onvindbare RSSI r149dp

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door willembalder, 16 nov 2016.

  1. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Beste FPV'ers,

    Zoals de titel zegt: ondanks alle foto's op rcgroups en google kan ik mijn RSSI pin van mijn r149dp niet vinden. Ik heb met mijn multimeter van elk mogelijk pinnetje voltage gemeten en er is er geen een rond de 2.0 V die lager wordt als ik de zender (futaba 9cap) uitzet. De pin die op internet aangewezen wordt geeft bij mij een voltage van 0.29 V als de zender aan staat en deze wordt hoger als ik de zender uitzet, namelijk 1.42V. Ik snap d'r weinig van.

    Wie heeft ideeen?

    Groeten
     
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Volgens mij heb ik zo'n ontvanger ook eens met rssi uitgebreid. De voltages kunnen wel eens kloppen. In ieder geval krijg ik ook een laag voltage bij signaal (~0.46V) en veel hoger bij geen signaal (~2V). Buffer wel je het signaal met een opamp o.i.d. of tak je rechtstreeks af van de chip? (waarbij de spanning kan zakken, afhankelijk van de belasting). Het schijnt trouwens dat de ontvangstgevoeligheid sterk kan afnemen als je de rssi pin te zwaar belast. Ik weet niet zeker of het waar is, maar ik zou geen risico nemen.

    Martin
     
  3. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Ha Martin,

    Bedankt voor je reactie. Op dit moment alleen gemeten aan de rssi pin die iets van de chip vandaag zit. Voor rssi input van ezosd werkt het nu helaas niet, want 'denkt' dat singaal hoog is bij goed bereik. Ik krijg dus geen goede rssi waarden met behulp van ezosd. Ik heb er overigens geen buffer tussen.

    Wat is te zwaar belasten?

    Groeten,
    Willem
     
  4. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    hier overigens de boven- en onderkant van de ontvanger.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De S uitgang van de ontvangerchip is een stroom uitgang. Die stroom wordt door een weerstand gestuurd zodat er over die weerstand een spanning komt te staan. Wanneer je die uitgang gaat belasten door er iets extra's aan te sluiten kan die spanning inzakken!
    In de ontvanger wordt die spanning gebruikt om de "gevoeligheid" ongeveer constant te houden. Extra belasting kan dus de werking van je ontvanger nadelig beïnvloeden. Een bufferschakeling is dus zeker nodig.
    Voor zo ver ik weet zit er al een buffer/inverter op de print waar dat signaal naar toe gaat. Je kan beter het signaal daar aftakken. Volgens mij is het een 393 chipje en dan moet je pootje 1 gebruiken.
    Een tweede voordeel is dat de spanning dan ook hoger wordt als de signaalsterkte hoger wordt. Nu is dat juist lager als het signaal sterker wordt.
     
  6. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Bedankt voor je bericht. Helaas heb ik het nog steeds niet kunnen vinden. Waarschijnlijk zit de pin ergens tussen de twee bladen en kan ik er niet bij.

    Groeten
     

Deel Deze Pagina