Opbouwen Sab goblin

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door ekoning, 6 jun 2012.

  1. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    hallo,

    Na het overnemen van de Sab van lars op 1 april ben ik nu eindelijk bezig met het inbouwen van de elec in de Sab. (Sab is geheel gebouwd door Lars)

    setup:
    motor: Kontronik pyro 700-52l
    esc: Kontronik jive 80+hv
    swash servo's: futaba bls451
    tail servo: futaba bls251
    fbl controller: Mikado v-stabi fullsize blueline express 5,2
    ontvanger: futaba r617fs
    accu: sls ep 5000mah (2 stuks) met ec5 stekkers

    De motor die ik van Lars had was defect en wist ik, opgestuurd naar kontronik maar kon niet gemaakt worden dus kreeg voor 224 een nieuwe 700-52l

    Mijn zoon is nu 3 maanden dus die red zich wel op de sim en heb ik af en toe wat tijd in de avond.

    Bij de pyro heb ik de shaft korter gedremeld en de bijgeleverde connectoren erop gesoldeerd. In de connectoren zat soldeersel en een metalen stripje wat leek op de kabel van de motor. Met brander gestookt, stripje eruit en kabel motor erin en doorstoken.

    De bls251 had een hevel die te kort was (kogel moet 16-18 mm van center) dus andere hevel erop en in de staart geplaatst, met hot glue de kabel in de bodem vastgemaakt zodat deze de belt niet kan aanraken.

    hieronder wat foto's en daaronder wat vragen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    - ik zit te denken aan een sbus ontvanger , de Futaba R6203SB 2.4ghz ,
    voordeel is dan minder kabels.
    Ik heb voor de 617 patchkabel kit gekocht voor naar de ontvanger maar
    er zitten maar 4 in terwijl ik er 5 nodig heb van de v-stabi naar de
    ontvanger , hoe kan dit?

    - op de foto is te zien dat de motor kabels over het frame hangen , moet ik
    daar niet iets tussen of om doen?

    - de verlengkabel van de vsatabi naar de servokabel van de tail: moet ik
    beide kabels vastzetten met tyrap en de koppeling dan NIET securen
    voor een eventuele crash?

    - De kontronik jive instellen op zender? hoe?

    - die kabel uit de jive is toch de gas en moet ik op de ontvanger channel 3 (throttle) aansluiten? of moet die
    in de vstabi?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei ,

    Mooi , :

    Als je een S BUS ontvanger gaat gebruiken dan hoef je maar 1 kabeltje te hebben , deze gaat dan van het S BUS kanaal van je ontvanger naar de RXA poort van je V STABI .. Thats is , geen 5 kabels nodig dus .
    RXA van VSTABI gaat naar S BUS van ontvanger .
    Wel even tegen de software van de V STABI zeggen ..

    Dan ESC output van V STABI , naar JIVE als je de governer functie gaat gebruiken van de V STABI anders gewoon de JIVE naar kanaal 3 van de ontvanger
    De 4 servo's erin pluggen en klaar ,
    Ook stroom geven he . kanaal RXB .
    Ik heb een splitwire voor de stroom , ik heb stroom op mijn ontvanger ( vrij kanaal ) en stroom naar RXB poort van de V STABI .

    De motorkabels , kijk eens even naar de foto op mijn SAB GOBLIN draadje .. daar kan je zien hoe ik het gedaan heb .
    sab-goblin-bouwdraadje-verslagje-fotos

    Je moet gewoon ervoor zorgen dat bij een eventuele crash de staart de body kan verlaten zonder enig gevolg voor je heckservo kabel , zorg er dus gewoon voor dat deze uit de verlengkabel kan floepen ..

    De KONTRONIK JIVE ... er is op de MFB een draadje hoe je dit allemaal moet doen ..
    kontronik-info
    Dus kijk en lees dit even na , en dan ga je zien dat dit geen enkel probleem is ..
    Je moet wel opletten , ga je de GOVERNER functie gebruiken van de V STABI ? zo niet dan nog een vraag , ga je een EXTERNE lipo gebruiken voor je electronica aan te sturen , ZO JA , verwijder dan de RODE kabel van je JIVE .
    Ga je de BEC gebruiken van de JIVE dan laat je alles zo als het is .

    Als je de V STABI governer gaat gebruiken ism de JIVE , kijk dan even naar Mr Mel zijn video's op YOU TUBE ..
    http://heli.dacsa.net/MrMelSite/VBar101.htm

    Die kabel uit de JIVE moet normaal naar kanaal 3 van je ontvanger , dit als je geen V STABI governer gaat gebruiken , als je de V STABI laat governeren dan moet je hem toewijzen op een poort van de V STABI ..

    Dus even volgende keuzes maken .
    RX lipo of niet ?
    Governer V STABI of niet ?

    en dan kun je verder gaan zien ..

    Grtz
    Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    @stratus: motorkabels en tailservo duidelijk , thanks
    nog wel 1 a 2 vraag/overdenkingen:
    Op mijn henseleit heb ik zelfde setup maar i.p.v. vstabi een ac-3x , de jive is de governer en ook de bec met 1 kabel.

    - governer vstabi of van jive , wat is beter?
    - rx lipo lijkt me wel gaaf, veiligheid voor alles, als ik de r6208sb koop kan ik toch direct een 2s op de r6208 aansluiten samen met de jivebec? samen met de jive kabel
    betekend altijd stroom voor de ontvanger???? via de sbus kabel krijgt de vstabi toch stroom?
    - ik las trouwens als je een 4 cellen nimh pack gebruik samen met de bec van jive je de nimh nooit hoeft op te laden en altijd stroom hebt op ontvanger.
    kan dat , 2 powersources op 1 ontvanger?
    - marcel praat over een slave kabel bij de jive, die is toch alleen maar nodig met hv servo's? mijn henseleit vliegt al een jaar met 1 kabel.
    - ook zie ik 2 progcards voor de jive (1 en 2) , met verschillende functions , lekker dan 2 keer 27,50!
     
  4. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    2 slave kabels en de r6208sb is besteld bij maniac
     
  5. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei ,

    Ik vlieg de GOBLIN nu met de V STABI Governer ...
    En ik kan U vertellen dat dit zeer goed gaat , is trouwens ook bekend dat de V STABI governer veel beter is dan welke andere GOVERNER ook .
    De V STABI kan veel beter , sneller stickmovements detecteren , en dan ook onmiddellijk bijsturen .
    Dus voor mij V STABI GOVERNER .

    Ja als je die ontvanger heb besteld dan kan je er gewoon een RX lipo op hangen .

    Ja via de S BUS kabel krijgt de V STABI stroom , maar ik heb nog een extra veiligheid ingebouwd met die SPLITWIRE , die gaat van de RX lipo naar de S BUS en naar kanaal RXB van de V STABI ..

    Ik heb ook altijd met een kabel op de JIVE gevlogen en tot nu toe noit problemen gehad .

    Het bufferpack die 4 NiMh cellen , dat weet ik niet zeker , maar het kan , daar kan ik je geen sluitend antwoord op geven ..

    Grtz
    Ron
     
  6. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    Hoop de ontvanger 6208 morgen binnen te hebben , als ik ooit naar hv servo's over ga heb ik al een hv ontvanger.
    Hoe sluit in de stroom nu allemaal aan?
    Ik denk nu:
    Bec van jive op de vstabi esc aansluiting
    Bec slave kabel op?
    Eneloop 4,8v nimh op de ?

    Dus gebruik vstabi governer en nog effe eneloop kopen > waar???
    Of kan ik een 2s direct aansluiten op de ???? Terwijl ik geen hv servo's heb??
     
  7. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
  8. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    sab

    dan wordt het geen bec , niet nog meer electronica erin.
    ga dan wel voor de slave cable en een eneloop pakketje.

    zal eens gaan google'en hoe en wat.
    waar kan ik die eneloop 4 cell nimh vinden?
     
  9. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    nou de eneloop hoe aansluiten is gevonden in de jive handleiding:
    Aus Sicherheitsgründen muss immer ein 4-
    Zelliger NiCd/NiMH Akku parallel zum BEC
    am Empfänger eingesteckt werden.

    en de slave kabel:
    The slave connector can be
    plugged in to each unused receiver channel

    alles dus in de ontvanger behalve dus die master/throttle , die moet in de esc aansluiting van de vstabi
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2012
  10. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
  11. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    gebruk je de gov van de esc toch gewoon.
     
  12. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Op mijn trexen heb ik een eneloop 800 mah(fastlad) zitten met futaba switch er tussen en dat werkt perfect. Hij zit op de ontvanger op een vrij kanaal en deze laad ik wel bij na +- 3vluchten. Er is dus dan wel verbruik maar niet veel.Ik zet eerst de switch om ter controle van het bufferpack dan sluit ik de lipos aan.

    Ik heb het heel anders zitten op de tdr( ik zeg niet beter maar ter info)...(opvolging van Jan henseleit)

    Jive master kanaal 3 en slave op vrij kanaal ontvanger 6203sb...geen eneloop er tussen niks met de bls servos van futaba.lees voor de grap pagina 34 van de tdr manual eens..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    PLak die page is hier als je wil.
     
  14. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Sja, het is een risico dat je neemt als je geen bufferpack gebruikt.
     
  16. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ik heb dit ook gedaan bij de TDR omdat ik vertrouw op de logica en kennis van Jan maar misschien geen optimale keuze voor een Goblin.
    Het blijft idd een keuze maar het is net wat hij zegt als je zorgt dat de solderingen van je lipo's goed zijn dan moet je toch kunnen vertrouwen op je BEC iig net zoveel als op een elk andere electronisch component.Vertouw je je solderingen niet dan zou ik een buffer pakket gebruiken ;)
     
  17. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    @bullet3030: kijk dat is goed advies, ga ik ook doen, laad de eneloop niet op tijdens de vlucht omdat je ook andere stroomsource hebt?
    Ik heb het ook zo op mijn henseleit maar niet zelf gebouwd dus vandaar de vragen.

    @iedereen: bedankt in advance and past voor de hulp

    handleiding henseleit is wel goed advies , mijn henseleit heeft ook jive met master en slave geen backup, ga ik ook doen voor mien gobby
    scheelt me weer gewicht als ik knetterhard aan het hoveren ben.
     
  18. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Nou de eneloop staat er om bekend een zeer lage ontlading te hebben maar ik gebruik hem op de trexen voor alles. ..afstellen controlles enz enz dus dan verbruik je wel. Ook zet ik deze als eerste bij als ik ga vliegen het is allemaal minimaal..

    Of hij bijgeladen wordt durf ik niet te zeggen.Het enige wat ik weet is dat het zeer handig is.

    Bij de tdr prik ik er eentje in de ontvanger (6203sb hv)als ik even wat wil checken dus hoef ik nooit de motor kabels ect los te halen.

    Je moet er wel even goed over nadenken en alle plussen en minnen voor jezelf overwegen.

    Kijk de TDR is zoals je weet een hele andere machine.Door niet te veel het karakter te verliezen heb ik zoveel mogelijk Jan zijn adviezen opgevolgd en de bufferpack weg gelaten.Ook is het in mijn geval nog maar de vraag of ik de tdr wel kan redden met een buffer pack als het mis gaat..deze skilz heb ik nog niet denk ik, dus crashen wordt het dan zoiezo.De goblin is wel een heel ander verhaal natuurlijk dus overweeg het nog een keer goed.

    Groeten

    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    nou , de boel is aangesloten maar nog niet weggewerkt want wilde eerst alles instellen.
    de jive instellen was een makkie met de mr. mel video erbij.
    mode 1 en 4 ingesteld.

    toen de v-stabi configureren, nou dat lukt niet, heb wel usb lampje maar krijg geen connectie. Dacht eerst dat de vstabi geen stroom kreeg dus ook even een eneloop op de vstabi gezet, dit mocht ook niet baten.

    Ook kwam ik erachter dat de bec master en de sensor stekker door Lars zelf erop gezet is (verlengen kabel?), het metaal van de kabel steekt uit de stekker en is wat dun, die van de sensor zo dun dat daar een nieuwe stekker op moet.
     
  20. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Het spijt me zeer maar Jan Henseleit slaat de plank mis.
    De Jive bec valt niet uit door te hoog amperage. Maar hij schakelt zichelf uit als er een te hoog back emf van de servos komt. Op 5.6V is dit meestal geen probleem, het wordt pas kritisch als je de jive bec op 6V zet en ook daar is het weer afhankelijk van de gebruikte servo.
    Maar wat er gebeurt is dat de Jive een hoge back emf detecteert en om zichzelf te bescherming schakelt hij de bec uit en start kort daarna weer op.
    meer info Related: JIVE BEC – Support Battery? | JLog

    Daarnaast heb je nog het voordeel dat als je main lipo om wat voor reden dan ook geen voeding meer levert of als de hele Jive uitfikt dat je dan nog steeds controle hebt over de servos om een autorotatie uit te voeren.
    Laatst bij iemand gezien dat zijn stekker desoldeerde van de lipo en die viel dus dood uit de lucht omdat hij geen backup pack had.

    En de Jive zorgt ervoor dat je backup pakket continu op een bepaalde lading blijft.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2012

Deel Deze Pagina