(opgelost) Futaba T7C, rara hoe kan ik Butterfly (Ailerons omhoog & Flaps omlaag) mixen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 24 aug 2015.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Vandaag de hele middag bezig geweest om mijn eerste 4 kleppen vleugel geprogrammeerd te krijgen in mijn Futaba T7C, zonder succes.

    De situatie:
    Ik heb twee aparte rolroerservo's in de vleugel en die zitten op kanaal 1 en 6 (heb ook 1 en 5 geprobeerd)
    Van één van de flapservo's heb ik de servo gereversed door de draden van potmeter en motor om te polen. Hierdoor kunnen mijn beide flapservo's met een Y-kabel op kanaal 5 (heb ook 6 geprobeerd).
    Ik heb nl mijn 7e kanaal nodig voor m'n variometer.

    Mijn probleem:
    Met de FLAPERON en AIRBRAKE mixers kan ik de rolroeren omhoog laten gaan en de flaps omlaag. Dat was in 10 minuten voor elkaar. Echter ........ de flaps gaan maar voor 50% omlaag. Ik moet dan aan VR6 op m'n zender draaien om ze helemaal naar beneden te laten gaan. Trek ik dan de flaps in, dan gaan ze van 100% naar 50% en moet ik weer aan de VR6 knop draaien om ze naar 0% te krijgen.

    Vervolgens met de functie FL-TRIM in de weer geweest, maar daar heb ik na 3 uur puzzelen de werking nog steeds niet van begrepen en laat dat nou net de functie zijn die niet wordt uitgelegd in de T7C manual.

    P1110904.JPG


    Hoe krijg ik het voor elkaar om de flaps met behulp van de AIRBRAKE schakelaar van 0% naar 100% te schakelen? Dat betekent flapservo van ene uiterste stand, naar andere uiterste stand.

    Of kan dit niet met de T7C en moet ik (aanvullende) losse mixers maken?
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2015
  2. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Sja. Dat kan wel maar gaat inderdaad niet zonder zelf mixers toe te voegen. Ik heb het ooit ingesteld voor mijn cularis, die heb ik nog in het geheugen staan. Heb dat ooit op internet gevonden... Ik zal NS kijken of ik dat nov kan vinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor de tips Joost.

    Ik heb er inderdaad een extra mixer bij gemaakt en de 3 weg schakelaar gebruikt.
    Met behulp van FLAPERON en AIRBRAKE kan ik flaps selecteren tussen 50% flaps en rolroeren neutraal op de middenstand van de 3-weg schakelaar en 100% flaps en rolroeren omhoog (butterfly) in de "laag" stand van de schakelaar.
    Vervolgens een extra mixer aangemaakt die bij de "hoog" stand van de 3-weg schakelaar de flaps naar 0% zet. Dat is dus de normale vliegstand.
    Tenslotte ook de FL-TRIM functie uit de Duitse (veeeeel betere) handleiding doorgenomen en begrepen dat je daarmee de flaps kunt trimmen voor bijvoorbeeld thermiek en speed stand. Dat werkt dan via de VR6 knop op de zender. Ik kan er nu de flaps 3 graden op en 3 graden neer mee verstellen.

    Alles zit inmiddels goed in mijn zender geprogrammeerd, waarbij ik meteen heb gemerkt dat de "end-points" die je per servokanaal instelt in feite helemaal niet de end-points worden. Zet ik mijn aileron-up end point bijvoorbeeld op 80%, maar schakel ik vervolgens butterfly in, dan gaat de aileron servo vrolijk tot 120 procent omhoog, wat hij mechanisch eerst niet kon.
     

Deel Deze Pagina