Ontwerp 1,6 m elektrozwever (floater)

Hierbij ben ik begonnen met het ontwerp van een nieuw elektro zwevertje met een span van ongeveer 1600mm. Mijn voorgaande romp ontwerpjes zijn allen geheel van balsa vervaardigd geweest. Nu heb ik dus het plan opgevat te werken met een glasvezel/epoxy rompje met koolstof staartboom.

Hierbij heb ik gewerkt met een verloren schuim methode. Zie foto's hieronder en het uiteindelijke (onafgewerkte) resultaat.

Nu ben ik eerst alle elektronica aan het inpassen en aan het kijken hoe ik het beste de V-tail kan monteren (wellicht demontabel). De stuurkabels lopen nu door de holle buis heen naar achteren. Voorheen liet ik de stuurstangen achter onderlangs aan weerszijde van de buis naar buiten komen. Hierbij had ik de buis over de lengte van de aansluiting van de V-tail gehalveerd en zo het geheel verlijmd. Maar wellicht zijn er mensen met betere oplossingen? Demontabel is het op de bovengenoemde wijze namelijk niet.

Bij de vleugel ga ik uit van een ontwerp van een clublid met een s4083 8% profiel. De bedoeling is een mooi licht zwevertje te krijgen die goed thermiek oppakt. Lekker rustig ronddobberen dus!

Opmerkingen en of ideeën zijn welkom :).

Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit, alleen ben ik ook erg nieuwsgierig naar hoe je die romp precies gemaakt hebt, en hoe je het schuim uiteindelijk hebt verwijderd.
Hoe zinvol is het om bij een 1,60 zwever de V-staart afneembaar te maken... haal je jezelf daar geen nodeloze problemen mee op de hals?

Overigens, je foto's zijn van het zal-mij-aan-me-reet-roesten formaat... 800x600 pixels is echt zat en dan gaat mijn scherm niet op tilt... doe mij een lol (en nog wat anderen) en verklein ze. Dat getuigt van enig respect voor de mensen die jouw draadje bekijken...

Overigens, je foto's zijn van het zal-mij-aan-me-reet-roesten formaat... 800x600 pixels is echt zat en dan gaat mijn scherm niet op tilt... doe mij een lol (en nog wat anderen) en verklein ze. Dat getuigt van enig respect voor de mensen die jouw draadje bekijken...

Ik geloof niet dat de keuze voor het formaat met een van de bovenstaande woorden hoeft te worden omschreven. En het woord respect wordt tegenwoordig ook te pas en te onpas gebruikt heb ik het idee. Alsof ik voor de lol, om de boel hier te flessen, te grote afbeeldingen plaats. Werkend op een 22 inch scherm heb ik mij ditmaal blijkbaar vergist.

Trouwens, het schuim is opgelost met thinner nadat er drie lagen glas zijn aangebracht (wel buiten doen).

leuk deze techniek, hoe ben je vanplan om de vleugels te bouwen?
Ik heb ooit uit hardschuim een elephant gemaakt(zie draadje Fotor) waarbij ik het hardschuim zo heb gelaten. ook de vleugels van hardschuim gemaak. Ik kon de elephant gewoon aan het elastiek op hoogte brengen. Het hardschuim laat zich goed behandelen en verven/spuiten. Nu heb ik een Multiplex Apha met schuimvleugels van 3.6 meter. Hoe ze zich houden moet ik nog ervaren...wachten op goed weer voor een maiden.
Voor de volgende keer ga ik het hardschuim bekleden met krimpzijde en vervolgens vastlijmen met verdunde houtlijm en spuiten. hierdoor krijg je meer stevigheid.
Deze/jou methode lijkt mij ook interessant en zal het draadje blijven volgen.

succes.

Willem.

Dat getuigt van enig respect voor de mensen die jouw draadje bekijken...

Jij durft Bart. Ik ken Discus beter dan jij en die heeft hier zeker geen bijbedoelingen mee. Om hier over disrespect te spreken is zeker misplaatst.
Overigens heeft mijn simpele laptop in het geheel geen problemen met het formaat van de beelden.

Een verontschuldiging voor je opmerking die je misschien niet zo hebt bedoelt kan hier geen kwaad en zou wel aantonen dat je een gentleman bent....

leuk deze techniek, hoe ben je vanplan om de vleugels te bouwen?
Ik heb ooit uit hardschuim een elephant gemaakt(zie draadje Fotor) waarbij ik het hardschuim zo heb gelaten. ook de vleugels van hardschuim gemaak. Ik kon de elephant gewoon aan het elastiek op hoogte brengen. Het hardschuim laat zich goed behandelen en verven/spuiten. Nu heb ik een Multiplex Apha met schuimvleugels van 3.6 meter. Hoe ze zich houden moet ik nog ervaren...wachten op goed weer voor een maiden.
Voor de volgende keer ga ik het hardschuim bekleden met krimpzijde en vervolgens vastlijmen met verdunde houtlijm en spuiten. hierdoor krijg je meer stevigheid.
Deze/jou methode lijkt mij ook interessant en zal het draadje blijven volgen.

succes.

Willem.

De vleugels worden een ribbenvleugel met koolstof 8mm ligger. Vlak middenstuk met twee licht oplopende tip delen.

Leuk ding, doet me denken aan de Callistic van hollein/decker planes, heeft ook het S-4083 profiel. Deze is qua span iets kleiner.

CALLISTIC - Elektro (Holzbausatz) | Höllein | Elektro-Segelflugmodelle | Planes | PRODUCTS

Succes met de bouw en een abb genomen

Grt Lyckele

Heeft zeker overeenkomsten. Ikzelf ben er ook nog niet helemaal uit of ik nu een V-tail wil of niet. V-tail vind ik minder direct sturen. Mogelijk dat dit met een andere hoek (110 is het nu) anders wordt?

Aangezien ik nu druk met mijn studie ben wordt er in de kleine vrije uurtjes tussendoor aan het ontwerp gewerkt. Mogelijk kan het een en ander dus even duren. Maar jullie zullen vanzelf de nieuwe posts langs zien komen. Ik zo regelmatig foto's blijven maken van de verschillende fasen in het ontwerp.

Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat de keuze voor het formaat met een van de bovenstaande woorden hoeft te worden omschreven. En het woord respect wordt tegenwoordig ook te pas en te onpas gebruikt heb ik het idee. Alsof ik voor de lol, om de boel hier te flessen, te grote afbeeldingen plaats. Werkend op een 22 inch scherm heb ik mij ditmaal blijkbaar vergist.

De opmerking over de roestende reet was misplaatst, zoals blijkt uit het feit dat je de foto's inmiddels hebt verkleind...
Op dit forum geldt dat de maximale afmeting voor afbeeldingen 800x600 is, en de laatste tijd kom ik in toenemende mate tegen dat men daar gewoon geen boodschap aan heeft; als je daar dan vriendelijk op wijst wordt daar veelal op gereageerd in termen van "Ik heb een GROOT beeldscherm en IK heb daar geen last van" en de te grote foto's blijven staan. Een paar van dat soort reacties waren de oorzaak dat ik nu bij voorbaat al wat fors van leer trok... sorry.
Dat soort reacties noem ik respectloos (en heus ik verbaas me al langer dan jij over misplaatst gebruik van het woord respect, misschien dat je na uitleg van de voorgeschiedenis de woordkeuze begrijpt.)
In elk geval zie ik dat je de foto's verkleind hebt.... bedankt!

Het probleem met te grote foto's is eigenlijk niet het formaat an sich, (de forumsoftware verkleint ze automatisch, dus ook degenen met heel grote beeldschermen zien ze verkleind, sneu voor ze!) maar het feit dat de foto's langer duren om te downloaden, en (vooral als er zo'n heel rijtje foto's geplaatst is) je een aantal seconden niks kan lezen en zit te wachten tot de forumsoftware de foto's verkleind en op hun plek heeft gezet.
Daar bij het plaatsen van foto's rekening mee te houden betekent respect voor de mensen die de moeite nemen je draadje te lezen.

Het blijft een leuk toestel... :cool:

Laatst bewerkt:
Een paar van dat soort reacties waren de oorzaak dat ik nu bij voorbaat al wat fors van leer trok... sorry.

Excuses aanvaard! :) Maar denk voortaan toch even iets langer na voordat je iets intypt. Zeker als je iemand verder (nog) niet kent of hebt gesproken. ;)

Laatst bewerkt:
Ikzelf ben er ook nog niet helemaal uit of ik nu een V-tail wil of niet.
In het begin van het draadje heb je het over verwijderen van de staartboom. Ik concludeer daar uit dat je de pakmaat zo klein mogelijk wilt hebben.

Bij ons op de club is een aantal leden die een kopie van de Callistic vliegen, de Fissable. Deze Fissable is ook een electro-floater zoals jij aan het bouwen bent. De staart (een gewone staart dus) is daarbij met één kunststof boutje geheel afneembaar. Zo'n constructie lijkt mij bij een V-staart iets moeilijker (maar niet onmogelijk). Misschien dat dit soort overwegingen ook zullen meespelen in de keuze tussen V-staart of niet.

Ik wil het pakketje inderdaad zo klein mogelijk hebben. Ik heb namelijk niet altijd de beschikking over een auto en wil op deze manier de hele handel in een rugtas op de fiets kunnen vervoeren indien nodig. Ook kan hij dan makkelijk mee op de hoedenplank tijdens vakanties. De vleugel zelf is op dit moment nog niet deelbaar (qua ontwerp). Ik moet ook hier nog even naar kijken of ik dit, met oog op voorgaande, wil en hoe? Of tips deelbaar, of de vleugel in het midden deelbaar.

Het is bij de foto's van de Callistic niet goed te zien, maar gaat het hier om een pendelroer?

Laatst bewerkt:
Ik zou het zo uitkienen dat je 2 afneembare tips krijgt, en dat iedere tip net zo groot is als het middenstuk. Dan krijg je een pakketje van 3 vleugeldelen (ieder 160 cm : 3 = 54 cm)

Als je de vleugel in het midden deelbaar maakt dan zit je met de 2 opstaande tips die de pakmaat weer groter maken. De Callistic (en Fissable) hebben geen pendelhoogteroer.

Vraag anders eens aan Jan-Hein (Forumnaam: JHvdK). Hij heeft een Fissable in zijn hangar.

Voor vervoer in een rugzak heb je geen last van een niet-demontabele staart; die laat je gewoon omhoog eruit steken. Op de hoedenplank is weer een ander verhaal.

Tja als je zwever en jij niet samen door één deur kunnen... :rolleyes:

Hoera Discus2c, een mede-zelfbouwer, en ook nog een pod 'n boom ontwerp!
Als suggestie mijn oplossing voor afneembare stabilobevestiging: voldoet mij erg goed en is eenvoudig te maken.
Ik epoxy twee inslagmoeren waarvan de haakjes afgeknipt zijn in gaatjes op de koolstof pook (bij het lijmen even voorschroeven op een hulpplankje zodat ze precies in hetzelfde vlak blijven).
Zelf ben ik geen liefhebber van V-staarten (zijn volgends mij alleen maar mode) en ingeval van een klein pakje is het mi onnodig complex zonder verdere voordelen.
full

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/peter-den-albums-bak-picture46962-stabilobevestiging.jpg

Ontwerp ziet er goed uit overigens:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Peter, mooi! In plaats van inslagmoeren kun je ook zoeken naar (aluminium) zg. holnieten. Dat zijn een soort popnagels met schroefdraad er in. Ik weet niet hoe ze officieel heten. Volgens mij zijn ze iets lichter.

En hoe bevestig je het kielvlak?

Laatst bewerkt:
Yep, die holnieten zijn inderdaad ook een mooie optie.
Kielvlak epoxy ik gewoon bovenop, wel met een paar keepjes of een boorgaatje op de stick om de epox goed te laten hechten: ik vind zelf dat als je een plat pakketje wilt dit niet stoort.
Voor je : ''ik moet ook door een deur terwijl ik niet oplet'' probleem: je kunt bv zo'n plaatje hobbytriplex van de Gamma (dat lichte en goedkope spul) op de pakmaat snijden en dan het hele pakje hierop met elastiek binden: is dan gelijk veel minder kwetsbaar.
Plaatjes van mijn kist voor belangstellenden: af en met bevestigd stabilo, in mijn fotoalbum in mijn profiel.

Back