opgeblazen transistor rc auto

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jan P, 18 aug 2018.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik hoop dat jij het verhaal niet vergeet en er lering uit trekt. Je zult door blijven leren door te ervaren en vragen te stellen. Ik ben blij dat je door gaat.
     
  2. Jan P

    Jan P

    Lid geworden:
    18 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    VEENHUIZEN
    Jazeker, vind het leuk en interessant, dus gaan rustig verder, weet iemand een mooie rc auto om mee te beginnen ? Liefst een of road
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou even een kijkje gaan nemen op een circuit.
    Je koopt daar iets betrouwbaars en kan het ook zien rijden voor je het koopt.
    Dichtsbijzijnde circuit is denk ik in Groningen.
    https://www.real80.nl/

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat zal eerder gelegen hebben aan dat niemand wist wat kV nu precies was omdat het niet een "bruikbare waarde" was, en dus nooit vermeld.
    In theorie is het toerental van een brushed motor precies even evenredig met het voltage als dat het bij een brushless motor is, alleen gooien de mechanische wrijving en de overgangsweerstand van de borstels/commutor roet in het eten, want het toerental is feitelijk evenredig aan de spanning zoals gemeten op de lamellen van de commutor, en dat meet wat lastig.

    Maar daarom is het nog steeds een geldige waarde, en bij onbelast lopende motor (weinig spanningsval over de borstels) redelijk bruikbaar. En ik heb vroeger bij electro-lessen toch altijd geleerd over Kv, nooit iets over turns.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2018
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gelukkig wordt dat, in de vliegerij althans niet meer gebruikt. In turns zit weinig weinig motor-informatie verdisconteerd, in Kv veel meer:
    aantal wikkelingen ster of driehoek magneetsterkte, magneetoppervlak, soort ijzer en geometrie van stator, idem rotor, geometrie van magneten, aantal stator- en magneetpolen, wikkeldiagram ..
    Door Kv te gebruiken, worden de formules zeer eenvoudig, slechts en paar getallen, en slechts vermenigvuldigen en machtsverheffen, meer niet.
    En het vergemakkelijkt het vergelijken van verschillende modelen van motoren, en van verschillende fabrikanten.

    Brushless motoren zijn borstelloze motoren met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. mechanische commutatie (de koolborstels). Een borstelloze motor&regelaar gedraagt zich dan ook hetzelfde, en voldoet aan dezelfde formules als een borstelmotor.

    Voor de liefhebbers
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2018
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Het blijft moeilijk uit te leggen aan jullie soort mensen die voor hun modellen motoren in vele vormen en maten kunnen kopen.
    In de autowereld zijn er reglementen over hoe de 540 motor in specificaties en maatvoering moet zijn, laatst hebben ze zelfs voor zgn specmotoren (10.5t, 13.5t, 17.5t, 21.5t en 25.5t) ook een minimale weerstand per spoel ingevoerd zodat kort wikkelen en zelfs korte stators niets meer toevoegd.

    Dus ja, er is in de autowereld wel degelijk een vast verband tussen turns en kv.

    En we mogen denk ik ook wel blij zijn met de turns notificatie, in de racerij, zeker met specmotoren, willen we allemaal de snelste motor, Een 13.5t is een 13.5t, en niet 3500kv zodat een andere fabrikant 3550kv kan claimen of het nu waar is of niet. En dan... wat heet de kv waarde als je er nog 60 graden vertiming op kunt zetten?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het probleem is alleen dat het aantal turns niet alleen bepalend is voor de eigenschappen van de motor. Het is zeer goed mogelijk dat een motor met 10.5 turns een Kv waarde heeft van 2200 maar het kan net zo goed 2000 of zelfs 2800 zijn. De sterkte van de magneten is namelijk ook een zeer belangrijke factor in dit geheel. Als ook de afmetingen en de sterkte van de magneten voor alle motoren vast ligt kan je met alleen het aantal turns uit de voeten.
    De Kv
    waarde is dus een veel meer zeggende en bruikbare waarde dan het aantal windingen (turns).
    Bij de auto racers is (was?) het wel gebruikelijk dat ze verschillende rotors (ankers) hebben voor één en de zelfde motor. Die rotors hebben een verschillend aantal windingen de rest blijft dus hetzelfde. In dat geval kan je natuurlijk wel iets zeggen over het verschil in eigenschappen tussen de rotors met een wisselend aantal windingen.
    Een minimale weerstand van de spoel. Ok, dat maakt ook enig verschil maar die weerstand is al zo vreselijk laag dat je daar maar heel erg weinig, waarschijnlijk zelfs geen enkele, winst kan behalen als je "kort" wikkelt. Een langere collector met grotere koolborstels kan in dit geval meer winst opleveren. Ook de keuze van de soort koolborstels zal al meer op kunnen leveren. Dit omdat de overgangsweerstand tussen de koolborstels en de collector en de weerstand van de koolborstels groter zijn dan de weerstand van de wikkelingen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat komt omdat er in de autowereld met bepaalde standaard-maten en voltages gewerkt wordt, waardoor "turns" opeens "iets zegt"...

    Je zult het verder nérgens tegen komen (in de gewone electro-techniek, motor- en generator bouw).

    De vertiming is een optimalisatie, en heeft verder weinig met Kv of turns te maken.

    Die opmerking begrijp ik niet zo goed, want 13,5T kun je ook met dunner of dikker koperdraad uitvoeren, of met meer of minder ijzer in het anker, of met andere magneten in het huis.
    Net zoals bij brandstofmotoren ook de meest wilde vermogens geclaimd kunnen worden (er zijn toch maar bijzonder weinig mensen met een miniatuur rollenbank).

    Kv kun je als amateur in ieder geval nog tamelijk simpel meten....
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Verdiep je eerst in de reglementen... er is ook een maximale dikte vd draad vastgelegd en dunner wil je niet gaan.....
     

Deel Deze Pagina