Opknappen Kyosho Calmato 60 sports

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rbak, 15 feb 2015.

  1. rbak

    rbak

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Een tijdje geleden heb ik een tweedehands Kyosho Calmato 60 sports gekocht.

    Aangezien de foto in de advertentie op het forum er netjes uit zag heb ik een bod gedaan en een afspraak gemaakt om hem op te halen. Helaas bleek de Calmato in werkelijkheid in een stuk mindere conditie te zijn. Maar omdat ik het een mooi vliegtuig vind zijn we er qua prijs uiteindelijk toch uit gekomen. Was ik in ieder geval niet helemaal voor niets heen en weer gereden.

    Het was dus in eerste instantie niet mijn bedoeling maar het is nu dus een opknap project geworden. En ik heb vandaag eerste maar eens wat foto's gemaakt van de Calmato.

    [​IMG]

    Op de foto ziet de Calmato er in eerste instantie goed uit. Helaas zit het probleem hem grotendeels in de folie die op het vliegtuig zit.

    De folie laat op veel plaatsen los. Bijvoorbeeld op een aantal randen zoals hiet te zien is

    [​IMG]

    Maar ook de hoeken van de vleugels

    [​IMG]

    [​IMG]

    en daarnaast zijn er de nodige reparaties aan verricht die ik graag wat netter over zou willen doen zoals bijvoorbeeld deze

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gezien de staat waarin het vliegtuig zich nu bevind wil ik hem graag opknappen zodat hij weer een tijdje mee kan.

    Als eerste wil ik de folie van de vleugels verwijderen zodat ik de vleugels zelf op kan knappen waar nodig en daarna weer opnieuw van een betere kwaliteit folie kan voorzien.

    Maar aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan kan ik wel wat hulp gebruiken met tips van de mensen op het forum.

    Mijn eerste vraag is dan ook hoe kan ik het folie het beste verwijderen? Is dat een kwestie van het gebruik van een föhn (heat gun) om de lijm te smelten zodat de folie makkelijk lost komt?
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Ja, warm stoken met een heatgun en dan met beleid lostrekken. Met een beetje mazzel komt het hout er schoon onder vandaan :)
     
  3. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    oooh ja, weer een calmato. heerlijk model.

    ik zelf een hoogdekker opgeknapt, misschien interessant om het verslag door te lezen ? : bouwverslag-restauratie-kyosho-calmato

    ik ga dit draadje volgen :)

    mvg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan de kist overfoliën... HK folie nemen om de financiële schade te beperken. Met Oracover kan het bijna gewoon niet meer uit. Veel te duur geworden.
    Verder is Oracover net zo aan veroudering onderhevig als welke andere folie dan ook. Ouder dan 5 jaar verpietert het zelfs vers op de rol heb ik ervaren. Dooie folie noem ik het. Ook Oracover vraagt geregeld onderhoud. (tenzij elektro gevlogen wordt)

    Je kan het model eenvoudig retoucheren met patches folie, door een kleurstrook aan te brengen. Als je dat netjes consequent doet kan je je model daarmee zelfs functioneel beter zichtbaar maken. Minder werk.
    Ezelsoren zoals op de ailerons, vleugeltips, plakken met Oracover Heisssiegelkleber, thermische strijklijm.

    Vloeibaar kleefmiddel in een blikje. Verdomd handig, makkelijk te verwerken, en houdt bijzonder goed. Te verkrijgen bij HobbyIn.
    Breng je aan met een penseeltje, intrekken/indrogen en met foliebout weer aanzetten. Hopla, klaar in een handomdraai. SIG had dat spul ook, "Stix-It".

    Zo heb ik mijn Calmato met de originele Kyosho-folie heel erg lang keurig netjes weten te houden houden. Brandstof gevlogen. De originele Kyoshofolie is behoorlijk strek-sterk, sterker dan Ora.
    Wordt altijd enorm gemopperd op dat spul, maar als je je kist überhaupt niet netjes houdt, is er geen folie opgewassen...

    Ga je alles over foliën kan je beter alle scharnieren gaan vervangen.
    Alles weer monteren nadat je de onderdelen los gefolied hebt om het goed brandstof-dicht te krijgen.
    En... voor je het weet heb je weer een project van een jaar. Terwijl je wilt vliegen?

    Balsabutsen kan je boven een fluitketel of waterkoker goed uitstomen.
    Het balsa zet zich voor +90% weer terug in de oude vorm. Weg buts.
    Je kan een muffe tip van balsa altijd weer een beetje opsterken met een drupje CA-lijm als dat nodig is. En zo heb je hem in een middagje weer patent-vliegklaar. Eeuwig leven heeft zo een kist toch niet.

    Zelf heb ik nooit geluk met 2e handsjes. Heb je er een pesteind voor gereden, ga je toch door de kniën. Komt altijd meer werk onder weg dan je verwacht.
    Spreek uit ervaring... al weer zo een project te hand...zucht (moeder aller diepste zuchten). Je wilt het weer netjes hebben. Slaaf van je 'gedachtengoed', is het een 80% nieuwbouwproject aan het worden... :D

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2015
  5. rbak

    rbak

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ha Bas,

    Dank voor je uitgebreide reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook heb overwogen om de folie zoveel mogelijk te repareren in plaats van de kist kaal te halen. Temeer omdat ik het kleurschema eigenlijk best mooi vind en daar dus niet eens zoveel aan wil wijzigen. Mijn vrouw daarintegen vindt dat er teveel wit op zit ;-)

    Ik heb inderdaad gezien dat Oracover folie inmiddels behoorlijk duur geworden is. Wanneer ik dat vergelijk met de prijs voor de HK folie, waar ik goede verhalen over hoor, dan is de keuze snel gemaakt. Voor de prijs van 1 m Oracover koop ik 5 m HK folie. En wanneer de kwaliteit vergelijkbaar is of in ieder geval goed genoeg is dan lijkt mij dat een makkelijke keuze.

    Er is ook nog een andere reden waarom ik overweeg om niet de hele kist kaal te halen. Ik heb namelijk gezien dat de bovenkant van de romp (het ronde deel achter de cockpit) gemaakt is van piepschuim. Ik ben bang dat dit piepschuim smelt als ik probeer om de oude folie er af te halen of de nieuwe folie er weer over aan probeer te brengen. Alternatief kan zijn om de romp te patchen en alleen de vleugel kaal te halen en opnieuw van folie te voorzien.

    Geen idee of er mensen zijn op het forum die hier ervaring mee hebben en dan uiteraard specifiek met dit model. Dus de Calmato 60 Sports. Er zit immers nogal wat verschil in de verschillende soorten piepschuim en hoe gevoelig die zijn voor de hitte van de folie strijkbout en/of heatgun.

    Bedankt voor de tip van de Oracover Heisssiegelkleber. daar zal ik inderdaad ook een potje van aanschaffen want zelfs al zou ik het niet met dit project gebruiken dan weet ik zeker dat het later nog van pas komt! :D

    Je geeft ook aan dat ik wanneer ik alles opnieuw van folie ga voorzien ik dan ook de scharnieren moet vervangen. Ik was daar ook van uit gegaan maar zoals gezegd is dit voor mij allemaal nieuw. Ik heb verslagen op dit forum gezien waarbij ze de scharnieren laten zitten en de aelerons en dergelijk dan zonder de scharnieren los te halen van folie voorzien. Lijkt mij niet dat je dit dan erg netjes krijgt. Maar de scharnieren verwijderen en er weer nieuwe voor terug plaatsen lijkt mij ook niet eenvoudig. Tips zijn uiteaard welkom!

    En tja dat weghalen van butsen in het balsa door die buts boven een fluiketel uit te stomen lukt natuurlijk alleen wanneer de folie er af is...

    Ik ben er dus nog niet helemaal uit maar neig er naar om in ieder geval de vleugel netjes kaal te halen. Hmm nog eens even goed nadenken wat ik allemaal op mijn boodschappenlijstje moet gaan zetten.

    Gr
    René
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag René,

    Met dat patroon is de Calmato goed zichtbaar. Het wit heeft z'n werking, vergis je niet.
    Zet de kist maar in de straat op de neus en loop er 50 meter van weg... dan zie je wat ik bedoel. Op grote afstand worden alle kleuren grijs... contrasten versmelten.
    Je gaat zo ook anders naar verkeersborden kijken... of stationsbelettering :)

    Als dan... kaal maken:
    De Calmato onderscheidt zich daarin niet met andere gefoliede modellen. Verder zijn er vol op tips op het forum te vinden, is er al veel over geschreven en van gedachten gewisseld. De kunst is zo min mogelijk oplosmiddelen, wegens gezondheid. Thinners en acetonen zijn per definitie hersen-weekmakers. Er lopen al genoeg hersendodeweekhoofden met waanideeën in de wereld... me dunkt, en het wordt alleen maar erger...

    In essentie; oude folie met foliebout warm weg nemen. Dan komt het vrij snel los. Wel behoedzaam werken, want dan blijven er zo min mogelijk kleurresten op het hout en een scherp mesje erbij om op strategische plekken wat insnedes te maken. Verder een beetje geduld om rustig te werken.
    De kleurresten kan je weer wegnemen met een oude lap, T-shirt, of sterk garagepapier van de rol (Brezan), of met de poetsdoekjes van de Gamma (thans ook bij de Aldi) een kunststof weefseltje waarmee je tevens prima methanolvet van je kist kunt wegpoetsen.
    Door de hitte (100 tot 150 graad) absorbeert het doekje de kleefwax resten als het het op het balsa legt en na verhit met de bout.

    Het voordeel van alle onderdelen uitgebouwd foliën is dat je er beter bij kan.
    De scharnieren heb je tevoren al voorbereid in het blanke hout. Bij montage hoef je dan de openingen alleen maar te perforeren, de lijm sealt dan direct de folie (zo lang het duurt). Je kan zo heel erg netjes werken.

    Het turtle-deck, het ruggetje is meen ik met balsa ingedekt. Er is niet direct op het styreenschuim gefolied.
    Pas op met oplosmiddel... thinner en aceton lossen het schuim op. Hitte valt best mee. Het hout isoleert voldoende bij kortstondige hittebelasting.
    Mocht je styreenschuim willen befoliën, dan heeft ora een zelf klevende. Doch bij 100 graad smelt het schuim niet, en begint de folie net te kleven. Zou je zo schuim toch kunnen befolien. Is reeds bewezen in het verleden.

    Scharnieren:
    Komen in alle geuren en kleuren.
    CA-scharnier is een strip polyesterfolie met aan weerszijden een glasvezel of kuststofweefsel waaraan de CA lijm goed hecht. Je borgt het scharnier na montage/verlijming met een speld of saté-prikkerstokje.

    Je hebt ook echte scharnieren van kunststof. Merken Kavan (DE) of Robart (USA) etc.
    Vlakke plaatjes die te verlijmen zijn in een sleuf in het balsahout.
    Verder heb je ook stift-of pen-scharnieren, merk Robart, waarbij je een gaatje boort. In het gaatje de stift verlijmd.
    Vlak voor het verlijmen smeer je voorzichtig het scharnier met een beetje dunne olie, zodat het scharnierpunt niet verlijmd raakt.

    Lijmen doe je met speciale 'hinge-glue' Alle bovengenoemde spulletjes kan je bij de Hobby-In bestellen. En je kan daar ook goed advies bij krijgen.
    Je kan ze ook verlijmen met epoxy, maar dan moet je niet morsig werken. En als je morst de scharnieren in beweging houden tegen vastkoeken... met olie heel voorzichtig bijdruppen. (Een epoxy verlijmd scharnier is alleen lastiger uit te slopen na een calamiteit...)

    Ik gebruik nimmer CA scharnieren, hoewel ze prima werken. Werk altijd met 'echte', de stift of de conventionele, zelf vind ik dat mooier. De stiftscharnieren vind ik het prettigst werken. Wel moeten ze goed haaks en gericht verlijmd worden en dat vraagt wat inventiviteit.

    Voor het boren of snijden heb je centreer hulpmiddeltje (DuBro), boorsjabloontjes... je kan ze ook zelf maken.. als je maar consequent zuiver/uitgelijnd werkt.. scharnieren goed op elkaar gericht staan.
    Iets flex hebben ze wel dus als ze voor +90% gericht staan, loopt het scharnier soepel genoeg.

    Voor het insnijden heb je ook speciale vorkjes/mesjes. DuBro. Bij zo een setje zit ook een centreer-tooltje. Ook dit lekkers via HobbyIn verkrijgbaar.

    Hieronder een inleestip... deze site... al internet-eeuwen in de lucht... heel veel tips... in zekere zin een must om eens te doorvorsen :)
    http://www.airfieldmodels.com/index.html

    Tot zovers... Ik lees het wel weer :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2015
  7. Petervd81

    Petervd81

    Lid geworden:
    20 jan 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi!
    Ik ben voor dezelfde Calmato 60 op zoek naar een donkere canopy kap, zoals op de kist van rbak hierboven zit. Maar kan alleen maar helder transparante vinden! Iemand een idee? Of een geniaal idee om de heldere ergens in te dopen zodat ie er donkerder uitkomt :) In de koffie zal maar tijdelijk werken denk ik....

    Groet! Peter
     
  8. Petervd81

    Petervd81

    Lid geworden:
    20 jan 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een manier gevonden. Bruine (bijv) verfpoeder oplossen in heet (niet te heet) water en daar de canopy in dopen
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had begrepen dat je heldere cockpit kappen kunt kleuren met textielverf, ik durf alleen niet te garanderen dat die cockpit kap tegen kokend water kan....
     
  10. Petervd81

    Petervd81

    Lid geworden:
    20 jan 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rotterdam
    niet kokend nee, wel heet ?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk wel dat dat beter is, anders kon het wel eens een langdurig project worden....

    Moet zeggen dat ik er nog verbaasd van sta wat sommige kunststoffen aan temperatuur kunnen hebben, maar garanderen kan ik niks.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    binnenkant zwart spuiten...
     

Deel Deze Pagina