Opa's schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Sarah, 11 nov 2017.

  1. Sarah

    Sarah

    Lid geworden:
    11 nov 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Delft
    Hallo! Voordat ik begin zal ik mijzelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Sarah en ik ben op zoek naar informatie over mijn opa's schip. Gevoegd een aantal foto’s van een schip wat Krijn Stolze (mijn opa dus!) heeft gemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog (wat er in het echt nog zo veel mooier uitziet overigens). Het verhaal gaat dat hij dit schip in zijn vrije tijd heeft gemaakt naast zijn dagelijkse werk (als tuinder in het Westland) en het mede-opvoeden van 7 kinderen. Voornamelijk als gevolg van het niet naar buiten mogen ’s avonds. Naar het schijnt heeft hij alles zelf met de hand gemaakt. Enige leidraad die hij had was een tekening/instructie (?) met daarop alle onderdelen van een modelbouwer uit De Lier (?). Als een van de kleinkinderen mag ik mij gelukkig prijzen dat dit schip nu bij mij thuis staat.

    EA27B4F7-4E58-43CF-89BB-2B0AC17527DF.JPG IMG_6525.jpeg IMG_6527.jpeg IMG_6530.jpeg IMG_6531.jpeg IMG_6532.jpeg IMG_6533.jpeg

    Onlangs ben ik mij gaan verdiepen in een vitrine voor dit prachtige schip (was even zoeken, dus uiteindelijk is er één op maat gemaakt), want zou er graag nog jaren plezier van hebben. Zodoende ben ik mij o.a. gaan afvragen wat voor schip het precies is. Met de Nederlandse leeuw present leek het mij -in eerste instantie- een ‘echt’ schip. Volgens het Scheepvaartmuseum mogelijk een spiegeljacht of pinas uit de 16e of 17e eeuw. Het Maritiem Museum in Rotterdam gaf aan dat het vooral met fantasie is gebouwd (zo zouden de details niet overal op dezelfde schaal zijn gebouwd). Ook zij dachten aan een eind 16e begin 17e eeuw en noemde de Hollandia die in 1595 naar Indonesie voer als voorbeeld. Afijn, al met al blijkt het nog niet zo makkelijk te achterhalen.

    Daarom dacht ik, wie weet heeft iemand hier nog een idee wat voor schip dit is en/of hoe dit schip is ontstaan (instructie modelbouwer?). Ideaalbeeld is een mooi koperen bordje met daarop de naam van mijn opa, het bouwjaar én de naam van het schip!

    O en PS. Let ajb niet op de hoeveelheid stof, want deze dateert ook van de Tweede Wereldoorlog gok ik. Tips hoe ik dit schip het beste kan schoonmaken (tools) zijn welkom! Ook suggesties voor een naam die mij evt. kan helpen met wat kleine reparaties van schade die in de loop der jaren is ontstaan, ik houd me van harte aanbevolen!
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hallo Sarah, ik denk dat ze het in het museum redelijk goed hebben ingeschat, en het is zeker een scheepje uit de 17e eeuw of vroeger gezien de tuigage en de blindemast voor op de boegspriet. Ik zal eens op zoek gaan voor je, maar het zal niet eenvoudig zijn om hier een passende naam voor te vinden. Wellicht dat anderen die dit bericht zien hier meer van weten, zelf ben ik niet zo thuis in de Hollandse scheepvaart uit die tijd. Ik bouw voornamelijk Engelse schepen uit de Historische zeiltijd. Maar ik ga in ieder geval mijn boeken er eens op naslaan en als ik wat vind dan laat ik het je hier weten.
     
  3. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Hallo,,,,een heel mooi schip heb je daar, en mooi dat je het in ere wilt herstellen en een mooie plek wilt geven.
    Het schip een naam geven is moeilijk, toen ik het bekeek en de heraldische wapens bekeek heb ik mijn boeken erop nageslagen.
    Duidelijk is het wapen van Amsterdam, de wapens op de zeilen heb ik nergens kunnen herleiden naar een geregistreerd wapen.
    Bleef het wapen op de spiegel over.
    Op het eerste gezicht dacht ik aan het wapen van de republiek der zeven verenigde nederlanden, er is echter iets vreemds de twee leeuwen links en rechts kijken achterom ( lion regardant) twee leeuwen die alleen op deze manier voorkomen in het wapen van Den Haag. (Dit wapen heeft echter een ooievaar in het midden).
    Het lijkt voor mij dus bijna een samengesteld wapen van den haag en de republiek.
    Samengestelde wapens kwamen vaker voor, maar deze kan ik niet plaatsen.
    Misschien dat iemand hier meer van weet.
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het schip heeft wat weg van de Santa Maria van Columbus (vorm schip en kruis in het zeil), wellicht is dat een inspiratie bron geweest. Modelbouw dozen had je in de tweede wereldoorlog niet zo veel denk ik
     
  5. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    Dag Sara,
    Ik zou de naam van het schip "open laten" en het gewoon Opa's schip noemen.
    Een mooi gebouwd scheepje zeker als je kijkt in welke tijd het is gebouw.
    Dit soort scheepjes maar ikzelf schoon met een kwastje en een busje spuitlucht( wel voorzichtig blazen) eventueel wat geraffineerde lijn olie ( die ruikt minder sterken is blank) op het kwastje.
    Succes en groetjes Cees
     
    Hans Groenenberg en Theike vinden dit leuk.
  6. Sarah

    Sarah

    Lid geworden:
    11 nov 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Delft
    Dank voor jullie reacties. Kortom, het blijft eigenlijk giswerk wat nu precies de oorsprong is. Afijn, dat maakt het schip niet minder mooi inderdaad. Ik denk dat het een 'simpel' koperen bordje wordt met daarop de naam van mijn opa, en het bouwjaar.

    Onlangs vond ik nog wat kleine onderdelen die eigenlijk aan het schip vast zouden moeten zitten. Mocht iemand nog een aanbeveling hebben voor een persoon (in de buurt?) die mij kan helpen met enkele kleine reparaties dan houd ik mij nog altijd van harte aanbevolen!
     

Deel Deze Pagina