Oproep aan de ongebonden clubs

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Peter Den, 28 feb 2016.

  1. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik kan dat stukje waar je naar verwijst niet lezen?
    Je moet eerst lid worden om het te mogen. :(

    Maar voor 48 euro per jaar krijg je daarnaast nog veel meer voordelen lees ik ook.
    Lijkt wel een beetje op het lidmaatschap van de KNVvL :p

    ;):D
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Onze club kan het financieel gewoon niet veroorloven om lid te worden. Discussie houdt dan snel op. Kan best voor veel clubs gelden. Hoe wou je daarmee om gaan?
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2016
  4. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Het is bij mijn weten geen automatisme dat als een club aangesloten is bij de KNVvL, alle leden een KNVvL lidmaatschap moeten afsluiten/betalen. Je kunt hier als club dus in differentieren.

    Slapende leden zijn clubleden die sympathie hebben voor de club: ze betalen een bijdrage clublidmaatschap, komen af en toe bijkletsen op de club maar zijn verder geen actief (=niet vliegend) lid. Voor dit soort leden kun je als club best een minimale contributie zonder KNVvL bijdrage vaststelllen.
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg

    Uit het :
    AFDELINGSREGLEMENT MODELVLIEGSPORT

    04. (CLUB)LIDMAATSCHAP


    Artikel 04.01.
    De Afdeling Modelvliegsport kent individuele leden en ledenverenigingen


    De ledenverenigingen zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste gegevens, met name een complete ledenlijst.
    En:
    c) De Ledenvereniging is verantwoordelijk voor de volledige afdracht van de KNVvL contributie van de bij haar haar aangesloten leden.

    Daar is echt geen speld tussen te krijgen hoor.
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik denk dat je hier donateurs bedoeld.
    Die vliegen niet (meer), komen langs voor een praatje en geven een financiële ondersteuning aan de club.

    Slapende leden zijn leden die niet of nauwelijks (meer) actief zijn maar elk moment nog zouden kunnen en mogen ontwaken en dezelfde rechten en plichten hebben als de "normale" leden.
     
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ik denk dat de strekking van mijn antwoord wel duidelijk is. Je kunt als club zelf onderscheid maken tussen actieve (vliegende) leden, jeugdleden, slapende leden, etc. Daar heeft een KNVvL niets mee te maken
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Nee. Dat kun je niet.
    Jij suggereert (kennelijk) een soort van creatief boekhouden
    Daarmee schend je (als club) de afspraken die je bent overeengekomen.
    Dat heet dan simpelweg fraude.
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Maar het kost de club geen geld.
    De leden moeten uiteindelijk individueel KNVvL lidmaatschap betalen (aan de club).
    De club is enkel doorgeefluik in deze.
    Voordeel van een KNVvL clublidmaatschap is dat je:
    - Een lagere contributie betaalt (47,50 euro i.p.v. 79 euro als individueel lid)
    - Je mag tot 300 meter,
    - Alle andere voordelen van het KNVvL lidmaatschap.

    Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelde met dat jouw club het zich niet financieel kan veroorloven?

    Ik zie het net zoals Erwin om eerlijk te zijn.
    Slapende leden zijn clubleden welke ieder jaar hun contributie betalen met het voornemen om dat jaar weer eens te komen vliegen maar dit uiteindelijk niet doen.
    Donateurs hebben sympathie met de vereniging en schenken/doneren een bedrag en komen zo af en toe kijken en kletsen. Maar donateurs hebben geen stemrecht tijdens een ALV, slapende leden wel (als ze op komen dagen).

    Het probleem is dat je anders o.a. rechtsongelijkheid creëert en ruimte bied aan moeilijke situaties/mogelijkheden.
    Stel dat je een nieuwe groep leden bedenkt: "Halfslapende leden" tegen gereduceerd tarief.
    Officieel zijn ze lid maar ze komen eigenlijk nooit.
    Als vereniging heb je operationele kosten zoals het maaien van de baan, onderhoud terrein e.d. en daarnaast reserveringen etc..
    Dit kost een bedrag X.
    Dit bedrag moet betaalt worden door de mensen die komen vliegen en een volledig lidmaatschap betalen en o.a. hierop baseer je de hoogte van je contributie.
    Situaties welke ontstaan als meneer toch zo af en toe eens komt vliegen is dat je operationele kosten door blijven gaan maar gedekt worden door minder mensen.
    Halfslaper heeft dan de beschikking over een strak gemaaid veld waar hij eigenlijk niet voor heeft betaald.
    En gaat het dan zo zijn dat Halfslaper tot 120 meter mag en de anderen tot 300 meter? :D

    Verder is het zo zoals Peter schrijft.
    Als je club een bij de KNVvL aangesloten club wordt dan worden al je leden collectief KNVvL clublid via het KNVvL-clublidmaatschap. Zo wordt je dus ook een KNVvL-club.
    Want je kunt een club zijn met allemaal individuele KNVvL leden maar dan ben je nog geen KNVvL aangesloten club.
     
  10. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ja, dat kun je als club wel.
    De soorten leden worden opgenomen en beschreven in de statuten van de vereniging. En dit is volledig in het beheer van de vereniging zelf en heeft een KNVvL feitelijk niets mee van doen.
    Deze statuten kunnen enkel gewijzigd worden tijdens een ALV of tussendoor middels stemming onder de leden (de clubleden bepalen dus in wezen de inhoud).

    Echter waar jij waarschijnlijk op doelde is dat er eigenlijk geen extra smaken zijn als het komt op de soorten leden;
    * seniorlid,
    * Jeugdlid,
    * Donateur,
    * Erelid,

    Senior en jeugdleden zijn vliegende leden en voor deze zijn bijbehorende KNVvL tarieven.
    Donateur vliegt per definitie niet dus hoeft geen KNVvL lid te zijn.
    Een erelid is normaliter vrijgesteld van de contributie van de club zelf echter indien deze wel gewoon actief vliegt dient deze gewoon opgegeven te worden als KNVvL lid (vaak onder de paraplu van verzekering e.d.).
    Slapende leden zijn gewoon senior of jeugdleden die wel betalen maar simpelweg niet meer komen.

    'Fraude' wordt het als een vereniging met 100 leden ineens bestaat uit 80 donateurs, 15 ereleden en 5 jeugdleden. En enkel die 5 jeugdleden betalen KNVvL-contributie.............maar er staan wel 20 personen te vliegen elke zaterdagmiddag :confused:

    Nog iets over slapende leden.
    Natuurlijk voelt het fijn voor een club om zulke leden te hebben. Wel betalen maar niet komen. Gratis geld!
    Maar als club zijnde kun je jezelf natuurlijk ook afvragen of je zulke leden wel wilt hebben?
    * Het kan zo maar eens zijn dat ze wakker worden en ineens besluiten om het lidmaatschap te beëindigen, dan heb je ineens geen dekkende begroting meer (vaak in geval van een kleine vereniging),
    * Slapende leden komen niet vliegen maar drinken niets (geen bar omzet),
    * Als je een kleine vereniging bent is het wel gezelliger als er meer actieve vliegers zijn i.p.v. dat je iedere keer met dezelfde 2 of 3 man op het veld staat.

    Nu zeg ik niet dat je zulke er gelijk uit moet gooien maar je moet je wel beseffen dat elk slapend lid een potentieel ex-lid is en dat daar nieuw bloed voor moet komen of zijn (> leden werven).
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Er is geen lid die 47.50 euro gaat betalen voor een knvvl iets. Dat wordt geïnd via de contributie die dus met 66% verhoogd wordt. Dan zeggen de meesten op. De club stopt dan. Is dus geen optie. En dat alleen om hoger te mogen vliegen wat niemand bij ons doet? Dat valt niet te verkopen. Verder heeft onze club geen enkel direct voordeel en Hopelijk hebben we de indirecte voordelen nooit nodig. Voor de leden ook geen enkel direct voordeel.
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Tadango heeft helemaal gelijk, zo zijn er meerdere clubs die om de een of andere reden een lage contributie hebben. Bij ons zou het lid worden van de KNVvL betekenen dat de contributie met 100% omhoog gaat, dat wil niemand.
    Daarnaast zit ik persoonlijk aar al helemaal niet meer op te wachten. Ben nu vaak genoeg gepiepeld door de KNVvL dat ik er schoon genoeg van heb.
    Verder ze ik alleen nog maar dat de KNVvL modelvliegsport een grote one man show aan het worden is. Er gebeurd schijnbaar zeer veel zonder de leden erin te kennen en om raad te vragen, tenminste zo lijkt het van buiten af als ik hier alle verhalen door lees. Dat er een overkoepelend orgaan moet zijn is duidelijk, maar dat hoeft niet perse de KNVvL te zijn. Trouwens de Limburgse federatie doet ook niet zoveel, ze zijn meer een soort van bibliotheek waar alle gegevens (reglementen, statuten en veiligheidsmatrix) van de clubs opgeslagen zijn dan een echt overkoepelend orgaan.
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Helemaal mee eens !

    Communicatie met de leden is er niet.
    Als toevoeging : Als je een kritische opmerking richting de KNVvL maakt is het volgens hun niet waar en ligt het aan de betreffende persoon.
    Tja de waarheid en feiten doen blijkbaar zeer. Ontwijken is dan de makkelijkste oplossing.

    Grt,

    Arnoud.
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Tja, Arnoud, dat zijn bewoordingen die ik al veel eerder eens hier heb geuit, ook toen ging het om regelgeving en eigenlijk eerlijk gezegd om te komen tot een betere zelfregulering.Echter toen wilde er niemand aan beginnen en vond iedereen zich beperkt worden door eventuele regels die we ons zelf hadden kunnen opleggen. In die tijd waarschuwden we al dat dit eraan zat te komen en dat die kleine zelf stabiliserende heli's en drones ons de nek om zouden draaien als we niet snel zelf met maatregelen kwamen. Helaas werden we toen door iedereen weggehoond en soms beledigd en bedreigd, ook door mensen die nu ineens heel hard van alles roepen en verder nu niks doen.

    Helaas zoals ik er nu tegen aan kijk zijn we alweer te laat en moeten we weer aan de slag om dat verdronken kalf uit die put te halen en te reanimeren. Ik hoop dat het niet te laat is en dat we straks helemaal niet meer kunnen genieten van onze hobby/sport.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Heel erg jammer dat er niemand luistert als je van tevoren waarschuwd. Ik ken de discussie uit het verleden niet, anders had je van mij zeker bijval gekregen.
    De opmerking dat je weggehoond en soms beledigd en bedreigd word als je kritisch bent over de KNVvL herken ik wel. Dit heb ik ook ondervonden, ik heb mij er echter nooit iets van aangetrokken. Ik ben al lange tijd lid van een club die heel erg pro KNVvL is. Een kritische opmerking over de KNVvL word niet gewaardeerd, ook niet als je met feiten komt. Het word zelfs in de nieuwsbrieven van de betreffende club genoemd. Het is / was een mooi veld daarom ben ik er lid. Vanaf volgend jaar word dit echter anders.

    Ik hoop inderdaad dat het niet te laat is voor modelvliegend Nederland.

    Er zijn echter clubs die het goed voor elkaar hebben en hier geen last van hebben.

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Niet kunnen of niet willen, dat zijn 2 compleet verschillende zaken.
    Maar als elk lid geen interesse heeft in wat de KNVvL biedt en geen punt maakt van vlieghoogten e.d. dan is het toch helemaal geen issue?
    Dan moet je niet stellen dat de club het geld er niet voor heeft, dan is het simpelweg dat jullie tevreden zijn met hoe het nu is en dat je gewoon door gaat met hoe je het nu doet.

    Echter toont het wel weer dat legio personen nog steeds het beeld hebben dat KNVvL enkel was voor de verzekering en nu bijkomend een mogelijkheid biedt dat je club tot 300 meter mag.
    Dus daar kan de KNVvL nog wel aan werken.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    De leden willen het niet, dus als club kunnen we het niet. Zijn niet 2 verschillende zaken. De club doet wat de leden willen.

    Denk dat je daar een goed punt hebt. Ik denk dat er niemand op de club is die 1 voordeel kan opnoemen van het KNVvL lidmaatschap. Misschien een idee om vanuit de KNVvL een werving te doen naar clubs waarin duidelijk de voordelen worden uitgelegd. Voor nu is het enige bekende voordeel de 300m limiet. Daarnaast doen er nog verhalen uit het verleden de ronde over clubs in de buurt die problemen hadden met het veld waar de KNVvL niets voor heeft gedaan. Tijd voor een imago boost?
     
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend

    Goed dat je dit schrijft.

    In het verleden heb ik de KNVvL hierover persoonlijk benaderd. Ook de club waar ik lid van was verloor het veld en de KNVvL deed niets. Het antwoord was : Wij kunnen geen velden regelen !
    Vreemd, lokale besturen van clubs kunnen dat wel. Voorbeelden genoeg.

    1.) Komt het misschien door een gebrek aan inzicht en kennis ? Waarschijnlijk wel.
    2.) Weet men eigenlijk wel wat een modelvliegtuig is ? Waarschijnlijk niet want als je een drone aanziet voor een modelvliegtuig moet je nog veel leren.

    Vaak zijn bestuurders geen vliegers en daar zit een heel groot deel van het probleem.

    3.) De derde vraag die gesteld kan worden : Wat heb je dan in hemelsnaam aan het lidmaatschap van de KNVvL ? Ik weet inmiddels het antwoord.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  19. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Op zaterdag 26 september 2015 werden de KNVvL leden uitgenodigd voor de KNVvL ALV middels een email van secretaris KNVvL aan de besturen (secretaris) van de bij de KNVvL aangesloten verenigingen.
    Hoe dit was geregeld voor individuele leden weet ik niet maar ik mag er vanuit gaan dat deze individueel zijn aangeschreven.
    Bij deze uitnodiging zat ook het jaarplan en in de uitnodiging stond expliciet vermeld:
    Concept Jaarplan (het definitieve jaarplan wijkt hier NIET van af):
    Hoe kan het dan dat zoveel zaken ineens als een donderslag komen terwijl dit in het jaarplan staat en zelfs werd gevraagd om inbreng?
    Lezen die mensen het gewoon niet en/of gaan ze niet naar de ALV?
    Of schort het in hun eigen bestuur in communicatie naar hun leden?

    Achteraf lopen klagen is natuurlijk makkelijk maar als die personen de kans hadden om hier iets mee te doen en ze doen het uit laksheid of op andere gronden niet is het nogal ongepast....

    Het is uiteraard wel hoe al eeuwen normaliter verloopt.
    Er wordt gevraagd om een mening, niemand zegt iets of stemt in.....en achteraf en veelal achter de rug om wordt er geklaagd :hammer:

    Hoeveel van de personen welke het nu niet eens zijn met het jaarplan en deze ingeslagen weg hebben het jaarplan daadwerkelijk gelezen EN hebben gereageerd c.q. aanwezigheid vertoond op de ALV?
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    te duur en levert niks op te laat in springen op nieuwe dingen die ik al een paar jaar terug riep en nu mee liften beetje jammer weer.
     

Deel Deze Pagina