Opknappen OS Max FS-60

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik heb onlangs via het forum een OS Max FS-60 gekocht.
full

De kompressie is wat laag en de lagers voelen ook niet zo fris.
Ik wil hem dan ook gaan opknappen.
Ik herinner me deze motor nog uit mijn jeugd en heb de open kleppen altijd fascinerend gevonden.
Ik heb ondertussen begrepen dat het om het laatste type gaat met een 2 naald carburateur, verbeterde tuimelaars en een gegoten cilinderkop.
Om hem er weer netjes uit te laten zien wil ik hem gaan stralen met glasparels.

Ik heb dit ook gedaan met een OS Max 40 FSR ABC.
full

Hij was echt heel zwart maar is door het stralen best weer netjes geworden.

Als iemand nog een parts list heeft van de FS-60 hoor ik het graag. Ik heb hem nog niet kunnen vinden.
Ik laat uiteraard horen wat ik binnenin aantref.

mvg,

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt!!
Het is helemaal wat ik zocht.
Zelfs het trekkertje voor de prop meenemer staat er in. Ik had er laatst een op de beurs in Utrecht gekocht en deze werkt perfect.

Scherp gezien trouwens van die prop maar niet scherp genoeg.
De merktekens van Graupner (SUPER) zijn in het rood. Dat betekend dat het een duwprop is. Hij zit dus wel goed.

mvg,

Jan
 
Waar draait de motor op en wat heb je aangepast aan de motor?

Ondertussen de motor gedemonteerd.
full

Lekker bruin van binnen van de wonderolie.
Ziet er allemaal nog redelijk uit.
Het uitlaatpijpje is wat gedeukt.
De zuigerveer zit vast. De zuiger ziet er nog netjes uit. De cilinder is duidelijk gebruik maar nog goed bruikbaar.
De lagers zijn niet fris meer. Alleen de twee van de nokkenas zijn nog best goed.
Ik ga kijken voor andere lagers en een andere zuigerveer.
De zuigerveer ga ik bij de bij Frank Bowman in de usa bestellen.
De lagers bij Rc Bearings: High quality and low cost bearings
Ik heb bij beide eerder onderdelen besteld en dat beviel prima.
Alleen het voorste lager van de nokkenas heb ik nog niet gevonden. Deze is wel niet stuk maar toch zou ik het liefst een nieuwe willen.
De afmetingen zijn binnen diameter is 15 mm buiten is 20 mm en de dikte is 3.5 mm.
Als iemand weet waar deze te koop is dan hoor ik het graag.

mvg,

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Leuk project. Ik heb ook een exemplaar, uit de eerste serie, en ben daar dus heel zuinig op. Zat op de Svenson Duke, die herinner jij je beslist nog wel.

Over dat voorste nokkenaslager: weet je zeker dat de maten kloppen die je opgeeft? Op de onderdelenfoto lijkt dit lager een kleinere binnendiameter te hebben. Lager zou ook een heel laag profiel moeten hebben. Kan me ook niet voorstellen dat die as 15 mm dik is.

Groet,
Juun
 
Hallo Juun,

Ik herrinner me de Duke inderdaad nog uit die goeie oude tijd!

De maten kloppen.
Nog even een close op van de distributie.
full

Het gaat om het onderste lager. Die zit om de nokkenas precies er boven

mvg,

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even verder gezocht en het lager is wel te vinden.
Het gaat om een MR2015 lager.

mvg,

Jan
 
prachtig, mooi motortje. Ik heb een enya 41 omgebouwd voor diesel (net als deze........... j1rteehLjSo[/media] 41-4C diesel engine R/C 6,64 cm3 - YouTube ) gewoon voor de heb, en soms zet ik em aan...lekker om naar te luisteren. :-) (en de buurt wordt gek van de stank....hahaha !!

Misschien een domme vraag?: maar gebruik je dan gewone diesel bij de pomp vandaan? en is dit alleen mogelijk met 4 takt motoren.

Mijn zoontje heeft een airboot met een supertiger .60 maar die brandstof is nogal prijzig voor hem, vandaar dat ik dit even vraag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.... maar gebruik je dan gewone diesel bij de pomp vandaan? en is dit alleen mogelijk met 4 takt motoren. .........

Nee en nee. Het gaat hier om een modelmotor waarvan de ontsteking werkt volgend het diesel principe. Dat betekend dat de ontsteking plaatsvindt door de hitte die ontstaat door de compressie van het brandstof lucht mengsel in de cilinder. De gebruikte brandstof is geen diesel maar een mengsel van petroleum, wonderolie en ether. Deze brandstof is duidelijk duurder dan de brandstof voor een "gewone" methanol motor!
Als je meer over modeldiesel motoren wilt weten moet je even zoek op dit forum er zijn diverse draadjes over te vinden.
 
Allemaal een beetje off-topic, maar ik denk dat Hadege liever iets hoort hoe zijn zoontje kan besparen op brandstof. Een boot met een .60 lust wel wat.
Meer voor de hand ligt een ombouw naar benzine. Maar dat brengt nogal wat kosten met zich: ontsteking, bougie, andere carburateur, andere tank etc. Dat kost waarschijnlijk teveel. Maar als de motor ooit moet worden vervangen, dan is dat een optie. Bijvoorbeeld Pichler voert een hele reeks niet dure benzinemotoren vanaf het formaat .50.
 
Hallo Jan,

Ik zie het nu. Dat is wel een heel "dun" lager! Ik dacht dat het het lager links was. Wel een adres in Noorwegen voor je gevonden:

MR 2015 [Kulelager 15 x 20 x 3,5] - 137,50 : Kulelager AS, Leverandør av Kulelager og Industriprodukter

Dat wordt dan wel even worstelen met de taal.
Maar hier is wel wat van te maken;):

Du kan betale med VISA
og MasterCard, eller ved bankoverføring


Groet,
Juun

Bedankt Juun,

Ik ga kijken wat ik er mee kan. Eerst maar eens omrekenen wat het kost.
Ik weet nog niet wat de koers is van de Noorse Kroon.

Bij Boca Bearing had ik het lager ook al gevonden maar kost wel 18 dollar zonder verzendkosten!

mvg,

Jan
 
Motor klaar gemaakt om te stralen.
Alles dicht gemaakt en om te beschermen.

full


full


mvg,

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Donderdag middag/avond naar de doe het zelf garage in Hillegom geweest om de motor te stralen.

dhz garage

Voor 7.50 Euro kan je 15 minuten stralen. Prima bedrijf!

full


full


Nu alles weer uit elkaar halen om resten glasparel te verwijderen.

mvg,

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies, wat Ernst zegt, puur en alleen diesel van de pomp werkt niet zo goed. Je moet er wel wat ether en wat olie bij doen. Overigens kan het dus wel met diesel van de pomp, maar dan met wat toevoegingen. Dieselen is wel een heel gedoe (mengen / stank etc etc) maar ik vind het geweldig om mn enya met een 14*8 prop 600 toeren te laten draaien...plof plof plof :-)


Misschien een domme vraag?: maar gebruik je dan gewone diesel bij de pomp vandaan? en is dit alleen mogelijk met 4 takt motoren.

Mijn zoontje heeft een airboot met een supertiger .60 maar die brandstof is nogal prijzig voor hem, vandaar dat ik dit even vraag.
 
Back
Top