Opknapverslag PT-15

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Electric, 5 aug 2012.

  1. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Nou dat leg puzzle valt mischien mee, mijn PT heeft een flinke klap gehad tegen een betonen rand. Enkel een scheurtje in de lijmverbinding in het bovendek.
    Toen ik de langere as heb geplaatst heb ik de oude er uit gedremeld en de kiel iets verder opengezaagd net genoeg om de as netjes te plaatsen zodat het abs van de romp nergens een groter kier had dan 1mm. Daarna de boel opgevuld met stabilit expres. zowel aan de binnenkan en aan de buitenkant. En dan bedoel ik niet hele hompen van dat spul, maar netjes aangestreken. En voor extra stevigheid een stukjes ABS aan de binnenkant erin gelijmd Daar na overtollig materiaal weggeslepen en glad geschuurd. De stukjes ABS die ik heb uitgezaagd heb ik eens flink aangepakt met twee tangetjes. Braken niet en waren soepel als nieuw ABS.
    Van veroudering bij deze romp kan ik dus niet spreken. Al is het toch al redelijk oud.
     
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water

    eind tweede wereldoorlog hadden de duitsers een tweemotorige nachtjager welke wel was uitgerust met schietstoelen
    He 219

    mvg
     
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    goed lezen en ook goed kijken Raf vooraleer ge begint te pennen en iemand voor inconsequent begint te verwijten

    in het éne geval ging de discussie over het naar buiten toe staan van de assen ( sea commander) en in dit geval wijst de as ferm naar beneden


    en over die Pt : is waarschijnlijk ook uit de doos voorzien om voortgestuwd te woren door de wonderaandrijving van Robbe :)
    je weet wel dat goedkope koffiemolen geval ,en daar moet idd een grote schroef aan en die as is idd kort :gevolg je as wijst naar de bodem :)

    als je alles wat "uit de doos komt" als perfect beschouwd dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk
    mvg
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het gaat er over om dat bij een oud model de abs niet meer de originele felexibiliteit heeft dan bij een nieuwer model
    het uitbreken van de assen kan daarbij een grote schade of zelfs het volledig vernielen van het model teweeg brengen
    sommige assen werden helemaal ingegoten met stabilit express
    en dan is het verwijderen niet zomaar eenvoudig
    bij de pt maakt het voor de hoogte van de as eigenlijk helemaal niets uit daar de EF motor combinatie er horizontaal moest worden in gezet
    dus veel hoger dan de eigenlijke motor werdt het niet dus zit het alleen in de lengte van de as
    het verwarmen van de as kan ook het abs aantasten en dat is dus niet de bedoeling
    wat de Ef aandrijving aangaat heef deze zijn tijd wel degelijk gehad en zijn er nu betere motoren te verkrijgen maar dat is dus vooruitgang en daar kan men dus niet blijven bij stil staan
    zo ben ikzelf voor mijn duikboten ook over gestapt naar brusheles met al zijn beperkingen (ja deze motoren hebben ook hun beperkingen)
    zo kan je geen twee motoren op 1 regelaar zetten en in een duikboot heb je soms maar plaats voor 1 regelaar
    ben nu voor benny een bootje aan het maken daar heb je geen plaats voor niets
    10 cm lang op 2.5 cm breed en toch hebben we een manier gevonden om het te laten varen en zelfs een bocht te kunnen maken

    wat de PT betreft we kijken wel wat de TS er mee van plan is het is uiteindelijk zijn portemonee die bepaalt wat hij met het model van plan is


    wat die schietstoelen betreft ik had het over engelse MTB boten en engelse piloten en die zullen ook wel een duitse piloot uit het water gevist hebben mijn gedacht
    maar ze zullen hem niet naar huis hebben gebracht dat denk ik nu weer niet
    de MTB boten waren zo effectief dat een opgeviste piloot die s'morgens was neergeschoten s'avonds reeds terug in een vliegtuig kroop en klaar was voor een volgend rondje slag om engeland te leveren
    gr raf
     
  5. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    wat de PT betreft we kijken wel wat de TS er mee van plan is het is uiteindelijk zijn portemonee die bepaalt wat hij met het model van plan is

    I.d.d Raf, ik heb er ook allang niet meer de "koffiemolen" in, maar zoals eerder geschreven, een boormachine motor in. Met een raboesch schroefas van 35 cm.
     
  6. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hoi Eric,
    Het zwaarte punt lag op zo een 30%, nu iets naar voren gebracht.
    Pak um beet 40%
     
  7. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst de boot afgestoft, ziet er gelijk een stuk beter uit.
    Ik moet er nog wel met een sopje overheen want er zit best wat vuil vast.
    Tevens moeten er wat plekjes worden bijgeverfd.
    [​IMG]

    Ook heb ik er al mee gevaren. Even een motortje&ESC voor de test gemonteerd(motor was wel te licht), ook het zwaartepunt lag nog niet goed.
    In de romp bleef het mooi droog.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Binnenkort een betere motor halen, dan het zwaartepunt beter afstellen en weer testen.
    De schroef die er nu op zit(en ik er nog even niet af krijg) is een messing 3blads-60mm, is dit niet te zwaar voor een 600BB?

    Tot zover de update.

    Gr. Eric.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    schroefmaat

    Hallo,

    Ik zelf ga met de schroef naar 35 mm drieblad gekiewd voor de PT.
    Er zat een 40 mm kunstof schroef op, De nieuwe word een messing schroef. 60 mm, lijkt mij erg groot.
     
  9. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi

    Neem een goede Graupner motor en een speedschroef .
    Heb deze boot ook eens gehad en heb daarvan toen de motor water gekoeld gemaakt.
    mvg
     
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Eric :
    voor een 600 in deze boot : rond de 35 à37.5 mm speedschroef

    60mm is waanzinnig groot voor een boot als deze, mocht je die rechtstreeks aandrijven met 600 gaat dat toch goed heet geworden zijn niet?

    messing:het moet toch iets sneller vooruit gaan dacht ik , dus kies een speedschroefje van graupner of een speciale messing schroef voor de hogere snelheid ( zijn wel iets duurder)

    mvg
     
  11. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hoe vordert het

    Hoi Eric,

    Hoe zijn de vorderingen aan de PT?
    :rainbow1:
     
  12. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    ben curieus hoe je bouw gaat verlopen, heb er ook ene staat al 5j boven op een kast zal hem ook is moeten opfrissen , vooral de antennes hebben afgezien ;)
     
  13. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hoi Eric,
    Ik weet niet of je kanonnen al rc draaien, als je wil en met een simpele oplossing, kijk dat even op mijn draadje hierover. werkt erg goed, en ook draaien ook verder als rechtstreeks op een servo.
    simpel-en-goedkoop-een-kanon-laten-draaien
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hoe is het met de PT

    Hoi Eric,,
    Langs niks meer gehoord over je PT.. Hoe staat het er mee? is ie al vaarklaar.
     
  15. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Brandweerboot,

    Bedankt voor je interesse.

    Ja, ik sta momenteel even stil met deze boot. S'winters ben ik wat minder met boten bezig.
    Heb er wel al een andere schroef onder en een andere motor in, op jullie aanraden.
    Het vaart veel beter zo.

    Ben ook nog bezig met een dusseldorf dus gaan sommige projecten soms even op de zij-lijn.
    Ook ben ik druk met heli's.
     
  16. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste electric
    leuk projectje ga je ook rc of standaard maken als eerst maak er goede fotos van en van voor naar achter fotografferen en goed als je gaat stippen en ga nummer en op papier ze waar wat zit en probeer bij een verf spec. de ral kleuren op papier zeten als dit doet dan komt het wel goed als je vragen hoor ik het wel en je kunt ook lid woorden van ons
    info@marinemodelbouw.nl

    met vr gr marco van marine modelbouw nl
    kijk eens op onze website MMN - Vriendenkring voor Marine Modelbouwers Nederland
     

Deel Deze Pagina