Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 26 sep 2007.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heren,
    Afgelopen weekend een oude Graupner Cirrus 3m zwever van een forum-genoot overgenomen. Een kinderwens die na 25 jaar is uitgekomen :D

    Er is echter wat werk aan. Ten eerste ligt het richtingsroer er af. In het stabilo is verticaal een reep stof gelijmd, dus tussen de twee helften waaruit het stabilo is opgebouwd. Die reep heeft natuurlijk ook aan het roer gezeten maar is afgescheurd. Het houten deel waarmee het "scharnier" aan het roer zat is ook afgebroken en verdwenen.
    Mijn vraag: hoe heeft het origineel gezeten (heeft iemand een plaatje of kan iemand het beschrijven), zodat ik het weer net zo kan maken. Of, andere mogelijkheid, welke constructie zou jij (ja, jij!) kiezen om het te herstellen?

    En de andere vraag: wie weet waar het zwaartepunt dient te liggen? Ik heb berekend tussen de 60 en 70 mm van de voorlijst maar misschien weet iemand het helemaal zeker. Ik ga de kist trouwens voorzien van een buitenloper in de neus....bij voorbaat "sorry" voor iedereen die dat schandalig vindt. :D
    [​IMG]
     
  2. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    ha Arjan,

    leg het zwaartepunt op 1/3 van de vleugelkoorde bij de romp.

    Voor het schanier van het richtingsroer gewoon plastic schanieren monteren


    gtn

    JeroenS (ex cirrus vlieger 30 jaar geleden ;-) )
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Dank voor je reactie. Die 1/3 is waar ik ook van uit ben gegaan (60mm=30%, 70mm=35% dus 1/3 is ongeveer 66mm) Ga ik het daarmee proberen.
    Over het roer; kun je je herinneren hoe het destijds in de beschrijving stond?
     
  4. Eric R

    Eric R Guest

    Ik heb hier nog een volledige ongebouwde bouwdoos liggen met tekening en beschijving, ik zal vanavond even kijken wat erop de tekening staat voor afstand vanaf neuslijst voor het CG

    Eric
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Da's mooi. Wil je ook even een blik werpen op de roerbevestiging...? En als je dan toch bezig bent; halverwege de romp zit een gat. Waar dient dat voor? Ik wil Graupner of Sullivan bowden kabels gaan gebruiken voor de aansturing, zie zo snel niet waarom je een gat halverwege de romp nodig kan hebben.
    Alvast bedankt!
     
  6. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Misschien is het een goed idee om de tekening even te kopieren of scannen? Ik stel mijn scanner/plotter beschikbaar...
     
  7. Eric R

    Eric R Guest

    PH_AJH,

    Ik heb vandaag nog geprobeerd om de tekening te scannen op de zaak maar het is er niet van gekomen.
    Dus je zal het voorlopig even met de onderstaande foto's moeten doen.
    En om de vragen van je te kunnen beantwoorden heb ik net ongeveer een uur de bouwbeschrijving staan te bestuderen :? .
    En dat viel niet mee, het is echt allemaal vrij ouderwets (ze praten over mini servo's met afmetingen van 6cm bij 4,5cm en 2,4cm dik :D ) het doosje komt ook uit 1967.

    [​IMG]
    Hierboven de tekeningen (weer eens ontvouwen na een jaar of 20 denk ik)

    [​IMG]
    Allereerst het CG. Op de tekening heb ik 76mm gemeten, maar in de bouwbeschijving praten ze over 78mm en als
    de kist vliegt en getrimd is dan kan je naar achteren met je CG tot een max van 90mm. (alle maten zijn vanaf de LE, gemeten bij de wortel)

    [​IMG]
    Nou het gat in de romp!! :? (hier aangegeven met een pen)
    Ik denk dat je dit gat bedoeld? eerst de tekening bekeken maar ik had geen flauw idee (eigenlijk nog niet echt)
    Maar volgens mij is de push/pull stang naar het hoogteroer op die plek verbonden met een "turnbuckle" (draadspanner volgens mij),
    zodat je dan door dat gat de lengte van de push/pull kan bepalen, hierna wordt er een plastic plug in gelijmt.

    [​IMG]
    Rudder bevestging. dit gebeurdt door de "perlon ribbon" 21 op de foto (iets van een mylar stripje :D ) tussen de delen 34 rechts en 34 links (foto)
    en daarna op deel 16 te lijmen.

    Groeten
    Eric
     
  8. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Heeft daar tijdens de fabrikage van de romp niet de aanspuiting gezeten? Vervolgens een gat geboord om het netjes te maken en als ik het goed heb zitten er 2 witte abs propjes bij om ze erin te lijmen.
    (Door dit gat is de romp iets kwetsbaarder geworden.)

    Het gat in het middden heeft niets te maken met stuurstangen of zo.
    De orginele stuurstangen waren van ,ik dacht, vierkant 10 balsa met aan de uiteinden een stukje staal waar m2 opzat.
    Aan de achterkant moest dan de berucht z-knik in komen.....


    Opm als je hem zonder ailerons bouwt, deel dan het kielvlak in tweeen en lijm dit aan het richtingsroer.
    HIerdoor reageert het model wat beter....


    in mijn ogen het beste beginnersmodel wat ooit is ontworpen.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Erik,
    Heel erg hartelijk dank. Mijn vragen zijn uitstekend beantwoord :D
    Zwaartepunt ligt dus een eindje verder naar achter dan je zou verwachten.
    Het door jou bekeken gat is inderdaad wat ik bedoelde. Kan dus dicht.

    Ben nu bezig met de cockpitkap. Die was van binnen voorzien van een dikke laag polystermat en hars. Erg zwaar, rood gespoten en paste niet goed.
    Ik heb het bruikbare deel van het frame (dat was alleen het "instrumentenconsole") gered en van triplex een nieuw frame gemaakt.
    Van enkele lagen MDF een mal geschuurd en 3 frisdrankflessen opgeofferd om een nieuwe kap te krimpen. Dat vond ik eigenlijk erg simpel. De mal is even wat werk maar als je die hebt: goed klem proppen in een fles, heteluchtpistool erop en binnen een paar minuten heb je je kap. Resultaat:
    Eén blanke, die ligt er naast. Goeie fles met een grotendeels glad oppervlak. Helaas was de fles net een paar mm te kort.
    Daarna een blauwe Spa blauw fles geprobeerd. Die is van dunner materiaal en wél lang genoeg. Helaas zit er een ribbelprintje in, wat er nét niet helemaal uit gaat. De foto is in het donker genomen met een flits dus dan valt het meer op dan overdag. Resultaat is voor mij goed genoeg.
    Morgen frame lakken en de kap er op lijmen. En naar Hangar voor wat servo's, stuurkabels en klein spul.
    [​IMG]

    Wordt vervolgd :D
     
  10. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi werk Arjan, ik blijf het jammer vinden van die neus (die van de cirrus dan).

    Toch wel merkwaardig dat die oudere kisten zo'n achterlijk zwaartepunt hebben mijn Alpha heeft dat ook.
     
  11. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Heeft dat niet te maken met een geprofileerd stabilo, die deze oudere modellen vaak hebben?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Da's een goeie! Klinkt wel logisch ja, deze heeft inderdaad een geprofileerd stabilo.
    Michiel, wat voor zwever staat er in jouw avatar eigenlijk?
     
  13. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Mijn Alpha heeft een symetrisch stabilo. Er is ook een Alpha met een geprofileerd stabilo en de zwaartepunten zijn ongeveer gelijk....
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Moet ik hieruit opmaken dat moderne zwevers niet, of zelden, een geprofileerd stabilo hebben?
    Kan iemand me uitleggen wat de gedachtengang hierachter is? Ik begrijp het idee achter het profileren van het stabilo, en de verschuiving van het zwaartepunt die daarmee zou samenhangen, maar waarom gebeurt het bij moderne zwevers niet meer?

    Bart Doets
     
  15. heee,,
    leuk project :thumbsup:
    ik heb deze zomer ook een cirrus overgenomen, met ook een beetje werk.
    vliegt heel erg leuk :D
    ik blijf het volgen
    gr rens
     
  16. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    schitterend projectje, twas mijn allereerste vliegtuig. Uren mee bezig geweest om het zwaartepunt zo te krijgen dattie op een speldenknop kon balanceren, met of zonder hulpmotor.




    helaas met de eerste vlucht verticaal de grond in gejaagd :roll:




    :lol: :lol:
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zo, de kap is af. Niet perfect maar gezien mijn onervarenheid (en gebrek aan tijd) voor mij acceptabel.
    Ik zal er direct bij zeggen; ik ben een echte low-budget hobby-modelbouwer. Ik werk voornamelijk met huis-tuin- en keuken gereedschap en materialen. Daarnaast heb ik niet de behoefte alles superstrak te maken; ik leg de lat voor het uiterlijk vrij laag. Het moet allemaal goed functioneren maar ik wil het wel een keer af hebben om te kunnen vliegen. Ik ben een werkende man met echtgenote en twee kleine kinderen - je moet ergens prioriteiten stellen....
    Het kapje zit met dubbelzijdig tape op het frame geplakt dus als ik tijd en zin heb kan ik onbeperkt nieuwe pogingen doen. De sluiting heb ik ook aangepast; origineel zit die aan de voorkant maar die zal door de inbouw van de motor in de weg zitten. Dus omgedraaid, de sluiting (van Aeronaut) zit nu aan de achterzijde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugels en het stabilo zijn nu met gele folie bespannen; op termijn gaat dat er af. De beplanking op de vleugels is hier en daar een beetje ingedrukt, hoogstwaarschijnlijk doordat je aardig kracht moet zetten om de vleugels te monteren. Dat lukt alleen als je de vleugel stevig vasthoudt, waarbij in het verleden lichte schade is aangericht. Als ik tijd en zin heb zal ik de beplating op de vleugels strak maken en ze daarna wit foliën. Uiteindelijk wordt ze dan helemaal wit met rode accenten. Voor nu laat ik het even omdat de bespanning wel in goede staat is en er zeker mee te vliegen valt. Geen gaten en alles is recht.
    Wel heb ik het richtingsroer hersteld. Zit nu met 3 plastic scharniertjes. Op deze foto zit het nog niet vast; eerst het kielvlak en richtingsroer wit lakken.

    [​IMG]

    Next step: opruimen van de uitgewoonde romp en daarna de romp weer in zijn oude kleur (wit) spuiten.
    Het stuurstangetje wat je ziet is van de aansturing van de spoilers. Het mechaniekje van het hoogteroer zit ook nog in de romp, verder is hij helemaal leeg. Ik heb twee Sullivan bowdenkabels gehaald voor de aansturing van richting en hoogte. Als servo 2 standaard Graupner C677. Voor de spoilers een 9 grams servo omdat het van die kleine Graupnerspoilertjes zijn.
    Verder komt er een Typhoon 29/12/10 op 3 cellen 3200 mAh Lipo in.

    [​IMG]
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Heeel herkenbaar! Wij hebben drie kleine kinderen.

    Maar het ziet er prima uit toch!?

    Ik wens je succes met het wit spuiten van de zwarte romp. Hij krijgt vast eerst een heftige schuurbehandeling?
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    LOL Berrie, mijn opmerking was vooral ingegeven door de ongelooflijk mooie dingen die jij aan het bouwen bent :D :D. Wat ik er van zie doe jij het ook allemaal op je eigen manier maar je gaat toch wel 6 stapjes verder dan ik. Maar goed, ieder doet het zoals hij er plezier aan beleeft en mensen die maar wat aan klooien zoals ik zijn er waarschijnlijk ook heel veel. En zo hebben we allemaal een hoop lol.
    Ik ga nu schuren...... :lol: Zal inderdaad niet meevallen om het goed te laten dekken. Maar op 10 meter afstand zie je dat soort dingen toch niet meer en dichterbij vlieg ik eigenlijk zelden :roll:
     
  20. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Arjan, ik kan maar één ding zeggen:
    :worship: Cirrus :worship:
     

Deel Deze Pagina