Ontwerp en motorkeuze

Discussie in 'Beginners' gestart door TvdB, 11 aug 2015.

  1. TvdB

    TvdB

    Lid geworden:
    11 aug 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb al veel gelezen op dit forum en nu zou ik er graag zelf ook aan willen beginnen: het bouwen van een vliegtuig.

    Ik wil een motorzwever maken van balsahout met een spanwijdte niet meer dan 700mm, ook zou ik de kosten onder de €100,- willen houden. Voor de besturing gebruik ik een arduino board.

    Voor het vliegtuig wil ik 'zelf' ontwerpen, maar ik loop al vast bij het vleugelprofiel. Hoe breed/smal, dik/dun. In iedergeval als iemand suggesties heeft hoor ik het graag! Daarna maak ik eerst een ontwerp in sketchup die hier kan laten zien.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Een motorzweren met een spanwijdte van slechts 700mm? Helaas dat zal niet echt lekker vliegen. Verdubbel dat minstens en je krijgt een model waar een beetje behoorlijk mee gevlogen kan worden.
    Dat komt doordat de vleugel van een (motor) zwever relatief lang en smal is. Als die vleugel maar 700mm lang is zal het vleugeloppervlak zo klein zijn dat het vliegtuigje heel snel moet vliegen om voldoende draagkracht op te wekken.
    Om inspiratie op te doen kan je beter een bestaande tekening nemen en daar je eigen ideeën op los laten. Je krijgt dan ook direct een goed idee van de afmetingen en de onderlinge verhoudingen.

    De besturing kan je niet zo maar met een arduino bordje doen. Daar komt echt meer bij kijken en dan is hoogstwaarschijnlijk een compleet zender/ontvanger setje kopen goedkoper. Het is zeer zeker vele malen eenvoudiger en de kans op slagen is net zo veel groter.

    Ik raad je aan naar een modelvliegclub bij je in de buurt te gaan. Daar lopen veel mensen rond die je heel veel kunnen en willen vertellen. Ze kunnen je ook laten zien wat er allemaal bij komt kijken om een model te laten vliegen. En, minstens net zo belangrijk, ze kunnen je het vliegen leren. Denk daar niet te makkelijk over, een model laten vliegen en ook weer veilig landen is veel lastiger dan je nu misschien wel denkt.
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vergeet aub die Arduino besturing voor 'buiten in real life...'
    Leuk voor een labo of de hobbykamer of op school maar niet verder dan dat. Er vergt echt wel wat papierwerk en homologatie eer een nieuwe radiobesturing 'mag'.

    Wordt dit je eerste toestel?
    Vergeet dan balsahout en 700 mm spanwijdte. Er bestaan veel goed vliegende ontwerpen van 700mm-800mm span in balsa maar dat zijn echt geen beginnerstoestellen.
    Een voorbeeldje is m'n Hornet: http://www.modelbouwforum.nl/threads/hornet-van-noel-rozelle-rcm.213923/

    Waarom werk je niet in depron of een ander schuim?
    Hiermee kun je ook mooie toestelletjes bouwen tegen een veel kleiner gewicht?

    Vleugelprofiel: Clark Y voor een beginnersvliegtuig doet het altijd goed!
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zoek even op flite test. dat is een site waar men gratis tekeningen heeft staan, van modellen die bewezen goed vliegen.
    rc powers heeft ook veel erg goed vliegende toestellen, alleen moet je daarvoor betalen.
    beide sites werken met schuim, depron of iets gelijkends.
    meestal te vinden bij de laminaatboer, zij gebruiken 6 mm schuim onder het laminaat, en daar bouwen wij toestellen van.

    wil je hout, kun je beter eerst leren vliegen.
    veiligste is om een club op te zoeken. ook beter ivm crashes.
    en je kunt tips en trics krijgen over het bouwen van een toestel.
    een arduino gaat je alleen tegenwerken.
    het zijn maar 4 kanalen. gyro's verzieken het vlieggedrag normaal alleen maar.
    ga nou niet het wiel uitvinden (terwijl de grote fabrikanten het niet eens lekker lukt), terwijl je niet eens weet hoe iets hoort te vliegen.

    voor de orientatie, als je eenmaal kan vliegen, heb je outerzone.
    propvol tekeningen van balsa toestellen.
     
  5. TvdB

    TvdB

    Lid geworden:
    11 aug 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Veghel
    Allereerst bedankt voor al de reacties!!

    ik ben inderdaad een beginnend rc vlieger, verder wel ervaren in zweefvliegen.
    Voor de spanwijdte zat ik te denken aan 1,50 meter, of in de buurt daarvan. Balsahout is iets wat ik toch erg graag zou willen proberen, dit lijkt me namelijk het leukst om mee te werken en als het toestel niet goed vliegt heb ik in iedergeval het plezier van het bouwen gehad! Dan begin ik gewoon met een 2e en leer ik van mijn fouten.

    Bedankt voor de tip van het vleugelprofiel: clark y. Er zijn zoveel verschillende vleugelprofielen dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

    De arduino kan ik dus wel vergeten, zijn er misschien goedkope programmeerbare mogelijkheden om het vliegtuig via bluetooth of wifi te besturen? Of zou dat ook te ver gezocht zijn…

    Met de vliegclub wacht ik wel even, eerst eens kijken hoe het me verloopt
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Blij dat je zelf je verstand blijft gebruiken en niet direct meegaat in die adviezen van : doe als ik en het hele rare vooroordeel: gebruik geen balsa (wat heeft iedereen toch tegen balsa?) en waarom is iedereen zo'n fan van Depron en schuim, ik vind het niet serieus te nemen?:eek:
    Wat je nu formuleerd is heel realistisch, behalve dat je je wat op je hals haalt door niet met een eenvoudig standaard zendersetje te willen werken.
    Ik kan je aanraden het draadje http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-een-fijn-zwevertje.59216/
    goed te bestuderen: eigenlijk komen daar al je vragen en toekomstige vragen aan bod.
    Ik hoop dat je succes hebt.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb niets tegen balsa. Au contraire zoals dat zo mooi in het Frans klinkt. Ik bouw zelf nog redelijk wat in balsa.
    Maar TS begint met een vleugelspanwijdte van 700 mm in z'n eerste post.
    Ik ken zat veel vliegtuigjes uit balsa van die span die goed vliegen,heb er zelf ook eentje van die span maar het zijn GEEN beginnerstoestellen.
    Daarom mijn schuimadvies en dan vooral depron. Daarmee haal je het gewicht naar beneden.
    Nu spreekt TS over 1,5m span (zowaar een verdubbeling) en dan wordt het natuurlijk een pak eenvoudiger om een gemoedelijk balsa vliegtuig te maken.

    zender: doe jezelf een zendersetje kado en ga niet illegaal zitten knoeien met een 'zender'. Voor 100-150 euro vind je al heel wat.
    Een toestel bestuur je niet via bluetooth. Bluetooth is voor carkitjes ok maar voor de rest is het een rotprotocol.

    Als je ooit ga vliegen, ga dan aub naar een vliegclub.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dries slaat de spijker op z'n kop. Van balsa en ander hout kan je prima model vliegtuigen bouwen. Vaak ook nog mooier dan van schuim vind ik. Maar een klein model is van schuim veel makkelijker te bouwen en goedkoper. Maar nu wordt er al over een spanwijdte van rond de 1,5m gesproken. Dat zal een veel makkelijker te vliegen model zijn, zeker voor een beginner.

    Wat de bouw aan gaat zou het ook zo maar kunnen dat een model van die afmetingen zelfs makkelijker te bouwen is van balsa en ander hout dan van schuim. Boven bepaalde afmetingen zal schuim veel slapper zijn en heb je allerhande extra verstevigingen nodig om de zaak stijf genoeg te maken. Dat maakt de zaak ingewikkelder en mogelijk ook zwaarder dan als je helemaal van balsa gaat bouwen.

    Er zijn ook mixen mogelijk. Een "frame" van hout met opvulling en bekleding van schuim. Zo kan je van beide zaken de voordelen gebruiken. Er is gewoon heel veel mogelijk. Het hangt helemaal af van je eigen fantasie en je inzichten in de techniek. Als je nog maar net begint zal je de nodige fouten maken. Dat geeft niets, gewoon door gaan maar wel van je fouten leren.
    Ga toch ook vragen en kijken bij mensen die al jaren bezig zijn. Zij kunnen je voor vervelende fouten behoeden. Het is echt niet nodig om net als Otto Lilienthal en de gebroeders Wright alles weer zelf uit te gaan zoeken.
    Daarom schrijven wij hier op het forum ook steeds weer dit soort reacties. Niet om beginnende "uitvinders" tegen te werken maar om duidelijk te maken dat zoiets al meerdere keren is geprobeerd en dat het niet "werkt".

    Dan zijn er mensen die zeggen dat als je nooit iets nieuws probeert er ook nooit iets nieuws zal komen. Dat klopt natuurlijk maar dan moet je niet als beginner ook direct iets helemaal nieuws gaan proberen. Zorg eerst dat je iets kan bouwen en er ook goed mee kan vliegen. Dan weet je wat er fout gaat als je gaat experimenteren. Dan kan je naar de juiste oplossing gaan zoeken. Als je niets van een automotor weet en de motor wil niet starten kijk je bijvoorbeeld naar de benzine tank. Dan kan je denken dat er voldoende benzine is dus dat de motor moet draaien. Misschien is er een benzineleiding lek of verstopt? Daar ga je dan naar zoeken, maar de werkelijke oorzaak zit in de ontsteking en daar weet je niets van dus denk je daar niet aan. Op die manier kan je heel lang naar een oplossing zoeken en die niet vinden.

    Wil je bijvoorbeeld toch gaan proberen om een model via bluetooth te besturen dan ga je gang. Misschien vindt je een oplossing waardoor het toch goed bruikbaar zal worden. Maar als je als totale beginner direct zo iets wilt gaan doen kom je van een heel koude kermis thuis en dat is niet de bedoeling.
    Zorg dus dat je eerst het vliegen op de "normale manier" goed in de vingers hebt en dat je dat je goed weet hoe zaken zoals de modelbesturing en bluetooth werken. Dan kan je gaan experimenteren en wie weet vindt je een manier waarmee dit systeem gebruikt kan worden voor de besturing van een modelvliegtuig.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    punt met bluetooth en wifi is dat het bereik gewoon te klein is..
    je zit erg snel ver van je af, zeker met een zwever.

    de meeste 2.4ghz setjes gaan gegarandeerd tot 1 km.
    en hoeven niet duur te zijn, voor 100 eur heb je al een 6 kanaals zender. ontvanger is maar net welk merk je hebt

    hoe bedoel je dat trouwens, beginner in rc, maar wel bekend met zweven?
    vlieg je 1 op 1 een zweefvliegtuig?
    vergeet niet dat real life ervaring weinig voorsteld als je nog rc moet leren vliegen.
    op termijn heb je er natuurlijk voordeel van.. maar je zal eerst bekend moeten worden met het vliegen en de gedragingen van een toestel voor je kunt inschatten wat er aan de hand is

    dat je nieuwe dingen probeert, vooral doen..
    maar leer eerst even de basis, zodat je ook weet hoe het hoort te werken.. daarna kun je testen wat je wilt..
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik denk dat je je de vraag moet stellen wat je eerst wil leren: modelbouwen (ik vermeld bewust nog niet eens ontwerpen) of modelvliegen...
    Voor de meeste beginners is het antwoord op die vraag: modelvliegen. Vandaag de dag kan dat met (bijna) vliegklare toestellen die qua prestaties moeilijk te overtreffen zijn met zelfbouw als je geen bouw- en ontwerp ervaring hebt. En voor de prijs moet je echt niet beginnen met bouwen. Die toestellen zijn zogenaamde ARF modellen in schuim, type Multiplex Easystar (of gelijkaardig: HobbyKing Bixler, FMS Easy Trainer, ...).

    Tot een tiental jaar geleden was de situatie anders: tot dan moest je eerst een (relatief lang) bouwtraject afleggen voor je nog maar aan vliegen kon beginnen denken. Een goede leerschool, dat zeker wel. Als je eerst wil leren bouwen dan kan dat zeker en het zal je een beter inzicht opleveren in de manier waarop modelvliegtuigen gebouwd worden. Het duurt alleen langer voor je aan vliegen toe bent.

    Ontwerpen zou ik niet mee beginnen in dit stadium omdat je de info die je vooraf dient te verzamelen niet kan aftoetsen met je ervaring. Je leerproces wordt minstens een paar keer zo lang omdat het eerste, tweede en misschien wel derde of vierde model allicht niet zal vliegen (en dat heeft niets te maken met je dromen de kop in te drukken, dat is gewoonweg realiteit)
     
  11. TvdB

    TvdB

    Lid geworden:
    11 aug 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Veghel
    Even om het duidelijk te maken: het bouwen vind ik leuker en belangrijker dan het vliegen zelf, als het toestel toch een beetje normaal kan vliegen is het een bonus . Daarom wilde ik graag een eigen ontwerp en balsahout, omdat ik dat nu eenmaal het leukste vind.

    Wat HansL net zei is voor mij geen enkel probleem, ik zou graag meerdere modellen bouwen en kijken wat de verbeterpuntjes zijn en wat de veranderingen met de vliegeigenschappen doen.

    Het hoeft geen groot vliegtuig te worden, bereik is niet erg belangrijk, maar kosten wel!

    Ik heb ervaring met zweefvliegen 1:1.

    Ik ben de afgelopen week bezig geweest met een vliegtuig van karton met een klein beetje hout. Ik denk dat je met alleen balsa toch iets nauwkeuriger kunt werken , maarja het was wel kostenloos! Het vliegtuig is helemaal zelf bedacht en het zweeft beter dan verwacht (er zit geen elektronica of iets in). Ik zal binnenkort wel wat foto's uploaden als daar behoefde aan is. Verwacht er maar niet te veel van, want geen rib in de vleugel is hetzelfde en alles is gelijmt en de vleugelbespanning van tape, dus strak en erg aerodynamisch is het niet.
    Zoals ik al zei: vliegt beter dan verwacht

    Bedankt voor de reacties,
    Gr, TvdB
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    tip, schuim wat men onder een laminaatvloer gebruikt. of depron, is wat sterker.
    laat zich goed plakken met hobbylijm van de action.
    3 mm of dikker carbon staafje in de vleugel. of niet, mag je zelf weten.

    laat zich ook goed schuren, kun je het vleugelprofiel erin maken.
    kost weinig. echt heel weinig.. zeker als je er geen besturing in maakt.
     

Deel Deze Pagina