Opgevist in Noordzee: Raketonderdeel? Wie weet wat het is?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Kees de Mol, 13 nov 2017.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Dit onderdeel is vorige week door een kotter opgevist uit de Noordzee. Wie kan me precies vertellen wat het is en waar het vandaan komt?

    [​IMG]FB_IMG_1510434947085 by Model Fishingships, on Flickr
     
  2. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Waar is hij ergens opgevist? Wij vissen in de wintermaanden dikwijls in de seinebaai (dichtbij le havre, frankrijk) en daar vissen wij geregeld oefen patronen van de franse marine op...
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Als de afmetingen bekend zijn, kan ik eens wat speurwerk gaan verrichten.
     
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik weet niet precies waar er is gevist maar ik denk wel aan onze kant van het kanaal. De afmetingen weet ik ook niet maar gezien de achtergrond schat ik het ding zo'n 60cm hoog.
     
  5. JAne10

    JAne10

    Lid geworden:
    28 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    thuis
    Weet je inmiddels wat het precies is?
     
  6. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    nee helaas
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Constructie komt niet heel proffesioneel over.
    Wie gaat er nu de stabilisatievinnen monteren over een op de romp gepopt stukje aluminium?
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Als ik dat zozie is dat een drone welke ze gebruiken om op te schieten. Gevonden voor de kust van Noord Holand net onder Den Helder?
     
  9. JAne10

    JAne10

    Lid geworden:
    28 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    thuis
    Jammer...
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Als voorbeeld:
    Ik heb jarenlang gewerkt met de BGM71 (TOW-antitankraket). Deze bestaat ook uit een "gepopt" aluminium huis.
    Dit soort raketten wordt opgeslagen in een lucht- en waterdichte lanceerbuis.
    De buis op zijn beurt in een transportkist. Daar kunnen ze jaren in bewaard worden zonder dat er iets mee gebeurd.
    De raket moet licht zijn, dus aluminium; hij moet 3,75km kunnen vliegen op 1,5 seconden brandttijd van de hoofdmotor.
    Uiteindelijk heeft de raket, na lancering, een "levensduur" van 15 seconden. Binnen die 15 seconden moet hij het doel getroffen hebben of hij stort neer. Dus hoeft het materiaal geen " eeuwigheidswaarde" te hebben. bgm-71-all.jpg

    De "drones" die men op het LUASK (Luchtdoel Artillerie Schietkamp) ten zuiden van Den Helder (Botgat) gebruikte waren propellorvliegtuigjes: de Northrop OQ-19D en later de Northrop KD2R5. Geen raketten dus. Deze kistjes sleepten een doelvlag aan een (lange) lijn achter zich aan. Waarbij de luchtdoelschutters nogal eens probeerden om, in plaats van de doelvlag, de sleepkist uit de lucht te schieten, waarna de mannen van Schreider Airways (vloekend en tierend) weer aan de slag moesten om de kist in kwestie weer luchtwaardig te maken. Northrop_KD2R5_target_drone.JPG Op de foto de KR2D5.
     
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De "drones" die men op het LUASK (Luchtdoel Artillerie Schietkamp) ten zuiden van Den Helder (Botgat) gebruikte waren propellorvliegtuigjes: de Northrop OQ-19D en later de Northrop KD2R5. Geen raketten dus. Deze kistjes sleepten een doelvlag aan een (lange) lijn achter zich aan. Waarbij de luchtdoelschutters nogal eens probeerden om, in plaats van de doelvlag, de sleepkist uit de lucht te schieten, waarna de mannen van Schreider Airways (vloekend en tierend) weer aan de slag moesten om de kist in kwestie weer luchtwaardig te maken. Bekijk bijlage 264046 Op de foto de KR2D5.[/QUOTE]

    Schreiner heeft zelfs nog Spitfires gehad voor de Harvards om schietdoelen te slepen.
    http://oud16hoven.nl/vliegtuigtypes/schreiner-harvards

    Het enige wat nog over is van Bop Schreiner is "Schreiner Aircraft Maintenance Co." SAMCO, op Maastricht Airport
    Er zijn niet veel modellen gemaakt van Schreiner vliegtuigen denk ik.
     

Deel Deze Pagina