Oprichting van het Modelbouwwetenschap forum

Discussie in 'MBF Labs' gestart door NVM, 9 sep 2010.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Toch maar een voorstel hier voor de "algemene" discussies:

    Fly like a bird in the air
    Wat mij betreft een twijfelgeval. Het is vliegen, maar niet per se aerodynamica. Er zitten wel aardige technologische aspecten aan.

    Waar vind ik messing kettingtandwielen
    Naar "Verlijming & Constructie"

    Een thermiekbel begint op de grond?
    Ik neig ernaar om dit hier te laten. De toepassing zit hem weliswaar in de aerodynamica, maar het verschijnsel omvat veel meer.

    schub van motoren
    Naar één of ander vliegforum, hoort hier niet thuis

    Motor laten lopen
    Naar "brandstof auto's"

    Depron model
    Naar een vliegforum of "Verlijming & Constructie"

    Voordeel van metal gear servo`s ? ‎
    Ik neig naar "Verlijming & Constructie". Hele discussie spitst zich wel toe op vliegtuigtoepassingen.

    Techniek in de (model)luchtvaart
    Dit is techniek van het vliegen, wat mij betreft naar "Algemeen modelvliegen"

    Welke verbinding, bij welk materiaal ?
    Naar "Verlijming & Constructie"

    De volgende discussies lijken me hier op z'n plaats:

    Schaal en RC Modellen
    Lineaire servo ‎
    Prop lucht versus water
    Aerodynamica <--> hydrodynamica
    Sterkte en stijfheid van materialen
    Messing profielen "zacht" maken

    Aerodynamica subforum moet maar bekeken worden door leden die daar beter zicht op hebben dan ik.

    Groet,

    Ad
     
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ik vind de inhoud van "depron model" toch wel redelijk goed passen hier, topic titel is echter wel slecht.

    "voordeel metal gear servos" vind ik een lastige. Wanneer het hier "modelbouwtechnologie" had geheten dan had het hier goed gepast.
    Anders kan ik er inderdaad geen algemene sectie voor vinden, verlijmijning en constructie vind ik niet gepast vanwege het verlijming deel.
    geld voor "fly like a bird" ook wel. Al had de nadruk dan meer op de techniek erachter moeten zijn. Of het had in algemeen modelvliegen of ornithopters beter gepast.

    De rest kan ik me wel in vinden.
     
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Kan je niet helemaal volgen, waar in post #92 haal je er uit dat volgens mij het aangehaalde topic/vraag iets met wetenschap te maken heeft :confused:
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, maar dan naar "Aerodynamica".

    Vond ik ook. Zitten wel interessante materiaalkundige/tribologische aspecten aan, maar komt wat dat betreft niet echt goed uit de verf.

    Wat betreft "Verlijming & Constructie" vind ik eerder een ongelukkige keuze van die forumtitel. Als je ook naar de discussielijst kijkt dan gaan ze lang niet allemaal over "lijmen", maar veel meer over "constructie, verbindingen en gereedschappen" (waarbij je verbindingen nog wel weg kan laten, valt eigenlijk onder constructie).

    Wij hadden vroeger een groep "Lastechnologie/Welding Technology", tot dat die erachter kwamen dat op den duur lang niet alles wat ze deden nog "lassen" was. Toen werd al snel de naam veranderd in "Verbindingstechnologie/Joining Technology".

    En zo hoort het denk ik ook, je moet in de naam zo goed mogelijk laten uitdrukken wat je doet, en niet dingen nalaten omdat die toevallig niet binnen het kader van je benaming vallen.

    Maar om op de betreffende discussie terug te komen, materiaalkeuze is inderdaad een twijfelgeval. Wellicht schurkt het te dicht tegen mijn achtergrond aan om daar objectief over te kunnen zijn.

    Groet,

    Ad
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Heb al een en ander verhuist.

    Zou dit topic beter in Modelbouwtechnologie/wetenschap passen?
    update-rate-servo-signaal-hoger-beter
    Overigens kan ik met die vragen beter naar RCgroups gaan ben ik bang.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina