staat erop. misschien bedoelen ze hiermee ook wel 35.200 maar dat staat er niet bij dus ik dacht misschien kan je de frequentie iets aanpassen.

dat lijkt mij iets met je accu of regelaar.
maar scheelt het echt veel of kun je er gewoon mee doen wat je er altijd al mee gedaan hebt ?

Een ontvanger wordt gemaakt voor een bepaalde frequentieband, Bij voorbeeld 35 of 40 MHz. In de ontvanger wordt een kristal geplaatst. dit kristal bepaalt op welke frequentie (kanaal) de ontvanger binnen de band werkt. In jouw ontvanger, die gemaakt is om te werken op de 35 MHz band zit een kristal die de ontvanger laat werken op 35.200 MHz. Na het plaatsen van het kristal valt er niets in te stellen of af te regelen. Het werkt gewoon.

aan de accu zal het niet liggen marc, want heb er 2, en de regelaar heb ik laatst nog vervangen. maar ik durf het nu niet meer aan om te gaan vliegen, want soms gaan de servo's ook opeens flippen, dan trekt één servo de hele swashplate opeens opzij.

Ik ben er nu achter gekomen dat het probleem waarschijnlijk in mijn afstandsbediening zit, dat zegmaar de contactjes niet helemaal schoon zijn. ik wil mijn afstandsbediening dus schoonmaken, maar ik durf hem eigenlijk niet open te maken omdat ik bang ben dat er vanalles van zijn plek schiet en dat ik hem daarna niet meer goed in elkaar krijg. heeft iemand hier ervaring mee? ik heb deze remote:

Transmitter 6CH 35Mhz - EK2-0406A

Ik wacht jullie reactie af :)

Mvg, André

Welke contactjes in de zender bedoel je??? Kan me hierbij alleen de contacten voor de zenderaccu voorstellen.

Als je losse accu's gebruikt, dan is dat niet aan te raden. Er komt een dag dat er een cel geen contact maakt met een accu. Er treedt altijd wat ocidatie op omdat de accu's kleine hoeveelheden zuur lekken. Gebruik altijd een gesoldeerd accupakket en cellen van goede kwaliteit. Bij voorbeeld Sanyo Eneloop.

ik bedoelde eigenlijk de contactjes die onder het pookje zitten. mijn vader zegt dat het hier aan kan liggen, maar hij heeft er verder geen verstand van en we gaan er dus vanuit dat aan de achterkant van het pookje iets zit wat iets anders raakt waardoor er meer weerstand komt.

Hey

Wat voor accu's gebruik je in je zender en in je heli en hoeveel volt meet je nog op deze accu's als het probleem zich voordoet?

Groeten

Laatst bewerkt:
heb in me afstandsbediening 8x 1.2 en 8x1.5 volt geprobeerd, dat werkt allebei niet. op de batterij die in me heli zit staat 11. 1 volt, maar ik heb nog nooit eerder dit probleem gehad, terwijl het voorheen wel goed werkte.

Ik heb even een foto gemaakt van de binnenkant van me afstandsbediening (zie foto) en ik vroeg me af of het onderdeeltje dat de beweging "opvangt" of die ook verroest of versleten kan zijn?

LTJISaQ

heb in me afstandsbediening 8x 1.2 en 8x1.5 volt geprobeerd, dat werkt allebei niet. op de batterij die in me heli zit staat 11. 1 volt,

Heb je deze voltages ook gemeten met een multimeter?

Btw,foto werkt bij mij niet...

[edit] Als ik de foto in een apart scherm open kan ik hem wel zien, maar de foto is zo overbelicht dat je nog niet goed kan zien of er binnenin iets mis mee is!
Anyways, je probleem ligt denk ik niet in de zender maar in je accu's! [/edit]

Laatst bewerkt:
Afblijven van alles in de zender. Ondeskundig gesleutel kan alleen maar dingen kapot maken. Ook nooit spuitbussen met reinigingsvloeistof gebruiken. Die zorgen op den duur aleen maar voor storingen.

De accu waar 11,1 volt op staat zal een Li-Po accu zijn met drie cellen. Een Li-Po cel heeft een nominale spanning van 3,7 volt. Drie cellen leveren dan precies 11,1 volt.

Hallo,

Ik heb inmiddels het probleem opgelost. het probleem zat dus wel in de zender. de potmeter (die de beweging opneemt van het pookje) had geen goed contact meer. ik heb er een beetje contactspray in gespoten en nou werkt het weer perfect!

Bedankt voor al jullie reacties! het heeft me verder geholpen.

Groeten André

had gewaarschuwd dit niet te doen. Je zal zien dat de klachten binnen korte tijd terugkomen, maar dan is veel grotere mate.

Wat ik niet begrijp is het volgende: Je vraagt om advies. Dat krijg je. Vervolgens leg je dat advies naast je neer. Waarom vraag je dan iets als je het allemaal blijkbaar beter weet?

ja ik las je reactie pas nadat ik het al gedaan had. maar ik heb nou niet echt advies gezien. dan had ik zeker een nieuwe zender moeten kopen...

Back